Superbike test 2016 - inte riktigt som förväntat?

Gott att se japanerna på g igen. Varit lite tunt ett tag.
Hade jag gissat hade s1000 och ducce bytt plats.

Sne4 utom tävlan då den inte funka :gnissla

Intressant med kopplingstrul. Det är nytt för mig
 
fan va kasst test, hoppades på mer när ex de amerikanska "tidningarna" har släppt så bra superbiketest genom åren. Spec Ontwowheels(nuvarande motorcyclemagazine), när de släppte sitt 2014 superbike test å även supersport test. så bra..

Iaf det e lite lustigt att samma personer ger samma hoj olika bedömning året efter, om jag minns rätt så va duccen rätt obekväm och lite för sportig på gatan förra året. själv tar jag alltid hojar som känns sportiga, vem fan vill börna på en skön hoj lixom :P
 
Last edited:
Jag är överens med Dig att det vore roligt att se utfallet med de vanligaste moddarna gjorda.

Å andra sidan är ju också förarna i medel och snabb grupp på valfri bandag med all säkerhet den mest attraktiva kundgruppen för dessa maskiner? Så frågan är väl egentligen om inte de flesta tidningarna väljer åt pipan för snabba förare till sina tester?

Med handen på hjärtat är förmodligen den bästa litermaskinen för oss kunder den hoj som de flesta av testförarna snabbt kommer upp i tempo med. Men det ger ju kanske inte lika sexiga och säljande tester... ;)

Tror också att det är den tilltänkta målgruppen men då tycker jag som vän av ordning att dom antingen skulle bortse från hinder som enkelt kan avhjälpas eller utföra/tipsa om dom. För om Kawan är euro-4 typad så kommer antagligen moddarna göra den till en dräpare och fortfarande till ett bra pris då den är billigast. En 1299 finns det nog ingen utveckling av som inte kostar ordentligt och den är väl 100kkr dyrare att börja med så i min värld är nog ducce inte så himla bra.

Förenklat kan man säga att jag vill se lite mer nyanserade tester istället för de nuvarande som känns som journalisterna bara läser innantill från varvtider och specifikationer.
 
Intressant med kopplingsstrul på RSV4, borde man vara orolig? Har inte hört något liknande tidigare :näsblod
 
Varför ska det alltid testa "S" modellerna utav ducce? Är det inte mera rättvist mot de andra märkena om bas modellen testas? Då borde väl yamaha ha lånat ut sin "M" verision utav r1an
 
Varför ska det alltid testa "S" modellerna utav ducce? Är det inte mera rättvist mot de andra märkena om bas modellen testas? Då borde väl yamaha ha lånat ut sin "M" verision utav r1an

Har nog mer att göra med vilken hoj dom får av ducati. Kan tänka mig att Ducati frågade vilka hojar dom skulle testa och tänkte att S-modellen nog var bättre att skicka.
Oftast det som gör mc-tester värdelösa då man aldrig vågar vara negativ för då får man inte låna hojar nästa gång.
 
Varför ska det alltid testa "S" modellerna utav ducce? Är det inte mera rättvist mot de andra märkena om bas modellen testas? Då borde väl yamaha ha lånat ut sin "M" verision utav r1an

De skickar väl hojen de vill visa upp från fabriken, aprilia körde ju rf versionen också.
 
Det mest anmärkningsvärda är att MCN producerat ett test med bra ljud & bildkvalitet
 
Last edited:
Jag väntar på Motorrads test, för då vinner BMW. :fakta



Närå, jag tror som många att ett test inte visar det som 99,784% av spekulanterna egentligen vill veta, nämligen vilken de själva skulle kunna leva bäst med i längden utan att bli ruinerad och/eller galen. Stalltipset är som vanligt en japansk hoj...
 
Jag väntar på Motorrads test, för då vinner BMW. :fakta



Närå, jag tror som många att ett test inte visar det som 99,784% av spekulanterna egentligen vill veta, nämligen vilken de själva skulle kunna leva bäst med i längden utan att bli ruinerad och/eller galen. Stalltipset är som vanligt en japansk hoj...

Motorrad
1 Aprilia
2 BMW
3 Yamaha
4 Kawasaki
 
Ducati må vara bra, men jag sitter skitkasst på den. Men korta italianare kanske det är gott om i kundkretsen runt Ducati? jag inte speciellt långt, men 1098:an satt jag ultrakasst på. Tyckte även styrning och allt var för nervöst.
 
Det finns ingen sporthoj rent allmänt (eller literklubba i synnerhet) som skulle vara begränsningen om jag satt på den, det skulle vara jag på var och en av dem. Alltså köper jag sporthojar med hjärtat och inte utifrån vilken som har flest kusar eller mest lullull. För mig klappar hjärtat extra hårt för Yamaha, så av de testade hojarna är det den som skulle få skrämma slag på mig och få mig att stolleskratta.

Det är för övrigt fascinerande hur smal den nya R1:an är framifrån jämfört med en del av de andra tusingarna.
 
Märkligt att inte Vultus, nej förlåt mig, Firebladen är med på nåt test.
Den ska ju vara så bra?!
Sen kan jag ju undra varför man överhuvudtaget testar maskiner som uppenbarligen inte fungerar helt ok? Om kopplingen slirar, quickshiftern hackar eller bromsarna svampiga lär väl det påtalas för de som lånat ut hojarna så att en ny kan testas !
Minns för nåt år sedan då en tidning körde ett test mellan de värsta sporthojarna. Bl a var Ducati 1299 med. Av nån anledning gav den maskinen avsevärt mindre effekt i bänken än tidigare mätningar. Tidningen skulle återkomma i ämnet, men mig veterligen hR så inte skett. Hursomhelst vore det intressant att läsa.
 
Ducati må vara bra, men jag sitter skitkasst på den. Men korta italianare kanske det är gott om i kundkretsen runt Ducati? jag inte speciellt långt, men 1098:an satt jag ultrakasst på. Tyckte även styrning och allt var för nervöst.

Hmm du måste vara den FÖRSTE någonsin som upplever dessa fenomen på italienska fordon... :va
 
Själv tycker jag att ducatin iaf 1099 som jag körde va rätt skön/bekväm att köra, den kändes inte så sportig, dvs man satt(låg) inte med utsträckta armar över tanken för att nå styret som på "gammel stuk" ducatisarna där även 1098an ingår. så som med Daytona 670 så satt man ganska nära styret å hojen va smal så korta personer som mig kunde nå marken även om sadelhöjden va hög. Den e la obekväm kanske för längre förare va vet jag. Men iaf, 1099 brände hål i mina alpinestars allvädersbyxor, det e inte nått man uppskattar när man testkör en ny hoj :P

iaf, ni har redan sett detta innan men jag måste länka till det ändå. e ju ändå från förra året för att Mcns test va så kasst. E la bara "nya" kawwan som saknas. Som sagt inte lika bra som 2014 års testet men e ju ändå bättre än MCN bajstestet.
https://www.youtube.com/watch?v=LPhCiaIxHk4
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top