Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är det inte så enkelt att två obalanser som slåss mot varandra ger kuggkrafter som växlar riktning under varvet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det inte så enkelt att två obalanser som slåss mot varandra ger kuggkrafter som växlar riktning under varvet?

Kan så vara. Men det innebär i så fall också lagerkrafter som växlar riktning under varvet. Möjligt att vevhuset spricker när dreven håller.
Men det går kanske att räkna på det ?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag inte gjort en fullständig skadeanalys än, men följande noteringar:
1. De ursprungliga vevhushalvorna ser intakta ut.
2. De frästa och påsvetsade halvorna till balansaxelhuset, är båda deformerade bortom räddning.
3. Samtliga svetsfogar är intakta.
4. Höger ramlager verkar ej gå att snurra.
5. Navet som håller fiberdrevet var intakt och har inte släppt varken balansaxel eller fiberdrev.
6. Den abrupta tvärniten har skjuvat av kilen som håller primärdrevet.
7- Carillio-stakens storände, och/eller vevlagret, har fått stryk och "hackar" vid vridning.
8. Det finns några mycket små märken i kolvens ventilfickor efter kontakt.
9. Balansaxeln har inga andra kontaktmärken än från vevstakens storände.
10. Balansaxelns inlägg av WCu sitter på plats

Balansaxeln är tillverkad av seghärdat 2541, så det krävs lite kraft för att deformera den på detta sätt.

Det verkar som om kuggarna på fiberdrevet inte orkat med och till slut tappades ingreppet med vevaxeln. Kanske fick balansaxeln först en liten smocka, men vid nästa kontakt (nästa varv) var det tvärnit. Det som fortfarande förbryllar mig är hur friska uppvarvningar utan effektuttag kan ha noll inverkan på kuggarna, medan ca 1 minuts fisåka runt Knutstorp förstör kuggarna helt!

Det blir att tillverka nya hus till balansaxeln, ny balansaxel, byta vevstake, vevlager, nytt ståldrev till balansaxeln och en kåpa över alltihop som medger oljebad. Ytterligare 12 papp och x timmar...:näsblod


Hej! Nu vet jag inte riktigt hur dreven såg ut från början, men har de varit rakskurna? Tittar jag på Rotax så nyttjar de snedskurna just på balansaxlarnas drivning, kanske finns en orsak, när de på andra ställen kör raka? :va
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Visst borde det bli omväxlande krafter?
Eftersom balansaxeln blir som ett extra svänghjul (massa) som drivs via kuggkrans. Det är väl då bara vid pulsen och en kort stund efter man kan räkna med att det drivs åt "rätt håll".
Och när man kör borde kraftförändringarna öka eftersom pulsen då bromsas upp av att motorcykeln inte flyttar sig så mycket som alla hästar i motorn vill. Så just på drivningen borde det väl vara liknande krafter som i växellådan? Jag är absolut ingen ingenjör, men så tänker jag ;)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Dr_C skriver
Tydligt är att du inte räknat på det. Vill man minska krafterna på dreven så kan en lösning vara att öka vevaxelns vikt. En annan att minska motorns slagvolym. Ju mindre slagvolym. Dessto mindre krafter på dreven till balansaxeln. Och då kan du ju också minska balansaxeln.
Mer vikt? Mindre slagvolym?
Med all respekt, Comeback: "Tydligt är att du inte" fattat vad det här handlar om! :krama
Effekt och prestanda är givet i denna ekvation. FEM-analyser sparar vi till de mest kritiska ställena, som tex vevtapp, vevaxel, ram, sving och då via simuleringar i Ansys.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Är det inte så enkelt att två obalanser som slåss mot varandra ger kuggkrafter som växlar riktning under varvet?
Det enda som talar för den slutsatsen är gravitationen. När obalansen ska upp, sjunker rotationshastigheten för att sedan öka ner den ska ner på andra sidan. Jag tror inte det har all världens betydelse. Kompressionstakten däremot bromsar vevaxeln rejält och förbrännnings-/expansionstakten accelererar rotationshastigheten ännu mer (förhoppningsvis!). Det utmanar oljefilmens bärighet på växellådsdreven och drivkedjans livslängd på stånkor, om man inte kompletterar med ryckutjämnare här och var!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej! Nu vet jag inte riktigt hur dreven såg ut från början, men har de varit rakskurna? Tittar jag på Rotax så nyttjar de snedskurna just på balansaxlarnas drivning, kanske finns en orsak, när de på andra ställen kör raka? :va
Finessen med snedskurna drev är att "fler" kuggar är i ingrepp med varandra, vilket möjliggör högre laster. Ingreppet mellan två kuggar sker också gradvis, från ena sidan till den andra, vilket ger en mjukare uppbyggnad av lasten jämfört med raka kuggar, där ingreppet sker mera abrupt. Sen slipper man också det (racemässiga!) vinande som rakskurna drev kan producera. Nackdelen är att man också introducerar axiella krafter med användandet av enkla snedskurna drev. Just i en balansaxelapplikation funkar säkert snedskuret alldeles utmärkt, eftersom det överförda momentet är relativt litet och de axiella krafterna lätt kan hanteras med vanliga spårkullager.
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Det enda som talar för den slutsatsen är gravitationen. När obalansen ska upp, sjunker rotationshastigheten för att sedan öka ner den ska ner på andra sidan. Jag tror inte det har all världens betydelse. Kompressionstakten däremot bromsar vevaxeln rejält och förbrännnings-/expansionstakten accelererar rotationshastigheten ännu mer (förhoppningsvis!). Det utmanar oljefilmens bärighet på växellådsdreven och drivkedjans livslängd på stånkor, om man inte kompletterar med ryckutjämnare här och var!
Det är sant, men bara så länge vevaxels hastighet inte varierar över varvet vilket den ju definitivt gör, eller missförstår jag dig nu?

