Supermoto/cross combo. Går det?

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Sitter och funderar på att börja träna Supermoto nästa år och kanske köra nån tävling på slutet av säsongen. Vill ju få upp lite fart innan man ger sig in i tävling :)

Min fråga är, om man köper en KTM 450SMR.
Funkar det bra då att ta ut den på en crossbana emellanåt om man har en annan uppsättning hjul och frambroms avsedda för motocross?

Eller är det bättre kanske att göra tvärtom, köpa en cross och ett motardkit?

Har inte speciellt mycket erfarenhet av att köra på asfalt med hoj, har haft en Husa 650 en sommar men körde inte speciellt mycket pga tidsbrist och det var föga kul att hela tiden vara på helspänn mot alla bilar. Bana känns som ett mycket mera vettigt ställe att hålla till på, iaf för mig.

Blir ju en komprimiss, ingen av alternativen fungerar så bra till det andra. Köp två hojar istället, det är bara pengar! ;)

Det är lite så det lutar åt att bli också.. Fan, får nog skaffa ett extrajobb ett tag så man får in degen lite snabbare helt enkelt :)

Här försökte man vara snål och så sabbar du det på en gång, du är en elak människa :tungan

Tror det är lättare att åka med enduro/cross-fjädring med motard-fälgar på gatan, än att köra cross med motard-fjädring. Sen hänger det nog mest på hur avancerat du åker i bägge disciplinerna..

skiljer väl rätt mkt egentligen, cross ligger du ju på fullt hela tiden, annan fjädring, 4-växlad cross va? Finns en del skillnader så skulle ha köpt en Motard som tillägg för din Suzuki

skiljer väl rätt mkt egentligen, cross ligger du ju på fullt hela tiden, annan fjädring, 4-växlad cross va? Finns en del skillnader så skulle ha köpt en Motard som tillägg för din Suzuki

Nä, crossen jag har är 5-växlad.

Ska gneta ihop stålars till en KTM 450SMR till våren, ju mer jag kollat upp så verkar det inte gå att kombinera. Kostar att ha skoj helt enkelt :)

Jag åkte cross med min Husaberg 650 Motard i en hel sesong. Var nybörjare på cross då och det funka helt ok för den nivån jag åkte. Så visst funkar det utan större beskymmer men en ren cross går ju så klart bättre på crossbana då fjädringen är mer anpassad för det än en motard. Ska du bara köra ibland för att få lite mer "grus" träning mm så är det ju bra onödigt att köpa 2 hojar. Jag hade kört med motarden på crossbanan helt klart.

Det kostar att ligga på topp. Jag är inte elak, bara ärlig. Men sanningen kan vara hård :D

O visst, för gata hade en crossfjädring & motardhjul funkat. Finns ju faktiskt, HM Hondorna är ju inte mer supermoto än så (inte supermoto alls, om man frågar mig)

Men, även fast man som nybörjare kanske inte behöver det bästa så tycker jag inte man ska behöva åka runt på en hoj som inte fungerar som den ska när man åker på bana. Det är ju så mkt mer än bara andra hjul.

Men, ett alternativ till 2 hojar skulle bara 1½. Vilket iofs förutsätter att man antingen 1) Inte vill köra cross på t.ex. tisdag & motard på ons 2) Älskar att meka.

Lösningen är:
1) En motocross cykel av valfritt märke. Helst 5 växlad.
2) 1 st uppsättning supermoto-hjul + frambroms
3) 1 extra uppsättning fjädring, färdig för supermoto alt. låter man bygga om den.
4) Supermoto styrkrona.

*/ ?>
Back