JT
I feel the need, the need for speed!
eh? av vilken anledning är den roligare???
Ja, varför är vissa saker roligare än andra?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
eh? av vilken anledning är den roligare???
Dessutom känns banåka bättre och tillgängligare med en buell vad avser andra åkare/klasser, om jag jag skulle vilja ge mig in i det.
Jag skulle välja Buellen för att den..
Skulle du börja med banåka skulle du nog också välja SuperDuken.![]()
Man väljer sina strider på SH, eller?!..
Jag har kompisar som åker bana med XB9R, den tycks mig mer lämpad för bana med sin aerodynamik osv. Den är ju mer byggd som en reguljär sporthoj vad avser styre, pinnar, kåpa och sittställning.
Sedan tycker jag om den okonbventionella ingenjörskosnten med soppan i deltaboxramen, oljetanken integrerad i svingen, fälgmonterad singelskiva fram. Den eleganta dragningen av avgassystemet som ger en clean bakända.
Men sisnt men inte mints det som jag radade upp i mitt inlägg till Chronic: Den stora potentialen för mig att bygga på. Till alphojarna finns det inte så mycket varken snygga eller balla delar tycker jag. Även om det förstås verkar vara bättre kvalité/motorlivslängd på KTM-twinnarna än stånkorna.
Jag skulle välja Buellen för att den har ett skönare ljud i mina öron, tvåventilstoppar och 45-graders motor låter mycket roligare än det platt ljudet från 4-ventilad kortslagig L-twin tycker jag. Sedan har buellen en så potential på volym- och trimsidan. Det finns ända upp till 1440cc kit. Plus hela den enorma eftermarknaden av delar till Buell. Jag tänker på firmor som HillbillyMotors etc.
Buellen skulle jag kunna växa i, förbättra och bygga om. Sedan gillar jag designen på Buell. Speciellt i helvitt med bara blå Buelldekaler på "tanken". Dessutom känns banåka bättre och tillgängligare med en buell vad avser andra åkare/klasser, om jag jag skulle vilja ge mig in i det.
Kort sagt jag gillaar den slumrande potentialen/möjligheten till hotrod/sporthoj hos Buell. Men jag är ju ingen vanlig kund, så vilken som ger mest effekt och sånt i originalskick struntar ju jag i.
Det var en bra fråga! De som kör med vacumförgasare på HD kör oftast med original 40 mm Keihin upptill va 80 rwhp. Dess vacuumtrottel tycks helt enkelt vara ganska okänslig för motståndet i burken. Men man brukar modda dem lite också för bättre trottelrespons: http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm
Ska man ha högre effekt brukar de flest gå över till mekaniska spjällförgasare, tex S&S SuperE alt S&S Super G eller flatslide type Mikuni HSR 42, 45 eller 48mm (Jag har tex en HSR 48:a). Men det finns faktisk även en rätt okänd vacumförgasare för högre effekter som inte så många använder som heter Keihin CV 52. Den är på 52 mm och supportar lika hög effekt som tex S&S Super G (också 52 mm) samt HSR48. Fördelen med vacumförgasaren är ju att man får en lungare och mer lättkörd hoj i stan. Men det är ju tråkigt..![]()
Köper man en ny båge för massa cash så skall den inte behöva byggas om för en halv mille för att bli bra
Därför kör man inte Usa och Sovjet bågar![]()
Ural..3223948Sovjetbågar?![]()
Oljan i svingen är smart men det hade ju varit vettigare att ha den i kopplingen så man kan styva upp svingen ordentligt. Aerodynamiken är katastrof, man måste nog var dvärg för att den ska vara bra. För min del träffade all luft mig nånstans i mellangärdet när jag kröp ner så gott jag kunde och den är så liten så man har ingenstans att ta vägen.
Det enda som är mer byggt som en konventionell sporthoj på Buellen är ju styret, det är brett och stort på SuperDuken men det är nog det enda tror jag. S-D:n är stabilare, rappare, ljusår bättre bromsar, bättre i fjädringen, bättre markfrigång, högre toppfart och bättre acceleration.
Det ska bli intressant att se om nya 1125 R överhuvudtaget kan matcha nån annan hoj i segmentet för just nu har Buell endast utseende och okonventionell ingenjörskonst som fördelar.
Ural..
Ural är ju en BMW kopia!![]()
Vem fan väljer mellan en HD/Bulle och en Ural...![]()
Ingen av dom! Köp en 950 SM istället, mycket roligaren än SuperDuken!
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |