Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Går inte att klicka gillaknappen när du visar fingret. Bara att heja på, inga spekulationer.
Haha! Tack! Jag var noga med vilken sida om fingret betraktaren skulle befinna sig!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nu är motorn ihop och hojen är provstartad! Oljetrycket är stabilt med lite mer olja i motorn och en fräsch reed-ventil mellan vevhus och transmissionskåpa. Jag demonterade och testade även tryckbegränsningsventilen till oljesystemet, för att vara säker. Ny topplockspackning höll tätt! Avgassystemet är nu tätt och motorn går utan baktändningar. Vattenpumpslocket har dock slagit sig, så där är ett enkelt vattenläckage att fixa.

Nu mot bänken!
66cee72ecf5a4296fdb8ba1bec8251d0.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
En fundering, hur lång tid tar det för dig att riva och sätta ihop den där motorn? Du måste ju vara den snabbaste i Sverige på att plocka isär och ihop en Husaberg stånka.

Väntar med spänning på att få höra resultatet från bänkkörning.
 
Menar Dr_c att oljetrycket blev bra av mer olja i motorn? När jag körde Husaberg 650 så tvingade jag i närmare 1,2 liter i motorn org oljevolym va 1l på den. Gränsen gick när de spottade ut för mycket olja upp i ramen luftburk vid bakhjulsåka. De va trix för att få dem hålla bättre helst för bakhjulsåka.
 
En fundering, hur lång tid tar det för dig att riva och sätta ihop den där motorn? Du måste ju vara den snabbaste i Sverige på att plocka isär och ihop en Husaberg stånka.

Väntar med spänning på att få höra resultatet från bänkkörning.

Tror du det finns nån snabbare utanför landet? :D

Skämt åsido. Jag har gjort det MÅNGA gånger. Stämmer kamvinklarna så går det ganska snabbt.
 
Menar Dr_c att oljetrycket blev bra av mer olja i motorn? När jag körde Husaberg 650 så tvingade jag i närmare 1,2 liter i motorn org oljevolym va 1l på den. Gränsen gick när de spottade ut för mycket olja upp i ramen luftburk vid bakhjulsåka. De va trix för att få dem hålla bättre helst för bakhjulsåka.

Jag petar i 1,2-1,3 liter. Eftersom jag nu har större volym i vevhuset, pga balansaxeln, och hade en otät reed-ventil, så tror jag att oljenivån blev för låg då mera samlades i vevhuset. Jag har dubbla vevhusventilationer, vilket krävdes när jag gick upp i borr och kompression. Jag har också shimsat upp tryckbegränsningsventilen till ca 1,2 bar, för att få mer olja och tryck till förbrukarna. Jag har ju två kamaxlar som är "trycksmorda".

Med tanke på att sugsilen ligger i växellådans framkant, så kan jag förstå att den inte gillade långa stunder på bakhjulet.
 
Bra jobbat Mats!!!!!! Den var ju allt annat än ihop när jag hälsade på vid 10 snåret. Tack för fikat o trevlig pratstund
 
Last edited:
Bra jobbat Mats!!!!!! Den var ju allt annat än ihop när jag hälsade på vid 10 snåret. Tack för fikat o trevlig pratstund
Det är alltid trevligt med intresserat sällskap i verkstan! Det brukar finnas kaffe och "köbekagor"!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Provstartade för att kolla om vattenläckaget var borta. Nähä. Tydligen ojämnt i vattenpumpshuset eller skruvar som bottnar. Fixar och ska provstarta igen. Stendöd. Bägge Li-ion ackarna har lagt av och jag har slut på reservenheter. Bänkörning på tisdag. Lattjo-lajban... Var det nån som sa tålamodsprövande?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Korkad fråga men kan man inte ha ett valigt bilbatteri ståendes på sidan om vid bänkkörning? Eller är det når speciellt som kräver Li-hon batteri?
 
