Superduke 990 eller Speed Triple 1050

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Valet inför 2011 års säsong står för dörren.

Efter mycket grubblande har jag kommit ner till två alternativ, baserat på tidigare äganden & vad hojen skall användas till. (vardagsåka, kortare touring, kurviga vägar)

- Triumph Speed Triple 1050
- KTM SuperDuke 990

Jag är ganska påläst på båda & har en kortare tid även ägt en SD, men sett till totalägande, vilken hoj är bäst? :va

Kasta in idéer & tips! :tummenupp
 
Trajan är kul att åka på, rätt snygg med trevlig motor.
Går bort.
SD:n är ball och rå, går som ett skott och låter gudomligt.
Kööp !!!
 
Ja, budgeten ligger runt 60, & det finns ingen Ducce som är intressant för dom slantarna, Hypermotarden vore najs, men tyvärr för dyr!
 
Speed Triplen är snyggare.

Supeduken är vassare körmässigt.

Valet är ditt :)
 
Jag liksom du och många andra har stått inför exakt samma val en gång i tiden.

S3 är för mina ögon snyggare om man piffar upp den lite. I mina ögon bättre, men inte lika kärleksfull motor som SDn. Bättre insprutning, enormt lätthanterad gas.

Matchen om chassie/bromsar däremot.. Där är KTM mil före trajjan. Vill man ha körupplevelse och totalkontroll så är Dukken den enda rätta.

Körställningen på S3 tillåter inte riktigt aktiv körning på samma sätt som SDn. Jag har snurrat lite på bana med S3 (under provkörning) och irriterade mig direkt på flera punkter som att man inte fick röven runt tanken för att sadeln är för kort, styret kändes lite för högt/touring osv. Sen kändes hela (den flång nya) hojen rätt svampig i jämförelse med min (då ca 900 mil) SD.

Ska du ha en snygg, rå hoj att åka gata och eventuellt längre turer med - S3
Dräparmaskin som ångar körglädje ut i styrändarna - SD


Så ere!
 
Tack Hund!!
Japp, så är det nog, Tripplen ÄR ju en modern caféracer.....den är nog snäppet snyggare, speciellt om man tar bort originalrören & monterar kort 3-1.
Som du säger, kontrollkänslan på SD är total...


Helvete vad svårt! har två objekt, eller tre om man räknar in en överprisad hoj....:rolleyes: han vägrar pruta....

http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_Speed_Triple_1050_29526106.htm?ca=11&w=3
 
Provkör båda! Välj DÄREFTER med hjärtat. Det hjälper alltid.
När jag köpte min hoj i höstas så valde jag mellan Ducati 900 ssie och min nuvarande Triumph thruxton. Duccen gick självklart mycket fortare, men hjärtat sa thruxton och jag har inte ångrat mig en sekund.
 
yonsson: sant! har oftast köpt efter hjärtat, har ägt gamla S3 955i & som sagt en SD....tror väl kanske Trajjan satte sig mer i hjärtat....
 
yonsson: sant! har oftast köpt efter hjärtat, har ägt gamla S3 955i & som sagt en SD....tror väl kanske Trajjan satte sig mer i hjärtat....

Då är väl Trajan mer självklar om den satte sig mer i hjärtat? Sen har du åkt superduke innan, valet är självklart för mig iaf :)
 
Vad ska du använda den till då? Och inte va du kommer göra oftast, för det är en tillgänglighetsfråga. Men vad vill hjärtat mest?

KÖRA - Nån bandag, du som nackabo kanske stryper bulten ibland eller så..

eller

Åka - Hänga på Rosenhill med en snygg hoj, tycka att bulten är rolig och kanske eventuellt åka nån bandag för att bli en säkrare förare..

Köra - SuperDuke
Åka - Speed Triple

Inte alltid lätt att välja ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
instämmer med föregående inläggare =P,

jag stod inför samma val föra året, jag hade en bra kritisk vän som ifrågasatte vad jag skulle använda den till, efter provkörning på bana var jag fortfarande förvirad vilken som skulle passa mig bäst. det va inte förren jag hade fått hem den och åkt en sväng på skönheten som jag visste att jag köpt rätt hoj för mig.

SD All the way!!
 
Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top