Supercharger till R1 02-03

hmmm

efter allt mitt pulande med både kompressor och turbobyggen kan jag iaf av egen erfarenhet säga att jag aldrig skulle ladda utan laddluftkylare!!!!

RG500-Johannes skrev:
Jepp, andersson har rätt i samtliga sina uttalanden. Det är ju en "vanlig" radialkompressor. Om de plockar ut 50 pållar till med varvtal = 100000 rpm så tyder det på att det är en kompressor med rätt motsvarande storlek som sitter på 9-5 Aero t.ex.

Spikkänsligheten går också helt riktigt ned dramatiskt med minskad restgasmängd.

Och LLK har man om man får plats med den. Annars är man inte riktigt klok. Man ska en sak klart för sig när man tittar på tryckfall över LLK -du kan få ett antal kPa pga strömningsmotståndet i sig, men du får också en trycksänkning pga den minskade temperaturen. Gashastigheten minskar också över LLK, du får en densitetsökning som ökar tätheten på molekylerna och för att lika många molekyler ska åka in i LLK som ska åka ut per tidsenhet (vilket är ett rätt så rimligt antagande...) så minskar hastigheten.

Jaja, hur som helst, du minskar laddtrycket med LLK men det vinner du lätt igen på densitetsökningen + mindre temp. Så ökar du tändningen. Och tändningen ger direkt pulver.

Jag är inte speciellt imponerad över kompressorer som helhet. De har mycket bra förtjänster vid lägre varvtal, men den totala verkningsgraden vid högre varvtal suger. Ett grymt överladdningssystem med t.ex. dubbelturbo ger mycket rapp respons och en högre effekt IMHO.

Jag har sett en 250 cc dubbelturbo radfyra motorcykelmotor som ger 170 kw (230 hk). Kanske inte helt representativ, och heller inte ett bra exempel på mjuk effektkurva direkt, men ändå.

/J

Hej Johannes jag hörde rykten om att du kör motorrigg på saab stämmer det?
Jag har en polare på volvo som gör liknande arbete det kunde va kul å få lite input om vad saab håller på med

Peter

andersson turbo skrev:
Hej Johannes jag hörde rykten om att du kör motorrigg på saab stämmer det?

Jepp, jag jobbar på prestandagruppen med turbosystem. Kör prov på rullar, i cell och på provbana i bil. Beroende på vilka prov vi kör givetvis.

Jag har en polare på volvo som gör liknande arbete det kunde va kul å få lite input om vad saab håller på med

Peter

Jag kan inte berätta vad vi håller på med. Allt är rätt hemligt. Vi håller ju på med en hel del som skiljer sig rätt mycket från vad SAAB Automobil har i sitt sortiment kan jag ju säga... Men kan knappast ge dig några detaljer.

/J

Silwer skrev:
öh han la ju ut bilder o info i inlägget?

:confused:
Visst gjorde han, men jag vill se vad mer som finns där.
En kompressor matad R1 är ju "jättekul" för en som tycker rad 4or är lika kul som att pilla naveln... :)

Kompressorer brukar man ju slänga på en twin. :)
(hint hint...)

RG500-Johannes skrev:
Jag kan inte berätta vad vi håller på med. Allt är rätt hemligt. Vi håller ju på med en hel del som skiljer sig rätt mycket från vad SAAB Automobil har i sitt sortiment kan jag ju säga... Men kan knappast ge dig några detaljer.

/J
hahaha, jag vet......... men säger inget! :arsele

RG500-Johannes skrev:
Jepp, jag jobbar på prestandagruppen med turbosystem. Kör prov på rullar, i cell och på provbana i bil. Beroende på vilka prov vi kör givetvis.

Du skrev tidigare att dubbelturbosystem ger ett "rappare" svar, Beror det på att du använder 2 mindre kompressorer som då snurrar igång lättare än ett större aggregat?

Kanske det är dags att damma av Volvos gamla system med kompressor på låga varv och turbo på höga.

TTS i England har holdt på med kompressor til Haybusa i 1/2 år. Ser ut til at de funker bra men han har en urusel intercooler og dårlig innsprutingsløsning.

Den innsugsplenumet på bilden til R1 så også heller dårlig ut....

RG500-Johannes skrev:
Jag har sett en 250 cc dubbelturbo radfyra motorcykelmotor som ger 170 kw (230 hk). Kanske inte helt representativ, och heller inte ett bra exempel på mjuk effektkurva direkt, men ändå.

/J

Länk? Bilder?
Vore skoj att se.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...