Supermotard <> Roadracing

RookieSM skrev:
Iofs en liten petitess bara, men det har varit SM-status i två år redan.
My bad, hade för mig det var RM status fortfarande. Att Supermotard inte ska köra med Rallycrossen är ju i varje fall klart.

Gustav O skrev:
My bad, hade för mig det var RM status fortfarande. Att Supermotard inte ska köra med Rallycrossen är ju i varje fall klart.
Fanken, jag som tänkte hugga förra gången du for med osanning. Och den andra gången kom jag för sent :huvet

Visst är det för sent att komma med definitiva beslut såhär sent men det beror säkerligen just på ändringarna vad gäller vilka som ska köra, när och var. Och jag kan väl säga att det drabbar oss som vill arrangera SM-SM mer än enstaka rookie-förare (tycker iaf jag).
Vad jag förstått är det även TV-sändningarna som tagit lite extra tid. Vet inte om ni RR-folk känner till Bergmans trading men vi har haft en del duster med honom tidigare....

Bergman trading är dom som gjort TV-produktionen i år för RR-SM.

Jag ser fram emot att höra vad som komma skall.

Mulles skrev:
Blir lite trött på er som tror er vara så mkt mer delaktiga och ansvarsfulla...det är ju inte svårt när man kan promenera, cykla eller åka moppe till banan som ni i Linköping, Karlskoga och vissa runt Knutstorp.

SLUTA ANKLAGA OSS :o(...INFORMERA OSS ISTÄLLET ;o)

Läs då protokollen som finns att hämta hem på LMS hemsida tex.
Om det är nåt du vill tillägga, gå med i yahoogruppen (lmsrr@yahoogroups.com) för LMS RR medlemmar och intresserade. Alla läser den som är med på månadsmötena och kan därigenom framföra DIN röst till månadsmötena (årsmötet får du ta dig till själv, för där kan det bli votering etc och då gäller det att va på plats och löst medlemskort)

//håkan

EDIT: Sen det där med att det är långt till mötena? det är bara "vintertid" som det är långt ju... första tisdagen varje månad är det möte... och när det är säsong så är tiden kl 20:15 vid Café Racer, hittar ni dit???
Stanna kvar en stund extra 1 gång per månad, är det svårt?

Last edited:
Någon som kommer ihåg eller har anteckningar från mötet vi i 250 & NSBK hade om/med tv på Knutstorp?

Bergmans sa att vi måste bli profsigare, bjuda på mer show för publiken osv och där sa han att Jerkers avåkning var bra tv och att det var bra med att tex det fanns Ducati som lät annorlunda mm.

Sa han inte att motard kunde vara ett annorlunda inslag som kunde ge variation eller nått sånt?

Sen undrar jag till motardfolket: Hade ni en bra komentator till era program? Får man köra i båda motard-klasserna som b-förare?

Axxexs skrev:
Sen undrar jag till motardfolket: Hade ni en bra komentator till era program? Får man köra i båda motard-klasserna som b-förare?

Man måste vara A-förare för att köra SM i SuperMoto.

Barrett skrev:
Man måste vara A-förare för att köra SM i SuperMoto.
Och man får inte dubblera.
De två klasserna som kommer köras är 450cc och Open (max 750cc, en eller två cylindrar). Internationellt kallas de för S1 och S2 men vi verkar behålla 450 resp. Open.

Eftersom 2006 blir första året med en egen "riktig" licens kommer man i princip att kuna välja själv när man ansöker om man vill vara A- eller B-förare. Naturligtvis baserat på vad man gjort tidigare.

Supermoto skrev:
De två klasserna som kommer köras är 450cc och Open (max 750cc, en eller två cylindrar). Internationellt kallas de för S1 och S2 men vi verkar behålla 450 resp. Open.

Eftersom 2006 blir första året med en egen "riktig" licens kommer man i princip att kuna välja själv när man ansöker om man vill vara A- eller B-förare. Naturligtvis baserat på vad man gjort tidigare.
Med andra ord hamnar vi B-förare i SuperMoto i samma sits som B-förare i RR, vi är inte välkomna på sm-helgerna. Då borde ju vi när vi anordnar våra tävlingar inte ha någon klass för A-förare. ;)

Det är inte säkert, beroende på hur många klasser som blir kvar i RR-SM kanske det finns plats för en "amatör-klass" i supermoto.

Oj, vilket liv det blir på RR-folket ifall, motard har en b-klass å deras får stryka på foten.

Hoppas det kommer någe vettigt av det här så bägge lägren tjänar på det :tummenupp

HW skrev:
Det är inte säkert, beroende på hur många klasser som blir kvar i RR-SM kanske det finns plats för en "amatör-klass" i supermoto.

HW skrev:

Frångår inte det modellen av SM helg lika mycket som ex. 250sp?

Gissar på att det är den "roligare" showen som är anledningen.

Edit: Hoppas att det blir en bra fokus på sporten/erna med detta så alla vinner i längden.

/B förare

RookieSM skrev:
Med andra ord hamnar vi B-förare i SuperMoto i samma sits som B-förare i RR, vi är inte välkomna på sm-helgerna. Då borde ju vi när vi anordnar våra tävlingar inte ha någon klass för A-förare. ;)
Och dessutom kan vi åka till SM-tävlingarna iklädda stora talibanskägg och kasta ägg på dem när de kör, hälla grädde i deras däck och sen måla om deras bussar så de inte hittar tillbaka till dem efteråt, HAHA!

