Supermotard <> Roadracing

Chris Ash skrev:
Fortsätter RR-SM att växa som det gör så tror jag det är oundvikligt att separera A- och B-tävlingar, lika bra att få det överstökat så fort som möjligt då, tror enbart bra saker kommer ur en sådan separation. Supermotard låter ju hur ball som helst!

Ska vi plocka bort B-förarna i 125r och 250r också då eller?

Macke skrev:
Ska vi plocka bort B-förarna i 125r och 250r också då eller?

Självfallet

EDit: Med en brasklapp för evt dåligt förarunderlag, men det går säkert lösa, tex genom att samköra 125 och 250cc på B-tävlingarna, jag skulle inte ha några problem med att tävla mot 250cc, varva Gustav och så.... :D

Last edited:
Macke skrev:
Att blanda in ERF i diskussionen kring R600 och R1000 är ju befängt. Vem som helst får ju ställa upp i ERF, även dom som åker 125jnr och 250sp. ERF är ingen R1000 tävling!
Och på B-racet på t.ex Sviestad så finns ju "Liten debutant", fritt fram för 250sp alltså.
Visst finns det fler tillfällen för oss som kör R600/R1000, men så jäkla många fler är det faktiskt inte.
Visst får vem som helst ställa upp i ERF men då ska man ha tillåtet maskinmaterial också, nå väl ERF är en annan diskussion.

Angående B-racen så är det ju bara LMS som har andra klasser än Rokkie600 och 1000 på det de kallar B-race. Gelleråsen, Knutstorp (04) och Falkenberg har ju varit ERF+Rookieklasserna etc.

Gustav O skrev:
Angående B-racen så är det ju bara LMS som har andra klasser än Rokkie600 och 1000 på det de kallar B-race. Gelleråsen, Knutstorp (04) och Falkenberg har ju varit ERF+Rookieklasserna etc.

FEL! :fakta
På Falken så kördes ett Stor debutant och ett SP250 lopp i samband med det första ERF'et.

För övrigt tycker jag att man bör skilja på Rookie 600/Rookie 1000-race och stor debutant. Det är en ganska stor skillnad att köra mot 600cc eller 1000cc

Last edited:
Torkel skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1820589&postcount=21
Hur kommer den här nyheten att påverka tävlingsprogrammet och de ingående klasserna? :va

Tror det är rätt väg att gå att blanda in andra nya dicipliner, svemo består delvis av samma gamla gubbar som för 20 år sedan men i klonade former vilket kan leda till stagnation.

SM är hur kul som helst men kommer fler och tittar ?

Men samtidigt är det en röra med alla klasser som går olika datum.

Magnus skrev:
FEL! :fakta
På Falken så kördes ett Stor debutant och ett SP250 lopp i samband med det första ERF'et.
Förvisso men där fick inga som kör 125JR, 125 cc eller 250cc vara med....

ENBART LMS har arrangerat B-race de senaste tre åren där alla som har b-licens kan hitta en klass att köra sin roadracinghoj i. :mattias

Last edited:
Macke skrev:
Om man använder argument som t.ex "Det kommer fram flera förare genom 250sp" och "R600/R1000 föder inte fram lika många talanger som andra instegsklasser" så är man ute och cyklar lite också. Är det såna kriterier som vägs in när man bestämmer vilka klasser som ska köras, vad skall då Supermotard göra med i Roadracing SM? Hur många Roadracingförare kommer fram via Supermotard då?
Motard är väl ungefär lika dyrt som 250SP om man ser till B-klasserna. Rossi åker på spö i motard. Freddy och Lindström åker motard vid sidan om.

Nä genom motard kan man nog inte få fram nå duktiga RR-killar.

(förövrigt kommer jag nog åka roadracing när jag har råd, med lite tur kanske prova på en tävling nästa säsong)

Jaja, det blir säkert bra.... Ändringen blir väl i så fall inte förräns till 2007 (hoppas jag eftersom jag redan planerat, budgeterat, beställt, och handlat inför 2006), och då är det ju inte säkert man håller på längre....

Orkar inte med ännu en pajkastartråd...

Macke skrev:
Jaja, det blir säkert bra.... Ändringen blir väl i så fall inte förräns till 2007 (hoppas jag eftersom jag redan planerat, budgeterat, beställt, och handlat inför 2006), och då är det ju inte säkert man håller på längre....

Orkar inte med ännu en pajkastartråd...

OM det blir ändring så handlar det väl inte om att stryka någon klass. Bara att flytta till andra datum/arrangemang. Dina grejjer du handlar kan du säkert använda i vilket fall som dvs.

Om SM bara ska innehålla klasser som har SM-status så får väl dom andra klasserna köra i en annan serie. Du kanske tom får mera körtid på dina race i en serie som inte trängs med körtid? Än vet vi ju inget så varför oroa sig?

Macke skrev:
Efter att läst den andra tråden i "Motard-forumet" så fick jag känslan av att det var nästa säsong, 2006, som de talade om men jag kan ha fel:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104135
Axxexs skrev:
Förr hette "Rookie" - Debutant. Liten debutant var 126-400cc. Stor debutant var 401-1250cc. Numera hade man nog kallat det för Rookie 400 kanske?
Tackar :tummenupp

Last edited:
Axxexs skrev:
OM det blir ändring så handlar det väl inte om att stryka någon klass. Bara att flytta till andra datum/arrangemang. Dina grejjer du handlar kan du säkert använda i vilket fall som dvs.

Om SM bara ska innehålla klasser som har SM-status så får väl dom andra klasserna köra i en annan serie. Du kanske tom får mera körtid på dina race i en serie som inte trängs med körtid? Än vet vi ju inget så varför oroa sig?

Mer än att det står i mina sponsorkontrakt, som jag redan skrivit på tillsammans med sponsorerna, att jag ska köra alla SM och SO deltävlingar i klassen Rookie 1000......

En sån här förändring borde ju komma med lite längre förvarning i så fall, eller?

Axxexs skrev:

Det där låter bra tycker jag..

/Jörgen

Ta gärna in supermotard är roligt att titta på men ge fan i rookie klasserna ta bort SP250 isof

om rooki inte är med i SM så kan man ju börja lämna tillbaka Sponsringen man har fått, Efter som ett stort Argument här vart att jag/vi kör support klass under SM helgerna och SO

Plus att jag själv har inte tänkt göra Rookie hela mitt liv utan vill ha Uppklassning poäng under året och det får jag inte på ERF vad jag vet :( Nä tar dom bort Rookie från SM så lägger jag nog ner på grund av att mina få sponsorer kommer att dra sig ur och då har jag inte underlag för att köra

Eftersom jag kör motard och gillar RR så kan jag inte se hur det här kan bli dåligt på nåt sätt. Förhoppningsvis mer publik (och mediabevakning) vid varje SM och på så sätt mer exponering för de tävlande. De som förlorar på det är väl då de seriöst satsande rookie-förararna (dvs, om B-klasserna försvinner) som får mindre exponering för sina sponsorer.

Kanske kan det bli bra på flera sätt då det motiverar de duktiga B-förarna att klassa upp sig till A för bättre sponsorexponering och därmed lämna lite mer utrymme (och lägre ekonomisk tröskel) för nybörjare i rookie-klasserna. Får B-klasserna dessutom egna racedatum blir det dessutom mindre rörigt för såna som mig, som bara tittar på.

Axxexs skrev:

Varför ser ni inte till att det Startas ett SM för bara Två takt och ett för fyrtakt då (ironi)....men vi kastar ut den klassen som håller på att dö ut iställe och det är iaf inte Rookie klasserna där det är betydligt fler aktiva än i övriga klasser

Ni får inte glömma bort en viktig del i det hela när det gäller TV produktionen. Detta måste vara ett Vinn/Vinn koncept. Produktionsbolaget finns på EN bana och kan producera TVÅ förhoppningsvis bra TV program för nästan samma pengar som tidigare ett. Med kanske dubbla penning insatsen så bör det bli jättebra, lr.

Något att fundera över innan Ni har kastat alla era yxor i sjön och dömt ut möjligheterna som finns i grejen.

Coola Ola skrev:
....Kanske kan det bli bra på flera sätt då det motiverar de duktiga B-förarna att klassa upp sig till A för bättre sponsorexponering och därmed lämna lite mer utrymme (och lägre ekonomisk tröskel) för nybörjare i rookie-klasserna...

Eftersom vi inte tar i nu, utan bara ligger och fisåker för att vi inte är motiverade nog att klassa upp oss? Eller? :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT