Supermono

Nya 690 Duke R

690_duke_r_pers_re.jpg


690_duke_r_pers_li.jpg



4.5mm längre slag ger äkta 690kubik och 70 (pappers-)hästar :yoparty

Visst får väl vi i 690-cupen använda originaldelar :tummenupp
 
Men shit vad smidigt med en strokervev direkt från KTM. Dags att kombinera den med 105mm borr.....

Duke R ska även få längre serviceintervaller. Något som tyder på att de definitivt inte räknar med sämre hållbarhet tack vare större slag iaf :)

ojoj, 105 x 84.5 = 731cc.
Borrar du cylindern själv och byter till nån specialkolv eller finns det nåt kit att köpa färdigt?
 
Duke R ska även få längre serviceintervaller. Något som tyder på att de definitivt inte räknar med sämre hållbarhet tack vare större slag iaf :)

ojoj, 105 x 84.5 = 731cc.
Borrar du cylindern själv och byter till nån specialkolv eller finns det nåt kit att köpa färdigt?

105mm cylindrar finns på KTM Rally fabrikarna och med lite kontakter så går dessa att köpa. Annars finns där 105mm kolvar från bla wössner och sen borrar man originalcylindern....

Synd att jag inte kör supermono...:gnissla
 
105mm cylindrar finns på KTM Rally fabrikarna och med lite kontakter så går dessa att köpa. Annars finns där 105mm kolvar från bla wössner och sen borrar man originalcylindern

Varför inte börja köra???

Bra att veta till bygget:)
Ska se när veven får ett artikelnummer.

Någon mer som vill bygga så finns det grejor till salu här http://www.ianesbay.com/showad.php?id=382

Stefan
 
Last edited:
Varför inte börja köra???

Bra att veta till bygget:)
Ska se när veven får ett artikelnummer.

Någon mer som vill bygga så finns det grejor till salu här http://www.ianesbay.com/showad.php?id=382

Stefan

Problematiken stavas student de närmsta 2 åren framöver. Pappa skyfflar fram pengar till befintlig racing i lite för stor utsträckning för att jag skall kunna be om att få bygga en supermonoracer också...

BTW: Såg att JBS sade sig vara klara med sina nya förstärkta vevhus. Är där någon som skall handla och bygga herrejösses-Husaberg?
 
Last edited:
Problematiken stavas student de närmsta 2 åren framöver. Pappa skyfflar fram pengar till befintlig racing i lite för stor utsträckning för att jag skall kunna be om att få bygga en supermonoracer också...

BTW: Såg att JBS sade sig vara klara med sina nya förstärkta vevhus. Är där någon som skall handla och bygga herrejösses-Husaberg?


Klara och klara! När jag var i kontakt med Ben B. förra veckan så hade dom fortfarande inte fått ihop tillräckligt med intressenter för en första gjutning. Tyvärr för min egen del så känns inte 1600£ + ev. kostnadsökningar som ngt alternativ just nu. Om ngn dock skulle ligga på ett par blockhalvor till Husa 2004-08 650cc så är jag mkt intresserad. Även block med defekter kan vara av intresse. :Bugar
 
Erkänner att jag är sugen på en mekfri supermono och duke r verkar ha ett chassie som gillar att provoceras.
Ska bara sälja 654 an eller man kanske borde behålla den och ha en reserv.

Antar att nya duken kommer kosta närmare 100 vilket svider lite granna.
 
Garaget

Hej,

Efter att ha vågat vägra sporthoj.com framgångsrikt i alla år, så måste jag nu krypa till korset när jag ser responsen på Dr C's startade tråd.

Någon undrade om det händer nåt i garagen! Jag var ute i mitt i dag några timmar, och det är mest trångt faktiskt, men följande är på G:
Tigcraft-BMW som ska få TLC
Tigcraft-Totax ohc under uppbyggnad, satte dit sving, stötdämpare och länkage idag.
Gileran har hamnat på hyllan. Måste klyva motor, ta ut sanden och lämna tillbaka vitala delar till Sehlis.
Vor fortfarande okörd efter ett drygt år.
F1:an får vänta ett tag till, uppenbarligen.

