Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Coolt!

Kunde du få en CAD-modell av Husaberg att utgå ifrån, eller har du mätt upp originaldelarna och ritat allt själv?
Jag har tillgång till "döda" 3D-modeller, som jag förvisso hade kunnat utgå ifrån. Däremot, vilket är väl så värdefullt, har jag tillgång till måttsatta ritningar! Eftersom det ändå skulle förändras en del lite varstans, så valde jag att göra modellerna från scratch, baserat på de grundläggande måtten från ritningarna.
 
Ungefär 150 timmar klurande, kontrollerande, räknande, klurande, kontrollerande och... CAD! :tummenupp Modellen av den vänstra vevhalvan havererade två gånger, så den fick jag CADa 3ggr. :näsblod
Jag har inte gjort några större förändringar egentligen, så det blir skarpt läge direkt. Dessutom har jag tillgång till originalritningarna, så just axelavstånden ska förhoppningsvis bli rätt! Du vet jag fuskar ju och tar genvägar jämt! ?
Det var snällt sagt, men jag har all respekt för professionella motorkonstruktörer! Fast med tanke på att detta är ett privat enmansinitiativ, så behöver jag förhoppningsvis inte skämmas iaf!
Galet häftigt?? hoppas verkligen att du filmar""omdunufårvaramed"" så man kan få se en iallafall rejält komprimerad cnc fräsning orgie, det är ju ändå en hel hög Alu spånor som skall väck kan tänka 25 kg på varje halva.

Vad för Alu legering är tänkt att användas?
Finns ju en uppsjö med olika beroende på vad man nu tänkt utsätta saker o ting för.

Tittar man på toppfuel o promodd Alu block är det väldigt mycket titan i Alu legeringen vilket gör den enormt stark samtidigt helt fantastisk att svetsa i vilket inte alltid är fallet med Alu.
 
Kamkedjetunneln var djup och krävde små radier, så jag fick göra om. Nu går transmissionskåpan ända upp till toppen och så har jag gjort ett separat lock över kopplingen. Så passade jag på att skapa en logga till locket!

Projektet är 3 månader försenat, så vi får väl se om det blir nåt kört i sommar...
3fdd1d642287bda8102df8ca5592c1db.jpg
d3a7c71b514f581fab2abc06c6eeb541.jpg
1aa29efe5f30421543d772c4eef40b04.jpg


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Som sagt, vet som inte riktigt vad man ska skriva annat än att jag är sjukt imponerad.
 
För en okunnig. Kan du simulera vibrationer och resonansfrekvenser? lite trist att upptäcka den sortens problem när allt är fräst.
 
För en okunnig. Kan du simulera vibrationer och resonansfrekvenser? lite trist att upptäcka den sortens problem när allt är fräst.
Jo, det kan man i teorin. Det är dock mycket svårt att definiera en modell som motsvarar verkligheten så bra som är nödvändigt. Vi gjorde en simulering baserat på kolvens och stakens dimensioner/vikter, varvtal, slaglängd och förbränningstryck, för att komma fram till vilken obalans vevaxeln och balansaxeln borde ha. Det praktiska resultatet blev turligt nog förbluffande bra! Dessa delar är oförändrade i det nya vevhuset, likaså deras inbördes positioner, så jag hoppas resultatet inte ska försämras nämnvärt!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Detta är i absolut högsta Alu porn cnc nivån???

Skulle sååååå gärna vilja ha en billet motor på stativ i stora rummet.

Men får bygga torrkoppling i vinter på en minarelli motor som bedövning.
 
Detta är i absolut högsta Alu porn cnc nivån

Skulle sååååå gärna vilja ha en billet motor på stativ i stora rummet.

Men får bygga torrkoppling i vinter på en minarelli motor som bedövning.
Tack-tack!
Jag hoppas denna ska tåla att plågas ordentligt och inte bli ett "monoment"!

Torrkoppling var på wishlist här också, men valdes bort för att lättare komma i mål! Lycka till med projektet!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Mycket snyggt!
Vad kostar det att klämma fram en sån där pjäs, ca?
Tack!
Nu har jag en mycket bra deal med min kompis fräsmäster, men om det var normal debitering så kanske 30-35kkr ex moms. Sen har jag själv lagt ungefär 250 timmar på konstruktionen...

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Hur många ggr har du kollat igenom modellen så inget är glömt innan frässtålet började gnaga?
 
Hur många ggr har du kollat igenom modellen så inget är glömt innan frässtålet började gnaga?
På gränsen till ett psykotiskt tillstånd. Högra halvan var ganska enkel, men den vänstra fick jag göra 3ggr. Modellerna var klara i april, inkl dubbel/trippelkoll. Nu fick det vara nog!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 
Säger väl samna sak som förr, vet som inte vad man ska säga annat än att detta är hojbygge på riktigt. Sjukt imponerad av allt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top