Superduke-tråden

Hej!
Ny ägare av en Superduke -08! Mycketn nöjd men har lite problem med instrumenteringen...
Hojen startar som den ska och går som den ska men instrumenteringen strular. Ibland tänds alla lampor på panelen utopm F1 och oljelampan, varvräknaren går i botten percis som vid uppstart, ibland tänds även F1 lampan. Har mätt upp batteriet och det fungerar som det ska.
Någon som haft liknande problem?
 
Tjenare! köpte mig en superduke för några veckor sedan.. ganska trevlig hoj att köra förutom att jag fick problem med den nästan direkt.. det är en 05:a som har gått ca 2500 mil.

Den fungerade perfekt i några dagar men helt plötsligt när jag var ute och körde så började den gå konstigt.. det är som att den slår av tändningen på mellan registret eller som att den inte får soppa.. någonting händer iaf vid 5-6 tusen varv och uppåt. Det känns nästan som ett varvstopp om ni förstår hur jag menar..
jag har haft isär alla kontakter nere vid bateriet och gjort rent där så där är fint nu, alla säkringar är okej.. Jag har även haft isär tilt sensorn för jag har hört att den kan ställa till liknande problem om det inte fungerar korrekt. men inget av detta har hjälpt.. testade att köra en sväng utan tilt sensorn men fortfarande samma problem. Kan det vara något problem med ecu:n så att det måste återställas eller något? det känns ju mest som att det är något glapp eller liknande eftersom det bara kom helt plötsligt när jag körde..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! det är säkert någon här av alla kunniga människor som kan ha någon idé på en lösning.

Tack på förhand!

// hagerr
 
Hejsan!
Köpte en superduke häromdagen, är nu på jakt efter andra kåpor till den.
Någon som har en uppsättning som vill sälja?

Det är en vanlig SD ifrån 2007
 
Hejsan!
Köpte en superduke häromdagen, är nu på jakt efter andra kåpor till den.
Någon som har en uppsättning som vill sälja?

Det är en vanlig SD ifrån 2007

Du kan ju kolla min annons... Dom kåporna kommer iofs från -05-06 men dom ska passa ändå.

Edit: Hmmm, annonsen har visst gått ut, men prylarna finns kvar.
 
Last edited:
Tjenare! köpte mig en superduke för några veckor sedan.. ganska trevlig hoj att köra förutom att jag fick problem med den nästan direkt.. det är en 05:a som har gått ca 2500 mil.

Den fungerade perfekt i några dagar men helt plötsligt när jag var ute och körde så började den gå konstigt.. det är som att den slår av tändningen på mellan registret eller som att den inte får soppa.. någonting händer iaf vid 5-6 tusen varv och uppåt. Det känns nästan som ett varvstopp om ni förstår hur jag menar..
jag har haft isär alla kontakter nere vid bateriet och gjort rent där så där är fint nu, alla säkringar är okej.. Jag har även haft isär tilt sensorn för jag har hört att den kan ställa till liknande problem om det inte fungerar korrekt. men inget av detta har hjälpt.. testade att köra en sväng utan tilt sensorn men fortfarande samma problem. Kan det vara något problem med ecu:n så att det måste återställas eller något? det känns ju mest som att det är något glapp eller liknande eftersom det bara kom helt plötsligt när jag körde..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! det är säkert någon här av alla kunniga människor som kan ha någon idé på en lösning.

Tack på förhand!

// hagerr

Nu är inte jag någon specialist... men prova att nollställa ecu'n. Starta hojen, låt stå på tomgång i 15 minuter utan att röra gasen. Börja med det... annars vet jag inte vad som kan vara felet.
 
Nu är inte jag någon specialist... men prova att nollställa ecu'n. Starta hojen, låt stå på tomgång i 15 minuter utan att röra gasen. Börja med det... annars vet jag inte vad som kan vara felet.



Tja! Det har jag redan provat.. 2 gånger till och med.. en vanligt och en där jag lät hojen stå utan batteriet kopplat några dagar innan tomgångskörningen.. Tack ändå :)

// hagerr
 
Hejsan!
Köpte en superduke häromdagen, är nu på jakt efter andra kåpor till den.
Någon som har en uppsättning som vill sälja?

Det är en vanlig SD ifrån 2007

Om du inte hittar ett komplett kit, så har jag en höger sidokåpa till tanken. Den har en ytterst liten skrapning på utbuktningen för kylarlocket. Ungefär 2x5mm. Det är en vit kåpa, men vore ju bra för den som vill ha ett extra kit att lacka i egen anda. Det går ju att köpa nån del här och där om man orkar. Finns ju lite på Ebay också.
 
Har kollat lite på tråden men undrar hur lätt och hur dyrt/billigt det är att bygga om en R till 2-sitsig och vise versa, dvs en 2-sitsig till en R bakdel. R bakdelen är ju bara för snygg och 2-sitsigt måste man ju ha om man ska hålla tjejen lycklig. Har ingen SD men det är information jag måste veta om jag skall börja söka det rätta exemplaret!
 
Är det någon som har ett tips hur jag kan spänna åt bakfjädern. Vill ha ett mindre häng än 50 mm.
Finns det att köpa eller låna ett färdigt KTM-verktyg så jag slipper ta bort stötdämparen?
 
Har kollat lite på tråden men undrar hur lätt och hur dyrt/billigt det är att bygga om en R till 2-sitsig och vise versa, dvs en 2-sitsig till en R bakdel. R bakdelen är ju bara för snygg och 2-sitsigt måste man ju ha om man ska hålla tjejen lycklig. Har ingen SD men det är information jag måste veta om jag skall börja söka det rätta exemplaret!
Kostnaden är ca: 12-14000kr kommer inte ihåg exakt vad det slutade på. Det drar iväg en hel del eftersom det är så många delar som måste bytas. Det enda som går att återanvända är bakramen, sadellåset (låspinnen måste bytas!), blinkers och reg. skylten. Sadel, sidoplast, bakskärm, fotpinnar, elektroniklådan, pinnen till sadellåset, bakljus och skyltbelysning samt skruvar till alltihop. Plus dom grejer jag har glömt. Många kartonger blev det... :brinnerup
 
Är det någon som har ett tips hur jag kan spänna åt bakfjädern. Vill ha ett mindre häng än 50 mm.
Finns det att köpa eller låna ett färdigt KTM-verktyg så jag slipper ta bort stötdämparen?

Kolla 24mx... Köpte där till enduron. Annars borde väl vilken haknyckel som helst funka
 
Tjenare! köpte mig en superduke för några veckor sedan.. ganska trevlig hoj att köra förutom att jag fick problem med den nästan direkt.. det är en 05:a som har gått ca 2500 mil.

Den fungerade perfekt i några dagar men helt plötsligt när jag var ute och körde så började den gå konstigt.. det är som att den slår av tändningen på mellan registret eller som att den inte får soppa.. någonting händer iaf vid 5-6 tusen varv och uppåt. Det känns nästan som ett varvstopp om ni förstår hur jag menar..
jag har haft isär alla kontakter nere vid bateriet och gjort rent där så där är fint nu, alla säkringar är okej.. Jag har även haft isär tilt sensorn för jag har hört att den kan ställa till liknande problem om det inte fungerar korrekt. men inget av detta har hjälpt.. testade att köra en sväng utan tilt sensorn men fortfarande samma problem. Kan det vara något problem med ecu:n så att det måste återställas eller något? det känns ju mest som att det är något glapp eller liknande eftersom det bara kom helt plötsligt när jag körde..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! det är säkert någon här av alla kunniga människor som kan ha någon idé på en lösning.

Tack på förhand!

// hagerr

Kolla om bensinpumpens filter i tanken är skitigt. Annars kan du ju testa mappa om den.
 
Last edited:
Vad var det för fel?

haha det var så pinsamt så jag egentligen inte vill prata om det..

killen jag köpte hojen av varnade mig för att vissa kontakter glappade lite och även att tilt sensorn hade strulat tidigare.. så självklart trodde jag att något av detta orsakade problemen.
När man är helt inställd på att det är ett lite svårare fel så glömmer man enkelt bort att kolla på de simplare grejerna så som tändhattar osv.. haha

Så problemet var helt enkelt att ena tändhatten satt lite löst..

( var tvungen att berätta hela historian så att ni inte tror att jag är helt dum i huvudet.. )

// hagerr
 
haha det var så pinsamt så jag egentligen inte vill prata om det..

killen jag köpte hojen av varnade mig för att vissa kontakter glappade lite och även att tilt sensorn hade strulat tidigare.. så självklart trodde jag att något av detta orsakade problemen.
När man är helt inställd på att det är ett lite svårare fel så glömmer man enkelt bort att kolla på de simplare grejerna så som tändhattar osv.. haha

Så problemet var helt enkelt att ena tändhatten satt lite löst..

( var tvungen att berätta hela historian så att ni inte tror att jag är helt dum i huvudet.. )

// hagerr

:tummenupp
 
Jag ställde hojen på tomgång i 15 minuter igår, trodde inte det skulle göra så mkt... Men jävlar vilken skillnad det blev på låga varv.... Mycket mjukare gång, inte alls lika ryckig
 
Jag ställde hojen på tomgång i 15 minuter igår, trodde inte det skulle göra så mkt... Men jävlar vilken skillnad det blev på låga varv.... Mycket mjukare gång, inte alls lika ryckig
Tar du bort SAS-ventilen och byter till sportluftfilter så försvinner det helt..:tummenupp
 
Hej alla.

Jag har ingen erfarenhet alls av KTM 4-taks hojar, men de nya 690cc encylindriga har synnerligen imponerande effekt. Dom måste ju gå som skollade troll :).......håller de bra med? Jävligt snygga hojar med.
 
Hej alla.

Jag har ingen erfarenhet alls av KTM 4-taks hojar, men de nya 690cc encylindriga har synnerligen imponerande effekt. Dom måste ju gå som skollade troll :).......håller de bra med? Jävligt snygga hojar med.
Tyvärr så är du i fel del om du ska prata 690.. Här är det endast 990 som gäller... :crash:arsele:tungan
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top