Supermoto tävlingar 2006

RaceMe skrev:
Där håller jag inte helt med dig Olle. Klart det går att slajda i alla kurvor oavsett fart, på tävling vill man dock köra så fort som möjligt. Och det är en helt annan sak. Kör på Sviestad eller Knutstorp (dom snabba banor jag har kört) så kommer du att förstå vad Supermoto menar.
På Midlanda kapar jag en sekund minst på slajd, men den kanske är gokartbana jämfört med Sviestad/Knutstorp. Dessutom äre 90-graders efter långrakan där det går nästan 200, och en annan inbromsning från ca 160 med shikan (stavning)

Men jag litar väl på er som har kört banorna :) Jag vet många som inte vågar ställa upp den på sidan i 200 dock... Och det var det jag syftade på.

Olof Eriksson skrev:
På Midlanda kapar jag en sekund minst på slajd, men den kanske är gokartbana jämfört med Sviestad/Knutstorp. Dessutom äre 90-graders efter långrakan där det går nästan 200, och en annan inbromsning från ca 160 med shikan (stavning)

Men jag litar väl på er som har kört banorna :) Jag vet många som inte vågar ställa upp den på sidan i 200 dock... Och det var det jag syftade på.

Det är bra Olle, du är klok som vanligt. Man ska lita på dom äldre. Då lär man sig snabbast. :D

Ingen mer som är intresserad :va :confused:

Supermoto skrev:
Självklart man är intresserad och jag vill veta vad som kommer att gälla och hur det är tänkt kring detta. Men i detta nu så känns det som att det är lika att vänta på besked vid Svemos pressrelease då vi ändå får veta allt (hoppas jag).

Supermoto skrev:
Mest intressant just nu (om vi förutsätter att det blir SM tillsammans med RR) tycker jag borde vara: Vad tycker vi förare om detta upplägg då??
A) Är det riktiga supermoto-rejs som kommer hållas på dessa banor?
B) Vad betyder egentligen A) ??
C) Hur många rejs tillsammans med RR?
D) Hur många utöver dessa?
E) Vilka regler för de olika typerna av rejs (RR-bana vs. icke-RR-bana) ?
F) Kommer vi få den uppmärksamhet och plats vi vill ha / behöver?
G) Vad händer med sporten i övrigt? Detta gäller ju bara SM = A-förare.
H) Vad händer med Quad-killarna?
I) Är detta bra för sportens framtida tillväxt?
J) Massa fler frågor....
Supermoto skrev:
Av?

Om du menar din lista så kan jag alltid vara med och lägga mig i..

A) och B) Eftersom sporten från början kom till för att ta fram den bästa mc-föraren bland cross, roadracing, speedway, dirt track mfl. så tycker jag roadracingbanor är mycket mer lämpliga eftersom de inte alls gynnar alla jävla crossförare på samma sätt.
C) och D) Jag tycker 3 race med RR och 3 egna arrangemang.
E) Samma regler, det är ju samma sport.
F) Det verkar så.
G) Det förstör för B-förare som mig, jag vill också vara med på de riktiga banorna. Fixa så B-förare också får en klass under SM-helgerna. Jag är nöjd även om jag bara får köra ett heat.
H) Det skiter jag i, Quadarna har inte samma krav på banor som vi, de passar bäst på Rallycrossbanor för jag har svårt att se 4-hjulingar köra i samma spår och vallar som vi(vill ha). Quadarna slätar ut våra spår och river upp ytan så det blir rullgrus överallt.
I) Det är säkert bra för toppen men tror inte det gynnar tillväxten då det för B-förare(som är framtiden) kan betyda att det blir färre tävlingar.

Så, nu har jag dragit mitt strå till stacken, varsågod Jocke. :)

RookieSM skrev:
G) Det förstör för B-förare som mig, jag vill också vara med på de riktiga banorna. Fixa så B-förare också får en klass under SM-helgerna. Jag är nöjd även om jag bara får köra ett heat.

