Supermono

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Nu frågar jag er rutinerade supermonoförare:

Hur fort går det egentligen i er klass? Lite varvtider på pallplatser och medelmåttan skulle vara intressant.

Vill inte bo i garaget med en hempuladamatörbyggdsöndertrimmadhoj(eller en fin proffsig racer), har helt enkelt inte tid så jag undrar om man kan köpa typ en KTM690 och köra den i princip orginal. Är det någon ide att köra orginal i er klass?

Om det funkar att hänga med i mittfältet med en standardhoj så känns det som det är enklast och bekvämast att köpa en KTM690 och låta bli trimmandet, men min stora fråga är då: Vilken 690 bör man ha, KTM har ju en jädra massa varianter......enduro,SMC,Duke etc

Ska tilläggas att jag är en glad amatör:)

Inte för att jag är någon rutinerad mono förare men följande har jag snappat upp efter en säsong iallafall.
Stefan (megagossen) har hållt sig på pallen i nästan alla tävlingar utom mo i rana denna säsongen med en i stort sett original SM, sista rejset på gåsen så hade han till och med original avgassystem på. Vi är några stycken ktm 690 som slåss om placeringar högt och lågt i klassen och det verkar inte vara cykeln det handlar om.
SM och Duke har högre vikt men bättre luftburk jämfört med smc.
SMC har lite bättre markfrigång.
SMC är billigare att klota, ett kåpset kostar ca 1500:-, så länge man inte skrotar tanken som är jättedyr. SMC har inte slanglösa hjul.
Du klarar dig på 3 uppsättningar däck på en säsong med träningar o allt.

Supermoto har säkert mer input, fyll gärna på !

Riktigt rolig rejsing för kaffepengar !
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Inte för att jag är någon rutinerad mono förare men följande har jag snappat upp efter en säsong iallafall.
Stefan (megagossen) har hållt sig på pallen i nästan alla tävlingar utom mo i rana denna säsongen med en i stort sett original SM, sista rejset på gåsen så hade han till och med original avgassystem på. Vi är några stycken ktm 690 som slåss om placeringar högt och lågt i klassen och det verkar inte vara cykeln det handlar om.
SM och Duke har högre vikt men bättre luftburk jämfört med smc.
SMC har lite bättre markfrigång.
SMC är billigare att klota, ett kåpset kostar ca 1500:-, så länge man inte skrotar tanken som är jättedyr. SMC har inte slanglösa hjul.
Du klarar dig på 3 uppsättningar däck på en säsong med träningar o allt.

Supermoto har säkert mer input, fyll gärna på !

Riktigt rolig rejsing för kaffepengar !

Kan bara hålla med, billigare och roligare än så här är svårt att få det.
Tider från Åsen finns här http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=465893

Köp en hoj och börja, jag gillar SM och SMR modellen pga av att det är lite stabilare chassie samt något kortare fjädring, Duke är nog ännu bättre, skiljer på fjädringen litegrand kontra SMR med fjädrar och schimsning.

Kör hårt!!

Stefan
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
GRC skulle jag se som ett kanonköp! Visserligen är ramen mk1 version med den bredare tanken, men det är samma som Bernts med XTZ, och den är kanon att köra. 3 omgångar hjul! Köp den någon, medan pundkursen är låg.

Gillar man italienska uddahojar att samla på hylla (som jag gör) så är Gallinan ett fint smycke...

/Ursut (ska det INTE vara!)

:tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Verkar riktigt bra priser men var hittar man reserdelar till desssa udda hojar ?

Tiderna på gelleråsen ligger i klass med mitt pb på en 600 1.14.7, hur tappar man på en supermono tror ni 3-4 s?

Ska försöka göra mig av med 690E och satsa på duke R 2010 årsmodell.

Jag önskar att någon bannar mig från denna förb:::huvet sajt bara skapar massa ha be(s)gär
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Verkar riktigt bra priser men var hittar man reserdelar till desssa udda hojar ?

Tiderna på gelleråsen ligger i klass med mitt pb på en 600 1.14.7, hur tappar man på en supermono tror ni 3-4 s?

Ska försöka göra mig av med 690E och satsa på duke R 2010 årsmodell.

Jag önskar att någon bannar mig från denna förb:::huvet sajt bara skapar massa ha be(s)gär

Tappar?
Jag kör nog minst lika fort på min 690 som en SS600. Skulle jag få några dagar att träna så kanske lite snabbare men fan inte mycket...
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Verkar riktigt bra priser men var hittar man reserdelar till desssa udda hojar ?