Jag läste för någon månad sedan en intressant artikel om ducatis L-twinfilosofi kontra div andra cross plane-koncept och där framgick tydligt (medelst grafer från mätningar) att momentimpulserna på veven orsakade av kolvens vändlägen är långt större än pulsen från arbetstakten, vilket man kanske inte finner för sannolikt vid första tanken.

Nu lyckades jag inte hitta tillbaka till den men ska gör ett försök till.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag vill passa på att tacka så mycket för de uppskattade bidragen till projektet!
Det är ju helt fantastiskt vänligt av er! :Bugar

Här kommer en video till på bygget av denna balansaxel! Hoppas ni gillar den!


 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är sant, men bara så länge vevaxels hastighet inte varierar över varvet vilket den ju definitivt gör, eller missförstår jag dig nu?

Jag läste för någon månad sedan en intressant artikel om ducatis L-twinfilosofi kontra div andra cross plane-koncept och där framgick tydligt (medelst grafer från mätningar) att momentimpulserna på veven orsakade av kolvens vändlägen är långt större än pulsen från arbetstakten, vilket man kanske inte finner för sannolikt vid första tanken.

Nu lyckades jag inte hitta tillbaka till den men ska gör ett försök till.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Det låter intressant! Det tar jag gärna del av om du hittar det! :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att största krafterna på vevstaken är när kolven vänder är känt sen länge. JAP 5-bultade speedwaymotor (före -48 eller -49) hade aluminiumstake. När dom började gå som satan, var det bara att byta stake, för den hade blivit längre. Annars blev det inte ett ras utan en detonation. Hittat vevhusbitar 75 meter från banan.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
<Semesterfyllespekulerar>
Är det möjligt att veven flexade i Powerstroke/BDC och således nöp ihop vevskinkorna så pass mycket att balansaxeln inte fick plats mellan?
Skulle kunna förklara varför det funkade bra utan last men inte med.
</Semesterfyllespekulerar>
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finessen med snedskurna drev är att "fler" kuggar är i ingrepp med varandra, vilket möjliggör högre laster. Ingreppet mellan två kuggar sker också gradvis, från ena sidan till den andra, vilket ger en mjukare uppbyggnad av lasten jämfört med raka kuggar, där ingreppet sker mera abrupt. Sen slipper man också det (racemässiga!) vinande som rakskurna drev kan producera. Nackdelen är att man också introducerar axiella krafter med användandet av enkla snedskurna drev. Just i en balansaxelapplikation funkar säkert snedskuret alldeles utmärkt, eftersom det överförda momentet är relativt litet och de axiella krafterna lätt kan hanteras med vanliga spårkullager.

