Superduke-tråden

Hej!

Tänkte höra lite om någon här på forumet har drevat om sin SuperDuke...

Min är just nu originaldrevad (16-38) och det fungerar lite sådär inne i stan och mellan köer... (strax under 3000varv i 50 km/h på 2:an...:gnissla)
Han hoppar kängruhopp och tycker livet är pest och 1an känns lite..ehh "ryckig" :D

Klurat på att dreva om till 16-40 eller tom. 16-41... (måste jag byta kedja?)
Visst toppfarten kommer att minska men, handen på hjärtat, jag kör oftare i stan än strax över 230 km/h.... (kan ha med åldern att göra..)

Hur har ni drevat era hojar?? :confused:

/issi

-06:an som jag kör hade 17t fram original.. Jag har drevat ner till 17, precis som det blev från -07.

Min ärliga kommentar är nog... Lev med det!

Motorn har ett kortare, men mer kraftfullt register än de flesta andra hojar. Konsekvensen är att hon som du säger studsar fram under 2500-3000, och därifrån blir "för stark" (omöjligt, men ändå) på ettan vid stadskörning. Ska du dreva ner så mkt att hon blir bra i stadstrafik så måste du gå ner rejält mkt.. Och topp under 200+ känns inte relevant om du ska köra lite bana också.

Jämna ut rycket lite med kopplingen, det sliter mindre eftersom det inte är nån belastning på den än vad ryckandet sliter på drevpaket mm.

Och låt henne vara värd det när du njuter bana eller bonnväg :tummenupp.
 
Henne!!??!?
min hoj är en han.... jag gränslar inte brudar.... :hihi

Lutar åt 16-40.... det borde ge toppfart runt 220...

/issi

16/38 (om det nu är original) ger 230 (liiiite drygt) och sen är det varvstopp. Har inte kört till stoppet så jag vet inte exakt. Men hade 9500rpm och 230 km/h sharp.

Och Dukes gillar :whip, it´s a she!

Henne!!??!?
min hoj är en han.... jag gränslar inte brudar.... :hihi

Lutar åt 16-40.... det borde ge toppfart runt 220...

/issi


Hur gick det med London btw?
 
Last edited:
Well.... Man tjänade inte så mycket som man kanske kunde hoppas...
159 £ med frakt inom UK... ~1900 kr, Lelles säljer för 2300 kr.
Men alltid något så jag har beställt iallafall :)

Vore jag du skulle jag slå till på en Tuneboy eller PCIII, och kolla så dina throttle bodies är hyffsat synkade. Då blir den som en japs/tysk i smidighet på gasen. Det mesta av ryckigheten sitter ju i den helt tvärkassa insprutningen/mappen. En ny gasrulle från G2 gör underverk även den :tummenupp
 
Last edited:
Vore jag du skulle jag slå till på en Tuneboy eller PCIII, och kolla så dina throttle bodies är hyffsat synkade. Då blir den som en japs/tysk i smidighet på gasen. Det mesta av ryckigheten sitter ju i den helt tvärkassa insprutningen/mappen. En ny gasrulle från G2 gör underverk även den :tummenupp

Mmm han är ju mappad för Remusblåsen som sitter på... men "ryckigheten" beror mer på att han är så stark på 1:an, växlar man till 2:an får man ligga och slira på kopplingen för att han inte ska hoppa jämfota... Det borde ny drevning iallafall delvis bota...

Men visst, Tuneboy är intressant... :tummenupp
Går den att dela eller är den en hoj/Tuneboy

Hur funkar gasrullen??

Var det din SDR - 07 som stod hos Ragge i lördags?
Hur gick det med dig, såg inte såå farligt ut trots allt, eller?

/issi
 
Mmm han är ju mappad för Remusblåsen som sitter på... men "ryckigheten" beror mer på att han är så stark på 1:an, växlar man till 2:an får man ligga och slira på kopplingen för att han inte ska hoppa jämfota... Det borde ny drevning iallafall delvis bota...