Tiderna på gelleråsen ligger i klass med mitt pb på en 600 1.14.7, hur tappar man på en supermono tror ni 3-4 s?

Ska försöka göra mig av med 690E och satsa på duke R 2010 årsmodell.

Jag önskar att någon bannar mig från denna förb:::huvet sajt bara skapar massa ha be(s)gär

Motordelar till GRC Pami finns nog hos www.team-pami.de
den andra hojen har en Suzuki DR800 motor (iallafall från början):)

Jag kör ca 2,5 sek långsammare med 690:n kontra fireblade på åsen

Kom igen nu Martin, du vill tillbaks i raceträsket!!!! :D

Beställ Duke R snabbt tror det blir en begränsad tillgång nästa år!

Stefan
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Köpa?

http://www.madeinitalymotorcycles.com/stock_list.htm
Brand new, never been run Ducati Supermono open to offers
supermo.jpg


Lär ju vara grymt billig.. Såldes en av Ian Fallon förrut. € 130.000 :eek
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Tror att jag ska prova med 16,5 tums hjul fram på Tigcraften nästa år!
 

Bifogat

  • DSC_0069.jpg
    DSC_0069.jpg
    232 KB · Visningar: 150

Harris1

Super Mono Racing
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Stord
Hoj
95 Harris Super Mono
Ser det er spørsmål om hvor fort en kjører med Super Mono, kontra en moderne 600.
At noen her skal kjøre fortere med en høghjuler, en det gjøres med en moderne 600, tar jeg med en klype salt.
Om det er på en liten Gokart bane..ja da er det kanskje mulig.
Nå har jeg dei beste rundetiden i Norge med Super Mono, tror jeg da. Sjekket på nett men sliter med å finne resultater fra 600 på Mo i Rana banen.
Jeg har som beste tid på Våler med min Mono :103,9, en moderne 600 har beste tid 59,6 på samme banen. Det er en middels bane til å være i Skandinavia.
I Mo i Rana som er en større bane, har jeg 137.5 med min Mono, og jeg tror at en moderne 600 kjører på ca. 130,0..
Men å ha troen er viktig...Det har jeg som har en gammel sykkel, den er muligens den tyngste i klassen, og jeg er vartfall den tyngste føreren i klassen. Ei heller har jeg 90 hk på hjulet, men 74.5 hk.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kan tillägga att de snabbaste Supermono-tiderna på Knutstorp ligger på 1:05-1:06, medan 600 och Superbike ligger på 1:00-1:01, eller ännu lägre. Och det är ju ändå en riktigt skrynklig bana, där det går alldeles utmärkt att köra "dyngsprätt"!

Huruvida man kör fort på en viss typ av motorcykel tror jag beror väldigt mycket på förarens kunskap och möjlighet att anpassa sig till olika hojars uppförande. Jag är definitivt ingen "naturbegåvning" utan har fått nöta jäkligt mycket för att få hygglig fart och har inte lätt för att ställa om. Det är tveksamt om jag hade kört fortare på en 600, eller kanske efter en halv säsong, men en van 600-förare kör nog fortare än en van Supermono-förare. Tror jag i alla fall!
 

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Ort
vimmerby
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Ser det er spørsmål om hvor fort en kjører med Super Mono, kontra en moderne 600.
At noen her skal kjøre fortere med en høghjuler, en det gjøres med en moderne 600, tar jeg med en klype salt.
Om det er på en liten Gokart bane..ja da er det kanskje mulig.
Nå har jeg dei beste rundetiden i Norge med Super Mono, tror jeg da. Sjekket på nett men sliter med å finne resultater fra 600 på Mo i Rana banen.
Jeg har som beste tid på Våler med min Mono :103,9, en moderne 600 har beste tid 59,6 på samme banen. Det er en middels bane til å være i Skandinavia.
I Mo i Rana som er en større bane, har jeg 137.5 med min Mono, og jeg tror at en moderne 600 kjører på ca. 130,0..
Men å ha troen er viktig...Det har jeg som har en gammel sykkel, den er muligens den tyngste i klassen, og jeg er vartfall den tyngste føreren i klassen. Ei heller har jeg 90 hk på hjulet, men 74.5 hk.


