Supermotardbygge av en Yamaha wr450f 08

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
KTM 520 exc supermotard, är det en vettig hoj att börja med annars?
Återigen "vettig".

Jag får regelbundet skit här för att jag påpekar att detta är sporthoj och inte körskolan för laglydiga... En ombyggd 520 till motard är brutalt rolig med bra chassi och effekt så det räcker. Dessutom rätt snygg! Precis som min 650 så vibrerar den, ger träsmak i röven vid transport, liten tank, ingen nyckel o.s.v. Det är en leksak. En KTM 690 kan du ta på Sverigesemester, en 520 skall ha ny olja var 5-10 timme beroende på hur hårt du kör.

Jag tycker alltså att en 520 är en bra motard... Som alltid med gamla hojar får man vara noga att kolla antalet timmar och servicehistorik. De ger tyvärr sällan förvarning innan de rasar utan förebyggande underhåll är vad som krävs.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har haft i princip alla hojar som nämnts i tråden.
Roligast har jag haft med 660 smc och 690 smc då de har härligt vridstarka motorer som är superbra att wheeela med ?. Lite tyngre än min Husa 570 som var näst intill en racehoj och värdelös som transportmedel utan bara bus. Inte ägt men provat 520/525 och tycker att de är lite klena för landsväg, dessutom ofta med endurofjädring som är på tok för mjuk och dåliga bromsar.
690 smc är mitt tips ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ingen har nämnt hypermotarden, är den för dyr, för stor???? Har bara provkört, men väldigt lättkörd med bra klipp
 

aannddrreeas

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2022
Hoj
Yamaha
Ville bara säga att det blev en KTM exc 520 supermotard. Nu är det upp till bevis!

Tack så mycket för era tips och invändningar.

/Andreas
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ville bara säga att det blev en KTM exc 520 supermotard. Nu är det upp till bevis!

Tack så mycket för era tips och invändningar.

/Andreas
Synd jag inte han läsa tråden tidigare och varna för ktm 520 525. De är visserligen en skitbra maskin rakt igenom, förmodligen den bästa motorn de gjort MEN.........
De finns inte längre vissa reservdelar till dem bla de viktigaste vissa växellådsdrev! Kompisaren körde sönder två drev i fjol men de fanns inga nya drev i hela världen. Och för en vecka sedan gick lådan väck för en annan kompis ktm 450 runt 05. De va bara att skrota den, de fanns inga drev.
Och kör man motarddäck "utan ryckutjämnare på crossmotorer oavsett märke så tar de hårt på just dreven i lådan. Livslängden på dreven blir mindre än halverad utan ryckutjämnare.
Tråkigt nog bör du sälja den omedelbart. Ktm 450/530 08- finns de nästan alla delar alla drev imen då är ventilerna av titan och går av när som med förödande resultat. De går byta till stålventiler med hårdare fjädrar för då håller det.
Hållbaras endurohoj är Yamaha wr 450 oavsett årgång. Ingen service alls nästan förutom oljebyte på 15 timmar. Ventilerna behöver sällan justeras de klarar 2000-4000 mil innan man ev får byta ett shims.

I länken ser man 3 drev som inte finns längre (låda 1 &2) och de är just de dreven som flyger först, speciellt om man kör enduro. Alt till att sälja hojen skulle kunna va att försöka hitta beg drev i förebyggande syfte. De går ev hitta beg på ebay. Jag har dock för mig att fler motordelar utgått så man bör lusläsa ktm hop reservdelslista och fundera på om man törs ha kvar den.
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag har haft ett antal olika supermoppar genom åren.

Jag började med en KTM 640E -02 som konverterades till SM. Ej att rekommendera. På tok för svampig och skör motor.

"Skör motor"?

Ja, de är sköra.

Ju roligare, desto mindre hållbara.

Visst, det GÅR att köra en KTM 525 på gata om man är noga med service, har bra koll på hur en MC funkar och känner minsta förändring i hojens karaktär/ljud.

Men vill du åka omkring och "känna efter" hela tiden eller vill du kunna köra när du vill utan att oroa dig?

Kolla hur långt de gått. Du hittar inte många Husaberg som rullat mer än 1500 ärliga mil utan renovering. ?

Om du inte vill oroa dig, skippa de tidiga och värsta hojarna.

Jag måste säga att den roligaste gat-motarden jag haft var KTM 660. Men... den är inte jättehållbar, saknar elstart (vilket är charmigt iofs ?) och "klumpig" i förhållande till de mer extrema från 02-05.

Du kommer alltså köra gata. Du orkar verkligen inte serva var 5:e timma då.

Ta en hoj som är gjord för det. Typ en KTM 690 (bara ett exempel). Du kommer ha kul, tro mig. Det roliga sitter till 90% i högerhanden ändå.

Känner du sen att den är slö och att du måste ha mer (det kan hända... ?) så byt. Det är inte ett permanent val du gör.

Alla nämnda hojar kan wheela. Oroa dig inte. ?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top