Supermotard-stövlar

Jag heter Lasse skrev:
:corn

Undrar om du vet vem rejser är?

NEJ :hihi och jag bryr mig inte. Slut diskuterat.

Nu skall vi inte förstöra denna tråd...Jag rekomenderade bara alpinestar tech 10 för dem är riktigt sköna och smidiga.

Mr R skrev:
Säger som psykomotard, orka. Jag lovar att jag piskar om dig. Vill inte kalla mig varken proffs eller posör men visst jag har de bästa produkterna för jag är rädd om min kropp och design har alltid varit viktigt för mig.

Varför snåla på säkerheten när pengarna finns? Skulle aldrig sätta på mig en plasthjälm för 1 000 sek, etc som många kör med. Är jag en posör för jag har en preston replika som är även shoei top of the line???

De dyraste stövlarna, nej. Jag köpte mina nya under 3 000 sek...

:hihi
Känsligt detta tydligen.

Ja 3000 var ett bra pris, men att köpa de till riktpriset som är över 5000 och tävla i motard som Swedie ska göra det vore korkat. Att ha en säker och bra hjälm är fan så mkt viktigare tycker jag iaf. Kör själv med en hjälm som kostar ca 5000 i riktpris men stövlarna gick på 1700 och de är helt nedslipade nu efter en säsong...

Jocke W skrev:
Tvinga kroppen bakåt? vet inte om jag fatta rätt hehe, Ja sitter ju fan nästan på tanken i snäva kurvor, skada från cross tiden =P
Jag tror det är samma lika i motocross som supermoto, anledningen till varför man gör det alltså. Sitter långt fram gör man, inte riktigt på tanken men där sätet e djupast, sen använder man överkroppen till att flytta vikten!

Mr R skrev:
Säger som psykomotard, orka. Jag lovar att jag piskar om dig. Vill inte kalla mig varken proffs eller posör men visst jag har de bästa produkterna för jag är rädd om min kropp och design har alltid varit viktigt för mig.
Nu vill vi se en showdown här. Mr R med sina flashiga dojjor och rejser med sandaler. Blir örebro-banan bra? :tummenupp :tungan :hihi

Olof Eriksson skrev:
Nu vill vi se en showdown här. Mr R med sina flashiga dojjor och rejser med sandaler. Blir örebro-banan bra? :tummenupp :tungan :hihi

:rofl

rejser skrev:
:hihi
Känsligt detta tydligen.

Inte alls, vill bara förklara.

Blir alltid påhopp när personer säger att de kör med ett "sånt ställ" eller stövlarna som i mitt fall..

Jag skulle köpa Oxtars moratdstövlar men dom satt skit på mina fötter. Sidi satt bra men det blev Alpinestars Tech 8. Betalade 2k för ett par helt nya. Tech 8 är bra kompromiss till Tech 10.

Varför inte bara åka och testa några olika dojjor och se villken du tycker är bra?
Jag testade bla. Tech10 när jag skulle köpa nya, gillade verkligen inte hur dom satt, så det blev Vector för mig som jag tycker är helt grymma, lite stora i framkant bara. Men smaken är delad, ta dom du gillar bäst och skit sen i vad dom kostar :tummenupp

Är också intresserad av att höra omdömen av FOX Forma pro stöveln. Det enda jag vet är att de sitter bra på foten efter att provat! Men funderar kring slitaget i sulan och att de inte har någon utbytbar sula... Det kanske inte är något problem ändå?

Olof Eriksson skrev:
Dessutom duger skyddet väldigt bra i vectorn, ska till en riktigt våldsam krasch för att du ska skada foten eller fotleden med dem på.

Jag (och flera med mig) är levande bevis på att det inte alls behövs speciellt mkt våld för att skada fötterna i vector. Tycker dom rent allmänt är för mjuka för att skydda riktigt bra, defintivt runt anklen.

Barrett skrev:
Jag (och flera med mig) är levande bevis på att det inte alls behövs speciellt mkt våld för att skada fötterna i vector. Tycker dom rent allmänt är för mjuka för att skydda riktigt bra, defintivt runt anklen.
Kanske e min vikt gör skillnad då. Jag har gjort allt som folk skrive om (som jag upptäckte nu, tack) och har inte ens varit nära att få en skada (på fotled dvs). Det enda som hänt är att jag har satt ner foten i asfalten i ~130 och sprucke nageln.

