Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Återigen, vad ska man skiva? Man måste ju kommentera bygget men det svåra är ju vad man ska säga?

Detta är ju på en nivå som gör att ens egna projekt bleknar och framstår som enkla ocn okomplicerade och jag menar det ärligt. Vad är det att svetsa ohop lite plattjärn, värma till en plastbit och klistra på en dekal för att göra nån form av kåpa för att skydda en GPS? Bygga en tank och kuts till en GSX för att försöka få den att se lite frän ut, eller för den delen kompressomata en CB250 mot att göra nåt som detta?

Är imponerad av den kunskap och kunnande du har både praktiskt och teoretiskt och kanske mest av allt tålamodet att inte ge upp trots "vissa" motgångar.

Som moddlaren skriver det du gör är ju på en nivå som väldigt få klarar av, åter igen imponerande bygge. Som sagt, detta är hojbygge på riktigt.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Återigen, vad ska man skiva? Man måste ju kommentera bygget men det svåra är ju vad man ska säga?

Detta är ju på en nivå som gör att ens egna projekt bleknar och framstår som enkla ocn okomplicerade och jag menar det ärligt. Vad är det att svetsa ohop lite plattjärn, värma till en plastbit och klistra på en dekal för att göra nån form av kåpa för att skydda en GPS? Bygga en tank och kuts till en GSX för att försöka få den att se lite frän ut, eller för den delen kompressomata en CB250 mot att göra nåt som detta?

Är imponerad av den kunskap och kunnande du har både praktiskt och teoretiskt och kanske mest av allt tålamodet att inte ge upp trots "vissa" motgångar.

Som moddlaren skriver det du gör är ju på en nivå som väldigt få klarar av, åter igen imponerande bygge. Som sagt, detta är hojbygge på riktigt.
Tack så mycket för dina fina omdömen, Bosse! Dina och andras inspirerande uttryck, är en betydande energikälla som hjälper mig att kämpa på!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja alla ord är väll redan sagda.. Men ändå det är sjukt imponerande att du nu iprincip byggt hela hojen från en hög metall bitar helt själv?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja alla ord är väll redan sagda.. Men ändå det är sjukt imponerande att du nu iprincip byggt hela hojen från en hög metall bitar helt själv
Tack-tack! Nu återstår det viktigaste: Mekanikern ska dra på sig racepyjamasen och visa att ekipaget presterar anständigt på bana!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vi är väl inte riktigt ännu vid "presterar anständigt", men vi tar oss runt! Det är belönande!
55ada370422050d07c7113f162e413b4.jpg
d601d1d6aa82fabd14fa8e700da3222e.jpg


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Sträckläste tråden med stor behållning igår. Det var ganska sent och bitvis infantilt bland alla skinkor och stakar. Men jävlar i helvete vilket jobb, från början till "slut". Älskar att följa sådana här processer. Alla hattar av.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Ansluter till hyllningskören. Har dom senaste dagarna läst igenom tråden. Perspektiv säger jag bara. Själv drar man sig för att utföra en service på Gsxr:en. Jag är imponerad över att du bygger eget chassi och sving. (det har man ju drömt om ibland)
När vi sen kommer till att bygga egen motor så kunde det lika gärna vara en rymdraket för att bli först till Mars!
Jag är så himla imponerad, och allra mest av att du inte gett upp efter både haverier och skador.
Tack för att du tagit dig tid att skriva om allt du gjort.
/Daniel
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sträckläste tråden med stor behållning igår. Det var ganska sent och bitvis infantilt bland alla skinkor och stakar. Men jävlar i helvete vilket jobb, från början till "slut". Älskar att följa sådana här processer. Alla hattar av.
Tack för intresset, pjocke!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hoppas få se den i action på Sviestad!
Tyvärr har min "dyno-master" inte kunnat klämma in mig i programmet! Jag misstänker att motorn spikar och den brakar iväg lite för abrupt vid 0-10% trottel, så lite finlir är nödvändigt. Dessutom behöver jag själv några fler varv innan race, så jag står över Sviestad.

Men, jag är mycket nöjd med att tekniken i övrigt fungerar!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ansluter till hyllningskören. Har dom senaste dagarna läst igenom tråden. Perspektiv säger jag bara. Själv drar man sig för att utföra en service på Gsxr:en. Jag är imponerad över att du bygger eget chassi och sving. (det har man ju drömt om ibland)
När vi sen kommer till att bygga egen motor så kunde det lika gärna vara en rymdraket för att bli först till Mars!
Jag är så himla imponerad, och allra mest av att du inte gett upp efter både haverier och skador.
Tack för att du tagit dig tid att skriva om allt du gjort.
/Daniel

Tack så mycket för dina fina ord, Daniel!
Jag körde en R6:a på Almeria för många år sen. Den var silkesmjuk och lätthanterad! Jag minns att jag tänkte: Ha! En sån här kan ju vem som helst köra fort på! Trååååkigt!
När det gäller att utveckla ram och motor, så har det tagit väldigt mycket mer tid och energi än jag kunnat föreställa mig. Det känns också som om allt som kan j*klas, också har gjort det! Men, jag har känt mig säker på konceptet, så det var bara att lösa problemen efterhand som de dyker upp! Jag har lärt mig massor och energin från mina följare har hjälpt mig framåt!


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Citerar Skrotnisse, som citerade "i väntan på vadå?"

Ej korrekt citerat ovan, men men:

"...och plötsligt fortsatte ingenting att hända"



Spikat klart?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
????

Balansaxeln som tittat ut? Eller är det staken som sagt upp sig?

Ser inget kul ut alls men den verkade gå friskt så det ut som, (innan)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men de va ju självaste fan ,nu trodde man att motorn skulle hålla i all evighet.
Hoppas psyket håller för DR_C :huvet
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top