Supermoto trimtråden!

då var det dags igen. min kam ser ut såhär (bifogad bild). är detta normalt slitage eller det är nått som inte är som det ska? trode det skulle slitas så det blev silvrigt/blankt runt om hela. rullarna till vipparmarna verka inte helt okey så dom ska bytas. antingen helt nya armar eller nya rullar. verka dock inte som att det går att byta rullarna enbart. surt o hosta upp 2500 för 2 nya armar när bara lagren e kassa.
angående slitaget på kammen. kan det vara så att original ventilfjäder är för kort/mjuk? löses med en liten brick under fjädern kanske?

Edit: har ju fått vetilsätena nerfrästa. därör jag fundera på det om fjädrarna.

Se bra ut detta där:tummenupp Kör så det ryk bara och ryker det inte så kör ändå----------
 
lite uppdate om rullarna.. dom ryllarna som busaberg tipsa om är dom "gammla" rullarna och är utbytta mot nyare.. som givetvis inte går o köpa lösa :) jag antar att dom "gammla" rullarna inte är så pass mycket sämre så det motiverar ett köp för 2500kr istället för 500kr
 
lite uppdate om rullarna.. dom ryllarna som busaberg tipsa om är dom "gammla" rullarna och är utbytta mot nyare.. som givetvis inte går o köpa lösa :) jag antar att dom "gammla" rullarna inte är så pass mycket sämre så det motiverar ett köp för 2500kr istället för 500kr

Vaaaaddddd???.
Från ca 03 kom ju dom bättre rullarna till Husaberg och jag antar ktm har samma rullar? dom kostar inte mer än 500kr!! Och håller 200tim enduro.
Dom 500kr rullar kompisaren kör i sin ktm 400 och 520 håller 200 tim lätt.

Nu får någon vetfarbror reda ut detta. Finns det verkligen rullar som håller bättre än dom som går att köpa lös? Eller är det båg för att få sälja armar också? Mycket skepptisk!
 
Vaaaaddddd???.
Från ca 03 kom ju dom bättre rullarna till Husaberg och jag antar ktm har samma rullar? dom kostar inte mer än 500kr!! Och håller 200tim enduro.
Dom 500kr rullar kompisaren kör i sin ktm 400 och 520 håller 200 tim lätt.

Nu får någon vetfarbror reda ut detta. Finns det verkligen rullar som håller bättre än dom som går att köpa lös? Eller är det båg för att få sälja armar också? Mycket skepptisk!

ja vist verkar det skumt o rörigt. dom rullarna busaberg tipsa om var till 520.. dvs upp till 03 eller nått. sen blev det nya rullar. o dom säljs inte lösa påstår killen hos Je motorsport. köpa nya armar känns verkligen overkill. ingen som vet vart jag kan få pressat i nya innan fredag =) nära lund helst.
 
ja vist verkar det skumt o rörigt. dom rullarna busaberg tipsa om var till 520.. dvs upp till 03 eller nått. sen blev det nya rullar. o dom säljs inte lösa påstår killen hos Je motorsport. köpa nya armar känns verkligen overkill. ingen som vet vart jag kan få pressat i nya innan fredag =) nära lund helst.

Om du har rullarna så är det bara att knacka på hos vilken som hellst som har ett garage och skruvstycke:) Det är en fördel om man är 2st när man vinglar med detta i skruvstycket!! man ska ju hålla i en hyllsa och en bitts bruka r jag ta för att trycka ut pinnen, det går fint med en hyllsa från en liten spärrskafftslåda som pinnen får glida in i.. Den nya åker i lika lätt. Obs ta inte bort plastpluggen i mitten på nya lagret, för den håller kvar nålarna!! den far ut själv när man trycker in den nya stålpinnen i armen..
 
Om du har rullarna så är det bara att knacka på hos vilken som hellst som har ett garage och skruvstycke:) Det är en fördel om man är 2st när man vinglar med detta i skruvstycket!! man ska ju hålla i en hyllsa och en bitts bruka r jag ta för att trycka ut pinnen, det går fint med en hyllsa från en liten spärrskafftslåda som pinnen får glida in i.. Den nya åker i lika lätt. Obs ta inte bort plastpluggen i mitten på nya lagret, för den håller kvar nålarna!! den far ut själv när man trycker in den nya stålpinnen i armen..

låter väldigt enkelt. blir nog till o bestölla 2 rulalr med express.. o ragga upp ett skruvstäd nånstans..
 
Dom där pressar du ur och i med ett vanligt skruvstycke på 5 min Stenenkelt sen är det bara att ta ett frächt vasst spettsdon och knacka 4 st körnslag på båda sidor:tummenupp

hur menar du att man ska göra för att låsa dom? ger sej kanske när man står med dom i näven o ser hurt dom ser ut.
 
hur menar du att man ska göra för att låsa dom? ger sej kanske när man står med dom i näven o ser hurt dom ser ut.

Man slår körnslag runt i skarven, Vasst spettsdon,,Se till att det är stummt bakom bara typ lägg omkull hela armen mot skruvstycket och dona:tummenupp
 
Man slår körnslag runt i skarven, Vasst spettsdon,,Se till att det är stummt bakom bara typ lägg omkull hela armen mot skruvstycket och dona:tummenupp
antog att man skulle göra så oxå. har beställt rulalr nu. kommer imororn. kan lägga lkite bilder sen när det e fixat :tummenupp

KTM-handlaren som sa att det inte gick o byta utan man var tvungen o köpa hela armen kan köra upp den i sketan :mad:
 
Motorfråga? Är det någon som vet hur det ligger till. En kompysare har just inhandlat en Dinlini 450 (atv) och vill naturligtvis vässa den utan att ens provkört:tummenupp Den motorn är på ordenligt med pullver ostryp 48-49hk enligt tillverkaren på veven, inte illa dessutom är den trafikreggad från fabrik.

Jo nu är frågan ,Det påstås vara snarlik eller edentisk motor med polaris predator 500cc? Och polaris kör ju fujimotorer. Har Fuji och suzuki dr motorn något att göra med varandra? I skotervärlden så kör ju suzuki fuji. Och hur edentiska är igenligen polaris predatormotorn och dilinis motor?
Dinli hur stavas vet ej!! Jo det finns ju tydligen en mc motard eller cross ev enduro av delini,,denli dilini har inte forkat i det än...

Hur som hellst ska det bli intresant att vässa på denna för den har dubbla utblås och dubbla kammar så det går ju att fippla till egen karaktär på motorn utan att byta kammar:tummenupp
 
ingen som har bild på en vipparm där amn ser hur pinnen är låpst. mina e pressade med nåt runt grej... tror jag vet hur jag ska göra men e inte helt hundra. så bild o förklaring tack :)
 
ingen som har bild på en vipparm där amn ser hur pinnen är låpst. mina e pressade med nåt runt grej... tror jag vet hur jag ska göra men e inte helt hundra. så bild o förklaring tack :)

Använd dig av hyllsor från lilla spärrskaftet som mothåll på baksidan som sprinten kan gå in i och något kort don ex bitts av något slag för att trycka igenom ... Tillbaka med nya sprinten är ju enklare då är det bara att sätta armen stummt mot skruvstycket och dra åt:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top