Superduke: sladdrig koppling, frikopplar ej.

• Thread starter Thread starter def
  • Start date Start date

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
skrev om mitt problem i superduke tråden, men hoppas att få ett svar här då den inte är så aktiv.

det gäller en superduke 990 07a dvs med hydraulisk koppling.
problemet är att kopplingshandtaget är väldigt sladdrigt och jag måste trycka in det till max för att kunna växla stillastående, riktigt knepigt att få in friläge med motorn igång.
När jag står stilla med koppling inne så vill hojen rulla något framåt. inte speciellt mycket, det går att hålla i mot med fötterna i backen.

den frikopplar helt enkelt inte, men vad kan detta bero på? skulle ju va kul om någon som haft liknande problem vet var problemet ligger.
har läst mycket om att slavcylindern brukar rasa på dessa maskiner men då brukar man även märka en skillnad i vätskenivån i behållaren på styret. vilket ja inte har gjort, det är på en bra nivå. och något lekage hittar ja inte, kollade dock bara lite snabbt igår kväll. men om det är lekage som är problemet så borde det ju märkas rätt ordentligt på nivån i behållaren? har kört ca 60 mil senaste veckan.

hojen är ny för mig denna säsong och i början så frikopplade jag genom att trycka in handtaget 2-3 cm, dvs nu är det en rejäl skillnad. märkte dock inte problemet förrns för en vecka sedan då jag inte kunde koppla upp på slangen som jag brukar, men tänkte att det är fel på föraren :) men igår tyckte jag att det blivit värre.

min gissning är att det kommit in luft i systemet, men kan det verkligen komma in såpass mycket luft utan att det läcker ut någon vätska på så kort tid? kopplingshandtaget är ju som en sladdring tvättsvamp.

hoppas att ni orkade läsa hela texten, det blev rätt mycket :)

Nu har jag väldigt dålig koll på hur det ser ut på din hoj, men om du till exempel kopplar när du kör 12or på bakhjulet så kan du väl mycket väl trycka in luft via huvudcylindern, till exempel? Och då tar det inte lång tid att få en väldigt svampig känsla i ett hydraulsystem.
Testa att lufta systemet och se om det blir någon förbättring?

är inte så vass på bakhjulsåkning så att så mycket luft skulle ta sig in på kort tid. kör ofta på bakhjulet men inte längre sträckor. men om det är möjligt på min hoj så kanske det blir svampigt efter 4-5 månader.

letar ny olja, men har ingen större lust att köpa svindyr olja på ktm verkstaden. vad brukar folket här hälla i sina kopplingar?

är inte så vass på bakhjulsåkning så att så mycket luft skulle ta sig in på kort tid. kör ofta på bakhjulet men inte längre sträckor. men om det är möjligt på min hoj så kanske det blir svampigt efter 4-5 månader.

letar ny olja, men har ingen större lust att köpa svindyr olja på ktm verkstaden. vad brukar folket här hälla i sina kopplingar?

citroen lhm olja grön

På min KTM enduro fick jag en liten skada på en gummitätning uppe vid huvudcylindern när hojen välte och landade på kopplingshandtaget, med lite liknande symptom som följd. Kan vara värt att kolla. Googla lite på vilka oljor som funkar på KTM. Tror jag har läst att t.ex. gaffelolja eller babyolja ska gå bra.

Lufta, byt O-ring, byt till cool eloxerad slav, byt vätska.

Någonstans redan efter luftningen börjar det nog hända grejer.

Min Monster med liknande konstruktion släppte inte heller ut vätska, men la av ändå.

ska ut och leta lekage noga nu och byta vätska så får vi se om det blir skillnad :)

så där ja. problemet var luft :) luftbubblan satt bakom huvudcylindern i kopplingspumpen. satt visst en luftningsnippel på pumpen så det var riktigt smidigt :) och ny fräsch vätska i med, den gamla såg ut som coca cola utspätt med vatten.

lite förvånad bara att det kommit in så mycket luft på kort tid :S

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...