Supermoto trimtråden!

Jag plockade bara av ventilkåpan för jag skulle sätta dit autodekompkläppen som jag köpt, men jag såg att det inte fanns något hål att sätta den i på min trimkam:huvet , så därför tog jag inte ur kammen.

VILL DU HA AUTODECOMP FÖR ATT STARMOTORN SKA FUNKA? Eller du hade ev ingen? Jag brukar gör tvärsom ta bort autodecompen för att snabbare hitta tdc & på så sätt lättare hitta rätt kickläge så att man slipper kicka hundra ggr för att starta den!!
 
VILL DU HA AUTODECOMP FÖR ATT STARMOTORN SKA FUNKA? Eller du hade ev ingen? Jag brukar gör tvärsom ta bort autodecompen för att snabbare hitta tdc & på så sätt lättare hitta rätt kickläge så att man slipper kicka hundra ggr för att starta den!!

Jag har ingen autodekomp nu, jag ville ha den för elstarten, märkte däremot att om man håller ner kicken till precis innan den "tar" så blir det "dekompat". Har fixat fetare startmotor (modell jätte), det jag nu behöver är nog ett kraftigare batteri
 
Är det någon här som har prövat "Megabomb" eller "powerbomb"?
Isåfall resultat?

http://fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=264
http://fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=44[/QUOT Japanracin kommer nog göra ett inlägg för han kör med den kröken. Men den är ju byggd för att dra bra i botten mellanreg och enligt vad man läst om folk som pillat dit den så verkar dom nöjd med just det bättre botten:tummenupp Men.....man tappar en del i topp,,,,, men hur mycket är frågan??? Tror nog att det även är skapligt toppreg för den är ju rätt grov!! Jag tror det är en stenbra krök för att det är normalt sett skitsvårt att kombinera grov krök med bra bottenreg!! Köp:tummenupp
 
Last edited:
Tjena igen, nu var det ett tag sedan jag var inne här på SH.

Boost, det är inte den kröken som jag har, inte heller något som liknar den.

Jag har ett Yoshi TRC ti helsytem på min Drz.
Se bild:

Däremot är jag supernöjd med mitt trc:tummenupp
 

Bifogat

  • CAS9YZCH+sh.JPG
    CAS9YZCH+sh.JPG
    95.7 KB · Visningar: 134
Last edited:
Vet inte om det är rätt att fråga här men:

Blir olja gammal?
Blir ju rätt mycket oljebyten och eftersom priserna på olja där jag bor är i överkant så tänkte jag köpa en 20l dunk olja (okq8 sbkracing 15/50) . Men jag funderar på om oljan blir gammal,om den står i typ fler år finns det någon risk med det. Ska den förvaras på specielt vis?

Någon som vet?
 
Vet inte om det är rätt att fråga här men:

Blir olja gammal?
Blir ju rätt mycket oljebyten och eftersom priserna på olja där jag bor är i överkant så tänkte jag köpa en 20l dunk olja (okq8 sbkracing 15/50) . Men jag funderar på om oljan blir gammal,om den står i typ fler år finns det någon risk med det. Ska den förvaras på specielt vis?

Någon som vet?

Om den står i en sluten dunk kan du spara den flera år.

Men i motorn som har ventilation till sumpen BÖR oljan bytas efter 1år även om hojen inte rullat.
 
någon som provat twin airs POWER FLOW KIT? är det bara det att det lilla gallret försvinner från filterkorgen så e det knappt lönt ju.
 
Har komunicerat med ganska många experter pga ca 3 års erfarenhet i ett oljelaboratorium

Och vilka delar i en olja skulle INTE vara åldringsbeständiga?
(sama lika här: INGET av de raffinadderier, oljebolag eller tribologer jag talat med har vid NÅGOT tillfälle antyt något sådant)
Så berätta gärna.

Och vi talar om REN icke svavel eller av andra föroreningar kontaminerad olja.
Och oxiderar gör den inte heller pga antioxidanterna.
Lite fukt kan den ta upp, men det är naturligt.
Skulle tänka mig att den förvisso ändrar egenskaper, men vi talar om obetydligt OCH på så lång sikt som decennier.

någon som provat twin airs POWER FLOW KIT? är det bara det att det lilla gallret försvinner från filterkorgen så e det knappt lönt ju.

Vad var det? Har du nån bild?
 
Last edited:
Och vilka delar i en olja skulle INTE vara åldringsbeständiga?
(sama lika här: INGET av de raffinadderier, oljebolag eller tribologer jag talat med har vid NÅGOT tillfälle antyt något sådant)
Så berätta gärna.

Och vi talar om REN icke svavel eller av andra föroreningar kontaminerad olja.
Och oxiderar gör den inte heller pga antioxidanterna.
Lite fukt kan den ta upp, men det är naturligt.
Skulle tänka mig att den förvisso ändrar egenskaper, men vi talar om obetydligt OCH på så lång sikt som decennier.



Vad var det? Har du nån bild?

Har du ställt frågan specifikt?

Antioxidanterna räcker inte för evigt.

Varför tror vissa fordonstillverkare skriver i manualen att oljan ska bytas efter en viss körsträcka eller efter 1 år?
 
Har du ställt frågan specifikt?

Antioxidanterna räcker inte för evigt.

Varför tror vissa fordonstillverkare skriver i manualen att oljan ska bytas efter en viss körsträcka eller efter 1 år?

Så står det för att:

a. Antingen uppfyler man körsträckan, och då är oljan slut.

b. Kör bara kortkörningar, och oljan kontamineras värre än om man kör långkörningar, vilket gör att oljan, trots kort körsträcka är slut iaf.

En opåverkad olja däremot, håller om inte för evigt, så iaf utan tvekan för en så överskådlig tid att det aldrig blir ett bekymmer av signifikans som en forskare hade uttryckt saken :)
 
Så står det för att:

a. Antingen uppfyler man körsträckan, och då är oljan slut.

b. Kör bara kortkörningar, och oljan kontamineras värre än om man kör långkörningar, vilket gör att oljan, trots kort körsträcka är slut iaf.

En opåverkad olja däremot, håller om inte för evigt, så iaf utan tvekan för en så överskådlig tid att det aldrig blir ett bekymmer av signifikans som en forskare hade uttryckt saken :)

ok! Om du säger det så.
 
Nu när ni fått upp farten,är okq8 sbkracing 15/50 en bra olja?

Antar jag jag ingår i "ni" men jag har ingen koll på enskillda oljor och dessutom är jag inte road av tribologi så jag har ingen lust att ens söka upp och läsa specifikationerna på den.

Mitt standardsvar som jag dessutom snott är. "Köp billigaste möjliga helsyntetolja!" Kolla bara att den den klarar specifikatioerna till din motor, vilket den med största sannolikhet gör.

Och nu har jag snackat smörja för sista gången här på sporthoj
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top