Superduke-tråden

Är på semester nu och är hemma igen nästa söndag. Bör ha fått dem innan dess annars är det lite lurt.

Jag fick ett mail av honom där han sa att Royal Mail av någon konstig anledning hade returnerat paketen till honom,därav dröjsmålet. Han bad om ursäkt och skulle skicka dom igen på stört!
 
Börjar störa mig på att min kedja behöver justeras rätt ofta, visst är den lite gammal men ändå.

Min gamla kawa hade en fin automatisk kedjespännare..typ en fjäder och en bricka den vilade på så att den alltid höll sig spänd, finns det till våra hojar eller någon universal tro?
 
Jag kör en hel del bana på sommaren:tummenupp

Men sätila var ligger det

I spetsen på sjön lygnern 4 mil syd/öst om GBG.

Du är på Falkenberg mest då eller?
Vad är det för bullerkrav som gäller där? Kan man köra med akra?
Körde där sist -03 på R1.
 
Nån som ska iväg och köra bana i sommar?

Jag vill med, kul om man kunde sammanstråla.:)

Tänkte försöka köra så mycket bana som möjligt i sommar. Tyvärr är det enda bokade hittills Gotland 3 dagar i Juni med Actionpics.
Annars så får man försöka köra så mycket som möjligt på Sviestad. De har mycket tider i år http://www.lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning

De har tyvärr krav på orginalsystem dessa dagar, men det blir mycket åkning för pengarna.

Ser fram mot att starta sesongen snart. Tycker att snön snart kan försvinna.
 
I spetsen på sjön lygnern 4 mil syd/öst om GBG.

Du är på Falkenberg mest då eller?
Vad är det för bullerkrav som gäller där? Kan man köra med akra?
Körde där sist -03 på R1.

Ja det va ju inte så långt.

falken kör jag en del på o det har inte varit några problem med acra:tummenupp

Kör på anderstorp o en del på skånes banor.

får se hur det känns o köra till våren:gnissla

skrotade min förra superduke pga av en highsider:näsblod
 
De har tyvärr krav på orginalsystem dessa dagar,

Hmm . jag snackade med nån kille där förra året och han sa att dom skulle börja mäta ljudet på banan ......Nån som hört nått mer om det ?

Annars är det ett djäkla tilltag detta med tvång på Orginalsystem bara för att dem är så slöa att de inte orkar mäta de som misstänks låta för mkt ..
Undrar jag hur mkt bilarna som åker där låter och då de kör tävlingar ....dubbelmoral är bara förnamnet ....grisar :(
 
Vi gjorde en mätning med db-mätare i somras på tre st SD:s alla med akra utan insatser. På fullgas nära varvstopp på fyran så gick ingen över 96db.
Polaren kör Triumph Street Tripple och den gick över 105db med insatser!
V-Twin is da shit!!
 
Vi gjorde en mätning med db-mätare i somras på tre st SD:s alla med akra utan insatser. På fullgas nära varvstopp på fyran så gick ingen över 96db.
V-Twin is da shit!!

Yep, har också kört min 950SM med Akra utan killers på både Gelleråsen och Sviestad flera gånger utan problem.
Da shit iz da word:D
 
Vi gjorde en mätning med db-mätare i somras på tre st SD:s alla med akra utan insatser. På fullgas nära varvstopp på fyran så gick ingen över 96db.
Polaren kör Triumph Street Tripple och den gick över 105db med insatser!
V-Twin is da shit!!

Mätte min SMR på Mittsverige i somras, fullt skaft på fyran, Akra utan insatser och inte över 96dB...det är schysst:tummenupp
Akra med kat och insatser i den EU-godkända varianten från KTM är dessutom typgodkänd med hojen, känner inte till något annat system/hojtyp som är det?
Med andra ord räknas det som orginalsystem...:)
 
Niklas,
Ursäkta en okunnig som aldrig fattat nåt om kattor: Sitter de i originalburkarna, eller...? Och finns det kattor i Akra's slipon?
Tacksam för en smula upplysning i ämnet...:D
/Lars

Det sitter en i ingången på y-röret och en i ingången på vardera ljuddämparen (Akra alltså). Det är bara cylindriska kassetter som man lätt plockar ur. Man skall enligt uppgift inte köra med kat och insatser med akramappen som medföljer, då brinner katterna upp:)

Kattar och insatser ligger i samma låda i garaget...:)

I originalpiporna vet jag inte om det sitter katter men det förutsätter jag...

edit: Det finns två typer av Akraslipon, med EU papper eller inte. De med papper är typade med hojen och kostar ytterligare en tusenlapp. De har kattar. Den icke godkända saknar kattar men är i övrigt identiskt. Ingen av slipon varianterna passar helsystem dock, där finns det också två olika ljuddämparkit, med eller utan EU-godkännande...
 
Last edited:
Polaren kör Triumph Street Tripple och den gick över 105db med insatser!...
:yoparty

Skämt åsido, visst har det krävts en del gullande både med insatser såväl som med bantjifen för att få min trippel att passera nålsögat vid ljudmätningarna...:rodnar
 
I originalpiporna vet jag inte om det sitter katter men det förutsätter jag...


Sitter katt i orginalen. Det är därför de blir så sjukt varma.
Jag har en extra orgiandämpare hemma som jag tänkt att öppna lite. Fast då bör jag ju mappa om hojen med. Fast jag har hört att hojen ofta blir ryckigare i insprutningen med acramappen. Någon som vet?

Problemet med krav på orginalljuddämpare på sviesta är ju eftersom de inte anser sig ha tid att mäta 70 hojar på en kvällskörning. Därför har de ju satt endast orginal för att slippa mäta/tjafsa med alla. Jag kan förså deras resonemang i alla fall. Även om t.ex. en R6a på 16´000 varv med orginal låter sjukt mycket...
LMS ljudkrav är enda anledningen att jag inte har acra på min hoj :huvet
 
Det sitter en i ingången på y-röret och en i ingången på vardera ljuddämparen (Akra alltså). Det är bara cylindriska kassetter som man lätt plockar ur. Man skall enligt uppgift inte köra med kat och insatser med akramappen som medföljer, då brinner katterna upp:)

Kattar och insatser ligger i samma låda i garaget...:)

I originalpiporna vet jag inte om det sitter katter men det förutsätter jag...

edit: Det finns två typer av Akraslipon, med EU papper eller inte. De med papper är typade med hojen och kostar ytterligare en tusenlapp. De har kattar. Den icke godkända saknar kattar men är i övrigt identiskt. Ingen av slipon varianterna passar helsystem dock, där finns det också två olika ljuddämparkit, med eller utan EU-godkännande...

Tackar för det, Niklas. Skönt med nån som kan sprida lite ljus över grejorna man åker omkring och har så sjuuukt kul med:D
 
Sitter katt i orginalen. Det är därför de blir så sjukt varma.
Jag har en extra orgiandämpare hemma som jag tänkt att öppna lite. Fast då bör jag ju mappa om hojen med. Fast jag har hört att hojen ofta blir ryckigare i insprutningen med acramappen. Någon som vet?

Med acramappen och pipor så blir insprutningen mycket mjukare och behagligare. Det går att få ännu bättre med en custom map men jag tycker det funkar bra med standard acramap. Jämför med original är det stor skillnad i gassvar och mjukhet, speciellt på låga varv:tummenupp

Tackar för det, Niklas. Skönt med nån som kan sprida lite ljus över grejorna man åker omkring och har så sjuuukt kul med:D

Your welcome:)
 
Last edited:
Back
Top