Superduke-tråden

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag är 185 (Bara 75kg dock). Satt helt perfekt på 990SD. Gillade att den är hyggligt hög 850mm och har bra position för benen. Har för mig att R har ytterligare lite högre (och hårdare) sadel med.
Denna sidan är annars bra för att kolla: http://cycle-ergo.com/
Det är bara att åka..
 
Last edited:

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
hej har en duke 690 men då ja lång å rätt rund funderar ja på å byta till större titta på super duke länge en 1290 vore väll drömmen men då ja hittat en som vill byta min som är en 12a mot en 990 som är 10 sen vill han ha pengar i mellan som ja kan förstå då duken ligger lägre i värde
nu är ju mitt problem är det nått å ha för en som är nästan 190cm å som sagt 3siffrigt + :-D
Nu antar jag att du menar en Superduke 990. De brukar vara lite högre jämfört med andra hojar i samma klass så det bör vara en fördel för dig som är lite längre iaf :)
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Beställt en SUPER DUKE R EVO nu med lite powerparts godis inkl akrat.
Lagom taggad nu inför nästa säsong. Ska bli riktigt intressant o känna på den elektroniska fjädringen och jämföra lite med Öhlins 2,0 system som sitter på V4S och SF4S.
Grattis till en fet hoj! Sitter på en SDR 1290R -21
Jag har en SC Project CRT över som gått 200mil om du är intresserad! Tar 3minuter att byta ändrör på dessa.
 

Fridolf1290

Ny medlem
Gick med
17 May 2022
Hoj
1290 GT 2022
Jag köpte ett par lägre fotpinnar till superduke 2020-2021 i tron om att de skulle passa min 1290 GT 2022, men icke. Är det någon som är intresserad så säljes dom nu för 1200 sek (kostade 100 pund + 480 kr i importavgifter). Aldrig använda.


Dom är helt svareloxerade.

Mvh Fridolf
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag köpte ett par lägre fotpinnar till superduke 2020-2021 i tron om att de skulle passa min 1290 GT 2022, men icke,

Köpte precis en 2022 GT, beställde factory foot pegs/rearsets då jag inte får plats att växla utan att lägga benet på utsidan av tanken.
Återkommer med resultat när jag fått dem.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Köpte precis en 2022 GT, beställde factory foot pegs/rearsets då jag inte får plats att växla utan att lägga benet på utsidan av tanken.
Återkommer med resultat när jag fått dem.
Så är det på dom flesta hojarna för mig. :D Men det är bara bra, då vänjer man sig av med ofoget att sitta och såsa med hålfoten på fotpinnarna.
 

Fridolf1290

Ny medlem
Gick med
17 May 2022
Hoj
1290 GT 2022
Köpte precis en 2022 GT, beställde factory foot pegs/rearsets då jag inte får plats att växla utan att lägga benet på utsidan av tanken.
Återkommer med resultat när jag fått dem.
Ah, spännande. Enligt rottweiler performance skall det gå att sänka fotpinnarna på rearsets (factory), men Lelles hävdade motsatsen. Väntar just nu på MFW vario-pinnar. Återkommer med tankar om dessa.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Vilka förändringar har skett på 1290R under senare år? 2017 kom ny motor (annat trim) och hårdare fjädring, men bortsett från det? Ändrad vikt?
Vad är standard och vad måste beställas eller köpas till i extrapaket?

Jag går i köpestankar (beggat) och behöver veta vilka årsmodeller som är värt att kika på.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Raderad medlem 61114

Guest

berne

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2019
Ort
Stora Levene
Hoj
inte något än
god kväll,

jag trodde jag ville ha en HD nightrod, sen kom superduke upp på mitt flöde på Instagram.
nu börjar man tveka… vissa ser ruskigt brutala ut, sen med ett Akrapovics system… ja då blir man lätt såld.
Men lite osäker på vilken kubik man ska köra på, vad för/nackdelar mellan dom.
är väl normalbyggd.
 

lexcom

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
god kväll,

jag trodde jag ville ha en HD nightrod, sen kom superduke upp på mitt flöde på Instagram.
nu börjar man tveka… vissa ser ruskigt brutala ut, sen med ett Akrapovics system… ja då blir man lätt såld.
Men lite osäker på vilken kubik man ska köra på, vad för/nackdelar mellan dom.
är väl normalbyggd.

Super Duke på senare år har samma motor från 2014 (LC8) med 1301cc. Men hojarna har lite olika utseende där främst framlyset bytt lite utseende och en ny ram till 2020. 2024 kom en liten uppdatering med nytt framlyse igen och man har borrat upp volymen till 1350cc. Det fanns en gammal 990 superduke också men den har 15 år på nacken och har en betydligt mindre motor på 950cc.

Det korta svaret är att så länge du bortser från 990 och tittar på 1290 2014- så är det i praktiken samma motor. Så välj och vraka utifrån utseende och utrustning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
god kväll,

jag trodde jag ville ha en HD nightrod, sen kom superduke upp på mitt flöde på Instagram.
nu börjar man tveka… vissa ser ruskigt brutala ut, sen med ett Akrapovics system… ja då blir man lätt såld.
Men lite osäker på vilken kubik man ska köra på, vad för/nackdelar mellan dom.
är väl normalbyggd.
Fin motor.
Motorrad körde 5000mil - den var som ny.
Bra vrid, så enormt trevlig om man gillar "street-stuket".
Skulle passa mig för ett alltför "aggresivt" avgassystem, den kan låta jäkligt illa, alltså inte skönt utan bara illa.
Hade en SD 1290 från 2016 och tyckte att den var väldigt trevlig, körde även lite bankurser med den, och även en semestertur.
Så kan inte svara på för/nackdelar med den äldre, bara att jag tycker att den nya var trevlig.
2014 tror jag hade något bekymmer med växeltrumman, som löstes 2015, så jag skulle satsa på 2015 och framåt.
Tyvärr har vi ingen acceptabel ÅF i norra delen av landet, annars skulle jag kunna tänka mig att ge den ett nytt försök.


KTM_Norge.JPG
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fin motor.
Motorrad körde 5000mil - den var som ny.
Bra vrid, så enormt trevlig om man gillar "street-stuket".
Skulle passa mig för ett alltför "aggresivt" avgassystem, den kan låta jäkligt illa, alltså inte skönt utan bara illa.
Hade en SD 1290 från 2016 och tyckte att den var väldigt trevlig, körde även lite bankurser med den, och även en semestertur.
Så kan inte svara på för/nackdelar med den äldre, bara att jag tycker att den nya var trevlig.
2014 tror jag hade något bekymmer med växeltrumman, som löstes 2015, så jag skulle satsa på 2015 och framåt.
Tyvärr har vi ingen acceptabel ÅF i norra delen av landet, annars skulle jag kunna tänka mig att ge den ett nytt försök.


View attachment 494580
Inte Lindroths alltså? :)

Det var en fantastiskt fin bild!!!
 

berne

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2019
Ort
Stora Levene
Hoj
inte något än
god kväll

Jag har hittat en KTM som jag är spekulat på
Gått 1600mil
Pris 140,
2019
Är det rimligt pris?

Även sett att det verkar finnas like olika varianter av superduke
Superduke R
Superduke EVO
Vad är skillnaden?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
god kväll

Jag har hittat en KTM som jag är spekulat på
Gått 1600mil
Pris 140,
2019
Är det rimligt pris?

Även sett att det verkar finnas like olika varianter av superduke
Superduke R
Superduke EVO
Vad är skillnaden?
Bör gå att hitta billigare.
EVON har semiaktiv fjädring.

Mysig hoj är det i vilket fall.
 

lexcom

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
god kväll

Jag har hittat en KTM som jag är spekulat på
Gått 1600mil
Pris 140,
2019
Är det rimligt pris?

Även sett att det verkar finnas like olika varianter av superduke
Superduke R
Superduke EVO
Vad är skillnaden?
Ja fullt rimligt så länge den är väl servad och i gott skick. Det är säljarens marknad just nu med tanke på att våren närmar sig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top