Supermono

Ska väl inte vara så svårt..

Det är väl bara att blanda en rejäl sats kemisk metall, ellerrr?

DOHC.jpg
 
Last edited:
En 690 motor ? :)
I så fall.
Kommer du behålla insprutet och hur mycket vågar du varva den innan det säger kabommm!!
 
Nja, Folantoppen passar rätt dåligt på Husan. Om man ska skoja till det med DOHC så blir det att fräsa en egen topp. Jag gillar enkla minimalistiska lösningar med låg vikt och få komponenter, så sprut har aldrig tilltalat mig. MEN, det erbjuder möjligheten att använda spjällhus av tillräckligt stor diameter, och det är förståss bra! Bottendelen är tillräckligt skör som den är, så slag och borr får troligtvis vara intakt (max 9000rpm). Jag har fått gjort en kolv som med nuvarande egentillverkade topp ger 13,9:1, så det får också duga.

Det vore kul att göra en topp som är lite mer modern och optimerad för racing än de lösningar som fabrikerna spottar ur sig! Men det kräver ju en hel del engagemang! :gnissla
 
Nja, Folantoppen passar rätt dåligt på Husan. Om man ska skoja till det med DOHC så blir det att fräsa en egen topp. Jag gillar enkla minimalistiska lösningar med låg vikt och få komponenter, så sprut har aldrig tilltalat mig. MEN, det erbjuder möjligheten att använda spjällhus av tillräckligt stor diameter, och det är förståss bra! Bottendelen är tillräckligt skör som den är, så slag och borr får troligtvis vara intakt (max 9000rpm). Jag har fått gjort en kolv som med nuvarande egentillverkade topp ger 13,9:1, så det får också duga.

Det vore kul att göra en topp som är lite mer modern och optimerad för racing än de lösningar som fabrikerna spottar ur sig! Men det kräver ju en hel del engagemang! :gnissla

Hade jag bara tillräckligt med pengar skulle jag beställa två färdiga motorer av dig Mats. Dels för att jag skulle vilja ha en i ett rörramschassi (och en i reserv) men främst för att jag vill se hur jäkla bra det kan bli när vettiga och kunniga entusiaster tar sig för saker :)

Har du tänkt på (klart du har) en ren specialare med din topp och Ben B's botten? Jag leker med tanken på lite över 700cc och sprut (förgasare är så 1900-tal). Gärna kuggdrivet dubbelkamsarrangemang :banana

Keep up the good work :tummenupp
 
Hade jag bara tillräckligt med pengar skulle jag beställa två färdiga motorer av dig Mats. Dels för att jag skulle vilja ha en i ett rörramschassi (och en i reserv) men främst för att jag vill se hur jäkla bra det kan bli när vettiga och kunniga entusiaster tar sig för saker :)

Har du tänkt på (klart du har) en ren specialare med din topp och Ben B's botten? Jag leker med tanken på lite över 700cc och sprut (förgasare är så 1900-tal). Gärna kuggdrivet dubbelkamsarrangemang :banana

Keep up the good work :tummenupp

Ja vad skulle man inte kunna få ihop med ngt mer tid än vad man kan peta in idag? Såvida vi inte slår oss ihop förstås.:va
Som jag ser det är det stora problemet (eller möjligheten) våra smått sköra bottendelar. Ett Ben B block vore just nu drömmen men ca 1600£ får mig att fundera både en och två ggr. Nej ,jag är mer inne på nya veven med grövre vevtapp och 102mm borr vilket skulle ge 654cm3 och sen försöka hålla sig till 9000-9500 rpm. Vet ju att "liten smidig man" från Götet som alltid kört storkubik nu börjat hitta rätt med 700cm3 med just den typen av vev.
Vet du Dr C om Ben B:s kolvar är bra gjorda och om man kan få en med lite bättre squish-yta? Annat förslag?:Bugar

Gott jobb i att hålla igång tråden:tummenupp
 
Hade jag bara tillräckligt med pengar skulle jag beställa två färdiga motorer av dig Mats. Dels för att jag skulle vilja ha en i ett rörramschassi (och en i reserv) men främst för att jag vill se hur jäkla bra det kan bli när vettiga och kunniga entusiaster tar sig för saker :)

Har du tänkt på (klart du har) en ren specialare med din topp och Ben B's botten? Jag leker med tanken på lite över 700cc och sprut (förgasare är så 1900-tal). Gärna kuggdrivet dubbelkamsarrangemang :banana

Keep up the good work :tummenupp
Tack, det var snällt sagt!
Jodå, tanken har fladdrat förbi och jag har haft kontakt med Ben om ev bytestjänster. Eller så kopierar man 09:ans konfiguration med ett eget block med drivaxeln högt upp, vevaxel med 82-83mm slag, 106mm borr med en tjusig Pistal-kolv och en DOHC-topp med portning och kammar för race! Åsså rånar man en bank och inför 25 timmar per dygn...:)
 
Vet du Dr C om Ben B:s kolvar är bra gjorda och om man kan få en med lite bättre squish-yta? Annat förslag?:Bugar

Gott jobb i att hålla igång tråden:tummenupp
JBS 105mm kolv är väldigt lätt. Så lätt att den för tankarna till ELKO-kolvens livslängd... Det kanske håller tillräckligt bra tack vare att de inte varvar så hårt och kompressionsförhållandet är tämligen lågt, 11,5:1 eller lägre ändå, och det är ju inte nåt man vill ha i en race-motor. Jag har försökt snacka loss kolvar av JBS med obearbetad ovandel, men det gick inget vidare. Jag skulle nog höra med Wössner om inte de skulle kunna göra en special-kolv. De är faktiskt inte speciellt dyra. Jag har inte koll på om Wössner har något vettigt smide till en 105mm kolv, men det är bara att fråga! Pistal hade minsta orderkvantitet på 12 kolvar, så det var ett kort samtal. :näsblod
 
Hej på er alla!