Edit: Har blandannat hoppat utför den här branten och av cykeln å landat snett på dojjan.

Bifogat

• PICT2744 (Medium).JPG
    PICT2744 (Medium).JPG
    76.6 KB · Visningar: 165
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Kanske e min vikt gör skillnad då. Jag har gjort allt som folk skrive om (som jag upptäckte nu, tack) och har inte ens varit nära att få en skada. Det enda som hänt är att jag har satt ner foten i asfalten i ~130 och sprucke nageln.

Har aldrig haft problem ja heller, drog ju i foten i ett betong fundament i full acceleration på 2,an. Foten överlevde med råge :tummenupp Jag fick mig en flygtur, men skada inte foten.

Swedie skrev:
Vad rekommenderas?

Kanske blir Fox Forma PRO. Men vet inte mycket om dessa pjäxor till skor.

Fox verkar ha hjälmar oxå. Så vad sägs? Bra eller dålig?

Nå vilka stövlar blev det och är du nöjd?
Är själv på jakt så vill ha all info.

får dom på Onsdag verkar det som. Blev Fox Forma Pro. Och en Fox V3 hjälm. Samt ett par goggles. Visar upp dom så snart jag kan o ger en snabb recension här :)

Swedie skrev:
får dom på Onsdag verkar det som. Blev Fox Forma Pro. Och en Fox V3 hjälm. Samt ett par goggles. Visar upp dom så snart jag kan o ger en snabb recension här :)
Gör det! Funderar kring just samma grejer men är osäker på just stövlarna när de inte har utbytbar sula.

Har i dagsläget en Shoei V-moto från USA som har dot och snell certifiering vilket inte är godkänt i sverige (vad jag förstått). Såg på nätet att fox har samma certifiering, eller har de annan för sverige (typ E5 eller vad de kallas)?

Tja, när jag lägger mig i diskutionen brukar den dö men jag ska göra ett försök ändå.

Jag har kört i följande dojor.

Tec 8
Alldeles för klumpiga, orörliga och tunga. Snygga och dyra men ingen favorit.

Vector
Mycket konstig i början då dom är konstruerade för att köra stadiumcross med. Mycket sula under hålfoten. När man vant sig vilket tar ett tag tycker jag att dom är smidiga lätta och lätta. Sulan är mycket mjuk och slits fort mot asfalten.

SIDI felx force SRS
Mycket skön och smidig stövel med bästa rörligheten från början och den blir bara bättre. Skönt att man kan vinkla foten så pass mycket uppåt speciellt när man ska bromsa, är du inte för lång eller för stel kan du ha kvar foten på fotpinnen pga dess rörlighet. Min favo än så länge.

Gaerne Supermotard
I år har Gaerne tagit fram en riktigt grym stövel som bygger på SG 10 crosstövel. Ledat skaft men mycket rejälare än sidi. Insänkta och utbytbara delar av sulan, fram på sidan och bak på hälen. Du slipper de höga puckarna som du tex kan sätta på sidi stövlarna. Tror stenhårt på att detta kan vara den bästa motardsövlen någonsin. Smidiga, säkra och snygga med speciell sula som ska tåla slitaget mot asfalten mycket bra. Har i alla fall beställt ett par. Finns på www.jofrab.se

Stoffy skrev:
Gaerne Supermotard
I år har Gaerne tagit fram en riktigt grym stövel som bygger på SG 10 crosstövel. Ledat skaft men mycket rejälare än sidi. Insänkta och utbytbara delar av sulan, fram på sidan och bak på hälen. Du slipper de höga puckarna som du tex kan sätta på sidi stövlarna. Tror stenhårt på att detta kan vara den bästa motardsövlen någonsin. Smidiga, säkra och snygga med speciell sula som ska tåla slitaget mot asfalten mycket bra. Har i alla fall beställt ett par. Finns på www.jofrab.se

Tja! Jag får mina Gaerne Supermoto stövlar efter jag kommit hem från Spanienlägret....
Då ska jag skriva vad jag tycker!

Hej hopp //N

var handlar man FOX atteraljer här i swedala?

Ska kapa tråden lite här men efter som det handlar om SM stövlar så passar den nog bra. Har sett på Sidis hemsida att det nu kommit hela supermotard sulor alltså inte det där glidpucks kittet. Någon som vet om man kan köpa dessa någonstans?

Liten bild men ändå...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma