Superduke-tråden

Jo det ska du faktiskt göra då den går fel, minns inte om det var fett eller snålt men det är att rekommendera. Det dom gör är att lägga på Akra-mappen, oavsett slipon typ. tror den mapped dessutom är tänkt att köras utan insatser.
 
Tycker hertigen har varit lite oharmonisk och understyrt en hel del. Har en 06:a med standardfjädring. Har nu läst på lite och insett att fjädringen är anpassad för en förare som väger cirka 75 kg. Själv väger jag cirka 115 kg i kallingar. Min tanke är att jag måste byta fjädrar, fram och bak för att fjädringen ska kunna jobba optimalt. Problemet är att KTM endast har fjädrar upp till 95 kilo. Självfallet är det bättre än vad jag har i dagsläget men ska jag lägga ut 3500 kr på fjädrar vill jag ju ha fjädrar som är helt anpassade efter min vikt. Någon som vet var man kan få tag på hårdare fjädrar?
 
Jo det ska du faktiskt göra då den går fel, minns inte om det var fett eller snålt men det är att rekommendera. Det dom gör är att lägga på Akra-mappen, oavsett slipon typ. tror den mapped dessutom är tänkt att köras utan insatser.

Den kommer gå snålt utan mappning vilket inte är bra för motorn.
Men du kan mappa den själv via TuneECU om man har tillgång till laptop, kabel och minst en hand.
Finns olika mappar för olika modifikationer på hojen. Enklast är väl Akramappen om du bara har slipon, men den är fet som bara den. Kolla runt på sidan lite och även på superduke.net. Jag kan lotsa dig om du vill. Vill du optimera till max får du gå till din lokala bromsbänk och hosta upp en jäkla massa dollars. Men drag i spisen blir det!

Glömde säga att TuneECU är gratis. En firma tar en bra timpeng för några minuters mappning.
 
Last edited:
Hojt! Har du kabel man kan ansluta med för TuneECU? Ska tydligen finnas rätt trevliga bränslemappar att lägga in.
Något vi kanske kan kolla på ihop en helg?
 
Den kommer gå snålt utan mappning vilket inte är bra för motorn.
Men du kan mappa den själv via TuneECU om man har tillgång till laptop, kabel och minst en hand.
Finns olika mappar för olika modifikationer på hojen. Enklast är väl Akramappen om du bara har slipon, men den är fet som bara den. Kolla runt på sidan lite och även på superduke.net. Jag kan lotsa dig om du vill. Vill du optimera till max får du gå till din lokala bromsbänk och hosta upp en jäkla massa dollars. Men drag i spisen blir det!

Glömde säga att TuneECU är gratis. En firma tar en bra timpeng för några minuters mappning.

Jag hade uppskattat en guide på svenska här på SH enormt! =) Vad för någon sladd behövs?

http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/KTM.html ?
 
Last edited:
Tycker hertigen har varit lite oharmonisk och understyrt en hel del. Har en 06:a med standardfjädring. Har nu läst på lite och insett att fjädringen är anpassad för en förare som väger cirka 75 kg. Själv väger jag cirka 115 kg i kallingar. Min tanke är att jag måste byta fjädrar, fram och bak för att fjädringen ska kunna jobba optimalt. Problemet är att KTM endast har fjädrar upp till 95 kilo. Självfallet är det bättre än vad jag har i dagsläget men ska jag lägga ut 3500 kr på fjädrar vill jag ju ha fjädrar som är helt anpassade efter min vikt. Någon som vet var man kan få tag på hårdare fjädrar?

Vad sägs om att gå ned i vikt då? 20 kilo tar inte mer än max 4 månader att gå ner med lite ambition. Det är win-win då du slipper specialbeställa och mindre vikt = snabbare fartökning :D
 
Jag har en 05:a som jag har monterat på en -07 på för att slippa problem och få mer volym. Allt går perfekt men det jag funderar på är hur det fungerar med soppalampan nu. Eftersom soppapumpen (där väl sensorn för lampan sitter?) är original från 05 så sitter den ju betydligt längre ner, vilket borde innefatta att det kanske bara är en liter bränsle eller liknande kvar när den tänds, så är det iallafall i min teori, någon som VET hur mycket bränsle man BORDE ha kvar i en 07 tank med allt annat från en 05:a?

Tack på förhand!

MVH

Johan
 
Igår var jag ute på premiärturen på min superduke, riktigt roligt tills jag fick soppatorsk i vänsterfilen på e4an i rusning.. Soppalampan lyste inte, likaså tändes inte F reserv trippen. Några teorier/tankar om vad som kan vara fel?

Vh

Edit: Skall prova lyfta på tanken och plocka ner givaren så jag kan testa i ett separat kärl, förhoppningsvis är det givaren som gett upp.
 
