Supermono- bygge!

så här hade jag tänkt att gaffelkronan ska se ut. efter lite jobb i caden.
gaffelkrona.jpg
så nu väntar jag på att en kompis ska svarva axeln med gängorna i 7075. det blir billigare så än att köpa gängsnitt och gängtapp till axeln och göra det själv i manuell svarv . då jag inte kan cnc svarva.
får se om jag får lite tid över snart att fräsa fram övre och undre gaffelkrona på jobbet. tanken är att dom ska fräsas ut i 6082 material.
 
problemet med fram drevet är också löst. en kugg mindre drev fram så gick det fritt.
så jag får väll gå upp någon eller några kuggar bak.
 
kåporna som är tänkt att användas har kommit.
dom ska modifieras naturligt vis så att man får en unik hoj :banana
IMG_0209.jpg
dålig bild. men den ger en fingervisning om hur det kommer att se ut.
 
nu har jag fått tummarna loss och monterade på baklägen. som kommer ifrån en Suzuki gsx 750 -02a. den kommer att passa fint efter att jag har tillverkat en ny drevhub/bakdrevsfäste. då denna är för bred.
det är nog det bredaste fälgen jag kan få plats med.

IMG_0210.jpgIMG_0211.jpgIMG_0212.jpg

kedjan kommer att gå ganska så nära bakdäcket.
undrar hur nära däcket man kan ha kedjan? utan att det blir farligt?
 
idag kom bakdäcket det blev ett 160 däck. det kommer att bli ca 1-1.5 cm mellanrum mellan däck och kedja.
så jag tror det skall gå fint!
första gången jag krängde på ett däck själv. men det gick bra.
 
ställer en fråga här!
jag ska ha fälgar ifrån en suzuki gsx 750 på den. nu till min fråga kan man använda broms ok som är jorda för en bromsskiva som är 20 mm minder i diameter ?eller man bör skaffa ett broms ok som matchar skivans diameter? vi snackar om bak oket nu.
 
Med större bromsskiva krävs det mindre tryck på klossarna för samma bromsverkan, antar du tänker använda aprilians bromsok bak med en större skiva från gsxr-750? Jag säger prova :) hojen du bygger blir ju aningen tyngre än en 125cc så lite mer bromsverkan kanske inte är helt fel, annars kan du ju ändra utväxling på bromspedalen eller använda en annan diameter på bromscylindern. Men är för mycket som spelar in för det ska vara lönt att försöka räkna ut det matematiskt, så testa, blir det inte bra så modda

PS, vet inte om ni driver eller är seriösa, men sätter du mindre framdrev så får du lägre utväxling, dvs motorn kommer behöva varva mer för samma fart, för att kompensera detta får du gå NER i storlek på bakdrevet också om du vill komma tillbaks närmare standard. Att gå upp i storlek bak är ju samma effekt som att gå ner fram och gör bara att du får ännu lägre utväxling
 
Last edited:
idag kom bromsskivorna till fram ifrån Australien:)
IMG_0213.jpg
också fräste jag till ett broms oks fäste bak på jobbet.
blev ganska så nyd med det.
IMG_0215.jpg
 
fram hade jag tänkt att använda det här.
IMG_0216.jpg
det är gaffel ben och broms ok ifrån en Kawasaki zx10R 04-05.
som jag skrivit tidigare så hade jag tänkt att fräsa kronan själv.:banana
 
Bra. Jag blev lite rädd för att du tänkte använda GSX-R 750-grejer.
 
idag har jag tillverkat en ny ryck utjämnare för att få plats med det bredare bak fälgen.
blev riktigt nyd med den. så nu ska det bli kul att se om den passar och funkar som det är tänkt.
IMG_0217.jpgIMG_0218.jpg
den ska eventuellt lättas lite längre fram.
 
tillverkade lite delar idag.
IMG_0219_.jpg
men någon frek :3freak satte ut nollan fel så att ena lättnings fickan kom på fel plats.:smasha
så jag får göra en ny nästa vecka. som tur är så är alla programmen färdiga , så det är bara att
ta en ny bit och fräsa fram en ny.
 
:tummenupp Najs, jag har bläddrat förbi tråden flera gånger när jag läst rubriken i tron att det är nåt 16-årigt moppefucko som vill stajla utanför korvmojen med bredare bakdäck.
 
jag är kanske lite kryptisk av mig. och det var kanske en dum rubrik:smasha
men det handlar om ett SUPERMONO BYGGE.:banana
 
Är det inte lite väl mycket överkurs med en ZX10-gaffel på en hoj som väger 110 kg?
Kawan väger väl närapå det dubbla..
 
Är det inte lite väl mycket överkurs med en ZX10-gaffel på en hoj som väger 110 kg?
Kawan väger väl närapå det dubbla..
ja, det är lite väl mycket överkurs. men det är meningen att det ska vara lite over kill är det tänkt.
sen så är den gaffeln mycket snygg tycker jag och jag kom över den billigt.
det är ju inte precis gratis att bygga en supermono precis. så det blir lite ihopa plock av delar till att
börja med för att sen byta ut dom mot det jag vill ha på hojen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top