Hej Roger!
Kul att höra att jag inte är ensam om att vara med i 110kg klassen på banen:banana längre.
Vi kanske kan träffas o trivas o spörra om hur man bäst gör för att inte gå ner i vikt för vi vill ju alla ha lite vikt på bakhjulet så att det inte spinner överallt:brinnerup
Välkommen med i vår gemenskap:)
men vi ska väl köra lite motorcykel oxå:confused:
Gas??? Full Gas??
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Visste inte att vimseby hade så mycket supermonoförare :va

Vet inte om 2 st är mycket men 200kg förare har vi i alla fall.:D

Och min kära Ursus: om 17 eller 16,5 tum är frågan så vill jag bara påminna om att två styren behövs även för 16,5...................................

Handsken är kastad!:arsele
 

sehlis

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Gilera Piuma
Imorgon...

... avgörs det om Supermono år 2011 ska bli av eller inte :Bugar

Har lånat en Ktm690 motor av Torparn och ska se om den passar i Gilera chassit. Jag vill behålla ramen original då den dagen jag slutar med racing vill bygga tillbaks cykeln som den en gång föddes.

Vad tror ni? Är det möjligt att ha en motor upphängd i chassit med hjälp av adapter fästplattor?

I vilket fall så ska det bli spännande vad som kan göras.
Ser redan framför mig den motorn med portad topp tillsammans med en Tornado kam, borrad cylinder till 106 mm, spjällhus och insprutning från en Ducati 1198 race, Titanium avgassystem från URM, Magnesium motorkåpor osv...

Prototyp racing när den är som bäst :banana
 

Harris1

Super Mono Racing
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Stord
Hoj
95 Harris Super Mono
Om super mono forsvinner.

Har hørt rykter om at klassen er på vei ut, og grunnen er at det er for mange høghjulere, rett fra butikken.

Super Mono er en klasse for selvbyggere, eller dyre spesial bygg som Ducati sin mono, Bimota, GRC etc.
Det er opprinnelig en klasse for spasialbygg, som ikke er å få på den vanlige MC sjappen.

Det er det jeg har hørt så langt, så derfor bør alle som har ekte Mono resere, kjøre denne sesongen så at vi blir fulle startfelt.
 

MC Doktorn

Guest
Har hørt rykter om at klassen er på vei ut, og grunnen er at det er for mange høghjulere, rett fra butikken.

Super Mono er en klasse for selvbyggere, eller dyre spesial bygg som Ducati sin mono, Bimota, GRC etc.
Det er opprinnelig en klasse for spasialbygg, som ikke er å få på den vanlige MC sjappen.

Det er det jeg har hørt så langt, så derfor bør alle som har ekte Mono resere, kjøre denne sesongen så at vi blir fulle startfelt.

Varför vill man få bort produktions hojarna, gynnar det inte alla om man kan få större startfält ?

Kan förstår att man vill tävla på samma villkor men klassen är väl redan uppdelad
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Varför vill man få bort produktions hojarna, gynnar det inte alla om man kan få större startfält ?

Dom är bara sura för att vi kör fort med originalgrejer. KTM = Ready to race :tummenupp

Allvarligt talat så är det en grymt bra instegsklass för riktiga rookies som mig själv :)
Jag har lärt mig otroligt mycket denna säsongen utan att knäcka min ekonomi och jag hoppas att supermono kan fortsätta släppa in "höghjulingar". Det gynnar alla i längden att få in nytt folk i klassen. Sen så är det väl flera som kör höghjuling som går över till riktig räser varje år också ?
Om vi tar SP-klassen som exempel så kanske den hade funnits kvar idag om man hade släppt in några höghjulingar för att säkra tillväxten ?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej på er!
Vi har många gånger hört att Supermono inte platsar i classic evenemang och visst har bakåtsträvarna fått mer luft i lungorna efter våra kamelridande kompisar fyllt ut startfälten. Det stod vid NSA-årsmötet emellertid klart att dessa bakåtsträvare inte har majoritet och saknar större uppslutning i sin kritik mot höghjulingar i Supermono.

Så med det sagt: Höghjulingar är fortfarande varmt välkomna i Supermonosammanhang!

Se bara till att ha uppsamlingskärl/båt (besiktningen kommer på NSA´s uppmaning att fokusera hårdare på det 2010), fötterna på pinnarna och hjulen på asfalten så kommer det att bli ännu en grymt rolig säsong!!!:tummenupp

Ser redan framför mig den motorn med portad topp tillsammans med en Tornado kam, borrad cylinder till 106 mm, spjällhus och insprutning från en Ducati 1198 race, Titanium avgassystem från URM, Magnesium motorkåpor osv...

Prototyp racing när den är som bäst :banana
Vad f*n!!?? Åsså får jag inte ens byta kolv! Buhuuuu!:gråta
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top