Supermoto trimtråden!

Jag bryter av portpratet med lite "Bromsporr". Jag har varit en sväng i Småland på,,, ska vi kalla det en inköpsresa dock inte av mc art. Råkade då snubbla på detta ganska anonyma ok till helt ok pris.:tungan
För jag antar att bromstrimning kanske också är intressant i denna tråd.

Mvh Christer

Bra grejer ISR - har för mig att det var 6-kolvsoket som hade en förmåga dock att släpa lite med bromsklotsarna och nypa åt. Men det fanns en lösning på det (men vad, minns jag ej just nu - finns beskrivet långt tillbaka i SHs historia eller om det var B.C.).
 
Jag bryter av portpratet med lite "Bromsporr". Jag har varit en sväng i Småland på,,, ska vi kalla det en inköpsresa dock inte av mc art. Råkade då snubbla på detta ganska anonyma ok till helt ok pris.:tungan
För jag antar att bromstrimning kanske också är intressant i denna tråd.

Mvh Christer

Bra grejer! Jag körde med en Brembo PR16 pump (radial) till ett sånt o va mkt nöjd. Sprang på denna sida för bara någon dag sen som hade en pump som iaf ser identiskt ut med brembos http://www.ngc-racing.com/

Bra grejer ISR - har för mig att det var 6-kolvsoket som hade en förmåga dock att släpa lite med bromsklotsarna och nypa åt. Men det fanns en lösning på det (men vad, minns jag ej just nu - finns beskrivet långt tillbaka i SHs historia eller om det var B.C.).

Ja många har haft problem med detta. Jag tror det ska vara avhjälpt på nyare. Hur vet jag inte.
Men sen tror jag många funderade dåligt pga felaktiga adaptrar. Jag hade ett ok från den gamla tiden & hade aldrig några problem med bromsen som kan härledas till oket.
 
Last edited:
Nu är insuget omgjort till mer tumbel = mer tvättmaskinsstuk på gaserna ska bli intresant att provköra!! Förra xr toppen jag gjorde hade liknande portning men inte lika överdriven igenspaclad potta = mindre tvättmaskin:D Och den gick bra!! hoppas den häringa går ännu bättre denna toppen har ju även höjt golv i utblåset, Ja vi får se... har portat sönder the fucking nacke som vanligt så det går lite sakta tyvär:näsblod
Som synes på bilderna har jag inte spacklat ut på ventilsätet det har visat sig vara lite farligt....I skarven mellan järn och alu utvidgar sig olika och så allt hammrande från ventilen, (för mig har det släppt där dock ej några skador som följd!!)) Jag tror inte det har så stor betydelse att blandningen får hoppa domm sista mm in i förbränningrummet.......
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 133.jpg
    xr 650 turbo bollsta 133.jpg
    61.1 KB · Visningar: 127
  • xr 650 turbo bollsta 131.jpg
    xr 650 turbo bollsta 131.jpg
    37.7 KB · Visningar: 101
  • xr 650 turbo bollsta 132.jpg
    xr 650 turbo bollsta 132.jpg
    53.3 KB · Visningar: 116
Boost ... inte för att klaga men vad har du för jäkla kamera?
krutdriven?:D
 
Boost ... inte för att klaga men vad har du för jäkla kamera?
krutdriven?:D

Ja jag säger samma sak?? Olympus fe-115 visserligen billig men det är nog jag som inte har ställt in den, måste hitta spotfokus innan toppen är helt klar:D
Nu äntligen kan jag ta mig en titt på utblåset:tummenupp
 
Nu vet jag att detta är fel forum,,, men vart kan jag hitta info om Polaris trail Boss 350 -91 köpte mig en gds maskin häromdagen utan gnista visade det sig, eller rättare sagt vet jag inte riktigt för jag hittar inte friläget på den. (Indikatorlampa finns men inget hack för växelväljaren) vilket jag antar är en förutsättning för att den ska ge gnista/starta.:rolleyes: Länk till elschema skulle vara bra.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Sorry för ot.

Mvh Christer

Menar du att det sitter en växelbrytare på/vid växelpedalen ellr någon annanstans? Om du hittar en sådan kan du tjuvkoppla lite där och se om du får gnista
 
Jepp jag tror inte att dom häringa maskinerna brukar gå att starta utan att ha vxlväljaren i neutral men jag är inte säker, ska kolla ang brytare.

Mvh Christer
 
Last edited:
Nu vet jag att detta är fel forum,,, men vart kan jag hitta info om Polaris trail Boss 350 -91 köpte mig en gds maskin häromdagen utan gnista visade det sig, eller rättare sagt vet jag inte riktigt för jag hittar inte friläget på den. (Indikatorlampa finns men inget hack för växelväljaren) vilket jag antar är en förutsättning för att den ska ge gnista/starta.:rolleyes: Länk till elschema skulle vara bra.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Sorry för ot.

Mvh Christer

Ja kanske lite fel...

Hmmm...du har hack/urtag för hög låg och back va? Har för mig att neutral ligger i mellan hög/låg och backen,du känner det om du puttar den fram och tillbaka. Det går mycket lättare att putta den när neutralen är i (självklart),om variatorremmen sitter där villsäga. Man kan få jukka!? lite fram och tillbaka för att få i neutralen.

Men tror den går att starta med växel i...osäker.
 
Konstigt...om du har spaken mellan back och hög/låg alltså där det ej finns några hack och ruckar 4hjulingen fram och tillbaka,samtidigt som du drar/ruckar spaken fram och tillbaka där mellan Back hög/låg(oj oj ojjj,vilken konstig förklaring...). Det kan vara lite knepigt att få i neutralen,men det SKA finnas där.
 
