Supermono

Hmm. Ryckutjämnare säger du... Jag hade tänkt köra utan. Hur påverkar det?
Tja, jag vet inte många som provat utan ryckutjämnare med sk "vuxen" motor på asfalt. Det kan leda till slitage/pittingskador på växeldreven, ökat kedjefladder/slitage, slitage/brott på transmissionsdrev/kilar och/eller att bultarna i drevet ryker av! Eller så händer inget!:gnissla
 
Tja, jag vet inte många som provat utan ryckutjämnare med sk "vuxen" motor på asfalt. Det kan leda till slitage/pittingskador på växeldreven, ökat kedjefladder/slitage, slitage/brott på transmissionsdrev/kilar och/eller att bultarna i drevet ryker av! Eller så händer inget!:gnissla

Efter att ha läst det där vet jag ju inte om man vågar chansa :/
Hur löste du det med ryckutjämnare på drevsidan? (Jag lovar att inte köra ifrån dig om du berättar)
 
Tja, jag vet inte många som provat utan ryckutjämnare med sk "vuxen" motor på asfalt. Det kan leda till slitage/pittingskador på växeldreven, ökat kedjefladder/slitage, slitage/brott på transmissionsdrev/kilar och/eller att bultarna i drevet ryker av! Eller så händer inget!:gnissla


Det går med en tvåtaktsrotax att knäcka skruvarna i bakhjulet :va Förvisso 8.8 som varit med ett tag...

Är bara dumhet att inte ha ryckutjämnare, finns inget att vinna utan bara förlora.
 
Efter att ha läst det där vet jag ju inte om man vågar chansa :/
Hur löste du det med ryckutjämnare på drevsidan? (Jag lovar att inte köra ifrån dig om du berättar)
Schysst, tack! :Bugar
Jag gjorde drev av ett 530 drevämne, som jag svarvade ned ute vid kuggarna till 520. På det sättet fick jag tillräckligt med godstjocklek (minskat hålkanttryck) vid bult hålen, som jag borrade upp till 20 mm och stoppade in polyuretan (tror jag att det var)-"hylsor" i. Sen en utvändig och invändig styrning, så att drevet stannar på plats. Det finns såklart flera sätt att fixa till ryckutjämningen på.
 
När jag tänker efter sitter ju ingen ryckutjämnare på RVF:en jag har. Antar det har med enkelsvingen att göra. Tydligen håller det ändå. Undrar hur man löst det?
Visst är ju jämnare gång på den än en stånka.

Enduron min har det ju inte heller. Kan förstå att det inte frestar på så mycket i löst material som i skogen. Men när man ger sig på motard med asfalt underlag antar jag påfrestningarna ökar. Brukar det sitta ryckutjämnare på motardfälgarna? Elller hur löser de det hela? Antar att de också tycker om att trimma så effekt lär det ju finnas för att ha sönder saker.
 
När jag tänker efter sitter ju ingen ryckutjämnare på RVF:en jag har. Antar det har med enkelsvingen att göra. Tydligen håller det ändå. Undrar hur man löst det?
Visst är ju jämnare gång på den än en stånka.

Enduron min har det ju inte heller. Kan förstå att det inte frestar på så mycket i löst material som i skogen. Men när man ger sig på motard med asfalt underlag antar jag påfrestningarna ökar. Brukar det sitta ryckutjämnare på motardfälgarna? Elller hur löser de det hela? Antar att de också tycker om att trimma så effekt lär det ju finnas för att ha sönder saker.

På motarder finns båda varianter. Ryckutjämnare gör att lådan håller längre och är att rekommendera på gata men det gör ju navet tyngre så på racemoppar byter man låda istället.....
 
Tjena!
Våren närmar sig å man börjar bli sugen.
Har fått upp ögonen för supermono och tycker att klassen verkar ha allt för en "vanlig" människa.
Jag har alltid drömt om att få köra bana på riktigt. Har hunnit bli 30 och fortfarande inte lyckats. Kört mycke cross och sporthoj. Varit på 3 bandagar, den andra på knutstorp blev man utskälld för att man körde om :( Fan! Vill ju racea!!
Eftersom jag just nu studerar till maskiningenjör och lever på csn så är de kanske inte aktuellt än men eftersom jag blivit besatt av detta så måste jag få va med lite.
Finns det någon som byggt sig en supermono/minimono på en crossram? Har sett att de finns färdiga kit man kan köpa, tror de va ganska dyrt dock.
Om man bygger på en crossram och kanske vill använda en r6 gaffel, hur får man den då att passa i styrhuvudet eller i styrkronan? Måste ju va rätt dimensioner.

Fan va kul detta verkar vara / Johan
 
Hör med pulkaskurk.
Hon byggde en GP450wr och körde förra året.
Dock bandagar men den funkade för en spottstyve mot kitet.
Hon har en framgaffel till övers om du behöver. R6-07 Guld. Höger broms-OK är också över.

Dal-Mausen

Tjena!
Finns det någon som byggt sig en supermono/minimono på en crossram? Har sett att de finns färdiga kit man kan köpa, tror de va ganska dyrt dock.
Om man bygger på en crossram och kanske vill använda en r6 gaffel, hur får man den då att passa i styrhuvudet eller i styrkronan? Måste ju va rätt dimensioner.

