Supermotard <> Roadracing

Gottis skrev:
ja men träning då får man inte chans till det lr warmup :3freak jävligt kul att tex komma till svinstad som jag för övrigt aldrig har kört och kvala direkt
Inga problem med det. Du får ju en hel timme på banan innan det är race. Det funkar klockrent, även om man inte kört banan innan, så du behöver inte vara orolig för det.

Last edited:
Gustav O skrev:
Inga problem med det. Du får ju en hel timme på banan innan det är race. Det funkar klockrent, även om man inte kört banan innan, så du behöver inte vara orolig för det.

okej men känner vi är lite OT nu tillbaka till huvud frågan när bestäms det att Supermotard ska köra tillsammans med oss och kommer någon klass att försvinna..kan ingen lyfta telefonen och ringa Styrelsen och ta reda på lite info

Ja djävlar vilka diskussioner man kan missa bara för att man är borta en dag och skaffar sig en ny hoj.

Jag har ev. alla svaren men den här tråden har redan spårat ur och pajkastningen är i full gång. Om någon moderator ser det här kan dom väl skicka ett icq eller msn till mig så kan vi lägga upp en låst tråd direkt istället.

/HW

HW skrev:
Ja djävlar vilka diskussioner man kan missa bara för att man är borta en dag och skaffar sig en ny hoj.

Jag har ev. alla svaren men den här tråden har redan spårat ur och pajkastningen är i full gång. Om någon moderator ser det här kan dom väl skicka ett icq eller msn till mig så kan vi lägga upp en låst tråd direkt istället.

/HW
Fan vad jag har väntat på dig. :pannkyss
Skicka ett PM så gör vi en låst tråd.

Min stilla undran är vem som ska aragera dessa tävlingar. LMS går på knäna, vi hadde knappt folk som ville ställa upp och vara ansvariga för träningen :( . Nu kommer ett SM där vi inte får köra och då försvinner endel av motivationen att hjälpa till, vidare ska det arageras ett B-räjs. Jag åter kommer med fler saker efter min semester.

björn

För LMS del handlar det inte om fler tävlingar än vi planerat från början. Däremot är det en tävling mer än förra året, men det är supermoto och det är kul, till skillnad från RR.
Nu menar jag det inte bokstavligt talat men det är inte mycket action för vare sig publik eller funktionärer att se roadracing köra 16-20 varv i mer eller mindre oförändrad formation. Jag försökte förra året att göra det lite mer intressant med kortare race men då fick jag fan för det, nu tar svemo till andra metoder.

Jag är inte orolig för vår del i alla fall.

/HW
Ps. jag har skickat ett förtydligande till Gustav men han är skeptisk till att lägga ut det. Hamra på honom!!!

HW skrev:
För LMS del handlar det inte om fler tävlingar än vi planerat från början. Däremot är det en tävling mer än förra året, men det är supermoto och det är kul, till skillnad från RR.
Nu menar jag det inte bokstavligt talat men det är inte mycket action för vare sig publik eller funktionärer att se roadracing köra 16-20 varv i mer eller mindre oförändrad formation. Jag försökte förra året att göra det lite mer intressant med kortare race men då fick jag fan för det, nu tar svemo till andra metoder.

/HW
Ps. jag har skickat ett förtydligande till Gustav men han är skeptisk till att lägga ut det. Hamra på honom!!!

Jag tror på iden med motard, sedan är jag ju färgad i diskutionen imo att jag känner för R klasserna. Jag är för allt som för RR framåt. Minna största farhågor är att återväxten i R-klasserna kommer att avta. Om det blir så kommer kanske inte klubbarana att aragera tävlingar och då har vi fört sporten bakåt istället för framåt. Vidare om återväxten skulle stanna av kan vi inte komma tillbaka imo att jag är rätt övertygad om att Motard kommer bli uppskattat.

björn

ps två timmar kvar innan flyget lyfter ds

HW skrev:

/HW

ni får gärna köra för min del men jag hoppas verkligen inte det gör att någon av dom övriga klasserna försvinner

Gustav ut med infon nu det berör oss alla

Gottis skrev:
ja men träning då får man inte chans till det lr warmup :3freak jävligt kul att tex komma till svinstad som jag för övrigt aldrig har kört och kvala direkt
I kalix körde jag 12 minuter träning och 12 minuter kval innan det var rejs. Detta var min första tävling någonsin dessutom. Där kan vi snacka snabba på sig att fixa banan... Delad nionde blev jag på den tävlingen :D :tummenupp Tacka gud för regnet, annars hade jag vart toksist.

Bor man långt bort får man åka tidigare. Det är alltid tisdagsträning för RR innan sm-helgen. I alla fall hos oss.

