Superbike STCC

MADison

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
KAWASAKI
det verkar dåligt med anmälningar till superbike/STCC
endast runt 13-14 styck just nu

var och tittade på sturup i lördags..visst lite hade förändrats.
men många balkar sitter oroväckande närma...tycker jag.

det verkar dåligt med anmälningar till superbike/STCC
endast runt 13-14 styck just nu

"Vad var det jag sa mode on"
Vad konstigt, var det inte den klassen som skulle blomstra och himlens alla frukter skulle falla ner över den om den blev 1000cc?
"Vad var det jag sa mode off"

Fast såklart är det tråkigt, dock har ju klassen lyckats samla en riktigt bra topp så det kommer nog gå sketfort och bli väldigt hetsiga race.

var och tittade på sturup i lördags..visst lite hade förändrats.
men många balkar sitter oroväckande närma...tycker jag.

Sturup är tyvärr fortfarande väldigt farlig, till och med i jämförelse med andra svenska banor. Dessutom undrar jag i ärlighetens namn vad Sveriges största racingarrangemang ska på en gokartbana och göra när banor som Gotland och Mo i Rana står outtnyttjade....

"Vad var det jag sa mode on"
Vad konstigt, var det inte den klassen som skulle blomstra och himlens alla frukter skulle falla ner över den om den blev 1000cc?
"Vad var det jag sa mode off"

Fast såklart är det tråkigt, dock har ju klassen lyckats samla en riktigt bra topp så det kommer nog gå sketfort och bli väldigt hetsiga race.

Sturup är tyvärr fortfarande väldigt farlig, till och med i jämförelse med andra svenska banor. Dessutom undrar jag i ärlighetens namn vad Sveriges största racingarrangemang ska på en gokartbana och göra när banor som Gotland och Mo i Rana står outtnyttjade....
Vilket domedagsutlåtande, har du ens kollat in banan nyligen, dom har ändrat på en hel del sedan du var där och körde sist.

Banan är längre än Knudan och bredd har den oxo, vi får se vad förarna tycker efter första racet.

/Objektiv

"...Gotland och Mo i Rana står outtnyttjade....

Är det inte fel att kalla Gotland en motorbana innan de får ordning på licenserna.

Naturligtvis är det coolare med tävlingar i en riktigt befolkningstät del av landet istället för vid världs ände. Mo i Rana är ju inte direkt nästgårds?

Ja, och extra tragekomiskt blir det när man tänker på debattens historik med öppna brev, smutskastning, personliga angepp, anklagelser, förarupprop o s v. För vadå? För det här? Det känns som ett högt pris att betala för så lite.

Sturup! Är inte det den där lilla vispbunken som man kör runt med tvåan hela varvet? Vad ska STCC dit och göra??? :confused:

Ja, och extra tragekomiskt blir det när man tänker på debattens historik med öppna brev, smutskastning, personliga angepp, anklagelser, förarupprop o s v. För vadå? För det här? Det känns som ett högt pris att betala för så lite.

Sturup! Är inte det den där lilla vispbunken som man kör runt med tvåan hela varvet? Vad ska STCC dit och göra??? :confused:

Tydligen väljer STCC att köra på SRW istället för Sviestad, Mo i rana, Gotland ring, Kinnekulle, Rörken och andra heta banor.

Det är lite tragiskt att läsa dessa domedagsprofetior innan det ens har körts någon tävling.

Dessutom kommer den mesta kritiken från folk som inte ens har sett banan på vykort eller som kört där för ett par år sedan.

Tror ni att banägaren, arrangören samt förbundet är dumma i huvudet?

Fakta om banan:
Längd: 2133 m

Bredd: 11-20 m

Vänstersvängar: 7

Högersvängar: 4

Jag kollade in Janne Flash STCC och Tony Rickardsson Porche när dom tränade i går på SRW, 1.02-1.03 på en bana som är 2133 meter lång är ganska fort.

/Objektiv

Srw's vara/icke vara har nog inte så mycket med få anmälningar att göra.
Skulle gissa att folk fått svårt att `fixa sina sponsavtal eftersom tv-biten inte är klar/vart klar?

Vilket domedagsutlåtande, har du ens kollat in banan nyligen, dom har ändrat på en hel del sedan du var där och körde sist.

Banan är längre än Knudan och bredd har den oxo, vi får se vad förarna tycker efter första racet.

/Objektiv

Jag har varit där och kört bil för inte alls länge sedan, på den nya sträckningen. Banan ligger säkerhetsmässigt långt från modern standard. Höj blicken och titta på de banor som byggs nere på kontinenten. Knutstorp och Sviestad är inga säkra banor med internationella mått mätt.

Det går att bygga en 10 000 m lång gokartbana, men visst, det är upp till betraktaren.

....Höj blicken och titta på de banor som byggs nere på kontinenten. .....

Varför då?!? Jag har ingen möjlighet att köpa en Porche, ska jag vara missnöjd med min Opel för det? Vi har fått en till godkänd bana och folk gnäller??

Vill ni hellre att man hårdtolkar reglementet och börjar stänga banor??

Jag har varit där och kört bil för inte alls länge sedan, på den nya sträckningen. Banan ligger säkerhetsmässigt långt från modern standard. Höj blicken och titta på de banor som byggs nere på kontinenten. Knutstorp och Sviestad är inga säkra banor med internationella mått mätt.

Det går att bygga en 10 000 m lång gokartbana, men visst, det är upp till betraktaren.
Visst är allt relativt, när jag kom ner till Brno så blev jag imponerad av den banans goda säkerhet och enorma sandfållor.

Det finns ingen bana i sverige som ens är i närheten av den standarden som krävs på en bana som är godkänd för MotoGP.

Tyvärr är det ekonomi och intressen som styr och det kan man inte göra så mycket åt.

Läs gärna regelverket på http://www.fim.ch/en/default.asp så klarnar det nog vad som gäller för respektive klass.

Varför då?!? Jag har ingen möjlighet att köpa en Porche, ska jag vara missnöjd med min Opel för det? Vi har fått en till godkänd bana och folk gnäller??

Visst, var du nöjd med säkerheten, jag respekterar din åsikt. Jag tycker den är bristfällig och ser gärna att det jobbas mer med den. Så länge vi pratar om saker som dödar och skadar folk kommer jag alltid att "gnälla".

Nyttigt vetande: Mo i Rana ligger 160 mil norrut. I norge. Åker man 160 mil söderut hamnar man på Misano, Le Mans och en hel drös andra fina banor. Varför nöja sej med svenska banor när man kan höja blicken till europa?

Nyttigt vetande: Mo i Rana ligger 160 mil norrut. I norge. Åker man 160 mil söderut hamnar man på Misano, Le Mans och en hel drös andra fina banor. Varför nöja sej med svenska banor när man kan höja blicken till europa?

Varken Misano eller LeMans har dock funnits i STCC-kalendern. Sen är ju Sverige ca 160 mil långt, fågelvägen.

Det är nog TV:s bortfall som gjort att det inte blir den där anstormningen som man önskade. Nu blir det ju inte TV i SM/SO heller så... vi tar steg tillbaka nu inom RR-sporten.

Det är nog TV:s bortfall som gjort att det inte blir den där anstormningen som man önskade. Nu blir det ju inte TV i SM/SO heller så... vi tar steg tillbaka nu inom RR-sporten.
Ibland behöver man ta ett steg tillbaka för att komma framåt ;)

Att vissa skulle komma med beska kommentarer om få antal startande, uselt val av banor osv var ju inte direkt oväntat.

Jag hoppas på en bra säsong och tror som bekant att 1000cc är helt rätt väg att gå för att nå ut lite bredare.

Kul att du säger det. Ytterligare en observation är att vägarna söderut är större och rakare. Antar att 160 mil söderut kan avverkas betydligt fortare än 160 mil norrut. Söderut är också varmare, och billigare öl/sprut att ta hem.

Allt är väl relativt och det bor ju några RR killar norr om Stockholm också. Men banor i Tyskland som Hockenhein, Ochsersleben och Nurnburgring (lilla) ligger mindre än 100 mil söder om Skåne. För att inte tala om Assen i Belgien. Skulle vara kul att köra race på någon av dessa banor.

Att banorna ligger utomlands är inget hinder mot att förlägga en deltävling i en svensk eller nordisk serie till utlandet. Bara att hyra banan.

Ibland behöver man ta ett steg tillbaka för att komma framåt ;)

Att vissa skulle komma med beska kommentarer om få antal startande, uselt val av banor osv var ju inte direkt oväntat.

Jag hoppas på en bra säsong och tror som bekant att 1000cc är helt rätt väg att gå för att nå ut lite bredare.

Jag tror inte det spelar roll för extern intresse om man kör 600cc eller 1000cc. Det är bara oss invigda sport-mc förare som fattar skillnaden. Vanligt folk märker inte skillnaden. Man ser snabbaste MC-klassen i Sverige. Sen spelar kubik mindre roll.

Det är ungeför som bilarnas STCC. Om man ändrade från nuvarande begränsad kubik till f.ex. 4000cc och V8 ocg fri turbo så tror jag inte bilarnas STCC skulle når bredare ut. Bilfanatiker skulle fatta skillnaden. Men STCC skulle oavsett med 4000cc eller dagens regler vara snabbaste bil-racet i Sverige och få någonlunda samma tillhängare. Medelsvensson skulle knappast märka skillnaden. Medelsvensson "snubblar" tillfälligt över något STCC inslag i TV när han zappar på fjärrkontrollen och det är det. Tror inte kubike spelar större roll för publik, sponsorer och pengacirkusen.

Därför tror jag inte det skaffar särskilt mer bredare eller extern intresse med 1000cc för MC, och det är nog heller inte sämre än 600cc. Tror jag, men vet inte.

Och naturligtvis blir det en spännande säsong. Som varje år, oavsett 600 eller 1000 cc.

Tänk bara på MotoGP. Spännande och kul att följa oavsett om det är 500cc, 990cc eller 800cc. Bara oss MC-idioter vet skillnaden. För andra oinvigda spelar kubiken ingen roll.

Sen när ligger Assen i Belgien?

strunt samma och hoppas att 1000 kubikarna kan lyckas i STCC och förhoppningsvis bli en lika stor succe som SS600 gjorde när de slogs ihop med SM i protest!

Sorry.
Tjocka fingrar på keyboardet och trög hjärna så här sent på kvällen. Måste hämta en ny bajer och sätta mig med kartan och plugga Assen. Hemläxa!

Last edited:
Jag tror inte det spelar roll för extern intresse om man kör 600cc eller 1000cc. Det är bara oss invigda sport-mc förare som fattar skillnaden. Vanligt folk märker inte skillnaden. Man ser snabbaste MC-klassen i Sverige. Sen spelar kubik mindre roll.
Jo, jag vet att en del tycker så, jag gör det dock inte.
En sak man måste tänka på (när du nämner MotoGP) är att de har de bästa förarna på de bästa hojarna så där håller jag med om att kubiken spelar mindre roll. Men i en "standardklass" där folk känner igen hojarna tror jag kubiken spelar större roll.

Vi har stött och blött detta åtskilliga gånger i andra trådar. Ge 1000cc 2-3 år så tror jag vi har en serie som är klart populärare än vad 600:orna varit de senaste åren (iofs inte så svårt).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...