Supermoto tävlingar 2006

...och färskaste infon är nu att Svemo kommit överrens med RR, Supermoto, TV och arrangörer om samkörning av SM och det BLIR som det ser ut nu SM i Supermoto tillsammans med RR.

Wheeliegirl skrev:
...och färskaste infon är nu att Svemo kommit överrens med RR, Supermoto, TV och arrangörer om samkörning av SM och det BLIR som det ser ut nu SM i Supermoto tillsammans med RR.
På vilka race? Vilka klasser åker ut ur RR-SM då?

ypvs skrev:
Ok, haldementi...

;)
Det blir ett eller möjligen ett par samarrangemang med RR iaf.

Färger på skyltar för B-licens:
450 vitt på blått.
open vitt på rött.

Bra blandning på banor, RR, gokart, tillfälliga...

Kommer att bli en bra säsong tror jag...

Daniel
Vilka färger för A-förare då? :)

Wheeliegirl skrev:
Skulle verkligen vara intressant med mer info om detta eftersom frågorna blir många!
Uppdatera gärna i Racingforumet också där Torkel lagt ut en tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104224

ypvs skrev:
450 Vit bakrund svarta siffror
open Gul bakgrund svarta siffor
Är det ett måste att det BARA är vitt och svart på nummerplåtarna? Eller får man designa typ såhär?:

(självklart håller man sig till att det är tydligt vilken klass och vilket nummer man har)

Bifogat

• nummerplåt.jpg
    nummerplåt.jpg
    39.3 KB · Visningar: 37
  • nummerplåt2.jpg
    nummerplåt2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 38
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Är det ett måste att det BARA är vitt och svart på nummerplåtarna? Eller får man designa typ såhär?:

(självklart håller man sig till att det är tydligt vilken klass och vilket nummer man har)

Siffrorna måste vara enfärgade och i matt ej reflekterande material, tror dock inte att nån bråkar om de är outlinade med nåt tunnt streck av annan färg. Minst 25mm tjocka, 140mm höga (fram), 100mm (bak) och minst 15mm mellanrum mellan dem.

Förutom siffror så kan du ha sponsmärken i fri färg på nummerplåten men bara om den inte på något sätt stör. Siffran skall tydligt kunna avläsas. Vanliga regeln är att 50mm från toppen och botten av nummerplåten är tillåten för publicitet.

Daniel

Tack för det svaret :) Det är bra tips att sätta reklam vid siffrorna också, väldigt få bilder blir utan nummerplåten exponerad... (+ att det är typ det första man tittar på)

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Tack för det svaret :) Det är bra tips att sätta reklam vid siffrorna också, väldigt få bilder blir utan nummerplåten exponerad... (+ att det är typ det första man tittar på)

Överdriv inte bara för så blir det stopp i tekniska kontrollen...

Daniel

Olof Eriksson skrev:
Tänk på att i överkanten på nummerskylten fram har Svemo "bokat" för sponsor av SM...

Butler skrev:
Japp, det stämmer, ungefär som FIM så det gäller sidorna också..

mvh
Peter
Är det dekaler vi får ut innan vi åker på första tävlingen eller rentutav kanske redan nu? Vore ju bra att veta när man ska dekala upp hojjen. (även om man inte tror det så tar det bra lång stund att göra, samt att det är en del tanke med hur å var dekalerna ska sitta)

Förslaget är väl just nu att deltagare får dem på klistrade vid besiktning, det kan ju vara så att det är olika sponsorer från tävling till tävling.. Men vi skall väl försöka att inte dela ut dem senare än så. :) Men vi hugger inget i sten ännu....

mvh
Peter L

Olof Eriksson skrev:
Är det dekaler vi får ut innan vi åker på första tävlingen eller rentutav kanske redan nu? Vore ju bra att veta när man ska dekala upp hojjen. (även om man inte tror det så tar det bra lång stund att göra, samt att det är en del tanke med hur å var dekalerna ska sitta)

Butler skrev:
Förslaget är väl just nu att deltagare får dem på klistrade vid besiktning, det kan ju vara så att det är olika sponsorer från tävling till tävling.. Men vi skall väl försöka att inte dela ut dem senare än så. :) Men vi hugger inget i sten ännu....

mvh
Peter L
Ahh, okay! Jag har inte sett att det står nånstans, men jag hoppas det kommer stå med i reglerna var och hur stort område som ska användas, då går det ju planera fram och lämna plats innan man åker ut till tävlingarna.