Fan va kul detta verkar vara / Johan
 
Last edited:
Tjena!
Våren närmar sig å man börjar bli sugen.
Har fått upp ögonen för supermono och tycker att klassen verkar ha allt för en "vanlig" människa.
Jag har alltid drömt om att få köra bana på riktigt. Har hunnit bli 30 och fortfarande inte lyckats. Kört mycke cross och sporthoj. Varit på 3 bandagar, den andra på knutstorp blev man utskälld för att man körde om :( Fan! Vill ju racea!!
Eftersom jag just nu studerar till maskiningenjör och lever på csn så är de kanske inte aktuellt än men eftersom jag blivit besatt av detta så måste jag få va med lite.
Finns det någon som byggt sig en supermono/minimono på en crossram? Har sett att de finns färdiga kit man kan köpa, tror de va ganska dyrt dock.
Om man bygger på en crossram och kanske vill använda en r6 gaffel, hur får man den då att passa i styrhuvudet eller i styrkronan? Måste ju va rätt dimensioner.

Fan va kul detta verkar vara / Johan

Bästa är nog om du även använder R6ans övre och undre styrkrona och svaravar en ny styrstolpe som passar i crossramen. Även om crossens styrkrona skulle passa till R6 gaffeln så tror jag den har för stortoffset vilket medför att den skulle svänga väldigt märkligt. Sjukt viktigt att du har hyfsad koll på styrvinklar och offset om du börnar bygga på en crossram.
 
Last edited:
Bästa är nog om du även använder R6ans övre och undre styrkrona och svaravar en ny styrstolpe som passar i crossramen. Även om crossens styrkrona skulle passa till R6 gaffeln så tror jag den har för stortoffset vilket medför att den skulle svänga väldigt märkligt. Sjukt viktigt att du har hyfsad koll på styrvinklar och offset om du börnar bygga på en crossram.

Har ganska nyligen hjälpt en kille med just det problemet, vi svarvade en ny styraxel så han kunde använda yamaha kronor och gaffel på sin österikare.

Alternativet är att göra nya kronor till din styrstolpe och tänkta gaffel.


Ofta blir styrstolpevinkel och försprång ganska rätt för att kunna köra om man byter till 17" (16,5" också) fälgar och däck från 21" framhjul. Kan ju givetvis justeras och bli bättre!
 
Tack för svaren :)
Vad menas med offset och försprång?
Styrvinkel mäts från vertikalen va?
Körs inte classic/supermono på knutstorp? Isåfall när?
Tacksam för svar :Bugar
 
Last edited:
Tack för svaren :)
Vad menas med offset och försprång?
Styrvinkel mäts från vertikalen va?
Körs inte classic/supermono på knutstorp? Isåfall när?
Tacksam för svar :Bugar

Liten bild som förklarar lite benämningar. Hittade inte den bild jag ville tyvärrr. Men lite hjälp iaf.

Dal-Mausen
 

Bifogat

  • mc_geo.jpg
    mc_geo.jpg
    90 KB · Visningar: 150
Problem med vibrationerna?

Tjena
Har hört att det är mycket problem med söndervibrerade delar när man bygger supermono i ett 250-chassie.
Hur stora är problemen egentligen? Någon som har erfarenhet?

Är det någon som provat med motor upphängd i gummibussningar?

/Fohlin
 
Tack för svaren!!
Om man vill bygga en supermono och vill hålla de ganska billigt och enkelt, hur gör man då? Vilken ram och vilken motor? Vilken ram passar bra ihop med vilken motor? Tacksam för svar...
 
Nu har jag kommit så långt att jag måste bestämma vad jag ska dämpa ljudet med. Men hur fasen ska man veta vad som dämpar bra på en LC4? Jag har ont om plats, och tankarna som snurrar är ju
- Dämpar två ljuddämpare bättre än en?
- Dämpar "vanliga" effektljuddämpare (med bara raka vägen tvärs igenom) tillräckligt mycket?

Hur gör ni andra?

/Fohlin
 
Nu har jag kommit så långt att jag måste bestämma vad jag ska dämpa ljudet med. Men hur fasen ska man veta vad som dämpar bra på en LC4? Jag har ont om plats, och tankarna som snurrar är ju
- Dämpar två ljuddämpare bättre än en?
- Dämpar "vanliga" effektljuddämpare (med bara raka vägen tvärs igenom) tillräckligt mycket?

Hur gör ni andra?

/Fohlin
 
Nu har jag kommit så långt att jag måste bestämma vad jag ska dämpa ljudet med. Men hur fasen ska man veta vad som dämpar bra på en LC4? Jag har ont om plats, och tankarna som snurrar är ju
- Dämpar två ljuddämpare bättre än en?
- Dämpar "vanliga" effektljuddämpare (med bara raka vägen tvärs igenom) tillräckligt mycket?

Hur gör ni andra?

/Fohlin

Dubbla burkar är en klar fördel om man skall få ut mycket effekt och dämpa hyggligt. Dessutom har du ju två avgasportar så det är smidigt att dra två separata rör med egen slutburk. Titta hur dagens SM racers ser ut, de flesta har dubbelsystem för att klara ljudkraven.

Det går att få "hål rakt genom" dämpare att dämpa tillräckligt men det kräver en viss inskränkning i diameter och ffa stor dämparvolym.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top