Jo, fördelar och nackdelar i en växellåda känner jag väl till. Men nu applicerar vi detta i denna applikation;

Om du nu ska dämpa en obalans, är det ju kanske en fördel att kraften överförs glappfritt? En av anledningarna till att det inte uppstår resonansljud i sneda drev...osv. Svängningarna vid kolvens vändning skojar man inte bort!

Momentana krafttopparna du får när helt plötsligt denna hyggligt stora balansaxel går från att vara driven, till att driva. Vad vägde den? Vilken tröghetsmoment får du som mest?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mer vikt? Mindre slagvolym?
Med all respekt, Comeback: "Tydligt är att du inte" fattat vad det här handlar om! :krama
Effekt och prestanda är givet i denna ekvation. FEM-analyser sparar vi till de mest kritiska ställena, som tex vevtapp, vevaxel, ram, sving och då via simuleringar i Ansys.

Jag har fattat precis vad det gäller. Byggde en skivspelare. Bara för att bevisa att jag kunde. Men efter sett på tiden det tog och vad jag hade kunnat köpa om jag arbetat istället. Så har jag försökt undvika göra om det. Även om jag trillat ditt och byggt en egen spänningsregulator 2010 med två triacar som bröt strömmen till en 3-faslikriktare när jag fick klart för mig att normalregulatorn kortslöt generatorlindningarna vid ca 14,3 Volt batterispänning.
Och säkert snodde 1hk :D vid fullvarv på SV650S.

Men numera försöker jag förtvivlat ta mig samman och komma ut istället för att meka !
Jag borde köpa ny cykel istället för att lägga tid på att reparera den gamla cykeln.
Med mina fiffiga lösningar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har fattat precis vad det gäller. Byggde en skivspelare. Bara för att bevisa att jag kunde. Men efter sett på tiden det tog och vad jag hade kunnat köpa om jag arbetat istället. Så har jag försökt undvika göra om det. Även om jag trillat ditt och byggt en egen spänningsregulator 2010 med två triacar som bröt strömmen till en 3-faslikriktare när jag fick klart för mig att normalregulatorn kortslöt generatorlindningarna vid ca 14,3 Volt batterispänning.
Och säkert snodde 1hk :D vid fullvarv på SV650S.

Men numera försöker jag förtvivlat ta mig samman och komma ut istället för att meka !
Jag borde köpa ny cykel istället för att lägga tid på att reparera den gamla cykeln.
Med mina fiffiga lösningar.

I all välmening, dina inlägg svarar oftast på frågor som ingen har ställt (skivspelare? Goddag yxskaft?) och är fulla långrandiga förklaringar av tekniskt mumbo-jumbo som du bara ibland har koll på. Blir lätt en tråkig besserwisser-attityd, och så vill du nog inte uppfattas?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag avgudar denna tråd för Dr. Cs enorma kunnande och envishet. Vill jag lära mig att bygga en skivspelare så söker jag mig någon annanstans, kan vi nu enas om att slippa det här? Låt de fåtalet som kan något hålla dialogen på en fortsatt hög nivå så vi övriga kan njuta. Vill någon vara besserwisser så finns det gott om barnvagsntrådar på Familjeliv ni kan hänga i.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Idag lyckades jag dra av primärdrevet. Eftersom tvärniten skjuvade av kilen och vred drevet 10-20 grader, så satt det kungligt fast. Men, inget som inte en avdragare och en varmluftspistol fixar med en smäll!

Det verkar tyvärr som om det högra ramlagerläget har hamrats någon tiondel längre bakåt, och ger höger ramlager (sitter i stålsäte) lite sämre förutsättningar. Suck.

89450742c8eb87d81553249ebc1f3c32.jpg
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Heja Dr.C! Skit att det blev tvärnit innan du ens hann inspektera fiberdrevets slitage efter första bantestet. Gött att du biter ihop och jobbar vidare på konceptet. Du är ju på god väg att trolla bort stånkans eviga förbannelse, jag önskar dej lycka till med vidareutvecklingen av balansaxelbygget! Lockar det inte lite smått med ett eget billet-vevhus i detta läget? Du har ju kunskapen att genomföra en sån manöver menar jag..? Kanske skulle gå att komma runt ett eller annat problem med vevaxelns lagring också. I vilket fall, kör på, det du gör är härligt! Mvh/Lasse
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top