Supermono på bana tillsammans med riktiga hojar!?

Henko

Henko
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Suzuki/Honda 649cc Supermono
Nån som vet träningsdatum på banorna runt om i skåne till våren tänkte köra min fulhoj tillsammans med er andra odödliga.

Har inte hängt med i svängen på ett tag, hjärnskakningen efter kortrakan på Anderstorp i våras rådde inte bot på demensen jag redan hade...

Sitter på en supermono som ska köras tills kolven studsar upp i pannan på mig, hur går jag till väga?
Gasa vågar jag, körteknik ratar jag. Man ska köra hoj som en cowboy, lätt salongsberusad och med vida ben som studsar ut i kurvurna, hade det bara funnits CE-godkända hattar så hade saken varit biff! Att skjuta på konkurenterna verkar ju också kul!

Supermono serien verkar ju lite tråkig och utspridd utanför resten av er tävlande på "riktiga" hojar. Går det att slinka in i nån annan serie??? ERF??? hojen är på 649cc. Har ingen aning om reglementet förstås...

Nån som ruvar på snabbgashandtag och beg. däck? maila isf.

(Tror det heter supermoto eg. om det är en motard du har. Supermono är roadracehojar med enstånkor i.)

Bearing skrev:
(Tror det heter supermoto eg. om det är en motard du har. Supermono är roadracehojar med enstånkor i.)

Det är en Suzuki RGV ram med Honda 649cc stånka i så den ska nog platsa i supermono tipin.

En supermono borde man kunna köra med i Rookie 600.

Men dom flesta som kör Supermono kör med rätt häftiga hojar där. Inte så många Supermotarder även om dom är tillåtna också.

www.supermono.nu är en länk jag hittade om Nordiska Supermono Cupen.

Deras reglemente kräver vissa mods.

Men det är en lång vinter...

Är otrimmad i dagsläget, nån som vet var man kan få tag i trimm till en nx650 honda motor???

Henko skrev:
Deras reglemente kräver vissa mods.

Men det är en lång vinter...

Är otrimmad i dagsläget, nån som vet var man kan få tag i trimm till en nx650 honda motor???

vad säger reglementet? vill prova min dr800 när jag e klar med den :D

upp till 799cc är godkänt men man måste köra med sluten luftburk och inte med fritt blås som jag...hihihi

Vill du inte köra med supermono och "veterangubbarna", så har det tidigare år varit med encylindiga 800cc hojar i R600. Reglementet säger max 600cc oavsett antal cylindrar men man har oftast rättat sig efter Supersport reglementet och godkänt twinnar på 750cc i R600 och även någon "enstaka" gång encylindriga cyklar. Om nu arrangören inte vill gå på tidigare års indelning så är du i vilket fall som helst godkänd att åka i R1000 med din 650. Tror faktiskt att du har större chans i R1000 än R600 då spridningen på tiderna är större i R1000. Hör med den arrangör du vill åka tävling hos om var de vill placera din hoj.

Annarrs tror jag nog att du passar bäst hos Supermonofolket. Du kommer både få åka med likvärdiga hojjar, trimmat eller ej, men framför allt så kommer du att få högre placeringar då de enbart är några få som åker riktigt fort där jämfört med R600 och R1000.

/Micke, som faktiskt ägt en supermono men sålde den för att det var för tråkigt med så lite effekt (680cc, 80hk och 120kg)!! ;o))

Henko skrev:
Nån som vet träningsdatum på banorna runt om i skåne till våren tänkte köra min fulhoj tillsammans med er andra odödliga.

Har inte hängt med i svängen på ett tag, hjärnskakningen efter kortrakan på Anderstorp i våras rådde inte bot på demensen jag redan hade...

Sitter på en supermono som ska köras tills kolven studsar upp i pannan på mig, hur går jag till väga?
Gasa vågar jag, körteknik ratar jag. Man ska köra hoj som en cowboy, lätt salongsberusad och med vida ben som studsar ut i kurvurna, hade det bara funnits CE-godkända hattar så hade saken varit biff! Att skjuta på konkurenterna verkar ju också kul!

Supermono serien verkar ju lite tråkig och utspridd utanför resten av er tävlande på "riktiga" hojar. Går det att slinka in i nån annan serie??? ERF??? hojen är på 649cc. Har ingen aning om reglementet förstås...

Nån som ruvar på snabbgashandtag och beg. däck? maila isf.

blir stora fartskillnader på rakorna = lite farligt,

edit, men är dom i rätt klass så visst

Last edited:
Henko skrev:
upp till 799cc är godkänt men man måste köra med sluten luftburk och inte med fritt blås som jag...hihihi

799..har hört 750 o massa annat..vad stämmer igentligen :va
dr biggen e ju på mindre än 799 iaf :banana

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka