Supermono

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Dubbla burkar är en klar fördel om man skall få ut mycket effekt och dämpa hyggligt. Dessutom har du ju två avgasportar så det är smidigt att dra två separata rör med egen slutburk. Titta hur dagens SM racers ser ut, de flesta har dubbelsystem för att klara ljudkraven.

Det går att få "hål rakt genom" dämpare att dämpa tillräckligt men det kräver en viss inskränkning i diameter och ffa stor dämparvolym.

Tack för tankarna. Två burkar får det nog bli.
Som det är nu så har jag planerat ett den sista biten, men inget är ju ristat i sten...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjena
Har hört att det är mycket problem med söndervibrerade delar när man bygger supermono i ett 250-chassie.
Hur stora är problemen egentligen? Någon som har erfarenhet?

Är det någon som provat med motor upphängd i gummibussningar?

/Fohlin

Hallå!
Tja, det vibrerar ju avgjort mer (större amplitud) än det mesta annat i RR-väg. Vibrationer är hiskeligt svårt att beräkna och förebygga. Enligt min erfarenhet bör man behålla balansaxeln. Mina främre motorfästen (CrMo-rör) sitter fast i ramen (Honda RS250) genom länkarmsbussningar från en Peugoet 205. Det gör att det fjädrar lite i framkant, vilket jag hoppas minskar risken för sprickor i alu-ramen. Det har funkat i 6-7 säsonger. Bultar, skruvar ska gänglåsas och kylare, avgassystem, batteri, elektronik osv gummiupphängas. Annars är väl det största enskilda vibrationsinducerade problemet brustna kolvstänger till bakstöten. Jag har personligen sluppit lindrigt undan, men det är flera som "lyckats" få till en egenfrekvens på fjädern som exiteras av en högvarvig stånka. Håll handen på bakfjädern när du gasar till, så förstår du vad jag menar.:D
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Oljevolym?

Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...

Såå gammal är den inte ;)
Vi använder den fortfarande.
Jag håller just nu på att sätta dit en oljekylare på min Honda/KTM, men KTM:en har ju olja i ramen normalt, och då kändes det logiskt att sätta dit en oljekylare.
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Såå gammal är den inte ;)
Vi använder den fortfarande.
Jag håller just nu på att sätta dit en oljekylare på min Honda/KTM, men KTM:en har ju olja i ramen normalt, och då kändes det logiskt att sätta dit en oljekylare.

Ok, jag har bara inte sett det på någon innan. Jag har blivit riktigt biten av supermono-idén så det är därför jag har lite "noob"frågor :)

Men du använder inte torrsmörjning eller utökad oljeolym? Hur ofta river du isär motorn och kontrollerar/renoverar?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Ok, jag har bara inte sett det på någon innan. Jag har blivit riktigt biten av supermono-idén så det är därför jag har lite "noob"frågor :)

Men du använder inte torrsmörjning eller utökad oljeolym? Hur ofta river du isär motorn och kontrollerar/renoverar?

Jag är tyvärr fel person att fråga angående vilka rutiner du behöver ha, eftersom jag också är nybörjare med den här typen av motor. Olja och filter tänker jag byta ofta, bland annat för att hålla koll på om det blir skräp i oljan.

Edit: Håller tummarna för att nån av de andra svarar bättre...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag vet att tråden är gammal som gatan, men jag frågar ändå.

Husaberg har ju inte så överdriven oljevolym...orsakar det några värmeproblem eller har ni någon finurlig lösning på det?

Det verkar inte som att någon använder oljekylare så det kanske är jag som bara inbillar mig att det vore bra...
Hej Erik!
Husaberg hävdade att det våta cylinderfodret som sticker ned en bit i vevhuset kyler oljan tillräckligt. Det kräver förståss att man håller vattentemperaturen i schack (max 65-70 grader). Det är inget problem på banracing, enligt min uppfattning. Det är nog en annan femma på ökenracing eller sidvagnsracing, där vattentempen kan vara mera svår att hålla nere. Jag har inget oljekyl, men byter olja och filter efter varje tävlingshelg. Det har inte gett mig några problem hittills och jag har kört Husaberg i Supermono-klassen sedan 2002. Om du gärna vill ha en oljekylare kanske http://www.jbsracing.co.uk/ har det du söker?