Om Supermoto skulle få köra B-rejs på ett Supermoto-RR SM skulle det nog bli ett djävla liv (ännu mer än det redan är) på RR rookieförarna.
Men på de tävlingar där Supermoto kör själv ska det absolut få vara fler klasser än bara Elit

RookieSM skrev:
Av?

H) Det skiter jag i, Quadarna har inte samma krav på banor som vi, de passar bäst på Rallycrossbanor för jag har svårt att se 4-hjulingar köra i samma spår och vallar som vi(vill ha). Quadarna slätar ut våra spår och river upp ytan så det blir rullgrus överallt.

Lite starkt då Supermotoquad är betydligt mycket mer samma sport som Supermotard solo än vad RR är. Jag har kört massvis med tävlingar tillsammans med Quad då quad och solo självklart kör sina mästerskap tillsammans i de flesta länder där motard utövas. Det finns inga samkörningsproblem grus tar de bort betydligt mer än vad de drar in på asfalten, de har städat banorna för oss massvis med gånger. Enbart när det regnar så skitar de ner lite mer. När Quadarna kommer ut på asfalten så spinner de med breda däck de första 50 metrarna och det blir fint snabbt.

Dessutom, så efter mycket skit vi har fått gå igenom de sista 7 åren eller så pga att resten av motorsverige har skitit i oss så kan man tycka att vi borde vara mer öppna mot andra som kämpar som vi gjort, framförallt i en gren av samma sport. Kan quad komma upp i 20-40 förare så är vi snabbt uppe i sammanlagt 100 motardförare per race och kan självständigt organisera race precis så som de ska organiseras. En RR bana är inte och blir aldrig en riktigt bra motardbana, även om man som i LMS fall kan göra dem hyfsat bra, och riktig Supermotard kommer alltid att gynna crossförare då Supermotard i allt väsentligt ÄR cross, även på asfalten. Jag hade aldrig kört cross innan jag började med motard och det medförde massvis med arbete som helt enkelt måste läggas ner. Det går inte att rejsa framgångsrikt i Supermotard utan att 80-90% av din körträning förläggs till crossbanor.

Jag hoppas verkligen att vi tillsammans kommer att organisera våra tillställningar med Quad så mycket det går. Vi har massvis med fördelar av det båda två. Quad är tex mycket poppis hos den Europeiska publiken vilket jag inte ser någon anledning till att de inte kommer att bli här med...

Daniel

Last edited:
Supermoto skrev:
Mest intressant just nu (om vi förutsätter att det blir SM tillsammans med RR) tycker jag borde vara: Vad tycker vi förare om detta upplägg då??
A) Är det riktiga supermoto-rejs som kommer hållas på dessa banor?
B) Vad betyder egentligen A) ??
C) Hur många rejs tillsammans med RR?
D) Hur många utöver dessa?
E) Vilka regler för de olika typerna av rejs (RR-bana vs. icke-RR-bana) ?

Jag är bara inne och konstaterar att det är lite lugnare i motardlägret.. :tomten

/JPS

ypvs skrev:
....en gren av samma sport....
Det var väl inte meningen att ni skulle hacka på mina synpunkter utan Jocke ville veta vad andra tyckte.. ;)

Jag tycker inte Quad är en gren av samma sport, deras körning påminner för mig mer om Folkrace och Rallycross. Och jag menade inte att de kör ut grus på asfalten utan att jag tycker att fyrhjulingar gör gruset halare, men det börjar jag bli osäker på men nu när du säger det så, jag såg hur det såg ut på Ticksta när de samkörde, inget bra exempel kanske eftersom det är jag vet inte hur många övergångar mellan grus och asfalt men där verkligen skyfflade de upp grus på asfalten när de gick från asfalt till grus och gasade fullt. En RR-bana är inte en motardbana men det är inte en Rallycrossbana heller som var det jag jämförde med och då skulle jag tycka bättre om en RR-bana. Vid närmare eftertanke så har jag nog valt fel sport. :)

Jag tror att vi redan nu skulle klara att stå på egna ben och att det till sommaren skulle kunna vara 80 soloförare under en SM-helg om vi skulle köra på egen hand, men jag har inget att säga till om och jag kommer finna mig i vad som än bestäms. :tummenupp

Last edited:
Jörgen Player Special skrev:
Jag är bara inne och konstaterar att det är lite lugnare i motardlägret.. :tomten

/JPS
Mycket färre rejsers här än "hos er" helt enkelt :)

Supermoto skrev:
Mycket färre rejsers här än "hos er" helt enkelt :)

Eller tvärtom...

Jag har hört att rookie 600/1000 har upp till 16-17 racetillfällen så om de blir av med tre (?) stycken till fördel för utveckling av sporten så...så är väl det inte "hela världen".. Jag har under alla år jag kört racing som mest haft sju.
Jag tror det kan bli bra! Lite nyfiken på upplägget :) Tror båda sporterna kan dra nytta av varandra.

/JPS

RookieSM skrev:
Det var väl inte meningen att ni skulle hacka på mina synpunkter utan Jocke ville veta vad andra tyckte.. ;)

Jag tycker inte Quad är en gren av samma sport, deras körning påminner för mig mer om Folkrace och Rallycross. Och jag menade inte att de kör ut grus på asfalten utan att jag tycker att fyrhjulingar gör gruset halare, men det börjar jag bli osäker på men nu när du säger det så, jag såg hur det såg ut på Ticksta när de samkörde, inget bra exempel kanske eftersom det är jag vet inte hur många övergångar mellan grus och asfalt men där verkligen skyfflade de upp grus på asfalten när de gick från asfalt till grus och gasade fullt. En RR-bana är inte en motardbana men det är inte en Rallycrossbana heller som var det jag jämförde med och då skulle jag tycka bättre om en RR-bana. Vid närmare eftertanke så har jag nog valt fel sport. :)

Jag tror att vi redan nu skulle klara att stå på egna ben och att det till sommaren skulle kunna vara 80 soloförare under en SM-helg om vi skulle köra på egen hand, men jag har inget att säga till om och jag kommer finna mig i vad som än bestäms. :tummenupp

Det var inte meningen att du skulle känna dig hackad på, inte alls. Men faktum är att Quad funkar hemskt bra ihop med motard. I Venray tex är det två stora platåhopp där quadarna lätt hoppade 10 meter. Övergångarna blir inte mer skitiga i regel och crosspartierna förstörs inte. Jag har tom kört ganska många träningar ihop med dem, dvs blandat Quad och solo på samma bana samtidigt och inte ens det har ställt till med problem även om det inte kanske är att rekommendera. Tävlingar som Superbiker, hemskt många av EM deltävlingarna förr osv körs med Quad också och det har aldrig varit några problem från soloförarna vare sig i EM eller i de lägre klasserna nationellt utomlands.

Och nog fanken har du saker att säga till om. De som beslutar vet ganska väl hur stämningarna ligger i olika frågor just på grund av alla diskussioner som förs för alla att se nu för tiden. För bara 5-7 år sen hade de ingen eller hemskt liten koll på vad andra än de djupt engagerade tyckte.

Quad motard har i stort sett samma reglemente vad gäller banor som oss och de vill inte köra vare sig RR eller Rallycross heller utan naturligtvis riktig Supermotard. De har en mycket högre % av sina förare med stor internationell erfarenhet än solo och EM i SupermotardQuad vanns av en svensk i år.
Tilläggas skall att jag inte är något större fan av Quad som sådan för då hade det vettiga i min situation varit att för länge sen börja med att åka 4-hjuling. Dock jag har sett vad vi kan göra ihop och det har bara varit positivt.
I slutänden är det dock vi utövare som kommer att bestämma vilka vägar vi går så har du en bestämd uppfattning om det är det bara att stå på dig så får vi se. ;)

Daniel

ypvs skrev:
Det var inte meningen att du skulle känna dig hackad på, inte alls. Men faktum är att Quad funkar hemskt bra ihop med motard. I Venray tex är det två stora platåhopp där quadarna lätt hoppade 10 meter. Övergångarna blir inte mer skitiga i regel och crosspartierna förstörs inte. Jag har tom kört ganska många träningar ihop med dem, dvs blandat Quad och solo på samma bana samtidigt och inte ens det har ställt till med problem även om det inte kanske är att rekommendera. Tävlingar som Superbiker, hemskt många av EM deltävlingarna förr osv körs med Quad också och det har aldrig varit några problem från soloförarna vare sig i EM eller i de lägre klasserna nationellt utomlands.