Sm

HW skrev:

/HW
har du ev alla svaren hoppas jag att du kan berätta lite mer . Med träningar , tidskval och heat för 450 och Openklassen behöver endast supermotarden ca 3 timmar av roadracingens tid . Jag förstår att att det kommer att röra om en hel del , tyvärr . Det ynkliga i det här med roadracing/supermotard är att våra sektioner , roadracingsektionen och supermotosektionen( ligger under motocross) ej har modet att komma ut med information om hur förslaget ser ut . Varje sektion har egen budget med pengar från Svemo , indirekt från våra licenspengar , så det är banne mig deras skyldighet att vara mer utåtriktade .

Som jag skrev till Gustav, Svemo kommer att gå ut med det men det är ett par pusselbitar som saknas ännu. En officiell pressrelease kommer mer eller mindre direkt efter nyår.

Edit: Det tidsschema jag gjort till KTM-Beviks cup 2006 tar 4 timmar för 3 klasser men då saknas fri träning.

/HW

HW skrev:
Som jag skrev till Gustav, Svemo kommer att gå ut med det men det är ett par pusselbitar som saknas ännu. En officiell pressrelease kommer mer eller mindre direkt efter nyår.
det kan väl inte vara farligt att informera sina förare om vad som är på gång , eller är man orolig för att roadracing-och supermotoförare skall komma med synpunkter . Ibland är det så att synpunkter kan vara psitivt för utvecklingen . Sektionerna har inget att behöva vara rädda för . Det är alltid förarna som får anpassa sig .

HW skrev:
Bor man långt bort får man åka tidigare. Det är alltid tisdagsträning för RR innan sm-helgen. I alla fall hos oss.

Du menar att jag ska köra 80 mil t/r för en tisdags träning lr va då

vet du något om bantning av klasser som du inte säger nått om

Olof Eriksson skrev:
I kalix körde jag 12 minuter träning och 12 minuter kval innan det var rejs. Detta var min första tävling någonsin dessutom. Där kan vi snacka snabba på sig att fixa banan... Delad nionde blev jag på den tävlingen :D :tummenupp Tacka gud för regnet, annars hade jag vart toksist.

inte för att va sån men jag har kört både motard (aldrig tävlat men kört motard bana några ggr ) och rr och tycker det är betydligt svårare att lära sig en bana med RR cykel på grund av farten är högre andra spårval mm

Supermoto-rider skrev:
det kan väl inte vara farligt att informera sina förare om vad som är på gång , eller är man orolig för att roadracing-och supermotoförare skall komma med synpunkter . Ibland är det så att synpunkter kan vara psitivt för utvecklingen . Sektionerna har inget att behöva vara rädda för . Det är alltid förarna som får anpassa sig .

Men informationen kommer ju snart, bara allt blir klart så dom har något att gå ut med. Denna tråden har sitt ursprung i ett planeringsarbete.
Istället för att kalla svemo för ynkliga borde vi vara glada för att dom vågar göra lite förändringar för sporten.

/HW

Gottis skrev:
Du menar att jag ska köra 80 mil t/r för en tisdags träning lr va då

Ta ledigt några dagar till och kom på tisdagen, träna på kvällen, drick öl eller hjälp till med förberedelserna tills det blir fredagsträning. Inte åka hem heller... det verkar jobbigt!

/HW

HW skrev:
Men informationen kommer ju snart, bara allt blir klart så dom har något att gå ut med. Denna tråden har sitt ursprung i ett planeringsarbete.
Istället för att kalla svemo för ynkliga borde vi vara glada för att dom vågar göra lite förändringar för sporten.

/HW

Ta ledigt några dagar till och kom på tisdagen, träna på kvällen, drick öl eller hjälp till med förberedelserna tills det blir fredagsträning. Inte åka hem heller... det verkar jobbigt!

/HW

Har inte riktigt det jobbet så jag kan göra det dessvärre men visst annars hade jag gärna gjort de

Jörgen Player Special skrev:
Men du...nu får du väl ta en kopp kaffe till.. Det är väl inte ovanligt att man åker 50-60 mil för att träna? Det är mer regel än undantag.

/Jörgen

Brukar du åka 60 mil för att köra en kvälls träning det är väl de vi snackar om lr ta en kopp kaffe själv Jörgen...lr kom med något konkret i nästa inlägg

HW skrev:

/HW
när man gör förändringar skall de göras i så god tid så att sektionerna har möjlighet att ta hand om ev reaktioner från förare , detta oavsett vad man tycker om förslagen . Det värsta argument vi kan få höra senare är att " nu är vi så sent ute så det är ingen mening att komma med synpunkter" . Sektionerna talar med våra förarrepresentanter , men där stannar inormationen för man lägger locket på innan man kommer med sitt förslag på en presskonferens . Vad skall vi med förarrepresentanter till om de iaf inte skall ta in synpunkter från förare , t.e.x. genom forum eller enkäter . Jag köper inte det dä med att låsa in sig och jobba . Mer öppenhet. För mig är allt ynkligt som inte kan diskuteras mellan vuxna . Jag ser ingen pajkastning i det här .

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!