Supermoto @ Botkyrka MK

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Jag skriver ned lite saker från Banbesiktnings manualen så att alla vet vad det är vi skall söka efter. Men gå gärna in och läs själva. Det står mycket mat nyttigt.:)

Jag läste i banbesiktnings manualen sid 95 som beskriver väldigt tydligt hur ett upptagnings nät skall vara utformat att tråd tjockleken i Trådnätet måste vara 3-4 mm. Så Julas nät går med andra ord bort. Julas nät var endast 1,8mm tjockt.

Mask strl 40x40 till 60x60 mm

Nätet måste vara min 1000 över bannivån och det skall grävas ned min 5cm och dras ut 30cm under jord så minimi höjden borde bli 1350mm

Stolpar får vara alu eller trä i en diameter av 70mm. Nätet skall fästas med fem fästpunkter per stolpe. Upptagnings nätet får inte vara förstärkt med spänntråd. Stolpen skall grävas ned min 600mm.

Det får vara max 3000mm mellan stolparna. Stolpen får inte vara högre än nätet.
 
Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Kommer man in på banan med lastbil? I närheten av träden? Kan höra med en av gubbarna om vi kan låna den o så lyfter vi bort stockarna...
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Barret. Går det inte trava däck framför stålräcket precis som dom gjort på Salaracingpark? För däck finns det väl i massor?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kommer man in på banan med lastbil? I närheten av träden? Kan höra med en av gubbarna om vi kan låna den o så lyfter vi bort stockarna...

Det är inga stockar, det är hela träd som bara råkar ligga ner just nu och saknar förankring med marken ;)
Forsla bort dom är inga problem, vi har hjullastare. Dom måste bara choppas upp (jag ska kolla om Enduro vill ha dom till extremenduro bana eller om dom ska sparas för att eldas)

Tolkar jag reglementet rätt så ska vi enbart behöva staket mellan två delar av banan. Mellan kurvan efter wavsen och backen bakom. Så 25m bör räcka med marginal.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Barret. Går det inte trava däck framför stålräcket precis som dom gjort på Salaracingpark? För däck finns det väl i massor?

För vår del skulle det räcka (om det är godkännt hos oss). Men det skulle inte funka för folkrace. Jag vill helst att vi undviker en lösning där det innebär att man måste flytta ca. 100 däck varje går en bil ska ut o sladda.
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Det är inga stockar, det är hela träd som bara råkar ligga ner just nu och saknar förankring med marken ;)
Forsla bort dom är inga problem, vi har hjullastare. Dom måste bara choppas upp (jag ska kolla om Enduro vill ha dom till extremenduro bana eller om dom ska sparas för att eldas)

Tolkar jag reglementet rätt så ska vi enbart behöva staket mellan två delar av banan. Mellan kurvan efter wavsen och backen bakom. Så 25m bör räcka med marginal.

Det är inte så att vi kan bygga två separata jord vallar i kurvan efter wavsen? Då slipper vi jaga staket och underhållet blir enklare när folkrace har kört på avskiljaren.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nätet ska vara 1-1,2 m högt + 35 cm under jord så vi köpte 1,5 m, Julas nät har tyvärr för tunn tråd om banbesiktningsmannen är nitisk så vi köpte från en stängselfirma, tror inte det var så dyrt, 200 m för 10 000 kr eller nåt åt det hållet. Men ni behöver väl inte så mycket nät, det är mest där det är nära mellan bansträckningarna, publikavspärrningar lär väl finnas sen förut.

Edit: Ser att ni redan kommit på allt jag skrivit, min explorer hade tydligen uppdaterat dåligt. :)
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är inte så att vi kan bygga två separata jord vallar i kurvan efter wavsen? Då slipper vi jaga staket och underhållet blir enklare när folkrace har kört på avskiljaren.

Vall istället för staket tänker du? Jag kan inte hitta det som ett alternativ i boken? Och varför två?

Annars tänkte jag att det ska placeras så nära svängen som boken möjliggör för att minimera att det bli nerkört.

I ytterradien av kurvan uppe på vallen vill jag ha däck som hindrar en att braka rakt fram. Men, detta är inget vad boken kräver vad jag kan se.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Markerat rött vad jag tolkat att vi kommer att behöva "hit men inte längre" staket.
 

Bifogat

  • botkyrka.jpg
    botkyrka.jpg
    182.8 KB · Visningar: 115

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har inga mått tyvärr. Är inte en plyfa 125cm bred? Isf är det höjden.
Vi har redan klätt in räcket en gång jätte fint i plyfa. Men det höll inte så bra efter ett par folkrace bilar dammat in i det :) Gummi matta bör dock hålla, men bör kanske vara mer åt det hårdare hållet än mjukare antar jag?

Skyddet över räcken är väl för att man inte ska kunna trä in armar och sånt och fastna, så om ni kan komma över en tjockare gummimatta borde väl det vara kanon, eller kanske en plastgolvmatta?
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Vall istället för staket tänker du? Jag kan inte hitta det som ett alternativ i boken? Och varför två?

Annars tänkte jag att det ska placeras så nära svängen som boken möjliggör för att minimera att det bli nerkört.

I ytterradien av kurvan uppe på vallen vill jag ha däck som hindrar en att braka rakt fram. Men, detta är inget vad boken kräver vad jag kan se.

Två vallar tänkte jag mest för att få en typ av dubbel säkerhet. Om man skulle åka över vallen från något håll så skulle man då hamna i mellan vallarna. Med andra ord far över en så stoppar den andra. Och en jord vall kan man vad jag förstår ha hur nära bankanten man vill. staketet måste stå minst två meter ifrån bankanten/banmarkeringen.

Om man nu ändå vill ha ett staket så hittade jag en firma på nätet som verkar ha det vi söker
www.stangselbutiken.se/1/staketitradgarden/villastangsel/staengselnaet-1500x50x2,5-mm-25mmg.php
3000 spänn men sen tillkommer det kostnad för ca tio stolpar och infästnings mtrl och ev.frakt
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tänker man bara säkerhet kan jag komma på massa lösningar jag skulle föredra framför ett staket. Och jag har idéer om hur vi ska förhinda att någon kan göra en "Knohultarn i Örebro" (vilket inte detta staket kommer att göra).

Men vi kommer nog inte runt vad som står i boken.

Bra Alternativ! Ska kolla runt lite mer så vi inte kan hitta det gratis. Stolpar skulle jag föredra i trä? Så det borde gå fixa i näheten.
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Tänker man bara säkerhet kan jag komma på massa lösningar jag skulle föredra framför ett staket. Och jag har idéer om hur vi ska förhinda att någon kan göra en "Knohultarn i Örebro" (vilket inte detta staket kommer att göra).

Men vi kommer nog inte runt vad som står i boken.

Bra Alternativ! Ska kolla runt lite mer så vi inte kan hitta det gratis. Stolpar skulle jag föredra i trä? Så det borde gå fixa i näheten.

Ja jag tycker också att man ska köra trästolpar. De är lätt hanterade vad det gäller infästning- kapning- och det är bara att slå ner dom i backen. Och personligen skulle jag nog hellre åka in i en trä stolpe än en metall stolpe.

Vad tror du annars om att så många som möjligt löser ett "tränings kort" för att få in pengar till verksamheten??
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Håller helt med dig ang. stolpar!

Jo nått sånt är tanken. Men det vi gör nu ska på det hela kosta småpotatis så för den sakens skull behövs det inte, men däremot för asfalt! Det kommer ju vara långt ifrån en "super" bana bara för att den är besiktigad nu. Snarare är den precis som det låter som= en folkracebana med supermoto grus-sektion. Men det ändå förhållandevis lite pengar som ska till för att få den bra och inte så mkt mer därtill för att den ska bli riktigt bra.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Kämpa på. Botkyrka är att ni kommer igång så fort som möjligt viktigt för sporten.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Skyddet över räcken är väl för att man inte ska kunna trä in armar och sånt och fastna, så om ni kan komma över en tjockare gummimatta borde väl det vara kanon, eller kanske en plastgolvmatta?

Behöver ni hjälp med gummimatta eller plastmatta så är jag behjälplig..
Är ju ändå golvläggare =) :tummenupp
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Micke Jansson skrev på Facebook att han hade stålnät från sitt jobb, antar att Örebro har första tjing men ni kan ju höra med honom.

Och jag planerar att åka ut och såga lite på banan idag.. Tydligen måste man ha nyckel för att komma in?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
http://www.jula.se/stangselnat-793072

Någon som har vägarna förbi Jula och kan kika på ovan nämnda stängsel? Vill ha måttet på tråden inkl. PVC-beklädnad. Jag antar att måttet Jula anger är måttet på tråden i och regelboken anger tråd + beklädnad. Funderade ett slag på det o aldrig i helvete att man kan mena ett nät med 3-4 mm tjock tråd i? :va
Får givetvis fördjupa oss i det innan det köps in.

Bra jobbat för övrigt Marc! Hoppas du fick liv i motorsågen!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top