Supermono

Snacka om att ha tagit f*n i båten.
Nu har jag snart CAD-at ihop en DOHC-topp, insprutningsprylar levereras från när och fjärran, kamaxlar tillverkas och ny tankdummy samt bränsletank. Kanske skulle startat lite tidigare... Nej, jag är inte klar med portningen i 3D-modellen! Det här med insprutning kommer att dubbla antalet felkällor på hojen.:gnissla

Jag kommer väl till Knutstorp på en Fiddy, eftersom den här hojen ligger i molekyyyyler. Nåja, det är väl bara att öka tempot!

DOHC-assembly4.jpg


DOHC-assembly5.jpg
 
Snacka om att ha tagit f*n i båten.
Nu har jag snart CAD-at ihop en DOHC-topp, insprutningsprylar levereras från när och fjärran, kamaxlar tillverkas och ny tankdummy samt bränsletank. Kanske skulle startat lite tidigare... Nej, jag är inte klar med portningen i 3D-modellen! Det här med insprutning kommer att dubbla antalet felkällor på hojen.:gnissla

Jag kommer väl till Knutstorp på en Fiddy, eftersom den här hojen ligger i molekyyyyler. Nåja, det är väl bara att öka tempot!

DOHC-assembly4.jpg


DOHC-assembly5.jpg

NICE!!! det kan bara bli hurbrasomhelst. Vad blir det för sprut?
 
NICE!!! det kan bara bli hurbrasomhelst. Vad blir det för sprut?
Jotack, det kan bli bra, men sannolikt inte redan vid första försöket.
Spjällhuset, spridaren och trottelsensorn kommer från Ducati 848/1098/1198. Hålet är ca 25% större än min 50mm Lectron, men borde egentligen vara ännu större. EFI'n är Microsquirt med diverse manicklar som passar till från "DIY Autotune".
 
Hej Allihopa!
Sitter och läser in mig på eran vad det verkar mycket trevliga klass..
Har eventuellt ett litet projekt på gång för att kunna vara med er och leka i framtiden.
Men jag känner att jag behöver lite mer inspiration. Nu får ni börja berätta lite mera om era byggen igen!

Sen så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite mera om hur era racehelger ser ut och allt möjligt skoj som man bör känna till

Med vänlig hälsning
Jonas
 
Hej Allihopa!
Sitter och läser in mig på eran vad det verkar mycket trevliga klass..
Har eventuellt ett litet projekt på gång för att kunna vara med er och leka i framtiden.
Men jag känner att jag behöver lite mer inspiration. Nu får ni börja berätta lite mera om era byggen igen!

Sen så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite mera om hur era racehelger ser ut och allt möjligt skoj som man bör känna till

Med vänlig hälsning
Jonas
Hej Jonas!
Du får en kort version. De flesta bygger antingen en sk fullvuxen Supermono, baserat på RR250-chassiemått eller RR125-chassiemått, sk Minimono. En Minimono klarar sig utmärkt med en 450-stånka, medan en Supermono fordrar minst 550cc för att ta sig fram. Tävlingshelgerna erbjuder alltid 2 tävlingar, normalt sett en på lördagen och en på söndagen. Enligt min erfarenhet överlägset mest körtid för pengarna, både i investering och driftkostnad. Depåklimatet är över lag mycket kamratligt och alla hjälper varandra till start, men när starten går är det lika mycket "krig" som någon annan klass.:tummenupp!

Du har säkert spanat in vår hemsida www.supermono.se och där finns kontaktuppgifter till styrelsen, om du vill prata med någon där. Eller skicka mig ett pm med mera specifika frågor, så kanske jag kan bidra. Nån mer som kan fylla på?
 
Snacka om att ha tagit f*n i båten.
Nu har jag snart CAD-at ihop en DOHC-topp, insprutningsprylar levereras från när och fjärran, kamaxlar tillverkas och ny tankdummy samt bränsletank. Kanske skulle startat lite tidigare... Nej, jag är inte klar med portningen i 3D-modellen! Det här med insprutning kommer att dubbla antalet felkällor på hojen.:gnissla

Jag kommer väl till Knutstorp på en Fiddy, eftersom den här hojen ligger i molekyyyyler. Nåja, det är väl bara att öka tempot!

DOHC-assembly4.jpg


DOHC-assembly5.jpg


Fint jobb, kan det Inventor du ritat i?
 