Bilderna är korniga, men man kan gissa om man har bra fantasi.
 

Bifogat

  • DSC_0060.jpg
    DSC_0060.jpg
    36.2 KB · Visningar: 247
  • DSC_0061.jpg
    DSC_0061.jpg
    31.3 KB · Visningar: 225
  • DSC_0062.jpg
    DSC_0062.jpg
    30 KB · Visningar: 253
Vi hälsar Ursus välkommen till IT-åldern med två rökpuffar, lite flaggviftande och några morsepip.

Jag fick inte den programmerbara tändningen att fungera under säsongen, så det blev aldrig läge att stoppa i min "spissial" kolv med ordentlig kompression och rimlig squish. Jag mekade dit tändningen i lördags, för nytt försök. Den har varit i hos tillverkaren en gång och jag har fått några extra sladdar att koppla ihop den med. Nu verkade det banne mig som om motorn gick rent! Den sa: bap-bap-bap-WRAMMM-----bap-bap-bap. Bra, va? Först nu är det lönt att skruva ihop en skarp motor och bänka fram lite mer pulver. Fräckt! ...var det inte att slira iväg från verkstaden på kallt slicks på blöt asfalt i 7 graders temp :eek:
 
Tillåtet fusk...

Spännande historia det där kan bli.
80 hkr på bakhjulet, med armen i gips pga halkolycka från bänkkörningen eller låta hojen va som den är och du sitter i soffan med barnet i knät, berättar om dina våghalsiga/modiga omkörningar under året? :cool:

Jag tycker segraren i cupen inte ska få trimma sin cykel mer. Det är bättre att bjuda in oss till en match istället för att döda intresset genom överlägsna segrar...
Vad är roligast? Att vinna med en dödsföraktad omkörning i sista kurvan på sista varvet eller försöka hålla räkningen på hur många varv det är kvar till mål och landa med 40 sek tillgodo på 2:an :rolleyes:

Själv så bygger jag om avgassystemet lite grand så andningen blir bättre. Toppen på 2:a motorn ska få lite nya delar monterade.
Kåporna ska få en jubileums dekor. De sista detaljerna är inte avgjorda ännu.
När det är gjort så ska hojen bänkas och få en ny tändningskurva. Har bara tagit 2 år hittills och f-n om det tar 1 år till.

Nu är i alla fall budgeten klar för nästa år så det är bara att gömma undan stålarna för gumman hemma.

/Christer
 
Igår fick jag ett samtal från svetsarn, han har inte börjat än ny tid är förhoppningsvis innan nyår!

Fick rapport idag, ska beställa lite motordelar till bygget så att det finns när hojen börjar bli klar. Nu ska det bli lite mer borr och slag till räsern, verkar som att det ska bli mums!

Igår vart det klart med ett nytt år för KTM 690 Supermono Cup! Så jag ska köra ytterligare 1 säsong på min 690 :)

Kul Ursus (polskt traktormärke);) att du hittat hit! VVS gick inte alltså? Själv håller jag på VVF men kommer väl snart tvingas in i det...
 
VVS?
VVF?

Ursus är faktiskt italienska för björn(djuret alltså)!

Ajdå, jag hade hoppats på en tur till Morani inom en vecka eller två. Jaja, bara det blir innan årets slut, så.

/Urs
 
VVS?
VVF?

Ursus är faktiskt italienska för björn(djuret alltså)!

Ajdå, jag hade hoppats på en tur till Morani inom en vecka eller två. Jaja, bara det blir innan årets slut, så.

/Urs

VågaVägraSporthoj
VågaVägraFacebook

Hoppas också på en tur:) Vill komma igång, blev extra sugen idag efter samtal med Lindman om motormodifieringar!!!
 