Korkad fråga men kan man inte ha ett valigt bilbatteri ståendes på sidan om vid bänkkörning? Eller är det når speciellt som kräver Li-hon batteri?
Inte alls någon korkad fråga! Till nöds skulle det kanske gå. Dessa Lipo-celler ger ca 3,7V. Det betyder att man kan få batterier med spänningsnivåerna 3,7-7,4-11,1-14,8 osv. Jag har valt 4 celler, som ger 14,8V. Detta är lite högre än normala blybatterier, som ligger på ca 12-13V. Min ECU (Megasquirt III) är optimerad för 14,8V spänningsnivå. Tändspolen, bränslepumpen och spridaren fungerar annorlunda vid avvikande spänning. Detta kompenserar ECUn delvis för, tex med att justera spridarens öppningstid som en funktion av den aktuella batterispänningen. Men om bränsletrycket faller, så finns risken att den går för varm.

Kullagergrossisten.se i Eslöv hade rätt grejor hemma och kunde övertalas att lämna ut detta på deras normalt sett stängda måndag! Så jag shoppade 4 batterier på stört á 800kr, så kan jag köra med 2 och samtidigt ladda de andra.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nu spekulerar jag vidare, men kan du inte koppla på en batteriladdare som ser till att "boosta" upp spänningen, borde inte spänningen hamna på rung 14-14,5 V med en laddare inkopplad.
 
Tack för de kreativa lösningsförslagen! Jag har ju varken kick eller startmotor på den här. Vissa bromsbänkar har motoriserad vals, men jag har inte sett någon än som orkar dra igång min maskin. Det betyder att jag måste starta hojen på min startmaskin (heter förresten Columbus), leda hojen till bänken, spänna fast och testa. Jag undviker gärna extra batterier och sladdar i den proceduren. Men, batterier ska hämtas i Eslöv i morgon, så det löser sig!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Bra att det löser sig, kom nu snabbt med rapport på hur det går för dig.

En fundering till, optimeras ECU:n efter vilken spänning man har i elsystemet eller räknar den med att gå på 14,8V som om man hade laddning?
 
Last edited:
Inte alls någon korkad fråga! Till nöds skulle det kanske gå. Dessa Lipo-celler ger ca 3,7V. Det betyder att man kan få batterier med spänningsnivåerna 3,7-7,4-11,1-14,8 osv. Jag har valt 4 celler, som ger 14,8V. Detta är lite högre än normala blybatterier, som ligger på ca 12-13V. Min ECU (Megasquirt III) är optimerad för 14,8V spänningsnivå. Tändspolen, bränslepumpen och spridaren fungerar annorlunda vid avvikande spänning. Detta kompenserar ECUn delvis för, tex med att justera spridarens öppningstid som en funktion av den aktuella batterispänningen. Men om bränsletrycket faller, så finns risken att den går för varm.

Kullagergrossisten.se i Eslöv hade rätt grejor hemma och kunde övertalas att lämna ut detta på deras normalt sett stängda måndag! Så jag shoppade 4 batterier på stört á 800kr, så kan jag köra med 2 och samtidigt ladda de andra.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag har nu kört några veckor med 4s lipo batteri på endast 4 amp på min ktm 990 och de funkar bättre än org bly 11,8 amp batteri de blir värre snurr på startmotorn. Hojen håller batteriet på exakt 14,5 volt hela tiden och de är långt från fulladdat så batteriet stressas inget.
Snacka om viktbesparing lipot väger 468gr vs blybatteriet 4,1kg :tummenupp

Fråga till DR_C jag funderar på varför ditt lipo lämnat in.
Hur lågt i volt kör du batteriet för de är ju känsliga för låg volt.
Och du lär väl balanseringsladda det då o då för du har väl en laddare med balanseringsuttag?
I mitt fall kör jag ca 10 kördagar och därefter balanseringsladdar jag det.
 
Last edited:
Bra att det löser sig, kom nu snabbt med rapport på hur det går för dig.

En fundering till, optimeras ECU:n efter vilken spänning man har i elsystemet eller räknar den med att gå på 14,8V som om man hade laddning?
Den mäter aktuell spänning och kompenserar spridarens öppettid efter det.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top