Superduke-tråden

Fanns några bra klipp som länkades till youtube i nåt ämne härifrån. Det var en instruktör som lärde några grönjölingar på sporthoj hur man kör på bakhjulet på en bana. Såg profsigt ut. Ingen som vet vilket klipp jag menar och har en länk?


Här kommer en instruktionsfilm, ser ju så löjligt lätt ut.....
http://www.bike.se/content/2323/[/QUOTE]



Carlb grymt klipp. Perfekt att det är samma hoj. Men det ser ju så löjligt lätt ut. Där ser man ju också hur hög balandspunkten är. KOmmer nog knappast komma dit :rolleyes: Han grav lite mer generella tips som man får öva på själv. Samt viktigt att tänka på. Det är ju bra också.


Hobbes,

Precis annars kan man skaffa sig en R1a ;) Powerwheelie is the shit. Ska testa så får jag se. Men visst f*n är det nervöst.
 
kÖRA PÅ BAKHJULET

Nu till en annan fråga
Köra på bahjulet

Vilket är receptet för att börja köra på bakhjulet för en som inte gjort det förut? Det är till en kompis som vill köra bakhjul med sin SD men han har inte internet :rolleyes:

Jag har gasat upp den lite på ettan och känt på den men inget mer.

Vet att man ska koppla upp den på 2:an så den rycker upp och sen ska man gasa upp den till balanspunkten och köra och sen växla upp om man vill köra mer. Men det är teorin.

hur gör man i praktiken. Hur gör man lättast med minst risk. Gasa upp den på ettan är väl ganska riskabelt då det går relativt sakta och ryckigt.



Abslut enklast är om du kör i ca 70Kmh på 2ans växel sen gasar du bara till och är med på fot bromsen. Att köra på 1an går visserligen men är mer riskabelt om du är ovan. hojen kommer komma väldigt fort upp och då lär du genast växla vidare till 2an eller släppa av eller bromsa me bakbromsen för att inte hamna på ryggen. När du väl fått till växlingarna på bakhjulet finns det inga gränser. 200kmh+ är inga problem alls på bakhjulet me superduken. Dock är min R drevad å lite lull sen är de ju lite annan kör ställning ,kanske har betydelse men som sagt inga problem att åka långt eller fort på bakhjulet me superduken. Av dom hojar ja kört tycker ja det är den lättaste av alla att slanga med. den vill ju bara åka på 1 hjul =):yoparty
 
Last edited:
Kan ge lite input angående min inlärning av bakhjulsåka ..

Jag lärde mig på 1ans växel med min gamla -06a dock med orginal drevning 17t.. med 16t blev det lite "hysteriskt" och 2an passar bättre då ..

Ibörjan va det faktiskt lite svårt att gasa upp han på 2an när man är ovan..men med lite djävlaranamma så går det mkt lättare ;)

Inge fjuttgasa utan rejält med gas ..Det går lite lättare om du gasar till lite och släpper gasen så fjädringen trycks ihop en smula sen ger du full gas runt 50-70km/h .

Det viktigaste i början är att du kan hålla uppe hojen på jämn och fin gas och inte gasar och släpper gas så bakhjulsåkningen blir ryckig ..

Sedan så är det kanske enklare att koppla upp hojen på 2an iom att man inte behöver "förbereda" sig och om man inte grejjar att växla så är det fint att få upp han så tidigt som möjligt på 2an "runt 30-50km/h" med koppling ;)

3an går rätt så bra att gasa upp han på men det krävs rätt mkt vana innan och det hjälper med lite soppa i tanken samt en vägbula :)

Det jag tycker är lite jobbigt eller vad ska man säga är att man ser inte vägen framför sig utan måste kika på sidan om hojen när man får upp han i "rätt" höjd ..

Men det är förbannat kul !!! Härlig känsla ;)
 
Touringhoj?

Har jag gått o köpt touringhoj eller vad? Klocka, utetemp och frostvarnare!? Finns det ens på en gildvinge:confused: Är väl bara o tacka o ta emot.

En fråga, hur ställer man tomgången?
 
En fråga, hur ställer man tomgången?

TPS'erna sitter på höger sida (om du sitter på hojen) om själva insugspaketet. Du ser dom om du plockar bort luckorna på luftburken. Mät med en multimeter och justera genom att lossa på torx'en och vrida dom till önskat läge. Den främre ställer du med hojen på tomgång och normal temp, värdet ska ligga mellan 0.56 - 0.64V. Den bakre ställer du med bara tändningen igång, då ska värdet vara 1V. Pedagogisk som jag är så bjuder jag på en bild också.
 
TPS'erna sitter på höger sida (om du sitter på hojen) om själva insugspaketet. Du ser dom om du plockar bort luckorna på luftburken. Mät med en multimeter och justera genom att lossa på torx'en och vrida dom till önskat läge. Den främre ställer du med hojen på tomgång och normal temp, värdet ska ligga mellan 0.56 - 0.64V. Den bakre ställer du med bara tändningen igång, då ska värdet vara 1V. Pedagogisk som jag är så bjuder jag på en bild också.

Men blygt:näsblod lite lättare förr...
 
TPS'erna sitter på höger sida (om du sitter på hojen) om själva insugspaketet. Du ser dom om du plockar bort luckorna på luftburken. Mät med en multimeter och justera genom att lossa på torx'en och vrida dom till önskat läge. Den främre ställer du med hojen på tomgång och normal temp, värdet ska ligga mellan 0.56 - 0.64V. Den bakre ställer du med bara tändningen igång, då ska värdet vara 1V. Pedagogisk som jag är så bjuder jag på en bild också.

Har jag fel eller är det inte så att man "bör" kontrollera TB:s innan man justerar TPS? Risken finns att det är TB som inte står bra och tomgången inte är orsaken...väl?
 
Mange
Jag var ute och körde och provade lite idag. hade inte så mycket tid. Men jag var nog för feg på gasen för det hände inget. Gasade jämt och fint o sakta. Men man ska rycka till full gas med en gång kanske?

Provade att koppla när jag körde vid 50-60 km/h o gasa men det ryckte till lite i hojen men inget mer.

Jag får nog ge det lite tid och prova lite allt eftersom.





Kan ge lite input angående min inlärning av bakhjulsåka ..

Jag lärde mig på 1ans växel med min gamla -06a dock med orginal drevning 17t.. med 16t blev det lite "hysteriskt" och 2an passar bättre då ..

Ibörjan va det faktiskt lite svårt att gasa upp han på 2an när man är ovan..men med lite djävlaranamma så går det mkt lättare ;)

Inge fjuttgasa utan rejält med gas ..Det går lite lättare om du gasar till lite och släpper gasen så fjädringen trycks ihop en smula sen ger du full gas runt 50-70km/h .

Det viktigaste i början är att du kan hålla uppe hojen på jämn och fin gas och inte gasar och släpper gas så bakhjulsåkningen blir ryckig ..

Sedan så är det kanske enklare att koppla upp hojen på 2an iom att man inte behöver "förbereda" sig och om man inte grejjar att växla så är det fint att få upp han så tidigt som möjligt på 2an "runt 30-50km/h" med koppling ;)

3an går rätt så bra att gasa upp han på men det krävs rätt mkt vana innan och det hjälper med lite soppa i tanken samt en vägbula :)

Det jag tycker är lite jobbigt eller vad ska man säga är att man ser inte vägen framför sig utan måste kika på sidan om hojen när man får upp han i "rätt" höjd ..

Men det är förbannat kul !!! Härlig känsla ;)


Tack för en nyanserad förklaring.

Jag har 16t drevning på min också.

Ettan var väldigt lätt att få upp den lite grann. Men på tvåan verkar lite mer kämpigt och fort går det. Ska med era tips försöka.

Men du drar gas så fjädringen trycks ihop, sen på returen drar du runt hela gasrullen med en gång? Jag segdrar därför det knappt händer nåt.

Har ju aldrig kört på bakhjulet på nån annan hoj heller..

Ska bli kul när det väl blir. :)
 
Mange
Jag var ute och körde och provade lite idag. hade inte så mycket tid. Men jag var nog för feg på gasen för det hände inget. Gasade jämt och fint o sakta. Men man ska rycka till full gas med en gång kanske?

Provade att koppla när jag körde vid 50-60 km/h o gasa men det ryckte till lite i hojen men inget mer.

Jag får nog ge det lite tid och prova lite allt eftersom.

Hej!
Jag känner igen din beskrivning...du gasar för lite.
Ge full gas på 2an och lägg en dipp på kopplingen (den kommer inte slå runt) utan komma mjukt, skit i att titta på hastighetsmätaren bara en vanlig acceleration med full gas+dipp och vips så kommer det lätta:)

Fördelen med att koppla upp är att det finns register kvar att åka på jämfört med powerwhelie du du förbrukat "åkregister". Övning ger färdighet!
Lycka till.
 
Har ganska nyligen lärt mig att koppla upp den på tvåan å allt har gått bra så här långt, förutom idag. Idag så ville den vri loss bakhjulet hela tiden. Den går ju upp ändå men den spinner några varv innan. Kollade däckstrycket och det var lite högt men det har ju det varit hela tiden i så fall. Blev lite bättre när jag släppte ut lite luft men inte alls som de va i helgen när jag körde. Jag är ju visserligen stor och tung men inte fan har jag gått upp tio kilo sen i helgen:) Det var ju några grader kallare idag men kan de ha betydelse?
 
Har jag fel eller är det inte så att man "bör" kontrollera TB:s innan man justerar TPS? Risken finns att det är TB som inte står bra och tomgången inte är orsaken...väl?

Vill du ha ett svar på hur en stressad mekaniker skulle göra eller vill du veta hur jag tar hand om min hoj? :lol
 
Yngsta barnet fick en cykel i våras, strax innan han fyllde 3 år....typiskt nog snubblade jag på denna strax efter inköpet http://www.lekbutiklavendel.se/Kiddimoto.htm några av er kanske såg den på mässan "På 2 hjul"....den orangea scramblern långt ned på sidan ser inte helt fel ut på små barn med föräldrar som åker Superduke
 
Hej!
Jag känner igen din beskrivning...du gasar för lite.
Ge full gas på 2an och lägg en dipp på kopplingen (den kommer inte slå runt) utan komma mjukt, skit i att titta på hastighetsmätaren bara en vanlig acceleration med full gas+dipp och vips så kommer det lätta:)

Fördelen med att koppla upp är att det finns register kvar att åka på jämfört med powerwhelie du du förbrukat "åkregister". Övning ger färdighet!
Lycka till.

Adde

Det verkar som om du vet vad jag tänker "den kommer inte slå runt" :)



Bra tips tackar. Ut på vägen snart igen och prova nya kunskaper :)



Mr KTM

Låter skumt. Hoppas du har en bra förklaring snart
 
tänkte jag skulle lägga upp lite bilder :D
kraschpuckarna är egentillverkade=billigare har kanske lagt ut ca 1000kr och då har jag kvar ca 4dm delrin i reserv.
piporna är kolfiber dämpare från speedtech (en kille i skellefteå som tillverkar dom) dom låter saftigt :yoparty
 

Bifogat

  • DSC_74550187.jpg
    DSC_74550187.jpg
    255.7 KB · Visningar: 95
  • S6001396.jpg
    S6001396.jpg
    225.2 KB · Visningar: 65
  • S6001397.jpg
    S6001397.jpg
    226.3 KB · Visningar: 69
  • S6001399.jpg
    S6001399.jpg
    237.6 KB · Visningar: 77
  • S6001398.jpg
    S6001398.jpg
    237 KB · Visningar: 73
Mest troligvist för ditt däck är kallt. Lr asfalten är kall, ligger damm o pollen på vägen.

Har ganska nyligen lärt mig att koppla upp den på tvåan å allt har gått bra så här långt, förutom idag. Idag så ville den vri loss bakhjulet hela tiden. Den går ju upp ändå men den spinner några varv innan. Kollade däckstrycket och det var lite högt men det har ju det varit hela tiden i så fall. Blev lite bättre när jag släppte ut lite luft men inte alls som de va i helgen när jag körde. Jag är ju visserligen stor och tung men inte fan har jag gått upp tio kilo sen i helgen:) Det var ju några grader kallare idag men kan de ha betydelse?
 
tänkte jag skulle lägga upp lite bilder :D
kraschpuckarna är egentillverkade=billigare har kanske lagt ut ca 1000kr och då har jag kvar ca 4dm delrin i reserv.
piporna är kolfiber dämpare från speedtech (en kille i skellefteå som tillverkar dom) dom låter saftigt :yoparty



Jävlar vilka pipor... Vad kostar priset kompis??
 
Jävlar vilka pipor... Vad kostar priset kompis??

jag fick grymt bra pris på dom, eftersom det va den första superduken han hade gjort till så körde jag upp den till skellefteå så han kunde passa in den, han tillverkade dom från scratch och jobbade minst 5 timmar med dom. han ville bara ha 6000 med rördragning och allt :D:D tror jag fick säkert 2000 rabatt. :D:D
 
Jag var ute och körde och provade lite idag. hade inte så mycket tid. Men jag var nog för feg på gasen för det hände inget. Gasade jämt och fint o sakta. Men man ska rycka till full gas med en gång kanske?

Provade att koppla när jag körde vid 50-60 km/h o gasa men det ryckte till lite i hojen men inget mer.

Jag får nog ge det lite tid och prova lite allt eftersom.

Du måste vara Taggad/Peppad, lite djävlaranamma annars går det inte så bra :tungan

Du kan flytta dig lite bakåt på hojen samt ha lite soppa i det hjälper i början .

Men för dig som aldrig åkt med något på bakhjulet ? så gäller det att ta det i små steg så du vänjer dig med känslan .

Börja med att få framhjulet att lätta från marken bara , sedan kan du tex kolla lykstolparna efter vägen hur du fortskrider så gjorde ialf jag .
 
Du måste vara Taggad/Peppad, lite djävlaranamma annars går det inte så bra :tungan

Du kan flytta dig lite bakåt på hojen samt ha lite soppa i det hjälper i början .

Ett bra trick är att medstyra hojen, dvs när du går ut ur en kurva, precis innan du skall räta upp så rätar du upp hoj "för tidigt" genom att vrida styret in mot kurvan. Då rätar hojen upp sig och knycker du till så kommer till och med framhjulet att lätta. Kombinera detta med gas så kommer den upp snyggt och prydligt. Det här är en teknik som används bland många cykel- och moppefuckon för att få upp ett våldstrött fordon på bakhjulet:tummenupp

Du kan också prova att köra slalom och knycka upp hojen varje gång du byter riktning, funkar också bra.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top