Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Fråga till DR_C jag funderar på varför ditt lipo lämnat in.
Hur lågt i volt kör du batteriet för de är ju känsliga för låg volt.
Och du lär väl balanseringsladda det då o då för du har väl en laddare med balanseringsuttag?
I mitt fall kör jag ca 10 kördagar och därefter balanseringsladdar jag det.
Jag använder 2st batteri med 5200mAh vardera. Antagligen körde jag ner dem för långt. På banträningar märks det fort när hojen misständer på höga varv. Med torrgasning kom inte denna tidiga varning. Jag har 2st laddare, så att jag ska kunna ha 2 batteri på laddning, medan jag kör. Jag balanseringsladdar jämt, om det finns tid till det.

Denna gång var spänningen nere på 9,5V och det vägrar laddaren. Märkligt nog var batterierna uppe på 12-12,5V i förmiddags (utan åtgärd), så nu gick de att ladda igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jaaaaaaa!
Efter mycket om och men har jag nu dragit sex fulla repor i bromsbänken! Alla prylar är kvar inuti motorn. Den drar jämnt och starkt, utan nämnvärda vibrationer! Diagram och resultat kommer! På måndag blir det shake down på Knutstorp!

En dag försenad, men vilken födelsedagspresent!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Mycket skönt att höra!

Grattis och grattis måste man ju säga då, även om det av ena anledningen nästan känns förmimskande efter allt du ihärdigt kämpat dig igenom.

Ser fram emot shake down report.
 
Grattis efter idogt arbete, ses på måndag på knutstorp, ska bli spännande att se dig på banan, om man nu ens hinner uppfatta omkörningen:-)
 
Grattis efter idogt arbete, ses på måndag på knutstorp, ska bli spännande att se dig på banan, om man nu ens hinner uppfatta omkörningen:-)
Du var ju länge sedan jag körde i full attack, så jag hoppas att jag kommer ihåg hur man gör! Det är ganska stor skillnad att ena passet lotsa runt 190kg 888sp5 och nästa 116kg DRC680!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag använder 2st batteri med 5200mAh vardera. Antagligen körde jag ner dem för långt. På banträningar märks det fort när hojen misständer på höga varv. Med torrgasning kom inte denna tidiga varning. Jag har 2st laddare, så att jag ska kunna ha 2 batteri på laddning, medan jag kör. Jag balanseringsladdar jämt, om det finns tid till det.

Denna gång var spänningen nere på 9,5V och det vägrar laddaren. Märkligt nog var batterierna uppe på 12-12,5V i förmiddags (utan åtgärd), så nu gick de att ladda igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kan ställa batteriladdaren på 3s istället för 4s om du råkat köra ner volten för lågt. Ladda med 3s tills de slår av och ställ in 4s och ladda vidare. Om inte laddaren går med på detta ta en vanlig "dum" billaddare 12v och ladda tills volten blir så hög att lipoladdaren godkänner 4s paket.
 
Du kan ställa batteriladdaren på 3s istället för 4s om du råkat köra ner volten för lågt. Ladda med 3s tills de slår av och ställ in 4s och ladda vidare. Om inte laddaren går med på detta ta en vanlig "dum" billaddare 12v och ladda tills volten blir så hög att lipoladdaren godkänner 4s paket.
Ett annat trick är att använda NiCd-moden.
 
Tricket är inte att kunna påföra ström till urladdade LiPo-ackar, utan undvika att de blir till tomtebloss i processen. Jag har tyvärr lyckats sätta eld på ett batteri med... kreativ laddning, så som ni beskriver. Det går inte att släcka.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nu är det måndag!! Väntar otåligt på rapporten!

Jaaaaaaa!
Efter mycket om och men har jag nu dragit sex fulla repor i bromsbänken! Alla prylar är kvar inuti motorn. Den drar jämnt och starkt, utan nämnvärda vibrationer! Diagram och resultat kommer! På måndag blir det shake down på Knutstorp!

En dag försenad, men vilken födelsedagspresent!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag väntar också ;)
 
Minst sagt spännande....
 
Tricket är inte att kunna påföra ström till urladdade LiPo-ackar, utan undvika att de blir till tomtebloss i processen. Jag har tyvärr lyckats sätta eld på ett batteri med... kreativ laddning, så som ni beskriver. Det går inte att släcka.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Man släcker litiumbatterier genom att släppa ned i en vattenbehållare. Undvik rökgaserna, de är mycket giftiga.

Om ett 4s varit nere på 9V kan de ha tagit skada som ligger latent. Varför använder du inte BMS?
 
Korta versionen är att bantestet gick bra! Oooooiiiii! Lite mickel med batterier som tog slut (ska nog byta efter varje pass), men god körbarhet och jämnt register! Lite körträning och kondition på det, så ska det nog bli bra! Nu packa ur racebussen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Kul att höra att det gick bra:tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top