Olof Eriksson skrev:
Ahh, okay! Jag har inte sett att det står nånstans, men jag hoppas det kommer stå med i reglerna var och hur stort område som ska användas, då går det ju planera fram och lämna plats innan man åker ut till tävlingarna.

Se FIM www.fim.ch -> rules -> motocross -> technical rules -> 01.55 Number plates....

tja.. Skall väl försvenskas lite, och det tar som sagt sin tid. Nu åter till skrivande. På återskrivande !

mvh
P Larsson

Mest intressant just nu (om vi förutsätter att det blir SM tillsammans med RR) tycker jag borde vara: Vad tycker vi förare om detta upplägg då??
A) Är det riktiga supermoto-rejs som kommer hållas på dessa banor?
B) Vad betyder egentligen A) ??
C) Hur många rejs tillsammans med RR?
D) Hur många utöver dessa?
E) Vilka regler för de olika typerna av rejs (RR-bana vs. icke-RR-bana) ?
F) Kommer vi få den uppmärksamhet och plats vi vill ha / behöver?
G) Vad händer med sporten i övrigt? Detta gäller ju bara SM = A-förare.
H) Vad händer med Quad-killarna?
I) Är detta bra för sportens framtida tillväxt?
J) Massa fler frågor....

Jag kan lägga in några KORTA svar på mina egna frågor, det här kan vi diskutera i evighet tror jag....
A) Nej det tycker inte jag. Även om jag tycker t.ex Sviestad är skitskoj och passar min egen körning bra.
B) Som RR-banorna ser ut idag med långa svängar utan chans till slajder och mycket höga kurvhastigheter är inte riktigt supermoto. Vi får vänta och se vad RR-arrangörerna lyckas bygga ihop. Det KAN bli skitbra...
C) Kan bara SVEMO svara på.
D) Se C)
E) Kommer de som inte kvalar till finalen få åka hem redan på lördagen eller ges chans till nån slags B-final (för de utkvalade A-förarna alltså) t.ex. Här finns mängder av följdfrågor...
F) Jag är i princip 100% på att Peter har sett till att det blir så. Han är stenhård förhandlare :tummenupp
G) Vi som har plöjt ner mängder med tid & pengar i banor kommer väl försöka göra vad vi kan...
H) RM 2006 antar jag men var? Vi har t.ex inte en enda Quad-intresserad i vår klubb.
I) Vi kommer kanske kunna få mer exponering vilket är bra för de som vill ut i Europa / världen men under det då? Kanske kommer ett sug skapas under A-förarna som ger utrymme för massor av lokala rejs. Vad vet jag. Kanske blir tvärtom och en segregering skapas som de unga talangfulla inte tror går att övervinna.
J) Välkomna att fylla på....

På A och B där skulle jag vilja svara att klart det går slajda i snabba kurvor också, nästan bättre än i sega kurvor. Har inte kört kurvorna på dessa banor dock så jag vet inte hur mycket man går in i dem med fullgas... För mig passar det helt utmärkt att åka fort, tycker jag är roligare + att jag är bättre på det :P Jag ser bara positivt med banvalen (RR-banorna).

Olof Eriksson skrev:
På A och B där skulle jag vilja svara att klart det går slajda i snabba kurvor också, nästan bättre än i sega kurvor. Har inte kört kurvorna på dessa banor dock så jag vet inte hur mycket man går in i dem med fullgas... För mig passar det helt utmärkt att åka fort, tycker jag är roligare + att jag är bättre på det :P Jag ser bara positivt med banvalen (RR-banorna).

Där håller jag inte helt med dig Olle. Klart det går att slajda i alla kurvor oavsett fart, på tävling vill man dock köra så fort som möjligt. Och det är en helt annan sak. Kör på Sviestad eller Knutstorp (dom snabba banor jag har kört) så kommer du att förstå vad Supermoto menar.

Och för att återknyta till ämnet så tycker jag personligen att vi inte ska köra med RR. Varför? Vi kan väl ha kul på egen hand och tycker att vi har det också. Finns säkert skäl till att samköra. Men jag vill iaf inte detta, att samköra med RR. Sen kan man ju alltid förklara sig, om man vill. Någon som vill/orkar höra så får ni ringa mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti