Supermotardbygge av en Yamaha wr450f 08

KTM 520 exc supermotard, är det en vettig hoj att börja med annars?
Återigen "vettig".

Jag får regelbundet skit här för att jag påpekar att detta är sporthoj och inte körskolan för laglydiga... En ombyggd 520 till motard är brutalt rolig med bra chassi och effekt så det räcker. Dessutom rätt snygg! Precis som min 650 så vibrerar den, ger träsmak i röven vid transport, liten tank, ingen nyckel o.s.v. Det är en leksak. En KTM 690 kan du ta på Sverigesemester, en 520 skall ha ny olja var 5-10 timme beroende på hur hårt du kör.

Jag tycker alltså att en 520 är en bra motard... Som alltid med gamla hojar får man vara noga att kolla antalet timmar och servicehistorik. De ger tyvärr sällan förvarning innan de rasar utan förebyggande underhåll är vad som krävs.
 
Har haft i princip alla hojar som nämnts i tråden.
Roligast har jag haft med 660 smc och 690 smc då de har härligt vridstarka motorer som är superbra att wheeela med ?. Lite tyngre än min Husa 570 som var näst intill en racehoj och värdelös som transportmedel utan bara bus. Inte ägt men provat 520/525 och tycker att de är lite klena för landsväg, dessutom ofta med endurofjädring som är på tok för mjuk och dåliga bromsar.
690 smc är mitt tips ?
 
Ingen har nämnt hypermotarden, är den för dyr, för stor???? Har bara provkört, men väldigt lättkörd med bra klipp
 
Ville bara säga att det blev en KTM exc 520 supermotard. Nu är det upp till bevis!

Tack så mycket för era tips och invändningar.

/Andreas
 
Ville bara säga att det blev en KTM exc 520 supermotard. Nu är det upp till bevis!

Tack så mycket för era tips och invändningar.

/Andreas
Synd jag inte han läsa tråden tidigare och varna för ktm 520 525. De är visserligen en skitbra maskin rakt igenom, förmodligen den bästa motorn de gjort MEN.........
De finns inte längre vissa reservdelar till dem bla de viktigaste vissa växellådsdrev! Kompisaren körde sönder två drev i fjol men de fanns inga nya drev i hela världen. Och för en vecka sedan gick lådan väck för en annan kompis ktm 450 runt 05. De va bara att skrota den, de fanns inga drev.
Och kör man motarddäck "utan ryckutjämnare på crossmotorer oavsett märke så tar de hårt på just dreven i lådan. Livslängden på dreven blir mindre än halverad utan ryckutjämnare.
Tråkigt nog bör du sälja den omedelbart. Ktm 450/530 08- finns de nästan alla delar alla drev imen då är ventilerna av titan och går av när som med förödande resultat. De går byta till stålventiler med hårdare fjädrar för då håller det.
Hållbaras endurohoj är Yamaha wr 450 oavsett årgång. Ingen service alls nästan förutom oljebyte på 15 timmar. Ventilerna behöver sällan justeras de klarar 2000-4000 mil innan man ev får byta ett shims.

I länken ser man 3 drev som inte finns längre (låda 1 &2) och de är just de dreven som flyger först, speciellt om man kör enduro. Alt till att sälja hojen skulle kunna va att försöka hitta beg drev i förebyggande syfte. De går ev hitta beg på ebay. Jag har dock för mig att fler motordelar utgått så man bör lusläsa ktm hop reservdelslista och fundera på om man törs ha kvar den.
 
Last edited:
Jag har haft ett antal olika supermoppar genom åren.

Jag började med en KTM 640E -02 som konverterades till SM. Ej att rekommendera. På tok för svampig och skör motor.

"Skör motor"?

Ja, de är sköra.

Ju roligare, desto mindre hållbara.

Visst, det GÅR att köra en KTM 525 på gata om man är noga med service, har bra koll på hur en MC funkar och känner minsta förändring i hojens karaktär/ljud.

Men vill du åka omkring och "känna efter" hela tiden eller vill du kunna köra när du vill utan att oroa dig?

Kolla hur långt de gått. Du hittar inte många Husaberg som rullat mer än 1500 ärliga mil utan renovering. ?

Om du inte vill oroa dig, skippa de tidiga och värsta hojarna.

Jag måste säga att den roligaste gat-motarden jag haft var KTM 660. Men... den är inte jättehållbar, saknar elstart (vilket är charmigt iofs ?) och "klumpig" i förhållande till de mer extrema från 02-05.

Du kommer alltså köra gata. Du orkar verkligen inte serva var 5:e timma då.

Ta en hoj som är gjord för det. Typ en KTM 690 (bara ett exempel). Du kommer ha kul, tro mig. Det roliga sitter till 90% i högerhanden ändå.

Känner du sen att den är slö och att du måste ha mer (det kan hända... ?) så byt. Det är inte ett permanent val du gör.

Alla nämnda hojar kan wheela. Oroa dig inte. ?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top