Superduke-tråden

hej! jag är sugen på att köpa en SD.. vad är normal priset på en 06:a?
60 loppor är väl hyffsat? hojjen ska vara i mycket bra skick..

Mvh Matte

60 är ett grymt bra pris! (tycker vi som har en). Väldigt mycket kul för pengarna!

Annan fråga!

Vet någon här vad ett komplett "Vitt" plastkitt kostar till SD? Har dreglat lite över den vita sedan den kom och funderar på att byta plastkittet.
 
60 är ett grymt bra pris! (tycker vi som har en). Väldigt mycket kul för pengarna!

Annan fråga!

Vet någon här vad ett komplett "Vitt" plastkitt kostar till SD? Har dreglat lite över den vita sedan den kom och funderar på att byta plastkittet.

Jag googlade i förrgår på Superduke verkleidung och fick upp lite träffar efter en del bläddrande. Sparde dock ingen länk...
 
60 är ett grymt bra pris! (tycker vi som har en). Väldigt mycket kul för pengarna!

Annan fråga!

Vet någon här vad ett komplett "Vitt" plastkitt kostar till SD? Har dreglat lite över den vita sedan den kom och funderar på att byta plastkittet.

Kylarvingarna kostar drygt 2200:-/st, de på lampan ligger på 150:-/st. Dom på kutsen har jag ingen koll på men har en PDF med alla delar så du kan slå hos t.ex Karlströms Motor om du vill?
 
Den lackade plasten bak vid dynan kostar ca930kr styck. Jag fick pris på "kylvingarna" på 1880kr st. Tycker det är bra pris.
 
Last edited:
Fifan, fick hem mina HP i veckan, meckade på dämparna samma kväll.. Man e ju nyfiken! Ur med bafflarna för man är ju ingen kyckling - men fy fan vad det låter :-) ballt ljud men en aning högt. Kör ju som en iller o vill ju inte locka till mig farbror blå mer än nödvändigt. Funderar just på om bafflarna skall i eller ur. Hur kör ni era system? Att det skiljer mellan system är ju klart o jag tycker mina rör är både korta o grova invändigt men jag har inget att jämföra med...

Annars är det väl seniorvarning på mig.. har t o m dämpare på min Chopper :rolleyes:

MVH/ Jonas
 
Fifan, fick hem mina HP i veckan, meckade på dämparna samma kväll.. Man e ju nyfiken! Ur med bafflarna för man är ju ingen kyckling - men fy fan vad det låter :-) ballt ljud men en aning högt. Kör ju som en iller o vill ju inte locka till mig farbror blå mer än nödvändigt. Funderar just på om bafflarna skall i eller ur. Hur kör ni era system? Att det skiljer mellan system är ju klart o jag tycker mina rör är både korta o grova invändigt men jag har inget att jämföra med...

Annars är det väl seniorvarning på mig.. har t o m dämpare på min Chopper :rolleyes:

MVH/ Jonas

Mitt Akra helsystem går ALLTID utan insatser, enda gången dom varit i var när en övernitisk besiktningsman på Sviestad bad mog plugga igen.

Mullret är nog det sista Länsman bryr sig om, farten eller bristen på styrande hjul i backen är nog ett större problem.

Fördelen med att åka twin är ju att motorljudet inte blir lika ettrigt som med rad 4 så man stör nog inte lika mkt.

Kör utan.

/A
 
Jag är sugen på att montera vita lyktkåporna/kylvingarna från SDR 09 och ha kvar svarta bakdelen. Vad tror ni om det? Någon som vet om det vita baljuset från 690smr passar på SDR?
 
God Hjul på Er SuperDukar!

Kan meddela att jag mötte en av Era hårdare bröder ikväll!:D Med -2 grader på mätaren så taxar en SuperDuke in vid 18.30-tiden för påfyllning av soppa vid Statoil i Hammarby Sjöstad!:yoparty Snyggt jobbat!:tummenupp
 
Någon som har bra tips på gaffelolja till SD. Skulle vilja ha en följsammare rörelse men det kanske inte räcker med att byta olja. Funderar på Öhlinsolja, någon som har provat detta?

Det kanske även är lika bra att demontera allt och byta bussningar:va


Hoppas att ni har haft en riktigt god jul:)
 
Det är 5 i framgaffeln standard. Har för mig att öhlins har ner till 2,5 men jag kan ha fel där. Kanske finns ännu tunnare. Med tunnare olja blir det mjukare dämpning frågan är vad du menar med mer följsam? Känns det som gaffeln "kärvar" eller är den bara för hård?
 
Någon som har bra tips på gaffelolja till SD. Skulle vilja ha en följsammare rörelse men det kanske inte räcker med att byta olja. Funderar på Öhlinsolja, någon som har provat detta?

Det kanske även är lika bra att demontera allt och byta bussningar:va


Hoppas att ni har haft en riktigt god jul:)

Om du med följsam menar att du vill att den skall reagera lättare över små ojämnheter så skall du ta isär hela gaffeln och polera gaffelrören både invändigt och utvändigt för att minska friktionen. När du sätter ihop den så kan du sätta Öhlins vita lithiumfett i själva packboxens glidyta. Jag förutsätter att du har rätt fjäder så att du får rätt häng så att du inte har en massa förspänning? Förspänningen hindrar också gaffeln från att jobba mjukt.
 
Om du med följsam menar att du vill att den skall reagera lättare över små ojämnheter så skall du ta isär hela gaffeln och polera gaffelrören både invändigt och utvändigt för att minska friktionen. När du sätter ihop den så kan du sätta Öhlins vita lithiumfett i själva packboxens glidyta. Jag förutsätter att du har rätt fjäder så att du får rätt häng så att du inte har en massa förspänning? Förspänningen hindrar också gaffeln från att jobba mjukt.

Helt rätt, vill att gaffeln ska röra sig utan några "hack". Gaffeln på SD har en liten tendens till för hög friktion.

Ska plocka ner den och polera benen, ev. byta glidbussningarna. Ska även fixa Öhlins lithiumfett och gaffelojla, hoppas att dom har viskositet 5 om det nu är standard för jag vill absolut inte ha mjukare gaffel.
 
Helt rätt, vill att gaffeln ska röra sig utan några "hack". Gaffeln på SD har en liten tendens till för hög friktion.

Ska plocka ner den och polera benen, ev. byta glidbussningarna. Ska även fixa Öhlins lithiumfett och gaffelojla, hoppas att dom har viskositet 5 om det nu är standard för jag vill absolut inte ha mjukare gaffel.

Om du byter bussningarna så kan det blir kärvare, de du redan har är ju lite slitna så då glappar dom också lite grann, vilket gör gaffeln följsammare. Oljeviskositeten bör du inte byta som sagt. Tunnare olja gör att den blir mjukare så tillvida att gaffeln går fortare i botten när du bromsar. Tjockare olja kan ge problem med kavitation (luftbildning) vilket gör att oljan kan funka ännu sämre. Hålen i dämpenheten är avpassade för i ditt fall SAE5 så då är det helt rätt att fortsätta med den.:tummenupp
 
:D Värt! Svart är coolt, men jag har läst i den här tråden att dom orangefärgade är 2.7km/h snabbare än dom svarta...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top