Superduke VS Buell XB9S

Superduke tveklöst! Finns ingen Buell som ens lirar i samma liga.

Skulle du börja med banåka skulle du nog också välja SuperDuken. ;)

Jag har kompisar som åker bana med XB9R, den tycks mig mer lämpad för bana med sin aerodynamik osv. Den är ju mer byggd som en reguljär sporthoj vad avser styre, pinnar, kåpa och sittställning.
Sedan tycker jag om den okonbventionella ingenjörskosnten med soppan i deltaboxramen, oljetanken integrerad i svingen, fälgmonterad singelskiva fram. Den eleganta dragningen av avgassystemet som ger en clean bakända.

Men sisnt men inte mints det som jag radade upp i mitt inlägg till Chronic: Den stora potentialen för mig att bygga på. Till alphojarna finns det inte så mycket varken snygga eller balla delar tycker jag. Även om det förstås verkar vara bättre kvalité/motorlivslängd på KTM-twinnarna än stånkorna.

Men som sagt, smaken är ju delad. Jag har iaf sakligt redogjort för mina personliga bevekelsegrunder för mitt val, det är det inte så många som har gjort i den här tråden. :hihi

Nu är det dags att slafa, vart sent i garaget.

/J

Man väljer sina strider på SH, eller?!..

Precis! :hihi

Men det här är ju en kul tråd! Att hoppa in och välja en stötstångshoj med högre vikt/effektförhållande och ett okonventionellt chassie istället för den hoj som hör till de trendigaste på SH är kul om man bara motiverar varför :hihi
Många kan ju nämligen inte motivera sina val. Idetta fall är det mest smaken som styr mig.

/J

Last edited:
Buell !!...Helt klart !... ( Jag vill inte min hoj ska bli en dussinhoj !)..:tummenupp

Jag har kompisar som åker bana med XB9R, den tycks mig mer lämpad för bana med sin aerodynamik osv. Den är ju mer byggd som en reguljär sporthoj vad avser styre, pinnar, kåpa och sittställning.
Sedan tycker jag om den okonbventionella ingenjörskosnten med soppan i deltaboxramen, oljetanken integrerad i svingen, fälgmonterad singelskiva fram. Den eleganta dragningen av avgassystemet som ger en clean bakända.

Men sisnt men inte mints det som jag radade upp i mitt inlägg till Chronic: Den stora potentialen för mig att bygga på. Till alphojarna finns det inte så mycket varken snygga eller balla delar tycker jag. Även om det förstås verkar vara bättre kvalité/motorlivslängd på KTM-twinnarna än stånkorna.

Jag förstår hur du tänker men om du får prova en SuperDuke och jämföra den med en XB9R på bana så tror jag du förstår vad jag menar. Saker som soppan i ramen och den fälgmonterade bromsskivan är okonventionellt men bara för det okonventionellas skull, hade det vart bra hade ju varenda japshoj haft det så. Oljan i svingen är smart men det hade ju varit vettigare att ha den i kopplingen så man kan styva upp svingen ordentligt. Aerodynamiken är katastrof, man måste nog var dvärg för att den ska vara bra. För min del träffade all luft mig nånstans i mellangärdet när jag kröp ner så gott jag kunde och den är så liten så man har ingenstans att ta vägen.

Det enda som är mer byggt som en konventionell sporthoj på Buellen är ju styret, det är brett och stort på SuperDuken men det är nog det enda tror jag. S-D:n är stabilare, rappare, ljusår bättre bromsar, bättre i fjädringen, bättre markfrigång, högre toppfart och bättre acceleration.

Det ska bli intressant att se om nya 1125 R överhuvudtaget kan matcha nån annan hoj i segmentet för just nu har Buell endast utseende och okonventionell ingenjörskonst som fördelar.

Har lovat mig själv att aldrig mera köra Buell! Provkörde en sådan för två år sedan, annat system och nåt mer enligt försäljaren. Inte värstingmodell dock. Tröttare hoj får man leta efter och vid vissa varvtal så var den riktigt obehaglig att köra. Snabbt chassie var det dock och hyffsade bromsar men det är det på en SV också... Och inte ens en SV skulle jag ta i med tång.
Duke helt klart, Buellen är till för konstiga människor.

Jag skulle välja Buellen för att den har ett skönare ljud i mina öron, tvåventilstoppar och 45-graders motor låter mycket roligare än det platt ljudet från 4-ventilad kortslagig L-twin tycker jag. Sedan har buellen en så potential på volym- och trimsidan. Det finns ända upp till 1440cc kit. Plus hela den enorma eftermarknaden av delar till Buell. Jag tänker på firmor som HillbillyMotors etc.

Buellen skulle jag kunna växa i, förbättra och bygga om. Sedan gillar jag designen på Buell. Speciellt i helvitt med bara blå Buelldekaler på "tanken". Dessutom känns banåka bättre och tillgängligare med en buell vad avser andra åkare/klasser, om jag jag skulle vilja ge mig in i det.
Kort sagt jag gillaar den slumrande potentialen/möjligheten till hotrod/sporthoj hos Buell. Men jag är ju ingen vanlig kund, så vilken som ger mest effekt och sånt i originalskick struntar ju jag i.

Det var en bra fråga! De som kör med vacumförgasare på HD kör oftast med original 40 mm Keihin upptill va 80 rwhp. Dess vacuumtrottel tycks helt enkelt vara ganska okänslig för motståndet i burken. Men man brukar modda dem lite också för bättre trottelrespons: http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm

Ska man ha högre effekt brukar de flest gå över till mekaniska spjällförgasare, tex S&S SuperE alt S&S Super G eller flatslide type Mikuni HSR 42, 45 eller 48mm (Jag har tex en HSR 48:a). Men det finns faktisk även en rätt okänd vacumförgasare för högre effekter som inte så många använder som heter Keihin CV 52. Den är på 52 mm och supportar lika hög effekt som tex S&S Super G (också 52 mm) samt HSR48. Fördelen med vacumförgasaren är ju att man får en lungare och mer lättkörd hoj i stan. Men det är ju tråkigt.. :hihi

Köper man en ny båge för massa cash så skall den inte behöva byggas om för en halv mille för att bli bra:D

Därför kör man inte Usa och Sovjet bågar:pannkyss

Köper man en ny båge för massa cash så skall den inte behöva byggas om för en halv mille för att bli bra:D

Därför kör man inte Usa och Sovjet bågar:pannkyss

Det är ju den kreativa dimensionen som är det högst stående disciplinen i hojintresset hävdar jag. Att bara köpa en hoj likt ett färdigbyggt motoredskap är ju lika platt som att vinna SM i dataspel. :D

"Usa- och Sovjetbågar" ska du skriva :pannkyss

/J

Oljan i svingen är smart men det hade ju varit vettigare att ha den i kopplingen så man kan styva upp svingen ordentligt. Aerodynamiken är katastrof, man måste nog var dvärg för att den ska vara bra. För min del träffade all luft mig nånstans i mellangärdet när jag kröp ner så gott jag kunde och den är så liten så man har ingenstans att ta vägen.

Det enda som är mer byggt som en konventionell sporthoj på Buellen är ju styret, det är brett och stort på SuperDuken men det är nog det enda tror jag. S-D:n är stabilare, rappare, ljusår bättre bromsar, bättre i fjädringen, bättre markfrigång, högre toppfart och bättre acceleration.

Det ska bli intressant att se om nya 1125 R överhuvudtaget kan matcha nån annan hoj i segmentet för just nu har Buell endast utseende och okonventionell ingenjörskonst som fördelar.

Oljan i kopplingen? Buellen har ju ett mycket mer raffinerat smörjsystem än KTM och andra vanlig sporthojar. Istället för en enda kompromissolja som inte får vara för hal för kopplingen, inte för sträv för motorn och inte för tunn för lådan, så har man ju på Buell/HD en separat transmissionsolja i koppling och växellåda.

Motorns smörjsystem är torrsump precis som på Porsche samt flyg- och racingmotorer. Oljan pumpas från en tank, trycks genom filter och in i motorn och läsas sedan tillbaks till tanken av en andra pump. Ingen smuts i motoroljan från koppling och växellåda, plus att man kan använda riktig racingolja utan JASO-godkännande.

Att ha "oljan i kopplingen " förstår jag inte vad du menar med. Buellens sving är ju redan rejält styv, dessutom erbjuder den som sagt fin kylning av oljan tack vare den geometriska utformningen av svingen samt aluminiumlegeringens goda värmeledningsförmåga. Det är ju inga problem att styva upp svingen ytterligare om man vill. Men i det hav av tillbehör till Buell så finns det inte så många svingar, det beror nog på att originalsvingen anses styv som den är, liksom ramen.

Sedan så gillar jag den slitstarka och helt rull- och kullagrade HD-motorn. Inte ett enda lager direkt i aluminiumgodset! Built to last jämfört med hur tex tom kammar lagras direkt i alumiumblocket på många sporthojar. Hur kul är det att lägga med portningsjobb på en sån slit-och släng topp?
Men nu vet jag inte hur Kotten har lagras sina kammar? Vet du?

XB9R resp XB12R har väl clipon och helt annan körställning än den i mina ögen sönderdesignade streetfightern Superduke?
När du menar "stabil" tänker du på Buellen kvickstyrdhet och att SD:n har mer försprång och därmed är stabilare på vägen sas? Eller menar du att SD:ns ram är styvare än Buellens??

Last edited:

Ural är ju en BMW kopia!:D
Ural%20bike%202.jpg

Vem fan väljer mellan en HD/Bulle och en Ural...:3freak

Tycker att båda cyklarna är så pass olika i karaktär så det blir svårt att jämföra dom. Antingen gillar man den ena eller den andra.

Jag provkörde inte så många andra hojar innan jag köpte min Buell. Har sneglat i många år just på XB12R då jag gillar ljudet enormt och vill inte ha en plastraket av dussinmått.

SuperDuke tycker jag är riktigt ball, och skulle jag varit ute efter en hoj inom det segmentet så varför inte.

Det som Buell däremot har som många andra saknar är definitivt karaktär och själ. Sedan blir det direkt en liten folksamling om man parkerar då många undrar vad för cykel man kör, vilket är kul.

Däremot skall du prova båda cyklar innan du bestämmer dig. Buellen är varken det snabbaste på gata och bana, men en skön kompromiss mellan glidare och högfartshoj. En hoj att växa i helt klart. Jag är 188 cm lång, 95 kg och sitter bra på min.

Speed triple

Borde inte Speed triple vara med i matchen???
Ska själv handla ngn av dessa hojar (dock isf xb12s), Superduken eller Speed triple. För min del lutar det åt Speed triple :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman