Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Hello igen, tittar in i tråden lite då o då för att betrakta progressen:Bugar Så, det här med att du lägger ut en gammal bänkning, ska man se det som en teaser till en ny bänkning med den nybyggda motorn? Väntar isåfall otåligt / Daniel
 
Hello igen, tittar in i tråden lite då o då för att betrakta progressen:Bugar Så, det här med att du lägger ut en gammal bänkning, ska man se det som en teaser till en ny bänkning med den nybyggda motorn? Väntar isåfall otåligt / Daniel
Hej Daniel! Jag tänker att om jag lägger ut en hyfsad bänkning INNAN jag gjort flera förbättringar så tänker alla att: -Wow, nu måste den ju vara ännu vassare! På så vis håller jag mystiken vid liv!

Min bänkarmäster har ju tappat stinget och skruvar bara ihop motorer åt Koenigsegg numera... Det hade varit bra att köra i samma bänk för att kunna jämföra ev förändring... Men först provstart!
 
Nya tryckare kom med bud idag! Supertech levererar! Dessa passar till Mitsubishi Evo X. Hoppas det inte blir nån allergisk reaktion...
 
Nya tryckare kom med bud idag! Supertech levererar! Dessa passar till Mitsubishi Evo X. Hoppas det inte blir nån allergisk reaktion...

Är de gjorda i unobtanium och belagda med diamond slick coating så att både vikt och friktion upphävs?:banana
 
Hej Daniel! Jag tänker att om jag lägger ut en hyfsad bänkning INNAN jag gjort flera förbättringar så tänker alla att: -Wow, nu måste den ju vara ännu vassare! På så vis håller jag mystiken vid liv!

Min bänkarmäster har ju tappat stinget och skruvar bara ihop motorer åt Koenigsegg numera... Det hade varit bra att köra i samma bänk för att kunna jämföra ev förändring... Men först provstart!

Ha, då har vi samma bänkarmäster :rolleyes: Jag har nog passerat 100 repor där för länge sedan :D
 
Även om jag nu lagt dryga 70 arbetstimmar på att knacka rosten från ramen under racebussen (nu epoxigrund), så står det inte helt still i den roliga delen av verkstan.

Jag har beställt 2 nya foder från Westwood, för jag litar inte helt på mitt eget materialval. Vi har en dialog med JE Pistons för att klura ut om det verkligen endast var kolvspelet som orsakade det senaste haveriet. Kolvarna behöver också bli 0,6mm högre för att klämspalten ska bli rätt (bättre klipp och eliminering av knackningen).

När jag köpte gaffeln var hållarna till bromsoken skeva. Det hade den tidigare stjärnmekanikern kompenserat genom att lägga snedslipade brickor mellan hållaren och gaffeln... Meh hallå?! Så jag CADade av dem rätt upp och ned och fick fräst till nya hållare i 7075.

Efter någon tid började bromshandtaget ta allt längre in efter, säg halva träningspasset eller racet. Det är j*kligt störande att helt plötsligt behöva använda hela våfflan istället för två fingrar! Det trasslar till körningen och kostar både nöje och placeringar. Så jag började forska. Jag bytte bromsvätska till NASA-herre-jösses-kvalitet, luftade som besatt, bytte belägg, bytte tätningarna i oken, bytte slangar, provade tre olika pumpar men efter en tid återkom problemen oavsett. Så upptäckte min gode vän Allan på SBS att mina belägg inte låg hel perfekt på skivorna. En liten hörna stack utanför skivan. Det gjorde att när skivan slitit några tiondelar på beläggen, gjorde skivans termiska expansion att beläggen trycktes isär lite. Därför blev slaget i bromshandtaget längre med värme på skivorna! Att jag inte lagt märke till det tidigare! :näsblod

Nåväl, det är bara till att tillverka nya hållare. Det skulle visa sig var en viss utmaning i det också, eftersom jag inte har relationsmåtten på oket (fästhålen i förhållande till belägget. Jag CAD:ar hålbilden, maskinmäster borrar dem och jag testar. Nu på det tredje försöket börjar det likna nåt!
 

Bifogat

  • Caliper brackets.jpg
    Caliper brackets.jpg
    48.8 KB · Visningar: 286
Last edited:
Om du hade köpt en vattenskärmaskin som jag sa så hade allt detta varit mycket enklare! :-)
 
Om du hade köpt en vattenskärmaskin som jag sa så hade allt detta varit mycket enklare! :-)
Helt avgjort! Du är så klok! Jag gör det nu! Eller kan man trimma högtryckstvätten och spänna fast den på koordinatbordet?
 