Men visst, Tuneboy är intressant... :tummenupp
Går den att dela eller är den en hoj/Tuneboy

Hur funkar gasrullen??

Var det din SDR - 07 som stod hos Ragge i lördags?
Hur gick det med dig, såg inte såå farligt ut trots allt, eller?

/issi

Jag hade samma "problem" med min, drevning gjorde knappt nånting för ryckigheten. Men individuellt mappad redan, eller den som bara följer med piporna? En individuell mapp kan göra rätt mycket. Jag personligen tycker att den som Akrapovic/KTM har (och som handlaren lägger in vid byte av blås) är helt tvärkass. Iofs. ska man ju inte begära mer då den ska passa alla hojar och man måste ha rätt mycket marginal med A/F-ratio osv. Med tuneboy gäller en licens per hoj då man plockar ut en upplåsningskod ur respektive hoj's ECU. Dock är programvara och kabel till diagnosuttaget samma (har kabel ligger om du blir sugen nån dag).

G2's gasrulle är precis samma som KTM säljer som PowerPart. Fast billigare och tufft eloxerad i rosa :D Du byter själva rullen och sen följer det med tre olika kammar som ändrar utväxlingen när du vrider på. Den snällaste är riktigt skön då man inte alls behöver vara lika känslig på gasen som med original. Den här bilden säger det mesta!

Japp, det är min som står där nu :gråta Jag har klarat mig bra, lite skavanker bara, kunde varit värre. Dock blir det ju snordyrt för f.bolaget att fixa den så får väl se hur dom agerar. Ingenting fel på hojen bara massa repor tyvärr. Fick dock summan idag på vad det kommer kosta, det är dyrt med KTM-delar :död

BTW, är det Nickelurings gamla du köpt? Den som stått hos Ragge nu i vinter?
 
Last edited:
massor av text...............

Hmm.. den där gasrullen i rosa är riktigt intressant..... Den ska jag kolla närmare på. :tummenupp
Gissar att det är Akra/KTM standardmappning som han har nu... En sån som Ragge har gett honom...
Vad kostar en Tuneboylicens?

Japp! Det är Nickes gamla hoj :D
Världen är liten, vi delade garage på Kungsholmen för några år sedan....

Tur i oturen att du klarade dig!
Vet hur det är.... stod på näsan med min förra hoj - med halvförsäkring! :huvet

/issi
 
Oj , vad hände ?

Korta versionen: Slingerväg ute på vischan, möte mitt i böj, och jag "fega ur" och valde diket istället för hans grill. Rätt val enligt dom som var med så man får väl vara rätt nöjd ändå. Bli kylarprydnad på en gammal Mondeo lockar inte, om inte annat kunde ju hojen blivit sne :D

Det roligaste var dock Hobbes kommentar efteråt,
"- Du har vurpat, men har f-n bättre puts på grejerna än vad jag som precis tvättat har".
 
Last edited:
Korta versionen: Slingerväg ute på vischan, möte mitt i böj, och jag "fega ur" och valde diket istället för hans grill. Rätt val enligt dom som var med så man får väl vara rätt nöjd ändå. Bli kylarprydnad på en gammal Mondeo lockar inte, om inte annat kunde ju hojen blivit sne :D

Det roligaste var dock Hobbes kommentar efteråt,
"- Du har vurpat, men har f-n bättre puts på grejerna än vad jag som precis tvättat har".

Skönt att höra att du klarade dig Henrik:tummenupp
Hur gick det med hojen?
 
Korta versionen: Slingerväg ute på vischan, möte mitt i böj, och jag "fega ur" och valde diket istället för hans grill. Rätt val enligt dom som var med så man får väl vara rätt nöjd ändå. Bli kylarprydnad på en gammal Mondeo lockar inte, om inte annat kunde ju hojen blivit sne :D

Det roligaste var dock Hobbes kommentar efteråt,
"- Du har vurpat, men har f-n bättre puts på grejerna än vad jag som precis tvättat har".

Vad gör man inte för att pigga upp, jag måste också tillägga att det är jävligt hårt att ha sinnesnärvaro att fatta beslutet att slanga ut på åkern för att inte fastna med framhjulet i diket.

Värsta stuntshowen, skönt att det inte blev värre och att du körde hem efteråt.

/A
 
Skönt att höra att du klarade dig Henrik:tummenupp
Hur gick det med hojen?

Beror på vem man frågar :D Ingenting av värde/betydelse som blev skadat, men allt på vänstersidan blev repigt utav leran/gruset, menar verkligen allt.

jag måste också tillägga att det är jävligt hårt att ha sinnesnärvaro att fatta beslutet att slanga ut på åkern för att inte fastna med framhjulet i diket.

Är man professionell racerförare så är man, det ligger liCksom i ens rutin att ta såna beslut i pressade situationer :gnissla
 
Beror på vem man frågar :D Ingenting av värde/betydelse som blev skadat, men allt på vänstersidan blev repigt utav leran/gruset, menar verkligen allt.



Är man professionell racerförare så är man, det ligger liCksom i ens rutin att ta såna beslut i pressade situationer :gnissla

Glad att det gick bra :) Fega inte ur nu bara!


Vad är priset på klubban nu då ;)?!
 
Vad gör man inte för att pigga upp, jag måste också tillägga att det är jävligt hårt att ha sinnesnärvaro att fatta beslutet att slanga ut på åkern för att inte fastna med framhjulet i diket.

Det har jag oxå prövat, funkar utmärkt! :tummenupp

Fast det funkar mindre bra när man ska slanga över en mc som ligger preciiiiis framför en. Då blir det framåtvolter och uppvaknande i sandfållan, med sand i mun, näsa och innanför ögonlocken, och en arm som är av :näsblod
 
Sjukt lång tråd det här! Kan man få en kort beskrivning av ev sjukdomar/småfel/stora fel som uppstått på era -06_or?
 
Sjukt lång tråd det här! Kan man få en kort beskrivning av ev sjukdomar/småfel/stora fel som uppstått på era -06_or?

Det största problemen är väl:

Soppapumpen, cykeln dör vid hård inbromsning och lite soppa ombord.

Bromsbeläggen fram, skall vara bytta vid service (garantiåtgärd)

Slavcylindern till kopplingen är av bristande kvalité.

/A
 
Last edited:
Sjukt lång tråd det här! Kan man få en kort beskrivning av ev sjukdomar/småfel/stora fel som uppstått på era -06_or?

Haft min -06 sen ny (-07).

Inga brister förutom det självklara, dyr service och törstig den rackaren.

Soppapumpen i tanken som Hobbes säger är en ingenjörsmiss. "Skålen" är fel vänd. Så vid broms på bana och mindre än halv tank så skjuts all sås upp/fram i tanken med kort "soppatorsk" som resultat. Det gäller REJÄLA bromsningar, jag har aldrig råkat ut för det på gata öht. Men alltid på bana när man gör 200 - 80 inför kurva.

Det går att åtgärda genom att helt enkelt väda soppapumpen så att "skålen" vänds bakåt, då fastnar tillräckligt mkt soppa i skålen för att man ska tills resten kommer ner där den ska va igen! HUR man gör det får du fråga nån annan om.

Jag har frågat om det skulle hjälpa att peta i sån "race-skum" i tanken så att det inte rör sig så mkt, men det skulle tydligen inte hjälpa.
 
Oki , Henrik . Lite tur i oturen då att det gick så pass bra som det gjorde ..

Ingen som åkte efter Mondeon och "talade" förnuft ;)

Mvh
 
Ingen som åkte efter Mondeon och "talade" förnuft ;)

Nej, han stanna & var lite skärrad, men gjorde inge fel om du frågar mig. Vägen var smal och hyffsat skymd sikt.. Jag "fega ur" mitt i böj då jag tyckte det var lite väl tight för ett möte :näsblod Hade det stått #46 på cutsen så hade man väl bara nypt till spåret än hårdare, och gått med knäskrap i dikeskanten! Men riktigt så duktig är jag inte, även om man gärna vill tro det :lol
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top