Supermono- bygge!

Jag har provat 108 och det gick inte. Med mer tid hade det säkert gått men tveksamt om det är värt besväret. 105mm är inga problem, antingen eget foder eller färdig cylinder från JF
 
Sikket bygge! #kärlek.


Men skippa den fula R1 kåpan :3freak

Måste finnas något snyggare och smälla på :)
 
Jag körde en 640 i alu-chassie för några år sedan (många andra som gjort). Om du har den på gata, så antar jag att mina problem kanske inte uppstår för dig, men jag överlämnar ändå några erfarenheter:

1. Motorn vibrerar, och för mig medförde frekvensen i vibrationerna att kolven i bakstötdämpaeren brast två gånger på ca 5 timmars körning (Wilbers, men det är snarare fjäderns längd som kan påverka, inte märket). Det ordnade upp sig när jag hängde motorn i plast/gummi.
2. 640:ns koppling funkade inget vidare för mig på bana. Växlingar vid höga varv fick jag aldrig att funka bra (trög att växla, vilket medförde många missade växlar). Testade olika kopplingar och olika oljor utan framgång.
3. Elektrisk vattenpump funkade bra.
4. Jag körde inte med oljekylare, utan valde en extra oljemängd istället. En tank där oljan passerade helt enkelt (som till viss del kyler också).

Så här i efterhand hade jag valt en annan motor - typ 690, samtidigt som det hänger ihop med vilken sida kedjan behövs på :)

Behöver du några motordelar (inte topp och cylinder) så kan jag ha lite grej liggandes fortfarande.

/F
 
då har man fått den elektriska vatten pumpen.
nu ska det bara kluras ut var jag ska ha den
IMG_0285.JPG
 
Har du listat ut vad du ska sätta i motorn istället för vattenpumpen? Om du är intresserad kan du få köpa denna för en 100:ing.
Det är en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock. Ingen skönhet, men du kan ju putsa på den lite om du vill :)

Foto 2018-01-10 13 00 23.jpg
Foto 2018-01-10 13 00 32.jpg
 
Har du listat ut vad du ska sätta i motorn istället för vattenpumpen? Om du är intresserad kan du få köpa denna för en 100:ing.
Det är en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock. Ingen skönhet, men du kan ju putsa på den lite om du vill :)

View attachment 440949
View attachment 440950

Finns färdiga lock från KTM om man vill.

58536065000 kostar dock 900kr. Detta då bla 660 Rally har vattenpump i transkåpan istället.
 
05585362.png

Här ser du lösningen på 660 Rally. Dels har du en 90 graders vinkel som ersätter termostaten och sen ett lock för gamla vattenpumpen.
 
Just det... termostaten. Jag har såklart ett hemmabygge liggande för det också :) I mitt fall fick slangen gå neråt, framåt, av utrymmesskäl (väldigt tajt till Honda-chassiet). Därav vinkeln.Jag TROR att den givaren som sitter i på bilden är till min gamla elpump.

Foto 2018-01-10 14 56 05.jpg

View attachment 440951

Här ser du lösningen på 660 Rally. Dels har du en 90 graders vinkel som ersätter termostaten och sen ett lock för gamla vattenpumpen.
 
det enklaste hade varit att strunta i termostaten helt .
eller det är dumt?
 
Det är egentligen det man gör med vinkeln. Du tar bort termostaten (och termostathuset) och sätter dit en vinkel istället. Man kan kanske iofs plocka ur termostaten, och köra med termostathuset? Om du vill styra när elpumpen går, beroende på vattentempen, behöver du sätta en tempgivare någonstans. I mitt fall är det alltså bara den som sitter i vinkeln.
 
blev lite orolig nu!
om det blir mycket vibrationer så att bakdämparen går av.
kanske det är lika bra att riva motorn och balansera vevaxeln direkt.
 
Trevligt initiativ och kul med orädda entusiaster! Kämpa på!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top