Fint jobb, kan det Inventor du ritat i?
Tackar! Trevligt att höra för en självlärd vedbotrimmare. Ja, det är riktigt! Inventor 2010 på Windows 7. Jag insåg i förra veckan att ventilsätena kunde placeras mera optimalt för att få mer utrymme mellan ventiltallrik och cylindervägg. Så nu gör jag om hela baletten igen.:näsblod
 
Tackar! Trevligt att höra för en självlärd vedbotrimmare. Ja, det är riktigt! Inventor 2010 på Windows 7. Jag insåg i förra veckan att ventilsätena kunde placeras mera optimalt för att få mer utrymme mellan ventiltallrik och cylindervägg. Så nu gör jag om hela baletten igen.:näsblod

Vad sägs om att ta höjd inför framtiden när du vill leka med en 70graders-motor och se till att den är förberedd för smörjning osv som funkar på den?
Kommer såklart inte gå så bra att bara skruva fast din topp på en sån men om tankarna finns redan från början kanske man vinner nåt i slutändan :)
Då skulle den även passa mig om (när) jag vinner på lotto så jag kan bygga rörramsracer med motorn från min 570 :tummenupp
 
Tackar! Trevligt att höra för en självlärd vedbotrimmare. Ja, det är riktigt! Inventor 2010 på Windows 7. Jag insåg i förra veckan att ventilsätena kunde placeras mera optimalt för att få mer utrymme mellan ventiltallrik och cylindervägg. Så nu gör jag om hela baletten igen.:näsblod

De är det som är fördelen med CAD, att man kan upptäcka saker innan det är tillverkat det.

du får lära dig "flow" funktionerna i solidworks också så kan du optimera insugskanalerna mm

Lycka till med toppen
 
Last edited:
Samma som innan...

Det är ju inte utan att man känner sig klart passiv och soffpotatisk i det här sällskapet! Men, idag luftade jag bromsarna på Tigcraften i alla fall. Och sedan har jag ju hunnit med en rejäl snöskoterhelg, med tre skurna skotrar som följd, och påsk med mer skoteråkning och en kanondag i backen. Vad är en racehelg på Knutstorp mot det...?:va
 
Det är ju inte utan att man känner sig klart passiv och soffpotatisk i det här sällskapet! Men, idag luftade jag bromsarna på Tigcraften i alla fall. Och sedan har jag ju hunnit med en rejäl snöskoterhelg, med tre skurna skotrar som följd, och påsk med mer skoteråkning och en kanondag i backen. Vad är en racehelg på Knutstorp mot det...?:va

Jag kan inte annat än hålla med. Påsk med skidor på fötterna är tradition och att komma kritvit till första tävlingen likaså....tyvärr.
Har alltid ambitionen att bättra mig men dom vanliga "ursäkterna" familj, jobb o.s.v har en än gång tagit överhanden. Men familjetid är ju alltid en positiv ursäkt och kanske än mer så i år då dottern prcis börjat åka bakpå Hondan. Förhoppningsvis blir det italienaren senare i sommar istället. Har ju konstigt nog fokuserat på fel hojar i vinter och repat upp en ikullagd Fireblade (pendlarhoj som nu tjänstgör varje dag:tummenupp) och en Mille (träningshoj/kulhoj) är på gång. Men nu har RSV:n ställts undan till förmån för Monon som ska få ny bakram/cuts, annan gaffel, nytt avgassystem, modifierad bakbroms, ny instrumentering och lite till. Avgassystemet hinns nog inte med till första tävlingen då jag också behöver sätta ihop två-tre motorer. Javisst ja! Den ska ju lackas också:va:gnissla:näsblod

Tackar! Trevligt att höra för en självlärd vedbotrimmare. Ja, det är riktigt! Inventor 2010 på Windows 7. Jag insåg i förra veckan att ventilsätena kunde placeras mera optimalt för att få mer utrymme mellan ventiltallrik och cylindervägg. Så nu gör jag om hela baletten igen.:näsblod

Ledsen för dåligt gensvar på din önskan om hjälp men jag tycker det ser ut som att du klarar dig utmärkt själv som vanligt. Mycket spänd på att se resultatet framåt vårkanten. Och med italienskt på toppen (OBS: dubbla budskap här:D) kan det ju inte bli annat än bra eller hur man nu skall tolka att Honda köpt över italienska insprutnings-experter från Ducati. Lycka till!:tummenupp
 