Och nog fanken har du saker att säga till om. De som beslutar vet ganska väl hur stämningarna ligger i olika frågor just på grund av alla diskussioner som förs för alla att se nu för tiden. För bara 5-7 år sen hade de ingen eller hemskt liten koll på vad andra än de djupt engagerade tyckte.

Quad motard har i stort sett samma reglemente vad gäller banor som oss och de vill inte köra vare sig RR eller Rallycross heller utan naturligtvis riktig Supermotard. De har en mycket högre % av sina förare med stor internationell erfarenhet än solo och EM i SupermotardQuad vanns av en svensk i år.
Tilläggas skall att jag inte är något större fan av Quad som sådan för då hade det vettiga i min situation varit att för länge sen börja med att åka 4-hjuling. Dock jag har sett vad vi kan göra ihop och det har bara varit positivt.
I slutänden är det dock vi utövare som kommer att bestämma vilka vägar vi går så har du en bestämd uppfattning om det är det bara att stå på dig så får vi se. ;)

Daniel
nu kan vi läsa på SVEMO:s hemsida , tävlingskalender för supermotard 2006 hur SM-uplläget kommer att se ut , två tävlingar med RR , tre tävlingar med Quad , en ren supermotardtävling .

Då är det redan klart alltså?!

Är Jämtlands MK = Kalix eller?
Och vad/var är VW motorsport club?

Undra om Supermoto ska köra flygrakan på Anderstorp :D

ädit: Nä inte fan kan det va Kalix, Östersund såg jag nu.

Last edited:
Vi som är lite mer skeptiska gör en snabb koll mot RR-kalendern och ser att inget verkar stämma. Datum är fel. Fel klasser på vissa rejs osv osv.

Ta den kalendern som en preliminär prototyp så länge blir mitt tips.
Känns även lite som att STCC är med och styr lite för mkt i bakgrunden. Alla arrangörer ger ju dem exakt de datum de vill ha.

Supermoto skrev:
Vi som är lite mer skeptiska gör en snabb koll mot RR-kalendern och ser att inget verkar stämma. Datum är fel. Fel klasser på vissa rejs osv osv.

Ta den kalendern som en preliminär prototyp så länge blir mitt tips.
Känns även lite som att STCC är med och styr lite för mkt i bakgrunden. Alla arrangörer ger ju dem exakt de datum de vill ha.

jag förstår att det kan komma förändringar till det vi kan läsa på SVEMO:s hemsida , men det är det närmaste vi kan komma sanningen just nu , iaf vi som inte har insyn i sektionernas arbete , jag antar att det är Peter Larsson , Christian Cronnäs och Peter Sköld som ligger bakom det vi kan läsa på SVEMO:s hemsida , personligen tycker jag att det ser intressant ut , som vanligt har jag synpunkter på det mesta och det gäller även det här förslaget , det blir lättare att kommentera när vi får läsa några rader med förklaringar från våra sektioner .

Preliminär kalender för Svenska mästerskapen 2006 i Roadracing och SuperMoto, tagen från SVEMOs hemsida:
30/4 Anderstorp, Roadracing och SuperMoto
21/5 Falkenberg, Roadracing
28/5 Linköping, Roadracing och SuperMoto
18/6 Göteborg, Roadracing och SuperMoto
23/7 Östersund, SuperMoto
6/8 Strängnäs, SuperMoto
13/8 Knutstorp, Roadracing och SM-final i SuperMoto
10/9 Karlskoga, SM-final i Roadracing

Min analys blir att detta verkar troligt förutom ett stort ? om Göt-la-bööörg får till nån bana att köra R på.
Och om de inte klarar det, kommer de då satsa på (och få för SVEMO) att köra bara SM-SM.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...