Superduke-tråden

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Jag har också sett sådana tidigare, men hittar inga modellspecifika nu varken på Ebay eller butiker -därav frågan.


kollat runt en stund nu men hittar inget...
trodde puig skulle ha men jag får inte fram något.

bildsöker man på google så kan man se nån enstaka men inget om tillverkare :va
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har lite svårt att få i fyran och femman... Hamnat i nåt sorts mellanläge/ingen växel flera gånger nu. Sjukt störigt. Något vanligt fenomen, eller behöver jag bara träna upp min vänsterfot lite mer?

Raceväxlat hade varit gött...
 

mickloh

Medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Har lite svårt att få i fyran och femman... Hamnat i nåt sorts mellanläge/ingen växel flera gånger nu. Sjukt störigt. Något vanligt fenomen, eller behöver jag bara träna upp min vänsterfot lite mer?

Raceväxlat hade varit gött...

Det är ganska vanligt, har själv upplevt det ett par ggr, det brukar ske vid lite slarvig växling. Du kan googla "false neutral", det är ingenting unikt för Duken iaf. :)

 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Gött! Har ju råkat ut för det innan på andra hojar också nu när jag tänker på det. Gött att det inte verkar vara något typfel på SD iaf.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag har aldrig hittat ett neutralläge på min superduke mer än där det ska vara.
Trodde superduken var skonad ifrån det, däremot 1290 vet jag har problem.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja lyckas också hitta neutrallägen mellan växlarna ibland. när jag gasar upp på bakhjulet på 1an och går över till 2an så brukar neutralen vilja hoppa i ibland fast att jag har haft drivning på 2an någon sekund. men misstänker att det är jag som inte växlar ordentligt i dessa lägen.
 

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
ktm 990 superduke 2011
Har samma bekymmer med min. Händer inte alltid, men emellanåt. I synnerhet låga hastigheter/motorbroms och gärna i kösurfning när man såklart inte vill att skiten ska dö.

I mitt fall är jag dock helt övertygad att det beror på röten kombo mellan mapp/akra/luftburk. Sitter ju originalburk på (fortfarande inte fått tummen ur röven, se tidigare i tråden) att byta till MotoHooliganburken som säkerligen är rätt för mappen/akrasystemet.

Hittade lösningen på mitt problem. Bara att starta den och låta den stå på tomgång i 15 min tror jag det var. Det är en givare till gasspjället som antingen nollställer sig eller vad den gör. Hojen går kanon iaf:banana
 

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
ktm 990 superduke 2011
2 gånger har min dött nu när jag har haft kopplingen indragen och skulle ha varvat upp. Idioter på vägen som inte ville flytta sig, så jag tänkte att jag fångar deras uppmärksamhet med hjälp av lite motorvarv.

Så dör hojen. Så min fråga är vad kan det vara för fel?
Kan tillägga att det har aldrig hänt förut.

Tacksam för tips och idéer

Låt den stå på tomgång i 15 min utan att röra något stäng sedan av den. Jag fick en helt ny hoj efter detta den har inte stannat en gång på ca 200 mil
 

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R
Hejsan,

Jag har sålt Street Triplen och letar nu efter en SD990. Efter jag har läst mycket här i tråden samt en hel del googlande så har jag hittat flera olika svar ang skillnader mellan en "vanlig" SD och SDR.

Jag förstår att det är bara SDR 2008 som har den starkare motorn. Men övriga SDR årsmodeller 2009-2013 har dom den vassare styrgeometrin, eller är SDR enbart en annan färgsättning 2009-2013?

Provkörde en SDR 2012 med orginal avgassystem, mycket trevlig hoj men hade väntat mig lite mera ös i motorn. Under 4000 varv så var den ganska bångstyrig, visst twinnar gillar inte låga varv men trodde att den skulle ha lite bättre botten.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Provkörde en SDR 2012 med orginal avgassystem, mycket trevlig hoj men hade väntat mig lite mera ös i motorn. Under 4000 varv så var den ganska bångstyrig, visst twinnar gillar inte låga varv men trodde att den skulle ha lite bättre botten.

kanske är just originalutförandet som gör den tråkig? kan bara säga hur min 2007a är med slipons, mappad, rottweilerfiltret, samt omdrevad. och den går riktigt bra oavsett varvtal, skjuter på helt okej från 2k varv på 2an-3an, men visst de händer bra mycket mer över 4. 1an är totalt livsfarlig och man vrider på rullen utan att tänka sig för även ifrån tomgång :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Skulle ge lite kärlek idag var det tänkt. Gick åt helvete på alla sätt och vis. Pyspunka bak, så där blir det väl att hitta nån ny ost att slänga på, eller ge sig på att försöka laga? Aldrig vågat laga innan, men nu kör jag ju mest pendel, så why not? Får ta med hjulet till lokala däcknasaren när vinterdäckskaoset har lagt sig...

