Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

En alternativ evolutionsteori om hur en felaktigt designad bromsokshållare utvecklas via ett antal försök med hålbilder till en fullt fungerande (röd) detalj!

uploadfromtaptalk1427642064087.jpg
 
Nu ligger beläggen helt rätt på skivorna! Det är verkligen inte mycket marginal åt något håll.

uploadfromtaptalk1427657962985.jpg

uploadfromtaptalk1427657749095.jpg
 
Påskpresent i posten! 2 kolvar med 0,6mm högre squish-land. Det ska förhoppningsvis ge lite rappare påslag och eliminera knackningen.

uploadfromtaptalk1427982810772.jpguploadfromtaptalk1427982824708.jpg
 
Montage med gamla typen kolv och foder för att testa kylningen. Nya större lyftare och svetsade/slipade kamnockar är ordentligt smorda med inkörningsfett.

Glad påsk!

uploadfromtaptalk1428131039078.jpg
 
En av målsättningarna med den där DOHC-toppen jag gjorde, var att den skulle vara kompakt och helst inte mycket större än OEM. Jag kan skryta med att den blev bara 10mm högre!

uploadfromtaptalk1428142352610.jpg
 
Fantastiskt smäcker och brutal topp som påminner mycket om KTM 950/990 toppar i kamdrivning. Skruva genast ihop den o bromsa så vi får se hutlös effekt ur stånka. Du måste väl ha Svenskt rekord i effekt ur 680cc utan turbo ?
Bra för att leka med tanken så skulle det gå få ut 180hk ur din motor med bara 1 bars övertryck och 200 är nog fullt möjligt om man lyckas få vevaxeln hålla :va
 
Fantastiskt smäcker och brutal topp som påminner mycket om KTM 950/990 toppar i kamdrivning. Skruva genast ihop den o bromsa så vi får se hutlös effekt ur stånka. Du måste väl ha Svenskt rekord i effekt ur 680cc utan turbo ?
Bra för att leka med tanken så skulle det gå få ut 180hk ur din motor med bara 1 bars övertryck och 200 är nog fullt möjligt om man lyckas få vevaxeln hålla :va
Tack-tack!
Jag skulle tro att KTM 950/990-toppar i sin tur påminner rätt mycket om Folan V260 (950-1150cc) som också blev Highland 950. ;-) Jag har köpt kamdreven och oljeinföringsdonen till kammarna av dem.

Det där med effektsiffror är tyvärr inte helt tillförlitligt alla gånger. Jag minns en gång att jag hade bänkat min motard till 69 RWHP och en kollega sin plastraket till 71 RWHP. Jag accade från honom på långrakan i Virtasalmi... När motorn var på 644cc bänkade jag den till 85 RWHP, som du kanske sett i nån video. Min målsättning med 680cc (mindre slag, större borr och längre stake) och lägre kompression, är att bibehålla toppeffekten med göra registret mera användbart. Vevaxeln lever redan ett riktigt hårt liv så mer effekt är faktiskt inte särskilt önskvärt, Jag vill gärna komma imål också! :tummenupp
 
Jaha. Jag tror att jag behöver ett expansionskärl. På't igen!

uploadfromtaptalk1428226860076.jpg
 
Last edited:
Första provstarten genomförd! Jag var tydligen för snål med packningslim på toppackningen, så det läckte vatten. Riva igen... Bredbandslambdan ville heller inte, så det blir att felsöka ev kabelbrott. It's a dogs life in the stånka-business!

Men förarplatsen blir nog bra med utsikt över nya kylare, expansionskärl och styren.

uploadfromtaptalk1428840352182.jpg
 
Kanske någon har funderat på hur man mera noggrant kan bestämma var TDC är eller hur man mäter lobe center på en kamaxel? Här är i alla fall en liten video som visar hur jag brukar göra:

 
Kanske den bästa videon jag sett på denna sidan.

Fick mig också att känna mig som en riktig amatör... Hittade senast TDC genom att stoppa ner ett sugrör genom tändstiftshålet...
 
Kanske den bästa videon jag sett på denna sidan.

Fick mig också att känna mig som en riktig amatör... Hittade senast TDC genom att stoppa ner ett sugrör genom tändstiftshålet...
Tackar!
Men ärligt, ska du bara häkta tillbaka en kamkedja/rem, så räcker det bra med ett sugrör! :krama
 
Själv använder jag mätklocka i tändstiftshålet.
Däremot vill jag gärna ha exakt reda på hur man får dit ett kamdrev på rätt plats på kamaxeln!
 
Det verkar som om de reparerade kamaxlarna, svetsades med ett tillsatsmaterial som inte var helt kompatibelt med ventillyftarna. Det blev för hög friktionskoefficient. Så nu har jag fått tag i nya lyftare och på måndag åker de iväg för att beläggas med DLC.

In the meantime, lite geek-video:

 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top