Supermotard <> Roadracing

Chris Ash skrev:
Vill ju inte säga för mycket innan alla detaljer presenterats, men rent spontant låter det strålande!

OM det blir en ordentlig serie ersättningstävlingar för de klasser som får stryka på foten, naturligtvis.

Jag kan inte annat än att hålla med, med supermotard kommer det bli varierande och underhållande SM. Men det måste ju till en till B-SERIE så inte alla B-förare blir lidande.
 
Swedie skrev:
Jag kan se hur statusen skulle öka för SM-klasserna i sig om det endast vore SM-klasser som körs. Men jag vill tävla i SM i Roadracing. Inte SM i Roadracingmotardtävling.


Inte för att vara gnällig men jag kan heller inte inse hur det kan vara positivt att köra motard och RR på samma gång. Är tveksam till att det är publikfriande heller. De som vill se RR är nog inte så intresserade av motard och tvärtom.
Två helt skilda dicipliner och vi kan ju inte ha nåt direkt teknikutbyte av varandra i depån...då menar jag verktyg, delar, mektips osv.

Kör rallycross-SM ihop med STCC kanske ???
 
GSXR1100R skrev:
Det är inte så enkelt att anordna RR tävlingar, man måste ha tillgång till banan, det får inte krocka med liknande evenemang, tävlingstillstånd, polistillstånd osv kräver en hel del pappersjobb och idiella krafter.
/Micke HMS

Denna tråd är ett levande bevis för utövarnas okunnighet. Inget ont om er nu, men allt för många felaktiga farhågor och påståenden i denna tråd grundas på antaganden som inte skulle gjorts om respektive författare hade varit aktiv i sin hemmaklubb.
Sådanahär trådar är därför skitbra, så att några kanske vaknar till liv. LMS håller alltid sina månadsmöten öppna för alla medlemmar. Det är fritt fram att komma och käka bullar och snacka RR. Vi har redan diskuterat dessa frågor, och för övrigt preliminärt fastställt hela schemat för nästa säsong.
Vad nästa månadsmöte kommer handla om är nog inte svårt att räkna ut, och då är alla medlemmar välkommna, precis som vanligt! :banana
 
Mulles skrev:
Inte för att vara gnällig men jag kan heller inte inse hur det kan vara positivt att köra motard och RR på samma gång. Är tveksam till att det är publikfriande heller. De som vill se RR är nog inte så intresserade av motard och tvärtom.
Två helt skilda dicipliner och vi kan ju inte ha nåt direkt teknikutbyte av varandra i depån...då menar jag verktyg, delar, mektips osv.

Kör rallycross-SM ihop med STCC kanske ???

Roadracing är en djävligt liten sport i sverige och den dedikerade rr-publiken är inte mycket att räkna med. Det vi som arrangör försöker göra är att locka dit publik som inte annars skulle kommit. Detta gör vi genom att försöka framstå som proffsiga och ha något intressant som dom kan titta på.
Supermotard är ganska spännande och lockar betydligt mer publik än RR. Att kombinera dom 2 kan knappast vara negativt för RR.

Det där med teknikutbyte, verktyg och mektips........det är ju själva fan att dom skall ha fyrkantiga hjul, stel fjädring och torx-skruvar på alla motardhojar... inget liknar en rr-hoj! :huvet

/HW
 
HW skrev:
Denna tråd är ett levande bevis för utövarnas okunnighet. Inget ont om er nu, men allt för många felaktiga farhågor och påståenden i denna tråd grundas på antaganden som inte skulle gjorts om respektive författare hade varit aktiv i sin hemmaklubb.
Sådanahär trådar är därför skitbra, så att några kanske vaknar till liv. LMS håller alltid sina månadsmöten öppna för alla medlemmar. Det är fritt fram att komma och käka bullar och snacka RR. Vi har redan diskuterat dessa frågor, och för övrigt preliminärt fastställt hela schemat för nästa säsong.
Vad nästa månadsmöte kommer handla om är nog inte svårt att räkna ut, och då är alla medlemmar välkommna, precis som vanligt! :banana

Hur då okunnighet ?

Att göra förändringar sent inför kommande säsong när de flesta kommit långt i planläggningen med allt vad det innebär av sponsorer,inköp av hoj osv. är ju det mest irriterande:

Det kan väl vara bra med förändringar ibland men är det verkligen förtänksamt att göra en förändring på hösten när färre sysselsätter sig med RR-funderingar för att införa dessa förändringar redan kommande säsong.