Skulle sen rulla bort den till en spolplats i området, men där var vattnet avstängt, så hojen ser fortfarande ut som en jävla rest från ett vulkanutbrott, grå och jävlig.

Vidare tänkte jag slänga på lite underhållsladdning, men hittade varken min gamla laddare eller ork att komma in till batteriet. Någon som dragit snabbkopplingsgerät från batteriet till lämplig plats? Gjorde det på min gamla Ducce och Ctek-laddaren, och det var ju smidigt.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Skulle ge lite kärlek idag var det tänkt. Gick åt helvete på alla sätt och vis. Pyspunka bak, så där blir det väl att hitta nån ny ost att slänga på, eller ge sig på att försöka laga? Aldrig vågat laga innan, men nu kör jag ju mest pendel, så why not? Får ta med hjulet till lokala däcknasaren när vinterdäckskaoset har lagt sig...

Skulle sen rulla bort den till en spolplats i området, men där var vattnet avstängt, så hojen ser fortfarande ut som en jävla rest från ett vulkanutbrott, grå och jävlig.

Vidare tänkte jag slänga på lite underhållsladdning, men hittade varken min gamla laddare eller ork att komma in till batteriet. Någon som dragit snabbkopplingsgerät från batteriet till lämplig plats? Gjorde det på min gamla Ducce och Ctek-laddaren, och det var ju smidigt.

Hörrudu... den där behöver tvättas efter varje tur. Innan jobbet och efter jobbet om man pendlar
Finns trådar där man dragit snabbkopplingen. Jag hade kopplingen hängande innanför den lilla kåpan vid batteriet har jag för mig. Ev nåt buntband för att hålla den på plats. Inga större operationer för att fixa det.
Kör hårt!
//David
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
De gånger jag lagat däck på bilen har det funkat kanon med en sån där vulkaniserande mojäng. Gjorde det på R1:an med för 15 år sen.
För pendling skulle jag säga att det funkar kanon, fast alla kommer troligtvis idiotförklara mig nu
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hörrudu... den där behöver tvättas efter varje tur. Innan jobbet och efter jobbet om man pendlar
Finns trådar där man dragit snabbkopplingen. Jag hade kopplingen hängande innanför den lilla kåpan vid batteriet har jag för mig. Ev nåt buntband för att hålla den på plats. Inga större operationer för att fixa det.
Kör hårt!
//David
Haha, jag har ju varit extremt pedant back in the days när man kört ~200 mil om året och putsat efter varje körning. Nu måste jag erkänna att Superduken har blivit tvättad en (1!) gång i år, och har verkligen fått bekänna färg som ett pendlingsfordon. Men, jag ska allt göra i ordning den som den ska vara. Nån gång. :)

Får fila på en käck lösning för snabbkopplingen till batteriet också. Nån gång. :)

Kontentan är väl att två kids och hus inte är 100% kompatibelt med putsführermentaliteten som man hade förr om åren...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
De gånger jag lagat däck på bilen har det funkat kanon med en sån där vulkaniserande mojäng. Gjorde det på R1:an med för 15 år sen.
För pendling skulle jag säga att det funkar kanon, fast alla kommer troligtvis idiotförklara mig nu
Jag har också hört att det lirar att laga på det där sättet, vilket kanske är att svära i kyrkan när man kör mördarhoj. Samtidigt, ingen aning om hur stort hålet är, eller vad det är som orsakat pyspunkan, så där får jag konsultera med däcktjommen när jag orkat med att plocka ner skiten och lämnat in det. Däcket håller säkert en halv säsong till i alla fall, rent mönstermässigt.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Haha, jag har ju varit extremt pedant back in the days när man kört ~200 mil om året och putsat efter varje körning. Nu måste jag erkänna att Superduken har blivit tvättad en (1!) gång i år, och har verkligen fått bekänna färg som ett pendlingsfordon. Men, jag ska allt göra i ordning den som den ska vara. Nån gång. :)

Får fila på en käck lösning för snabbkopplingen till batteriet också. Nån gång. :)

Kontentan är väl att två kids och hus inte är 100% kompatibelt med putsführermentaliteten som man hade förr om åren...

Ta bort kåpan så sitter batteriet där.
Bara att skruva dit kontakten, lite tajt med plats och pill för att få ut batteriet kanske.
Men vill minnas att du kommer åt polerna utan att ta ut det.

Förstår precis familjebilden. Har själv två kids och en till på väg.
Tänkte mig en bandagssäsong nästa år... vi får väl se
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top