Jepp, andersson har rätt i samtliga sina uttalanden. Det är ju en "vanlig" radialkompressor. Om de plockar ut 50 pållar till med varvtal = 100000 rpm så tyder det på att det är en kompressor med rätt motsvarande storlek som sitter på 9-5 Aero t.ex.
Spikkänsligheten går också helt riktigt ned dramatiskt med minskad restgasmängd.
Och LLK har man om man får plats med den. Annars är man inte riktigt klok. Man ska en sak klart för sig när man tittar på tryckfall över LLK -du kan få ett antal kPa pga strömningsmotståndet i sig, men du får också en trycksänkning pga den minskade temperaturen. Gashastigheten minskar också över LLK, du får en densitetsökning som ökar tätheten på molekylerna och för att lika många molekyler ska åka in i LLK som ska åka ut per tidsenhet (vilket är ett rätt så rimligt antagande...) så minskar hastigheten.
Jaja, hur som helst, du minskar laddtrycket med LLK men det vinner du lätt igen på densitetsökningen + mindre temp. Så ökar du tändningen. Och tändningen ger direkt pulver.
Jag är inte speciellt imponerad över kompressorer som helhet. De har mycket bra förtjänster vid lägre varvtal, men den totala verkningsgraden vid högre varvtal suger. Ett grymt överladdningssystem med t.ex. dubbelturbo ger mycket rapp respons och en högre effekt IMHO.
Jag har sett en 250 cc dubbelturbo radfyra motorcykelmotor som ger 170 kw (230 hk). Kanske inte helt representativ, och heller inte ett bra exempel på mjuk effektkurva direkt, men ändå.
/J