Igår fick jag ett samtal från svetsarn, han har inte börjat än ny tid är förhoppningsvis innan nyår!

Fick rapport idag, ska beställa lite motordelar till bygget så att det finns när hojen börjar bli klar. Nu ska det bli lite mer borr och slag till räsern, verkar som att det ska bli mums!

Igår vart det klart med ett nytt år för KTM 690 Supermono Cup! Så jag ska köra ytterligare 1 säsong på min 690 :)

Kul Ursus (polskt traktormärke);) att du hittat hit! VVS gick inte alltså? Själv håller jag på VVF men kommer väl snart tvingas in i det...

oooo, din rackare - 731cc blir det alltså :tummenupp

VVS är otänkbart, VVF är givet :D
 
Insprutning?

En fråga till er med KTM motorer,
Om man gör som Stefan :tungan och ökar motorvolymen till dryga 700cc, annan kam, portad topp osv, kan man fortfarande använda originalsprutet då? Eller är den för begränsad i justering?

Har ni något annat insprutnings system att rekommendera?
Ökenhojarna (dakar) har ju förgasare men det är nog troligare pga enkelheten vid service än bäst ur effektsynpunkt.

Målet är 90 hk innan man dör :banana
 
En fråga till er med KTM motorer,
Om man gör som Stefan :tungan och ökar motorvolymen till dryga 700cc, annan kam, portad topp osv, kan man fortfarande använda originalsprutet då? Eller är den för begränsad i justering?

Har ni något annat insprutnings system att rekommendera?
Ökenhojarna (dakar) har ju förgasare men det är nog troligare pga enkelheten vid service än bäst ur effektsynpunkt.

Målet är 90 hk innan man dör :banana
Du får nog fråga Stefan om det när han börjar bygga motorn ;)
Min högst ovetenskapliga gissning är att det går bra med original. Bättre om man kan porta upp storleken lite. Bäst om man skaffar större spjällhus och kan lägga tid/pengar på att bänka/mappa ordentligt. Hur mycket man behöver "bättre" eller "bäst" har jag dock ingen aning om.
 
Du får nog fråga Stefan om det när han börjar bygga motorn ;)
Min högst ovetenskapliga gissning är att det går bra med original. Bättre om man kan porta upp storleken lite. Bäst om man skaffar större spjällhus och kan lägga tid/pengar på att bänka/mappa ordentligt. Hur mycket man behöver "bättre" eller "bäst" har jag dock ingen aning om.

Jag håller delvis med....

Nu kör jag ju inte supermono alls men jag har varit med och konverterat 690Rally så att de kan ta 690E motorer då dessa är lättare att köpa lösa. Ur racesynpunkt tycker jag de har valt ett riktigt skitsprut både hårdvaru och mjukvaru mässigt. Istället för ready to race valde man att ta ett OEM system från hyllan inriktat på emmisionskontroll och säkerhetsregler....

Performancemässigt kan man säkert få spjällhusen att flöda bra men hade jag fått bestämma så skall där monteras en riktig ECU och gärna ett spjällhus med en bättre TPS....
 
Nu frågar jag er rutinerade supermonoförare:

Hur fort går det egentligen i er klass? Lite varvtider på pallplatser och medelmåttan skulle vara intressant.

Vill inte bo i garaget med en hempuladamatörbyggdsöndertrimmadhoj(eller en fin proffsig racer), har helt enkelt inte tid så jag undrar om man kan köpa typ en KTM690 och köra den i princip orginal. Är det någon ide att köra orginal i er klass?

Om det funkar att hänga med i mittfältet med en standardhoj så känns det som det är enklast och bekvämast att köpa en KTM690 och låta bli trimmandet, men min stora fråga är då: Vilken 690 bör man ha, KTM har ju en jädra massa varianter......enduro,SMC,Duke etc

Ska tilläggas att jag är en glad amatör:)
 
O jag vill veta vad det kostar att plocka ihop en supermono-hoj, alternativt kanske då köpa en färdig väl fungerande sådan.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top