Last edited:
Jag tog mig också en premiärtur i helgen, 4 grader och regn. Tur att hojen var nyvaxad och ren. Över 4K varv så sladdade bakhjulet. Blev att fesköra i regnet. :gråta
 
Första milen lagda. 32 närmare bestämt! Jäkligt gött var det. Lite kallt, lite halt, men trevligt sällskap av en till Superduke och en Smc R. Love it! :)
 
Men Jocke, du måste göra något åt din avatar... den skvallrar ju om trepip och det vet ju alla att det tillhör det förgångna :-) Tack själv för trevlig tur!
 
Nu är inte jag nån virtuos på detta, men en kabel som kopplas till hojen via en PC behövs. Beskrivning på hur den skall se ut finns på TuneECU.com och Superduke.net
En tuneboy kabel går alldeles utmärkt.
Henke, Robbelibobban har kabel som går att hyra för sällskap till kaffet.

Nån exakt beskrivning på TuneECU lägger inte jag ut då jag är alltför dåligt insatt för att kunna agera support. Själva förfarandet finns på youtube.

/D
 
Vad åker ni på för däck gott folk?

Har ett pirelli diablo strada bak som satt på när jag köpte hojen, däcket
Är i bra skick så det gör jag inget åt.
Fram däremot sitter orginal dunlop däcket på, och är tyvärr sopslut. Förslag på
Däck?

Använder hojen till 85% gata, resterande någon smc broms/kurv samt eventuellt någon bankörning. Förra året åkte jag r6 med pilot power 2ct, vilket jag tycker funkade perfekt.

Mvh:)
 
Då det verkar som jag blir ägare till en 06:a nu till helgen är man ju lite smånöjd...MEN.
Jag har mycket svårt för framlampan! Någon som har bra tips på hur man uppdaterar denna skokartong på bästa sätt?

Borde ju inte va helt omöjligt och byta till en 07:a, vad finns det mer för alternativ?

Mvh
 
Hej

Jag undrar om det finns SDR 08:or som har gamla motorn? 07:or vet jag men hur är det med 08:or? Går det att se utan att plocka ner motorn om det är nya eller gamla motorn?

Tacksam för hjälp :)
 
Vad åker ni på för däck gott folk?

Har ett pirelli diablo strada bak som satt på när jag köpte hojen, däcket
Är i bra skick så det gör jag inget åt.
Fram däremot sitter orginal dunlop däcket på, och är tyvärr sopslut. Förslag på
Däck?

Använder hojen till 85% gata, resterande någon smc broms/kurv samt eventuellt någon bankörning. Förra året åkte jag r6 med pilot power 2ct, vilket jag tycker funkade perfekt.

Mvh:)

Jag har kört superduke nonstop sedan 2008. Har provat Pirelli Corsa III, Diablo Rosso samt Rosso 2. Alla dessa däck är usla när det regnar men grymma när det är varmt/tort. Livslängden är väl sådär men med bra grepp och känsla. Funkar perfekt vid bankörningar också. Sen så ska ju SportSmart från Michelin(tror jag) vara bra. Även Diablo Super Corsa samt Metzler M3 ska vara schyssta.
 
Jag har kört superduke nonstop sedan 2008. Har provat Pirelli Corsa III, Diablo Rosso samt Rosso 2. Alla dessa däck är usla när det regnar men grymma när det är varmt/tort. Livslängden är väl sådär men med bra grepp och känsla. Funkar perfekt vid bankörningar också. Sen så ska ju SportSmart från Michelin(tror jag) vara bra. Även Diablo Super Corsa samt Metzler M3 ska vara schyssta.

Dunlop Sportsmart, det är det absolut bästa allrounddäcket just nu. Bra i regn, fantastiskt i torrt och ett bra bandäck, dessutom överlägsen livslängd...!:):tummenupp
 
Körde en sväng idag och när jag svängde av från en väg så märkte jag att växelpinnen bara hängde och dinglade.. Det var själva staget som går från växelpinnen som hade lossnat och försvunnit. Någon som har artikelnummer på det? Kollat på ktmshop.se men jag hittar inget :confused:

http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=234&c=C086113410 är det nr40!? Fyfan 700 spänn! Då kör jag på min lösning=lång m6a för en bråkdel av 700. Får väl köpa på mig några i reserv om det ger vika ute i skogen.
 
Last edited:
Det blev ett Dunlop sportsmart, inte hunnit så många mil men hittills är jag grymt nöjd :yoparty

Jag har beställt en uppsättning sådana jag med efter all positiv bedömning de fått här på SH. Ska bli intressant att prova.

Sen har man gått och beställt en passande jacka också, kunde inte låta bli. :)
 

Bifogat

  • iconjacka.jpg
    iconjacka.jpg
    137.5 KB · Visningar: 74
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top