Supermono

Dubbla burkar är en klar fördel om man skall få ut mycket effekt och dämpa hyggligt. Dessutom har du ju två avgasportar så det är smidigt att dra två separata rör med egen slutburk. Titta hur dagens SM racers ser ut, de flesta har dubbelsystem för att klara ljudkraven.

Det går att få "hål rakt genom" dämpare att dämpa tillräckligt men det kräver en viss inskränkning i diameter och ffa stor dämparvolym.

Tack för tankarna. Två burkar får det nog bli.
Som det är nu så har jag planerat ett den sista biten, men inget är ju ristat i sten...
 
Tjena
Har hört att det är mycket problem med söndervibrerade delar när man bygger supermono i ett 250-chassie.
Hur stora är problemen egentligen? Någon som har erfarenhet?

Är det någon som provat med motor upphängd i gummibussningar?

/Fohlin

Hallå!
Tja, det vibrerar ju avgjort mer (större amplitud) än det mesta annat i RR-väg. Vibrationer är hiskeligt svårt att beräkna och förebygga. Enligt min erfarenhet bör man behålla balansaxeln. Mina främre motorfästen (CrMo-rör) sitter fast i ramen (Honda RS250) genom länkarmsbussningar från en Peugoet 205. Det gör att det fjädrar lite i framkant, vilket jag hoppas minskar risken för sprickor i alu-ramen. Det har funkat i 6-7 säsonger. Bultar, skruvar ska gänglåsas och kylare, avgassystem, batteri, elektronik osv gummiupphängas. Annars är väl det största enskilda vibrationsinducerade problemet brustna kolvstänger till bakstöten. Jag har personligen sluppit lindrigt undan, men det är flera som "lyckats" få till en egenfrekvens på fjädern som exiteras av en högvarvig stånka. Håll handen på bakfjädern när du gasar till, så förstår du vad jag menar.:D
 
Oljevolym?

Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...
 
Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...

Såå gammal är den inte ;)
Vi använder den fortfarande.
Jag håller just nu på att sätta dit en oljekylare på min Honda/KTM, men KTM:en har ju olja i ramen normalt, och då kändes det logiskt att sätta dit en oljekylare.
 
Såå gammal är den inte ;)
Vi använder den fortfarande.
Jag håller just nu på att sätta dit en oljekylare på min Honda/KTM, men KTM:en har ju olja i ramen normalt, och då kändes det logiskt att sätta dit en oljekylare.

Ok, jag har bara inte sett det på någon innan. Jag har blivit riktigt biten av supermono-idén så det är därför jag har lite "noob"frågor :)

Men du använder inte torrsmörjning eller utökad oljeolym? Hur ofta river du isär motorn och kontrollerar/renoverar?
 
Ok, jag har bara inte sett det på någon innan. Jag har blivit riktigt biten av supermono-idén så det är därför jag har lite "noob"frågor :)

Men du använder inte torrsmörjning eller utökad oljeolym? Hur ofta river du isär motorn och kontrollerar/renoverar?

Jag är tyvärr fel person att fråga angående vilka rutiner du behöver ha, eftersom jag också är nybörjare med den här typen av motor. Olja och filter tänker jag byta ofta, bland annat för att hålla koll på om det blir skräp i oljan.

Edit: Håller tummarna för att nån av de andra svarar bättre...
 
Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...
Hej Erik!
Husaberg hävdade att det våta cylinderfodret som sticker ned en bit i vevhuset kyler oljan tillräckligt. Det kräver förståss att man håller vattentemperaturen i schack (max 65-70 grader). Det är inget problem på banracing, enligt min uppfattning. Det är nog en annan femma på ökenracing eller sidvagnsracing, där vattentempen kan vara mera svår att hålla nere. Jag har inget oljekyl, men byter olja och filter efter varje tävlingshelg. Det har inte gett mig några problem hittills och jag har kört Husaberg i Supermono-klassen sedan 2002. Om du gärna vill ha en oljekylare kanske http://www.jbsracing.co.uk/ har det du söker?

Jag plockar oftast isär motorn mellan tävlingshelgerna, men så kör jag inte riktigt "original" i heller. http://www.youtube.com/user/Massegossen?feature=mhum
 
Last edited:
Hej Erik!
Husaberg hävdade att det våta cylinderfodret som sticker ned en bit i vevhuset kyler oljan tillräckligt. Det kräver förståss att man håller vattentemperaturen i schack (max 65-70 grader). Det är inget problem på banracing, enligt min uppfattning. Det är nog en annan femma på ökenracing eller sidvagnsracing, där vattentempen kan vara mera svår att hålla nere. Jag har inget oljekyl, men byter olja och filter efter varje tävlingshelg. Det har inte gett mig några problem hittills och jag har kört Husaberg i Supermono-klassen sedan 2002. Om du gärna vill ha en oljekylare kanske http://www.jbsracing.co.uk/ har det du söker?

Jag plockar oftast isär motorn mellan tävlingshelgerna, men så kör jag inte riktigt "original" i heller. http://www.youtube.com/user/Massegossen?feature=mhum


Jag har läst igenom hela tråden och ett hundratal websidor så jag har rätt bra koll på vad DU åker för hoj iaf :)

Jag är inte ute efter någon kylare själv utan är mer nyfiken. Ritade du toppen i Catia eller ProE?
Jag kommer att skaffa en hoj så snart det bara går, troligen till hösten. Då det känns mest naturligt med banhoj så kollar jag var man skulle passa in bäst. Gillar att det finns många idéer och vakna människor som provar nya lösningar.

Kommer inte att tävla utan vill bara ta licens för att kunna träna på kvällarna.

Det är iaf ett mycket intressant koncept som jag har svårt att slita mig från. Kul att få ha en unik hoj som ingen annan har! :tummenupp
 
Jag har läst igenom hela tråden och ett hundratal websidor så jag har rätt bra koll på vad DU åker för hoj iaf :)

Jag är inte ute efter någon kylare själv utan är mer nyfiken. Ritade du toppen i Catia eller ProE?
"Alla känner apan...". :D Jag tycker det är kul att dela med mig av mina erfarenheter (oftast vunna genom misstag). Förhoppningsvis ökar det intresset för Supermono.

Jag använder Inventor 2010. Eftersom jag aldrig tidigare jobbat som konstruktör, verkade Inventor vara det enklaste att börja med.
 
såg ett chassi på blocket i klippan ror jag det var
 
Nu har pappa testat sin nya leksak!

[YOUTUBE-ID]fNad3wV8gIM[/YOUTUBE-ID]

Ja, man kan känna medlidande med mekaniska ting.
 
Last edited:
Nu är jag i farten igen med planer som håller mig vaken på nätterna... Skulle det vara möjligt att registrera in en Aprilia med en KTM 690 motor och få den laglig? Effekten på de båda motorerna är ungefär lika och det vore skönt att slippa köpa en liten buss eller släpvagn för att ta sig till banan. Sitter och letar info om detta nu men det går inte så bra.

Blir försäkringen blodig om man registrerar som ombyggt fordon? eller är det inte ens möjligt?
 
Nu är jag i farten igen med planer som håller mig vaken på nätterna... Skulle det vara möjligt att registrera in en Aprilia med en KTM 690 motor och få den laglig? Effekten på de båda motorerna är ungefär lika och det vore skönt att slippa köpa en liten buss eller släpvagn för att ta sig till banan. Sitter och letar info om detta nu men det går inte så bra.

Blir försäkringen blodig om man registrerar som ombyggt fordon? eller är det inte ens möjligt?

Börja med att kolla på (köp boken) SFRO.
Troligen får du inte kalla det för ombyggt fordon men är inte helt 100.
Amatörbyggt fordon tror jag det blir iom alla förändringar på bygget.

/Dal-Mausen
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top