Jag plockar oftast isär motorn mellan tävlingshelgerna, men så kör jag inte riktigt "original" i heller. http://www.youtube.com/user/Massegossen?feature=mhum
 
Last edited:

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Hej Erik!
Husaberg hävdade att det våta cylinderfodret som sticker ned en bit i vevhuset kyler oljan tillräckligt. Det kräver förståss att man håller vattentemperaturen i schack (max 65-70 grader). Det är inget problem på banracing, enligt min uppfattning. Det är nog en annan femma på ökenracing eller sidvagnsracing, där vattentempen kan vara mera svår att hålla nere. Jag har inget oljekyl, men byter olja och filter efter varje tävlingshelg. Det har inte gett mig några problem hittills och jag har kört Husaberg i Supermono-klassen sedan 2002. Om du gärna vill ha en oljekylare kanske http://www.jbsracing.co.uk/ har det du söker?

Jag plockar oftast isär motorn mellan tävlingshelgerna, men så kör jag inte riktigt "original" i heller. http://www.youtube.com/user/Massegossen?feature=mhum


Jag har läst igenom hela tråden och ett hundratal websidor så jag har rätt bra koll på vad DU åker för hoj iaf :)

Jag är inte ute efter någon kylare själv utan är mer nyfiken. Ritade du toppen i Catia eller ProE?
Jag kommer att skaffa en hoj så snart det bara går, troligen till hösten. Då det känns mest naturligt med banhoj så kollar jag var man skulle passa in bäst. Gillar att det finns många idéer och vakna människor som provar nya lösningar.

Kommer inte att tävla utan vill bara ta licens för att kunna träna på kvällarna.

Det är iaf ett mycket intressant koncept som jag har svårt att slita mig från. Kul att få ha en unik hoj som ingen annan har! :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har läst igenom hela tråden och ett hundratal websidor så jag har rätt bra koll på vad DU åker för hoj iaf :)

Jag är inte ute efter någon kylare själv utan är mer nyfiken. Ritade du toppen i Catia eller ProE?
"Alla känner apan...". :D Jag tycker det är kul att dela med mig av mina erfarenheter (oftast vunna genom misstag). Förhoppningsvis ökar det intresset för Supermono.

Jag använder Inventor 2010. Eftersom jag aldrig tidigare jobbat som konstruktör, verkade Inventor vara det enklaste att börja med.
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
såg ett chassi på blocket i klippan ror jag det var
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har pappa testat sin nya leksak!

[YOUTUBE-ID]fNad3wV8gIM[/YOUTUBE-ID]

Ja, man kan känna medlidande med mekaniska ting.
 
Last edited:

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Nu är jag i farten igen med planer som håller mig vaken på nätterna... Skulle det vara möjligt att registrera in en Aprilia med en KTM 690 motor och få den laglig? Effekten på de båda motorerna är ungefär lika och det vore skönt att slippa köpa en liten buss eller släpvagn för att ta sig till banan. Sitter och letar info om detta nu men det går inte så bra.

Blir försäkringen blodig om man registrerar som ombyggt fordon? eller är det inte ens möjligt?
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Nu är jag i farten igen med planer som håller mig vaken på nätterna... Skulle det vara möjligt att registrera in en Aprilia med en KTM 690 motor och få den laglig? Effekten på de båda motorerna är ungefär lika och det vore skönt att slippa köpa en liten buss eller släpvagn för att ta sig till banan. Sitter och letar info om detta nu men det går inte så bra.

Blir försäkringen blodig om man registrerar som ombyggt fordon? eller är det inte ens möjligt?

Börja med att kolla på (köp boken) SFRO.
Troligen får du inte kalla det för ombyggt fordon men är inte helt 100.
Amatörbyggt fordon tror jag det blir iom alla förändringar på bygget.

/Dal-Mausen
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top