Last edited:
Hej Jonas!
Du får en kort version. De flesta bygger antingen en sk fullvuxen Supermono, baserat på RR250-chassiemått eller RR125-chassiemått, sk Minimono. En Minimono klarar sig utmärkt med en 450-stånka, medan en Supermono fordrar minst 550cc för att ta sig fram. Tävlingshelgerna erbjuder alltid 2 tävlingar, normalt sett en på lördagen och en på söndagen. Enligt min erfarenhet överlägset mest körtid för pengarna, både i investering och driftkostnad. Depåklimatet är över lag mycket kamratligt och alla hjälper varandra till start, men när starten går är det lika mycket "krig" som någon annan klass.:tummenupp!

Du har säkert spanat in vår hemsida www.supermono.se och där finns kontaktuppgifter till styrelsen, om du vill prata med någon där. Eller skicka mig ett pm med mera specifika frågor, så kanske jag kan bidra. Nån mer som kan fylla på?

Hej och tack för svaret!
Jag funderar över att ställa upp med en minimono. Om jag hinner redan under sommaren i år. Det beror på när jag är i Sverige (jobbar utomlands..) och om det då passar in med någon racehelg.

Så.. hur många är det som kör minimono kontra supermono?
Hur många brukar det vara som kör under en helg?

Mvh
Jonas
 
Kommer som det ser ut nu att vara med och köra supermono i år.

Jag har en liten fundering ang däck.
Är det slicks som gäller eller vad kör ni på?
 
Kommer som det ser ut nu att vara med och köra supermono i år.

Jag har en liten fundering ang däck.
Är det slicks som gäller eller vad kör ni på?

Ja det är det

Hej och tack för svaret!
Jag funderar över att ställa upp med en minimono. Om jag hinner redan under sommaren i år. Det beror på när jag är i Sverige (jobbar utomlands..) och om det då passar in med någon racehelg.

Så.. hur många är det som kör minimono kontra supermono?
Hur många brukar det vara som kör under en helg?

Mvh
Jonas

Vi är tre st som kör minimono, dom flesta har supermono och ett gäng
690 ktm.

Du kan nog räkna mellan 25-30+ beroende vilken tävling det är.
Till i år verkar det tillkomma många nya vilket är kul.
 
Last edited:
Hallå grabbar!
Har ni kollat kalendern och hojen och funderat: Hm, hur ska det här gå till?

Samma visa varje år.

Eller ni är föredömligt välpreppade i god tid?
 
Nästan...

Hallå grabbar!
Har ni kollat kalendern och hojen och funderat: Hm, hur ska det här gå till?

Samma visa varje år.

Eller ni är föredömligt välpreppade i god tid?

Njaa, nästan klar.
Hojen är i stort sett färdig. Ska bara fixa till lacken på kåporna.
Behöver nog se över ljud burkarna också. Vill inte krångla med buller regler ute på banan.

Värre är det nog med mig själv...
Tittar neråt och mina stora fötter har blivit mycket mindre??!!
Kan man tävla med ett Gore-Tex ställ :confused:
 
Hallå grabbar!
Har ni kollat kalendern och hojen och funderat: Hm, hur ska det här gå till?

Samma visa varje år.

Eller ni är föredömligt välpreppade i god tid?

Månsson var förbi och berättade glatt att 5 st supermonos var med på bandagen i Linköping idag. Jag kunde dock inte vara med pga några småjusteringar som är kvar.........................:va
Supermono April 10.jpg
 
Månsson var förbi och berättade glatt att 5 st supermonos var med på bandagen i Linköping idag. Jag kunde dock inte vara med pga några småjusteringar som är kvar.........................:va
View attachment 307688
Småjusteringar, säger du. Hm?

Ah! Däck! Du saknar däck!
Arme sate! Hur ska du hinna kränga? :D

Eller var det nåt annat också? :näsblod
 
Månsson var förbi och berättade glatt att 5 st supermonos var med på bandagen i Linköping idag. Jag kunde dock inte vara med pga några småjusteringar som är kvar.........................:va
View attachment 307688

6 monos och 3 camels :)
Kul som attan, första gången på hoj sen gelleråsen.

DU hade hunnit om du krängt däck tidigare...;)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top