Ikväll har jag haft lite diskussion med JE Pistons som ledde till en beställning av 2 nya kolvar. Huvudsakliga förändringen är att de blir 0,6mm högre på "squish"-ytan för att få till 1,0-1,1mm. Nu är det 1,5-1,6mm så den spikar ibland på max förbränningstryck. Sen har jag CAD:at nya hållare till bromsoken. Ett tag funderade jag på hur snyggt det vore med moderna radialmonterade ok, vilket i tankarna ledde till ny gaffel, skivor, kronor och så tillbaka till de här bromsokshållarna... Men jag kan ju alltid gravera in något för att nära min latenta narcissism...

Hållare bromsok 2015.jpg
 
bara så där, "knacksensor"- hur skulle det funka att inkorporera?, men iofs, med annan klämyta så kommer du ju tillrätta med problemet ändå:) (dock med ökad belastning totalt sett??)
dina ok hållare skulle jag gladeligen sälja nån av ungarna för.....gravera in DR_C, utan att skämmas!!- lite vardags narcissism är där ingen som dött av!!:hihi

//jj
 
bara så där, "knacksensor"- hur skulle det funka att inkorporera?, men iofs, med annan klämyta så kommer du ju tillrätta med problemet ändå:) (dock med ökad belastning totalt sett??)
dina ok hållare skulle jag gladeligen sälja nån av ungarna för.....gravera in DR_C, utan att skämmas!!- lite vardags narcissism är där ingen som dött av!!:hihi

//jj

Jodå, Megasquirt har stöd för knackningssensor, men jag vete tusan om jag vill "klydda till det" ytterligare...

Det står faktiskt Dr_C på toppen också :D:

DOHC-topp3 assembly5.jpg
 
1mm klämspalt är ett dösäkert mått,,jag har faktiskt kört 0,75mm på xr650 och 13-1 i kompförhållande på 98okt ingen spikning. De gick utan islag underligt nog men jag var orolig. Jag tänkte som så att HD trimmare kan köra 0,75 på 100mm borr så kan jag köra 0,75 på 100mm. Original klämspalt på Honda xr650r är ovanligt tighta 0,9mm men då är toppvarvtalet bara 8250varv!
 
Behovet av spalt beror på mer än borret. Varvtal, slaglängd, vevstakslängd och vevaxelns styvhet spelar också roll för hur långt upp kolven kan komma. Ev spikning beror också på mer än bara spaltens höjd och hastigheten på flamfronten, men vid runt 1,5-2,5mm får man oftast in precis lagom mycket brännbar gas i spalten, som sen dessutom inte lyckas ta sig ut förrän trycket byggts upp till antändning. Jag körde 1,0mm på en Yamaha TT600 med 102mm borr och 84mm slag. En gång satte jag ihop den med 0,9mm och då blev det kontakt! Jag har kört Husaberg med 1,0mm squish, 100mm borr, 80/82mm slag, 135mm stake, 98-oktanig handelsbensin och 14,5:1 i geometriskt kompressionsförhållande... utan spikning! Värdelöst högt komp, men det gick!
 
Nu börjar prylarna dyka upp! Foder från Westwood Liners.
uploadfromtaptalk1426933111495.jpg
 
Vad fick du pynta för fodret? Är det en färdig dimension eller har du själv specificerat?
Ca 2000 kr för ett stålfoder foder som är svarvat till 104,0 mm borrning. Honing till avsett kolvspel kvarstår (kolvar är under transport). Fodret är tillverkat efter min ritning.

Ventilerna är Ferrea blanks (in 41mm, ex 33mm, 6mm skaft), PAC special bee-hive fjädrar och egentillverkade retainers av 2541, OEM knaster och fjäderbrickor, tryckarna är från Mitsubishi Evo-X. Ingetdera återfinns i ICA's sortiment...


uploadfromtaptalk1427041471385.jpg
 
Ca 2000 kr för ett stålfoder foder som är svarvat till 104,0 mm borrning. Honing till avsett kolvspel kvarstår (kolvar är under transport). Fodret är tillverkat efter min ritning.

Ventilerna är Ferrea blanks (in 41mm, ex 33mm, 6mm skaft), PAC special bee-hive fjädrar och egentillverkade retainers av 2541, OEM knaster och fjäderbrickor, tryckarna är från Mitsubishi Evo-X. Ingetdera återfinns i ICA's sortiment...


View attachment 417507

41 mm, yikes! Gillar lättningen/avsmalningen längst ner på ventilskaftet. Det är racing!
Knastren och fjäderbrickan är bra nog för att matcha resten av komponenterna alltså? :hihi
 
41 mm, yikes! Gillar lättningen/avsmalningen längst ner på ventilskaftet. Det är racing!
Knastren och fjäderbrickan är bra nog för att matcha resten av komponenterna alltså? :hihi
Ventiltallriken har jag också svarvat ur (konkav), för att få ner vikten ytterligare. Bara så ni inte tror att jag fuskar!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top