Det borde ju vara att föredra att ett beslut om förändring görs minst hösten innan införandet.


edit:

HW skrev:
Det där med teknikutbyte, verktyg och mektips........det är ju själva fan att dom skall ha fyrkantiga hjul, stel fjädring och torx-skruvar på alla motardhojar... inget liknar en rr-hoj!

Jamen låt oss då köra en etapp av Postgirot också i samband med tävlingarna för det är ju förhållandevis otroligt publikdragande

Det med mekhjälp var ovidkommande...okej men hur som helst så tycker iaf inte jag att motard och RR passar ihop...PUNGT !!!
 
Last edited:
Mulles skrev:
Inte för att vara gnällig men jag kan heller inte inse hur det kan vara positivt att köra motard och RR på samma gång. Är tveksam till att det är publikfriande heller. De som vill se RR är nog inte så intresserade av motard och tvärtom.
Två helt skilda dicipliner och vi kan ju inte ha nåt direkt teknikutbyte av varandra i depån...då menar jag verktyg, delar, mektips osv.

Kör rallycross-SM ihop med STCC kanske ???

Det är väldigt positivt om man tänker på hur svårt det är att se skillnad på R600,R1000,superbike,ss/stk600 för någon som inte är insatt. Supermotard är spektakulärt att titta på och ger variation åt åskådare som inte är lika RR-skadade som vi är.
 
HW skrev:
Denna tråd är ett levande bevis för utövarnas okunnighet. Inget ont om er nu, men allt för många felaktiga farhågor och påståenden i denna tråd grundas på antaganden som inte skulle gjorts om respektive författare hade varit aktiv i sin hemmaklubb.
Sådanahär trådar är därför skitbra, så att några kanske vaknar till liv. LMS håller alltid sina månadsmöten öppna för alla medlemmar. Det är fritt fram att komma och käka bullar och snacka RR. Vi har redan diskuterat dessa frågor, och för övrigt preliminärt fastställt hela schemat för nästa säsong.
Vad nästa månadsmöte kommer handla om är nog inte svårt att räkna ut, och då är alla medlemmar välkommna, precis som vanligt! :banana
Det är rätt så bekvämt att spy galla på Svensk RR via SH, det gör dock ingen nytta alls, det enda som hjälper om man vill förbättra Svensk RR är att aktivt deltaga i klubbmöten/jobb och offra lite av sin fritid.

Men tyvärr är det många som bara vill träna/köra RR och hoppas att "dom andra" gör hundjobbet, men utan er hjälp så orkar inte "dom andra" att driva detta, argument som "men jag har ju betalt min licens" duger inte som ursäkt.
 
Frågan togs upp på mötet i Karlskoga, alla förare som var där röstade enhälligt nej till att ta bort klasser för att föra in Supermotard, hur kom det sig att ingen lyssnade på dom i slutändan?
 
GSXR1100R skrev:
Det är rätt så bekvämt att spy galla på Svensk RR via SH, det gör dock ingen nytta alls, det enda som hjälper om man vill förbättra Svensk RR är att aktivt deltaga i klubbmöten/jobb och offra lite av sin fritid.

Men tyvärr är det många som bara vill träna/köra RR och hoppas att "dom andra" gör hundjobbet, men utan er hjälp så orkar inte "dom andra" att driva detta, argument som "men jag har ju betalt min licens" duger inte som ursäkt.



Lätt sagt om man bor på krypavstånd från bana alt. klubb :) !

Du har säkert uppmärksammat att de flesta i storstäderna har minst 10 mil enkel resa till nån av sveriges banor, eller hur !
Man kan då tycka att det blir tillräckligt mycket restid och bensinpengar som går åt till sommarträning och kanske prioriterar det före klubbmöten.
 
HW skrev:
Denna tråd är ett levande bevis för utövarnas okunnighet.

Detta är inte en liten grej att besluta om, det omfattar flera hundra förare som troligen räknat med att få köra i en supportklass till SM.
Många har säkert även redan lagt ner en stor peng på nya hojar, delar m.m.
Så att gå ut med något så här sent som gäller 2006 är inte vidare bra.

Hursomhelst, inväntar jag det exakta upplägget.

Tills dess, kan det vara bra och stänga denna tråd så det inte urartar helt. För just nu frågar nog sig många vad de ska göra nästa år om det här går igenom. Förstår att de är arga.
 
Mulles skrev:
Lätt sagt om man bor på krypavstånd från bana alt. klubb :) !

Du har säkert uppmärksammat att de flesta i storstäderna har minst 10 mil enkel resa till nån av sveriges banor, eller hur !
Man kan då tycka att det blir tillräckligt mycket restid och bensinpengar som går åt till sommarträning och kanske prioriterar det före klubbmöten.

Det är ganska sent på kvällen nu och jag är ganska trött men om man inte orkar bry sig om att hjälpa till och därför inte har så mycket inblick i vad som egentligen förssigår i klubbarna kanske man skall försöka anta en något mjukare ton gentemot de (med)lemmar som ser till att man överhuvud taget har något att åka till...på sommaren.

/HW
 
Mulles skrev:
Lätt sagt om man bor på krypavstånd från bana alt. klubb :) !

Du har säkert uppmärksammat att de flesta i storstäderna har minst 10 mil enkel resa till nån av sveriges banor, eller hur !
Man kan då tycka att det blir tillräckligt mycket restid och bensinpengar som går åt till sommarträning och kanske prioriterar det före klubbmöten.
Orkar man åka på RR träningar så orkar man åka på klubbmöten oxo, du slipper ju lasta hojen och alla tillbehör, jag tror mer att ointresset beror på just att många hoppas på att "dom andra" fixar biffen, när det sedan inte blir som man trodde så är det bekvämare att klaga här på SH.

Samla polarna och splitta på bensinräkningen så blir det billigare, alla är välkommna att göra sina röster hörda, tro mig att det är slagkraftigare att gå på klubbmöten än att skriva på SH om man nu vill påverka Svensk RR.
 
björn.e skrev:
Min stilla undran är vem som ska aragera dessa tävlingar. LMS går på knäna, vi hadde knappt folk som ville ställa upp och vara ansvariga för träningen :( . Nu kommer ett SM där vi inte får köra och då försvinner endel av motivationen att hjälpa till, vidare ska det arageras ett B-räjs. Jag åter kommer med fler saker efter min semester.

björn

B-förare hjälper till på SM... A-förare hjälper till på B-tävlingarna... pungt slut...

OM alla ställde upp på det så vore det ju trevligt.... troligt? nej..
 
Ni som är med i arrangerarnas kretsar. Samla information om hur man går till väga för att ta del, göra sin röst hörd, påverka osv. Om man inte är medlem i den o den klubben, men ändå vill göra sin röst hörd.. hur går man till väga... osv osv osv. Skicka det till mig eller gustav o så läggs det upp det som sticky så folk kanske klagar lite mindre rakt ut här och istället går rakt på sak och ger en käftsmäll på plats om det behövs. :tungan (skojjar)

HW skrev:
Snälla Swedie, lås inte tråden. Den är nyttig!
Vadå, för att du ska få kalla alla som ställer sig frågande till det här för okunniga? Det kallar jag inte för att ta en "mjukare" ton mot sina möjliga kunder.
 
håkan skrev:
B-förare hjälper till på SM... A-förare hjälper till på B-tävlingarna... pungt slut...

OM alla ställde upp på det så vore det ju trevligt.... troligt? nej..

Självkalrt blir det så!
B-förare funktionärer på SM
A-förare funktionärer på B-tävlingar, Plättlät :rolleyes:
 
Swedie skrev:
Vadå, för att du ska få kalla alla som ställer sig frågande till det här för okunniga? Det kallar jag inte för att ta en "mjukare" ton mot sina möjliga kunder.

Kunder? Jag ser dom hellre som medarbetare. Det är ditt forum, du bestämmer. Tråden när nyttig för oriktiga påståenden möts av fakta och förslag på förändringar möts av både ris och ros.
Att det sedan blir en del ovidkommande tjafs är väl inget ovanligt på detta forum.

/HW

Kobbe skrev:
Självkalrt blir det så!
B-förare funktionärer på SM
A-förare funktionärer på B-tävlingar, Plättlät :rolleyes:


Glöm inte supermoto-folket!!!!
 
håkan skrev:
B-förare hjälper till på SM... A-förare hjälper till på B-tävlingarna... pungt slut...

OM alla ställde upp på det så vore det ju trevligt.... troligt? nej..
Låter som ett mycket vettigt förslag :tummenupp men hur man genomför det är en annan fråga :va
Om man nästan bor där ute då? Är man :kocko eller :yoparty då?
 
Swedie skrev:
Ni som är med i arrangerarnas kretsar. Samla information om hur man går till väga för att ta del, göra sin röst hörd, påverka osv. Om man inte är medlem i den o den klubben, men ändå vill göra sin röst hörd.. QUOTE]

Det kommer ett utskick till alla medlemmar i LMS, i samband med kallelsen till årsmötet.

Jag kan kolla om jag kan "sporthojs-anpassa" det och skicka det till dig.

/HW
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top