Det här är första gången jag är på nån blogg så vi får väl se vad det blir av det. Här hemma hålls det också på i garaget, men inte så frekvent. Vi håller däremot på och funderar på en ny Supermonoracer. Baserad på samma BMW/Rotax som tidigare men med lite modernare komponenter runtomkring. /Magnus
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    73.1 KB · Visningar: 244
JBS 105mm kolv är väldigt lätt. Så lätt att den för tankarna till ELKO-kolvens livslängd... Det kanske håller tillräckligt bra tack vare att de inte varvar så hårt och kompressionsförhållandet är tämligen lågt, 11,5:1 eller lägre ändå, och det är ju inte nåt man vill ha i en race-motor. Jag har försökt snacka loss kolvar av JBS med obearbetad ovandel, men det gick inget vidare. Jag skulle nog höra med Wössner om inte de skulle kunna göra en special-kolv. De är faktiskt inte speciellt dyra. Jag har inte koll på om Wössner har något vettigt smide till en 105mm kolv, men det är bara att fråga! Pistal hade minsta orderkvantitet på 12 kolvar, så det var ett kort samtal. :näsblod

Wahl är ju aldrig omöjliga att göra enstyckeskolvar, aldrig varit något problem för min del i alla fall. Prova! Obearbetad topp tror jag är svårt, undrar om jag inte fått nej på det.

/B
 
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?

Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning. :näsblod

@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!
 
Det här är första gången jag är på nån blogg så vi får väl se vad det blir av det. Här hemma hålls det också på i garaget, men inte så frekvent. Vi håller däremot på och funderar på en ny Supermonoracer. Baserad på samma BMW/Rotax som tidigare men med lite modernare komponenter runtomkring. /Magnus

Ser bra ut, jobba på så ses vi i sommar:tummenupp

Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?

Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning. :näsblod

@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!

Jag hoppas du lägger in en extra pizza/öl dag för varje hk du klämmer ur Husan I somras visade du ju bara din ryggtavla...

Själv har jag en tom ram att börja om med, det gick sönder en del när jag vurpade på Falken.
 
Last edited:
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?

Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning. :näsblod

@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!


Pro Service har Wössner 105 kolvar (till KTM 690), Thomas Berglund har kört årets Dakar med dessa. De kanske går att anpassa?
 
Pro Service har Wössner 105 kolvar (till KTM 690), Thomas Berglund har kört årets Dakar med dessa. De kanske går att anpassa?

Aaaaah, nu fattar jag! Ni försöker hissa på mig allsköns trimgodis så att tillförlitligheten sjunker till noll! "Your little evil yellow brain". Så lätt går det inte... eller? :D Nåja det var väl Bearfoot som hade planer på större borr?

Jag hoppas du lägger in en extra pizza/öl dag för varje hk du klämmer ur Husan I somras visade du ju bara din ryggtavla...

Själv har jag en tom ram att börja om med, det gick sönder en del när jag vurpade på Falken.

Jag tyckte inte toppeffekten var speciellt häftig, däremot bra mellanregister och en tursam förare!

Tråkigt med vurpan på Falkenberg! Är du fysiskt återställd, Micke?
 
Aaaaah, nu fattar jag! Ni försöker hissa på mig allsköns trimgodis så att tillförlitligheten sjunker till noll! "Your little evil yellow brain". Så lätt går det inte... eller? :D

Attans att det var så lätt att genomskåda:D
 
Aaaaah, nu fattar jag! Ni försöker hissa på mig allsköns trimgodis så att tillförlitligheten sjunker till noll! "Your little evil yellow brain". Så lätt går det inte... eller? :D Nåja det var väl Bearfoot som hade planer på större borr?



Jag tyckte inte toppeffekten var speciellt häftig, däremot bra mellanregister och en tursam förare!

Tråkigt med vurpan på Falkenberg! Är du fysiskt återställd, Micke?

Nej, det funkar till axelhöjd, ovanför är det fortfarande problem.
Jag går hos sjukgymnast, samt står på väntelista för återbesök på
ortopeden.

Turligt nog sitter styret lågt så det ska väl gå att köra ändå hoppas jag.
 
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?

Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning. :näsblod

@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!

Insprutning ja!
Det ger oanade möjligheter att hitta på bra saker och oanade möjligheter att lägga ner mängder av timmar i bromsbänk för att prova ut alla finesser som finns. Frågan är vad som behövs!
Men som sagt det är ju lätt att göra stora lutande hål om man slipper förgasaren. Jag har ingen koll på alla de system som finns nu. Jag bestämde mej för Emerald när jag letade runt men det var ju 7 år sedan, mycket har hänt sen dess.
 
hej ni som skruvar mycket husaberg, använder ni bara orginaldelar? eller kan man ta lager o kamkedja m.m från billigare håll, typ Rotera där jag har bra rabbatter via jobbet?
 
hej ni som skruvar mycket husaberg, använder ni bara orginaldelar? eller kan man ta lager o kamkedja m.m från billigare håll, typ Rotera där jag har bra rabbatter via jobbet?

Sålänge det är rätt lager så fungerar det utmärkt med rotera-grejor....
 
Dr C

Tack för bilden du skickade på kam kedjesträckaren.
Jag har nu också gjort en en liknande:tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top