Superduke-tråden

En fråga till ska det vara någon packning mellan slaven och mountingplaten? Eler är det alu mot alu?:död:3freak
 
Passar nyare 07- modellers kåpor min superduke från 2005?? Funkar det att byta tank till en nyare variant också?
 
Ny SD-ägare! :banana

Åkte in för en provkörning på Johans MC i fredags och kunde inte åka därifrån utan den :)

Blev en original -08 uttagen -10 som gått 800 mil. Nyservad och i nyskick förutom några små repor efter en läggning på höger sida. Tråkigt väder idag och oplanerat så blev man hundvakt igår så jag har inte hunnit köra mer än kanske 20 mil i helgen. Men sjukt roliga 20 mil! Sålde min 640 för ett par veckor sedan och hade tänkt köpa fyrhjuling men kunde inte motstå denna efter en provkörning.

Första frågan kommer direkt. Misstänker lite kopplingsslir från hojen, men är lite osäker eftersom den skall ha varit genomgången och har ingen vidare erfarenhet av slirande kopplingar på hojar. Men tre saker får mig att klura på om det är något med kopplingen.

För det första så känns sliret tydligast på tvåan när man skall slanga. Kraften kommer inte alls tillräckligt direkt för att få upp den på tvåan, utan ett jäkla ryckande på ganska höga varv. På lägre varv där vridet är gött så är det som att ha nåt som jämnar ut kraften och segar ut draget. Dock känner jag inget slir på högre växlar, och det är väl där det brukar börja?

För det andra så går växlarna i ganska hårt. Inte bara ettan till tvåan och vice versa (som det brukar vara) utan även tvåan till trean kan klonka rätt rejält. Och det är med indragen koppling och efter att ha låtit varven sjunka t.o.m.

För det tredje så är det ganska rejält rassel på tomgång stillastående med kopplingen ute. Drar jag in kopplingen så tystnar det helt.

Vad tror ni? Nojjig eller fel?

Önskelistan nu blir väl slipon, mappling, filter, SAS, 41 drev bak, tailtidy, stripes till fälgarna och lite annat gött. Inga problem att veta vad man skall spendera pengar på i vinter :tummenupp :näsblod

Tack på förhand! :Bugar
 
Grymt nöjd med nya lampan och tanken!!

Nu när jag bytt till 07:ans front så säljer jag min instrumentering från min 06:a

Bytt ditt Leo mot Yoshi? P.g.a. utseende eller annan orsak? Försöker klargöra för mig själv vilket slipon man skall spara ihop till. Lutar åt FMF Apex just nu. Tycker de är snygga och överkomligt pris, verkar låta gött också. Men har ju kört Yoshi innan och gillar de skarpt...:gnissla
 
Hej,

Jag hade ett FMF apex kolfiber slip (svarta) på min Superduke -10'a. Lät hur gött som helst och passade
rysligt bra, såg snyggt ut. Dock låter det så in i helvete, nästan så att bilalarmen gick igång när man startade skapelsen. Fanns inga direkta db killers heller. Dom som fanns skulle monteras i "grenen" och det
ger ju inget resultat... Jag hade satsat på Akra med db alt yoshi med db.
................................................................................................
Bytt ditt Leo mot Yoshi? P.g.a. utseende eller annan orsak? Försöker klargöra för mig själv vilket slipon man skall spara ihop till. Lutar åt FMF Apex just nu. Tycker de är snygga och överkomligt pris, verkar låta gött också. Men har ju kört Yoshi innan och gillar de skarpt...:gnissla
 
Passar nyare 07- modellers kåpor min superduke från 2005?? Funkar det att byta tank till en nyare variant också?

All plast funkar förrutom framskärm och framlampa.

För att få den nya designen på framlampan måste man köpa en hel del nya prylar och framförallt den nya instrumenteringen som e asdyr...

Däremot så går det att få på nyare tanken med lite pill utan en massa inköp. Se mina bilder ovan.:yoparty
 
Bytt ditt Leo mot Yoshi? P.g.a. utseende eller annan orsak? Försöker klargöra för mig själv vilket slipon man skall spara ihop till. Lutar åt FMF Apex just nu. Tycker de är snygga och överkomligt pris, verkar låta gött också. Men har ju kört Yoshi innan och gillar de skarpt...:gnissla
kraschade på Gelleråsen och tänkte att ombyte förnöjer.. Snyggare design på Yoshi, men piporna går rakt ut bakåt, vilket medför att det blir glipor på varje sida av nummerplåten. Leo var mer inåtböjda och snyggare bakifrån.
 