Ja jag säger samma sak?? Olympus fe-115 visserligen billig men det är nog jag som inte har ställt in den, måste hitta spotfokus innan toppen är helt klar:D
Nu äntligen kan jag ta mig en titt på utblåset:tummenupp

Prova att ta med makro foto "lilla blomman".
 
Några pillsnerkort igen Nu har en kamraexpert tittat på den och det finns inte spotfokus...måste inhandla ny kamra:näsblod Men Viktigare är att jag har lyckat svetsa igen utblåset betydligt enklare än förutspått no problemo :tummenupp förutom att det tar hundra år...svetsa kyla,slipa svetsa,kyla,slip osv så inte den blir för varm så säterna lossnar,, men det vart inte speciellt varmt högst 50 grader runt sätet så lungt tok jag det, Här ser man skillnaden mellan org utblås och höjt, det är ej tillslipat än, men det gick skitbra:tummenupp
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 135.jpg
    xr 650 turbo bollsta 135.jpg
    100.5 KB · Visningar: 121
  • xr 650 turbo bollsta 138.jpg
    xr 650 turbo bollsta 138.jpg
    66.8 KB · Visningar: 101
  • xr 650 turbo bollsta 139.jpg
    xr 650 turbo bollsta 139.jpg
    76.5 KB · Visningar: 103
  • xr 650 turbo bollsta 136.jpg
    xr 650 turbo bollsta 136.jpg
    62.7 KB · Visningar: 93
Boost 3: Använd makroläget på din kamera!!! (tulpanen) Kolla din manual vad närgränsen för kameran är!!!
Många kameror klarar inte närmare än 20-30 cm, så du får använda makro, och zooma.
Kryp alltså inte in i kanalerna :)

Sen en allmän regel för alla: Skaffa ett enbens-stativ!
Oavsett om ni fäller ut det eller inte så ger det kameran stabilitet med sin tyngd och ni slipper skakningsoskärpa!
 
Boost 3: Använd makroläget på din kamera!!! (tulpanen) Kolla din manual vad närgränsen för kameran är!!!
Många kameror klarar inte närmare än 20-30 cm, så du får använda makro, och zooma.
Kryp alltså inte in i kanalerna :)

Sen en allmän regel för alla: Skaffa ett enbens-stativ!
Oavsett om ni fäller ut det eller inte så ger det kameran stabilitet med sin tyngd och ni slipper skakningsoskärpa!

Bra tipps ska prova, stativ.....Jag ska prova att silvertepa fast en tegelsten på kamran då blir det säkert bättre:D
jag har Trimmat lite till nu....lättat svänghjulet ordenligt Orginal sväng väger1866g Nu efter svetsning av centrum som gjorde att jag kunde svarva bort hela yttervikten + tunnade ut hela svhjulet så nu väger det endast1184g 684g lättare, och jag tror att jag kan få bort minst 100g till:tummenupp .. Just nu håller jag på att tokjaga en Lectronfugge 44-48mm och det är minst sagt inte lätt!! har missat några auktioner på ebayen:mad: har mejlat minst 10 firmor i usa för bästa pris ev måste jag köpa en ny:huvet kostar i sverge runt 6000kr:huvet Snar är det bara att skruva ihop,,,väntar även på en Wiseco kolv 11-1 ska även plana minst 1mm,
jo dr bike eller nån hur räknar man ut komp-F När man bytt kam? Låt oss säga att jag stoppat dit en 11-1 kolv.. Den är ju räknad på orginalkolv,,,men jag har ju en trimmkam!!? Formel? Måste man veta kammdata på org kammen och jämföra mot trimm-K? Jag lär ju få lite sämmre k-f med trimm-K men hur mycket????
 
Bra tips ska prova, stativ.....Jag ska prova att silvertepa fast en tegelsten på kamran då blir det säkert bättre:D jo dr bike eller nån hur räknar man ut komp-F När man bytt kam? Låt oss säga att jag stoppat dit en 11-1 kolv.. Den är ju räknad på orginalkolv,,,men jag har ju en trimmkam!!? Formel? Måste man veta kammdata på org kammen och jämföra mot trimm-K? Jag lär ju få lite sämmre k-f med trimm-K men hur mycket????

Ha ha tegelsten och silvertejp är underskattat! :D

Kompförhållandet ändras inte alls beroende på kam.
Det är ett statiskt förhållande mellan cylindervolym och förbränningsrumsvolym minus kolvdome.

Men i verkliga verkligheten påverkar givetvis kammen den DYNAMISKA kompen, och det vi i slutändan får ut kallat effekt.
Eller rättare i detta sammanhang: MEP (Mean Effective Pressure) som är ett resultat av kam, flöde, kompförhållande osv minus alla pumpförluster.

Men kompförhållandet är alltså cyl.vol./förbr.rum.vol
 
Last edited:
Ha ha tegelsten och silvertejp är underskattat! :D

Kompförhållandet ändras inte alls beroende på kam.
Det är ett statiskt förhållande mellan cylindervolym och förbränningsrumsvolym minus kolvdome.

Men i verkliga verkligheten påverkar givetvis kammen den DYNAMISKA kompen, och det vi i slutändan kalar effelt. Eller rättare i detta sammanhang: MEP (Mean Engine Pressure) som är ett resultat av kam, flöde, kompförhållande osv minus alla pumpförluster.

Ja just det så klart HuveT Finns inget att räkna ut då? Passar mig utmärkt för matte är inte min starka sida:) men någonting måste vi ju räkna ut:va Jo just det... vad hamnar komp-f om jag planar 1mm eller 1,5 från redan 11-1??skulle nog gå tror jag ,,,förbannade ventilsäterna sätter gränsen redan vid 1mm, slaget är 82mm och borr 100 räcker det för att räkna ut? Skulle vara bra med en formel:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top