Eller vänta nu... Jag vet ju inte vad jag ska köra ännu.....

En annan fråga till RR-folket...
Hur många startande är det i respektive klass lite på en höft???
Vad jag förstått blir det till att börja med 125R, 250R och NSBK som ska köras och rimligen nån mer klass. 600STD kanske? Finns den kvar?

Supermoto skrev:
...

Hur ser den regeln ut? Förmodar att det är för att inte man ska kunna få fördel med mer träning mot andra som inte har råd att köra dubbelt. Skulle man kunna köra motard och RR samtidigt samma helg då enligt den regeln eller är det också uteslutet?

Supermoto skrev:
En annan fråga till RR-folket...
Hur många startande är det i respektive klass lite på en höft???
Vad jag förstått blir det till att börja med 125R, 250R och NSBK som ska köras och rimligen nån mer klass. 600STD kanske? Finns den kvar?
Hör du latgubbe. Gå in på www.roadracing.se och kika själv. Generellt så är väl NSBK störst och sedan 250R och minst är 125R.

Axxexs skrev:
Hur ser den regeln ut? Förmodar att det är för att inte man ska kunna få fördel med mer träning mot andra som inte har råd att köra dubbelt. Skulle man kunna köra motard och RR samtidigt samma helg då enligt den regeln eller är det också uteslutet?
Hehe, intressant tanke....
Tror inte nån tänkt så långt faktiskt. Jimmy L var ju med och körde ett rejs i Bevikscupen i år med gott resultat. Ako Kihlander var med på vårt höstrejs i Örebro oxå.

Man skulle kunna köra med motardhojen i NSBK för att få mer träningstid :tummenupp :yoparty

Gustav O skrev:
Hör du latgubbe. Gå in på www.roadracing.se och kika själv. Generellt så är väl NSBK störst och sedan 250R och minst är 125R.
Höhö, latgubbe kan du vara själv som inte listade ut att vi redan korat svenska mästare i två år redan :arsele :pannkyss

Det är väl bra att samla relevant info på samma ställe, fler vill säkert veta...

moto-gg skrev:
Hur mycket publik kommer det på bevikscupen?
Svårt att säga eftersom det inte togs inträde på "vanligt" vis där. Jag slår till med "några hundra". HW eller Butler kommer säkert med bättre siffror snart.

Men vi hade knappt 300 på vårt höstrejs här i Örebro utan ett endaste gram av PR och sånt + att tävlingen beslutades om tre veckor innan vi körde.

Svårt att säga eftersom det inte togs inträde på "vanligt" vis där. Jag slår till med "några hundra". HW eller Butler kommer säkert med bättre siffror snart.

Men vi hade knappt 300 på vårt höstrejs här i Örebro utan ett endaste gram av PR och sånt + att tävlingen beslutades om tre veckor innan vi körde.[/QUOTE]

kommer det 3000+ betalande på ett sånt här hybridarrangemang då är det helt klart värt nackdelarna som det drar med sig tycker jag

Supermoto skrev:
Hehe, intressant tanke....
Tror inte nån tänkt så långt faktiskt. Jimmy L var ju med och körde ett rejs i Bevikscupen i år med gott resultat. Ako Kihlander var med på vårt höstrejs i Örebro oxå.

Man skulle kunna köra med motardhojen i NSBK för att få mer träningstid :tummenupp :yoparty

Höhö, latgubbe kan du vara själv som inte listade ut att vi redan korat svenska mästare i två år redan :arsele :pannkyss

Det är väl bra att samla relevant info på samma ställe, fler vill säkert veta...

Men vi hade knappt 300 på vårt höstrejs här i Örebro utan ett endaste gram av PR och sånt + att tävlingen beslutades om tre veckor innan vi körde.

Jag hörde något om ett par tusen som var och tittade första eller andra rejset. Önsketänkande kanske?

HW skrev:
Bra, jobba för det, är det några banor man vill vara med och testa är det ju de riktiga. :tummenupp
De banorna som kan vara aktuella är Sviestad, Knutstorp och Falkenberg eller? Luff lär väl inte bygga om nåt och Anderstorp är alldeles för stort? Jag har svårt att se hur man gör bana av Falkenberg också men det ryktas ju redan att det är sånt pågång så..?

moto-gg skrev:
kommer det 3000+ betalande på ett sånt här hybridarrangemang då är det helt klart värt nackdelarna som det drar med sig tycker jag
3000 tror jag blir väldigt svårt att få ihop.

Jag heter Lasse skrev:
Jag hörde något om ett par tusen som var och tittade första eller andra rejset. Önsketänkande kanske?
jovisst, och i tidningen stod det att vi haft ca 700 på rejset hos oss trots att det var ganska enkelt att räkna kassan, uppskattade siffror tror jag inte ett sket på. 2000 på Beviks finner jag VÄLDIGT osannolikt.

RookieSM skrev:
Bra, jobba för det, är det några banor man vill vara med och testa är det ju de riktiga. :tummenupp
De banorna som kan vara aktuella är Sviestad, Knutstorp och Falkenberg eller? Luff lär väl inte bygga om nåt och Anderstorp är alldeles för stort? Jag har svårt att se hur man gör bana av Falkenberg också men det ryktas ju redan att det är sånt pågång så..?
Inga banor är väl för stora, kolla hur man löst det på Sviestad t.ex.
Undrar om det skulle vara världsunikt att köra supermoto på en (tidigare) F1-bana :tummenupp :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!