Supermotard <> Roadracing

Alicia skrev:
Så du menar att det räcker att dom står över en SM-helg?
Är det inte meningen att Supermotard ska köra alla SM-tävlingar ihop med RR?


Tex på Falken står 125 JNR över för dom får bara 45 min åktid på hela helgen där ändå Knudan får r600 stå över Anderstorp r1000 på linköping sp 250

Sen så har man redan strukit std & ss 600 och ersatt den med stk 600 och jag tror inte att man kommer att köra stk 600 på linköping
 
Alicia skrev:
Så du menar att det räcker att dom står över en SM-helg?
Är det inte meningen att Supermotard ska köra alla SM-tävlingar ihop med RR?
Som jag skrev oavn är det inte möjligt på alla banor efterosm de inte har grusdelen som behövs för Supermotard. Sviestad och Knutstorp vet jag har det. Falkenberg vill/ska bygga medan Gelleråsen och Anderstorp väl inte står på tur av olika anledningar.
 
Jörgen Player Special skrev:
det där är väl ändå en sanning med modifikation? Tyckte mig läsa om B-förare som ville söka dispens för att få åka B600/1000 ett år till.. Och kan man åka, som någon skrev 16-17 race/säsong så har man ju helt klart MÅNGA valmöjligheter.

/Jörgen
allting är väl sanning med modifikation. Finns inget definitivt om att så och så är det.
 
Okej, först lät som att Supermotard skulle in på alla tävlingar å någon var helt och hållet tvunget att stå över.

Varför kommer inte stk600 köras på Sviestad?

moto-gg skrev:
Tex på Falken står 125 JNR över för dom får bara 45 min åktid på hela helgen där ändå Knudan får r600 stå över Anderstorp r1000 på linköping sp 250

Sen så har man redan strukit std & ss 600 och ersatt den med stk 600 och jag tror inte att man kommer att köra stk 600 på linköping
 
Alicia skrev:
Okej, först lät som att Supermotard skulle in på alla tävlingar å någon var helt och hållet tvunget att stå över.

Varför kommer inte stk600 köras på Sviestad?



Kanske dom kommer att göra men det går stk stcc samma helg på Gelleråsen
 
Last edited:
Swedie skrev:
allting är väl sanning med modifikation. Finns inget definitivt om att så och så är det.

Det är väl sant och alla klasser bidrar mer el mindre med A-förare.
Jag tycker det vore dumt att ta bort en enda klass, jag tycker ALLA ska få åka RR på och med sina förutsättningar. Sedan kan man diksutera om alla klasser ska köra race på söndagen eller inte. Jag tycker supportklasserna kan köra sina race på lördagen tex.

/Jörgen
 
När kommer det ut något offícellt från Svemo då?
Innan det blir något uttalande så kommer det bara bli mer rykten och sen i slutändan kanske det inte är så hemskt men just nu låter det inget vidare.
 
Alicia skrev:
När kommer det ut något offícellt från Svemo då?
Innan det blir något uttalande så kommer det bara bli mer rykten och sen i slutändan kanske det inte är så hemskt men just nu låter det inget vidare.
Som sagt.
Gör en artikel om detta på SH! Swedie har ju höjt ambitionsnivån från enbart forum och nu är det ett utmärkt tillfälle att göra lite grävande journalistik. :7peta
 
Tycker det låter som en bra ide att ta in supermoto i RR SM. Vi som kör RR kommer vinna mest på förändringen.
Skulle gissa på att man flyttar R600 o R1000 till B-race dom gånger supermoto kör.
Risken för att det kommer ut mer grus på banan går ju att lösa enkelt om man tänker till lite när man planerar bandslingan.

Helt klart kommer dom tillföra mer positivt än negativt!

Spännande o se om dom klarar förbifartsmätningarna på ljudet bara :hihi
 
Magnus skrev:
Så bara för att man kör R600/1000 så vill man köra helt plötsligt börja köra ERF :va Dåligt argument.
Men likväl har man fler tävlinsgtillfällen än 250SP, 125JR och de som B-förare som kör 125 eller 250cc.
 
Magnus skrev:
Så bara för att man kör R600/1000 så vill man köra helt plötsligt börja köra ERF :va Dåligt argument.

De som kör r600 och r1000 är de som har överlägset flest tillfällen att köra tävlingar, även utanför ERF.
Det har dessutom arrangerats rena b-rejs för 600 och 1000 samma helger som det gått ERF.

250sp har inte vart med på alla sm-tävlingar, utan man har sett till hur många som erbjuds totalt. Man kan ju som sagt se till att alla får köra ungefär lika många tävlingar, sen kanske alla inte får köra alla banor ett år..
 
Ja visst finns det fler tillfällen, men jag tycker inte att man skall blanda in ERF i en sådan här diskution. Det är ju 2 helt skillda tävlingsformer.
 
Magnus skrev:
Ja visst finns det fler tillfällen, men jag tycker inte att man skall blanda in ERF i en sådan här diskution. Det är ju 2 helt skillda tävlingsformer.
Då slutar vi med det.
Ska motard in så får några röra på sig, tyvärr, och det bör ju inte vara samma klass som får stryka på foten vid varje tillfälle.
 
Gustav O skrev:
Ska det arrangeras B-race är ju LMS upplägg det enda verklighetsförankrade. Rookie1000, Rookie600, Liten debutant och 125JNR.
Vad är liten debutant för klass?

Hoppas det löser sig så att alla inblandade blir nöjda :tummenupp
 
sandstream skrev:
Vad är liten debutant för klass?

Hoppas det löser sig så att alla inblandade blir nöjda :tummenupp


Förr hette "Rookie" - Debutant. Liten debutant var 126-400cc. Stor debutant var 401-1250cc. Numera hade man nog kallat det för Rookie 400 kanske?
 
Att blanda in ERF i diskussionen kring R600 och R1000 är ju befängt. Vem som helst får ju ställa upp i ERF, även dom som åker 125jnr och 250sp. ERF är ingen R1000 tävling!
Och på B-racet på t.ex Sviestad så finns ju "Liten debutant", fritt fram för 250sp alltså.
Visst finns det fler tillfällen för oss som kör R600/R1000, men så jäkla många fler är det faktiskt inte.

Att ragga sponsorer när man kör R1000 är långt ifrån enkelt, och det lär ju inte bli lättare om vi inte får vara med under SM helgerna. Vad ska man bjuda sponsorerna på då? Fri entré på ett B-race, som är gratis att komma och titta på ändå? Tillfälle att synas på en hoj som bara tävlar på "publikfria" tävlingar? Blir ju strålande.. :tummenupp

Om man använder argument som t.ex "Det kommer fram flera förare genom 250sp" och "R600/R1000 föder inte fram lika många talanger som andra instegsklasser" så är man ute och cyklar lite också. Är det såna kriterier som vägs in när man bestämmer vilka klasser som ska köras, vad skall då Supermotard göra med i Roadracing SM? Hur många Roadracingförare kommer fram via Supermotard då?

Vad vinner Roadracingen på att ta in en annan sport i SM, och knuffa bort en egen gren? Vad näst? Tar vi in gocart och crosscart, och puttar ut 125jnr?

Nä, dåligt dåligt.. (igen) :hihi
 
Fortsätter RR-SM att växa som det gör så tror jag det är oundvikligt att separera A- och B-tävlingar, lika bra att få det överstökat så fort som möjligt då, tror enbart bra saker kommer ur en sådan separation. Supermotard låter ju hur ball som helst!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top