Ny SD-ägare! :banana

Åkte in för en provkörning på Johans MC i fredags och kunde inte åka därifrån utan den :)

Blev en original -08 uttagen -10 som gått 800 mil. Nyservad och i nyskick förutom några små repor efter en läggning på höger sida. Tråkigt väder idag och oplanerat så blev man hundvakt igår så jag har inte hunnit köra mer än kanske 20 mil i helgen. Men sjukt roliga 20 mil! Sålde min 640 för ett par veckor sedan och hade tänkt köpa fyrhjuling men kunde inte motstå denna efter en provkörning.

Första frågan kommer direkt. Misstänker lite kopplingsslir från hojen, men är lite osäker eftersom den skall ha varit genomgången och har ingen vidare erfarenhet av slirande kopplingar på hojar. Men tre saker får mig att klura på om det är något med kopplingen.

För det första så känns sliret tydligast på tvåan när man skall slanga. Kraften kommer inte alls tillräckligt direkt för att få upp den på tvåan, utan ett jäkla ryckande på ganska höga varv. På lägre varv där vridet är gött så är det som att ha nåt som jämnar ut kraften och segar ut draget. Dock känner jag inget slir på högre växlar, och det är väl där det brukar börja?

För det andra så går växlarna i ganska hårt. Inte bara ettan till tvåan och vice versa (som det brukar vara) utan även tvåan till trean kan klonka rätt rejält. Och det är med indragen koppling och efter att ha låtit varven sjunka t.o.m.

För det tredje så är det ganska rejält rassel på tomgång stillastående med kopplingen ute. Drar jag in kopplingen så tystnar det helt.

Vad tror ni? Nojjig eller fel?

Önskelistan nu blir väl slipon, mappling, filter, SAS, 41 drev bak, tailtidy, stripes till fälgarna och lite annat gött. Inga problem att veta vad man skall spendera pengar på i vinter :tummenupp :näsblod

Tack på förhand! :Bugar
Då tycker jag du ska åka tillbaka till Johans MC och kolla med dem.. ett vanligt fel är just att slavcylindern ger med sig. Satsa i så fall på en Oberon slavcylinder.
 
Tack för hjälpen! Skall ta en sväng förbi i veckan och kolla vad de säger. Vad är symptomen på en kass slavcylinder? förutom om den skulle läcka?

Angående FMF så känns det ju inte kul om det inte går att få ner ljudet i alla fall tillfälligt för besiktning. Får kolla på om det eventuellt skulle gå att bygga egna dB-killers, men det är ju lite speciell form på utblåset...

Slänger upp en bild på pärlan där hon står nu när regnet piskar ute. Kan ju inte så ute och frysa!

image.jpg
 
Last edited:
Det går rätt fort att slänga på originaldämparna dock inför en besiktning. Även om man skulle ha tummen mitt i handen.
 
Jagade lite torra vägar idag och hittade faktiskt en del. Blev ca 13 mil, bland annat en sväng Lygnern runt. Gillar SD:n mer och mer för varje mil :tummenupp
Photo 2013-09-21 12 33 08 kopia.jpg
 
Varför min hoj hjärndöd med originaldämparna när den är kall? Med Akrat var den yrvaken från start, men nu med original och när den är kall, så går det knappt att lyfta framhjulet med kopplingen, om jag inte beter mig betydligt mer aggressivt.

Det är alltså stooooor skillnad jämfört med om motorn har hunnit bli väldigt varm. Den skillnaden fanns inte med akrapiporna :huvet
 
Blev en liten tur idag i höstsolen!!
 

Bifogat

  • 20130924_113747.jpg
    20130924_113747.jpg
    245.4 KB · Visningar: 107
  • 20130924_130452.jpg
    20130924_130452.jpg
    246.5 KB · Visningar: 86
Ingen av er som har ett framlyset/frontpaket att sälja? Kan bara instämma med alla andra, grymt kul hoj!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top