SuperbikeVM går i kraven...?

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Nordgren skrev:
Kan bara hålla med. Enda anledningen man höll koll på Superbike-VM i början av 90-talet var att Cralle var med. Men efter det finns absolut ingen anledning. Racing med modifierade landsvägsmotorcyklar kan jag kolla lika gärna se på E22.
Det har väl också de sista året verkligen visat att slutet är nära, till AMA:s glädje för då får de fullt med hojar om du nu orkar anpassa dem till blyfritt. De lever ju i tron att vara miljömedvetna och tror säkert att lite bly är bättre hälsosammare än lite kolväten. Och de är så korkade att de förtjänar faktiskt att få över allt sunk från Superbike-VM, så slipper vi se eländet och höra mer om det.

Tur att vi alla kommer ihåg hur kul GP500 var när Doohan regerade. Det borde ju övertyga alla om sunkigheten i Superbike. Speciellt när man tänker på åren med Fogarty mot en sjövild Haga på en gammal Yamaha. Vilken skitrejsing! ...
 
valmers skrev:
Sent skall syndaren vakna.

Men det vill dom ju inte köra efter..

edit, förklarar mig lite:

Kommentarar i en FIM-publikation till nya reglementet finns här: http://www.fim.ch/en/magazine/MAG45/default.htm#

Vad fabrikanterna protesterar mot är alltså att slippa restriktorerna.. Jag förstår dom iofs, regeländingen kom sent... för någon månad sen bara..

Undrar var skon klämmer som värst?

/B
 
Last edited:
Chrille skrev:
Tur att vi alla kommer ihåg hur kul GP500 var när Doohan regerade. Det borde ju övertyga alla om sunkigheten i Superbike. Speciellt när man tänker på åren med Fogarty mot en sjövild Haga på en gammal Yamaha. Vilken skitrejsing! ...

Japp, eller uppgörelsen mellan Colin å Bayliss i förra årets sista heat... sicket skitrace..

Själv brukar alltid jag fika när dom sänder Superbike på TV :hihi :blah

/B
 
Nämn ett rejs i år som har varit sevärt då. Jag kan inte ens urskilja ett... Visst var sista heatet förra året grymt fränt, men de övriga då?

Fogarty och Haga var fräna på 90-talet.
 
Mattias skrev:
Nämn ett rejs i år som har varit sevärt då. Jag kan inte ens urskilja ett... Visst var sista heatet förra året grymt fränt, men de övriga då?

Fogarty och Haga var fräna på 90-talet.

Chrille var ung på 90-talet. Han minns hur det var förr i tiden. Ju förr dess bättre. Ungefär som du. Gubbe.
 
Mattias skrev:
Nämn ett rejs i år som har varit sevärt då. Jag kan inte ens urskilja ett... Visst var sista heatet förra året grymt fränt, men de övriga då?

Fogarty och Haga var fräna på 90-talet.


Som jag minns det var superbike rätt kul runt 92-95. Flera märken i toppen, och många personligheter. Men speciella lopp minns jag inte.
När bayliss, hodgson och edwards kört har de för fanken nästan varvat resten av fältet, inte särskilt kul eller spännande. De lopp jag sett i år har det legat två fila-duccar ett halv-varv före resten av fälten ungefär(förutom ett lopp när en äldre 998 ledde, om han vann minns jag inte heller).
Dessa förare är inga dåliga förare, men fortfarande är det högst klass/konkurrens i GP-världen. Det är inte för inte toppen i wsbk gärna vill försöka matcha förarna i gp-cirkusen..

Visst var dödade Doohan mycket av spänningen i gp500, men det var fortfarande där det gick fortast..

Sedan blir ju intresset klart mindre i sbk när det börjar bli vm i restriktorer och politik...
 
tjafsa inte sönder den här tråden nu, vi tycker olika ok. :kocko

Hela situationen med reglerna är rätt löjlig, först ville inte fabrikerna inte ha restriktorer, nu vill dom ta bort dom, dock för att man redan planerat för racing under rådande förhållande.
Vad som är rätta formatet att tävla under borde dom kunna komma fram till men Flammini är ju korkad och ändrar hela tiden, och vid fel tidpunkt.
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

Och nu ska jag sticka ut hakan: förgasare/trottelhus får finnas i två versioner till en twin men inte till en fyrcylindrig, eh? här i ligger ducati avsugningen som Flammini alltid smyger in i reglementet, jovisst japsen får oxå köra med twinnar men,,,,get real... :mad:
inte heller får fyrcylindriga hojar ha annan typ av koppling än homologiserat, det får en twin :confused:
det är inte bara av ducce hat jag tycker så här, varför ska reglarna va olika?

noterbart är också att att en trecylindrig motor får ha 1000cc och reglerna som en fyra, eller, 900cc och twinreglerna. vi får se vad Petronas väljer, jag gissar att ligger kvar på 900cc.
 
R2 skrev:
tjafsa inte sönder den här tråden nu, vi tycker olika ok. :kocko

Hela situationen med reglerna är rätt löjlig, först ville inte fabrikerna inte ha restriktorer, nu vill dom ta bort dom, dock för att man redan planerat för racing under rådande förhållande.
Vad som är rätta formatet att tävla under borde dom kunna komma fram till men Flammini är ju korkad och ändrar hela tiden, och vid fel tidpunkt.
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

Och nu ska jag sticka ut hakan: förgasare/trottelhus får finnas i två versioner till en twin men inte till en fyrcylindrig, eh? här i ligger ducati avsugningen som Flammini alltid smyger in i reglementet, jovisst japsen får oxå köra med twinnar men,,,,get real... :mad:
inte heller får fyrcylindriga hojar ha annan typ av koppling än homologiserat, det får en twin :confused:
det är inte bara av ducce hat jag tycker så här, varför ska reglarna va olika?

noterbart är också att att en trecylindrig motor får ha 1000cc och reglerna som en fyra, eller, 900cc och twinreglerna. vi får se vad Petronas väljer, jag gissar att ligger kvar på 900cc.

Det är ju just det här, reglerna är jäkligt oklara, hela tiden känner sig något team förfördelat. Det hela hänger ju på vad som definierar en "superbike" och där har vi nu förtielva jäkligt otydliga regler. Dessutom säger det ännu mindre om ursprungscykeln, för man vet inte om man jämför äpplen med päron eller inte..

Släpp trimmet fritt, alá gamla sb-reglementet, låt alla åka 1000cc istället för 750cc. Ducati får väl bygga en gathoj med en fyra i istället..
 
R2 skrev:
tjafsa inte sönder den här tråden nu, vi tycker olika ok. :kocko
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

Som idag (i VM å BSB) om jag fattat saken rätt.. Fabriken får alltså homologisera ett racingtrottelhus att säljas i ett visst antal ex (beroende på hur stor tillverkare) till ett pris inte överstigande det dubbla av standrardprylarna. Det är så det funkar idag.. Twinnar å 900-tripplar får alltså samma vilkor som dom haft tidigare ang trim.

/B
 
oFFkeFF skrev:
Släpp trimmet fritt, alá gamla sb-reglementet, låt alla åka 1000cc istället för 750cc. Ducati får väl bygga en gathoj med en fyra i istället..

Har dom inte resurser till.. Frågan är var superbike hade varit idag utan Ducati..

/B
 
jag upprepar frågan Björn:
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

detta får ju inte ändras på en 1000cc 4cyl nästa år, får man det idag med en ducce?
 
R2 skrev:
jag upprepar frågan Björn:
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

detta får ju inte ändras på en 1000cc 4cyl nästa år, får man det idag med en ducce?

Om det blir som idag, vilkte jag tolkar det till, så är det tämligen fritt alltihopa, homologiserade gjutningar för toppar/cyllar å block, håller man sig sen till borr å slag blir resten en fråga om pengar..

Med andra ord: Stora ti ventiler, ti stakar, racingpistonger å wolfram i veven...

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Har dom inte resurser till.. Frågan är var superbike hade varit idag utan Ducati..

/B

Förmodligen något annat än ducati cup ;)
Det var en tid i början av 90-talet när alla deltagande märken hade en liten fördel på vissa banor och någon annan nackdel på andra banor. Kawa som gick som spjut rakt fram osv.
Men suzuki, yamaha, honda, kawa och ducati kunde alla vinna race till skillnad från andra halvan av 90-talet när ducati eller honda i stort sett bokade första-platsen.
Att en VM-serie blir en enmärkes-cup innebär en automatisk död, förr eller senare.
 
oFFkeFF skrev:
Förmodligen något annat än ducati cup ;)
Det var en tid i början av 90-talet när alla deltagande märken hade en liten fördel på vissa banor och någon annan nackdel på andra banor. Kawa som gick som spjut rakt fram osv.
Men suzuki, yamaha, honda, kawa och ducati kunde alla vinna race till skillnad från andra halvan av 90-talet när ducati eller honda i stort sett bokade första-platsen.
Att en VM-serie blir en enmärkes-cup innebär en automatisk död, förr eller senare.

Var inte så många år sedan en 750-fyra sånär hade vunnit mästerskapet å ledde på poäng, att sedan lite efferin kom imellan...

Efter det har ingen fabkrik utvecklat 750-fyrorna..

Enmärkescup är däremot inte bra, inte alls..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Var inte så många år sedan en 750-fyra sånär hade vunnit mästerskapet å ledde på poäng, att sedan lite efferin kom imellan...

Efter det har ingen fabkrik utvecklat 750-fyrorna..

Enmärkescup är däremot inte bra, inte alls..

/B


Sant iofs, ska ändra och säga att vissa år med sbk var rätt ok under slutet av 90-talet också. När honda fortfarande körde v4'orna med slight.
Men förfallet började redan någon gång runt 96-97 ändå.
 
oFFkeFF skrev:
Att en VM-serie blir en enmärkes-cup innebär en automatisk död, förr eller senare.
Så du menar att GP-VM 250 är döende då det bara är är två fabrikat förnärvarande i toppen?
 
FireSalle skrev:
Så du menar att GP-VM 250 är döende då det bara är är två fabrikat förnärvarande i toppen?

Det är väl precis så det är, men kanske inte av just den anledningen.
 
oFFkeFF skrev:
Sant iofs, ska ändra och säga att vissa år med sbk var rätt ok under slutet av 90-talet också. När honda fortfarande körde v4'orna med slight.
Men förfallet började redan någon gång runt 96-97 ändå.

V-fyran (RC45) var aldrig någon bra racehoj.. Tog däremot många år å massvis med pengar innan Honda kunde erkänna det..

/B
 
FireSalle skrev:
Så du menar att GP-VM 250 är döende då det bara är är två fabrikat förnärvarande i toppen?

Hade 250-vm enbart bestått av aprilia exempelvis hade jag nog tyckt att serien varit på utgång ja. Yamaha ryktas peta in mer pengar och fabriksstöd till yamaha-kurz nästa år, så det kan nog bli åtminstone tre märken till nästa år som slåss i den absoluta toppen.
Lite tråkigt att suzuki backade ur 250-vm tycker jag.

Sen är skillnaden i GP-vm att du kan tillverka ett par hojar och ställa upp i VM, utan en massa fejkade homologseringar för att få ställa upp. Sen att det är svårt att komma dit ändå är en annan femma.

Och ja, det kommer nog förändringar i GP-vm gällande de mindre klasserna också, men var så säker att de förändringarna inte kommer innebära restriktorer, enhetsdäck och homologseringar..
 
Bj.O.rn skrev:
V-fyran (RC45) var aldrig någon bra racehoj.. Tog däremot många år å massvis med pengar innan Honda kunde erkänna det..

/B

Var väl egentligen samma sak med rc51'an? ;) Men jag tyckte rejsen var roliga att titta på då iaf. Nu tycker jag fanken att det här helt omöjligt att se vem som kör vilken cykel, för alla sitter på röda eller oranga ducatis..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top