Superduke 990 eller Speed Triple 1050

Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.

Här är ju ungefär samma val som mellan SD vs S3..

Det du kallar nervöst i dukken, kallar jag trögt i de andra. För mig är Dukken HUR stabil som helst, jag förstår inte ens varför folk lägger pengar på styrdämpare om jag ska va ärlig. Och då har jag generation 1 som är rappare i försprång etc än uppföljaren. Knivskarpt chassie som svänger hur underbart exakt som helst.


Men inte lika touringvänligt som de andra två månne.

Ingen bättre, ingen sämre. Bara annorlunda!
 
Båda hojarna du skriver om är bra. Jag har haft en 955NS och triumphs hojar har verkligen själ och jag gillade verkligen den. Tycker att S3an är snyggare och bekvämare än Superduken. Superduken är dock betydligt roligare att KÖRA (överlägsen på bana enligt mig), samt att jag tycker KTM har bättre kvalité än trajjorna (gamla slitna LC4or undantagna).
Nu fundarar jag faktiskt på en SMT för att kunna åka bekvämt och fort.
 
Last edited:
Bra Hund! jag inväntar bästaprisetkompis med spänning!


Ska suga på det lite, ska på mässan imorrn så då kanske bytesviljan växer lite.

Har funderat på att sälja sen -08 (är rätt förändringbenägen i tanken, men det händer liksom sällan nåt) men har liksom aldrig velat ha nåt mer än jag vill ha Dukken. Nu har jag fan åkt 4 säsonger så nu får det va nog. Men är alternativet att byte till nåt 3000-mila härke från -04 med ett R och en kåpa, då blir det en säsong till.

Jag sitter i sitsen att jag inte riktigt att budget att lägga mer än pyttelite emellan. Så jag måste kolla vad mina nästahojs-alternativ skulle kosta. Oavsett vad min egentligen är värd, så måste jag kunna hitta ett alternativ som är "ungefär" lika bra för samma pengar.

Så hitta en billig 690 SMR åt mig så styr vi direkt ;)!
 
Det är klart om du skådar min tidigare maskinpark så är det maskiner som är av det mer "spårsäkra" ållet som trakterats.

Måste dock tillägga att jag tycket SDn var skitkul!


Här är ju ungefär samma val som mellan SD vs S3..

Det du kallar nervöst i dukken, kallar jag trögt i de andra. För mig är Dukken HUR stabil som helst, jag förstår inte ens varför folk lägger pengar på styrdämpare om jag ska va ärlig. Och då har jag generation 1 som är rappare i försprång etc än uppföljaren. Knivskarpt chassie som svänger hur underbart exakt som helst.


Men inte lika touringvänligt som de andra två månne.

Ingen bättre, ingen sämre. Bara annorlunda!
 
Kvaliteé...hmm, jämt skägg tycker jag! men trajjorna av senare år har ju klart bra finish

Finishen är nog bättre på trajjan, ja.. Men bortsett att skruvar kan skaka loss från KTM så har jag nog aldrig hört om nåt som direkt gått sönder. Tom de som krashat har kommit undan rejält billigt med få trasiga saker och billiga utbytesdelar. Hur det är på S3 har jag iofs ingen aning om.
 
Jag har inte provkört SD och har bara kört min S3 en säsong. Men jag älskar den, tyvärr är det som ni säger att fjädringen är undermålig. Har förhoppningar om att tweaka till den lite i sommar iaf.

Har kört bandag och gocartbana med den och den är klart jobbigare att klänga runt på än min förra hoj (en r6a).

Den är bekväm, enkel och rolig. Man tänker innan man åker hemifrån; jag tar det lugnt idag. Sen vid första raka så är det upp på slangen och sen är det kört :D
 
Jag la märke till ETT fall där en S3 1050 skar i motorn, ägaren finns på sporthoj.com. Förmodligen är det inget vanligt, men kan vara bra att höra med folk lite om detta.

Se om fjädringen är undermålig, vem har sagt att det är förbjudet att byta fjädrar och bakdämp? :) Om man nu faller för en hoj så är det värt att förfina den istället för att köpa en hoj som går som man vill men inte ser ut som man vill :)
 
Trajjan väger väl ca 20-30kg mer än sd ej att förglömma , mjuk framgaffel ..

Dock en skön hoj som passar fint till vardagsåka ;)
 
Det där med mjuk framgaffel fattar jag inte. Tycker att min är stenhård/stötig och då har jag nollat inställningarna och bytt till ny olja med rätt nivå osv.

Vet nån vart man kan vända sig för att få hjälp att ställa in den så gott det går?
 
Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.

Bara flear + på Tuo:tummenuppno Provkör och du behöver inte fundera mer:yoparty
 
SpeedTriplen är ju fantastiskt skön att köra, personligen gillar jag 3an, ett bra mellanting mellan vridet i en twin men samtidigt mycket hästar likt en 4a fast utan att ligga på några vrålande 10k i varv.

Köp min, jag tänker ägna mig åt grusåkning denna säsongen och har en -05a till salu! =)
 
Provkör Street Triple/R. Jag hade en Speed Triple 1050 -05 innan och Streeten är mkt roligare.
 
Jag stod i samma val som dig fast med mål att köpa en SD -07 framåt eller en S3 -07 framåt och det blev som förstått en SD -08. Ångrar mig inte en sekund, jag tycker om utseendet på både S3an och SDn men efter lite övervägande så är SDn bättre på nästan alla punkter när det gäller chassi etc. Det enda som talar för S3an är att den har fler hästar men jag tror att det jämnar ut sig med tanke på att SDn är många kilo lättare. Sen har jag för mig att S3an 2005-2006 har haft problem med svampiga bromsar, vet dock inte om detta är någon garantiåtgärd eller om det är upp till var och en som S3-ägare att fixa, 2007-framåt är detta åtgärdat om jag minns rätt. Vilket talar till en nyare S3a = dyrare...

För ett få en S3a att bli snygg så krävs det en del modifieringar vilket leder till att ska man köpa den begagnad så vill man helst få med bellypan, flyscreen schyst 3-1 system etc. Medan på en SD så räcker det med andra ljuddämpare för att framhäva det underbara twinljudet lite extra. Så gillar man att lägga ut pengar på att byta fjädrar, köpa bellypan, flyscreen osv så skaffa en S3a medan om man vill få bra grejer som standard satsar jag mitt kort på SDn.

Kan tillägga att den SDn jag jämfört med i texten är 07-framåt och inte 05-06 som jag inte alls tycker är snygg i fronten.
 
Jag har kört båda 2 och tycker superduken är den bättre av de 2:tummenupp

Sen e den ju mycket snyggare med
 
Bara flear + på Tuo:tummenuppno Provkör och du behöver inte fundera mer:yoparty

Tuonon är fantastisk om man gillar Twin....
Gjorde samma val i våras....
Provade av hela naken hoj segmentet förutom Tuonon bestämde mig för Trajan tills en Tuono dök upp hakade på släpkärran o åkte o provkörde.... den följde visst med hem ... :D

När skall en motorcykel tidining samla samtliga balla nakenhojar i ett test...??? Så som det är nu utelämnas alltid någon modell....
Har inte sett ett enda komplett test av dessa underbara hojar.....
 
Jag bromsade min S3 alldeles innan en flong ny SD. Jag hade 18 hp mer på hjulet och ruggigt mycke planare moment kurva:yoparty
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top