Superbike/SST rookie/elit/senior raceförslag

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan man lösa "upp/nerklassningsproblemen" om man kanske skippar indelningarna licensvis?
Utan att man kör A-B-C och till och med kanske D-finaler i dessa stora klasser?
Är man tillräckligt snabb rookie så kan man ju då kvala in sig i a-final, är man lite för långsam "elit" så får man köra b-final, är man rookie och halvsnabb så hamnar man i b eller c-final.
Problemet blir ju kvalen som kan bli svåra att få helt rättvisa med svenskt väder och så stora kvalgrupper, men man får väl köra med seedning till kvalgrupper. Men så var det ju på 250sp-tiden med 90 startande också..
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Liten fråga bara angående med alla dessa finaler..
Varför inte bara ha en motions klass.1000/600
Kolla hur motocrossen löser detta.
Så många deltagare finns ju inte i rookie.
Det är ju roligre om det är fler förare på banan.
Vi kan ju se utvecklingen i ERF.
Nec/rec Nu finns det knappt fullt startfällt..i en serie.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tror att detta är ett utmärkt system och det enda som i slutändan är (nästan) rättvist.

Är det inte Australien som kör med detta system?

Det finns ett system till som bygger på samma men inte påverkas av väder, men som kan slå lite fel pga lotten (men slår förmodligen inte mer fel än klassystemet idag): 90 (exempel) anmälda kör 3 kval. De 10 främsta i varje kval kör A-final, plats 11-20 B-final osv. Så kör man i folkrace och det funkar, men slår inte alltid 100% eftersom lotten är lynnig ibland.

Däremot tror jag att det blir ytterst svårt att genomföra i praktiken eftersom det är mycket prestige i "Elit" kontra "Senior".

Men ämnar du att försöka driva igenom det har du mitt fulla stöd!

/ Jens
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Liten fråga bara angående med alla dessa finaler..
Varför inte bara ha en motions klass.1000/600
Kolla hur motocrossen löser detta.
Så många deltagare finns ju inte i rookie.
Det är ju roligre om det är fler förare på banan.
Vi kan ju se utvecklingen i ERF.
Nec/rec Nu finns det knappt fullt startfällt..i en serie.

Problemet är väl att det inte finns arrangörer så det räcker för motionsracing. Och varför fler motionsrace, när de inte fyller ERF som man till stor del var lite "racing för alla".

Jag tror att detta är ett utmärkt system och det enda som i slutändan är (nästan) rättvist.

Är det inte Australien som kör med detta system?

Det finns ett system till som bygger på samma men inte påverkas av väder, men som kan slå lite fel pga lotten (men slår förmodligen inte mer fel än klassystemet idag): 90 (exempel) anmälda kör 3 kval. De 10 främsta i varje kval kör A-final, plats 11-20 B-final osv. Så kör man i folkrace och det funkar, men slår inte alltid 100% eftersom lotten är lynnig ibland.

Däremot tror jag att det blir ytterst svårt att genomföra i praktiken eftersom det är mycket prestige i "Elit" kontra "Senior".

Men ämnar du att försöka driva igenom det har du mitt fulla stöd!

/ Jens

Prestigen ska ju inte ligga i vad som står på en plastbricka.
Det går ju att dela ut mindre pokaler till dem som vinner b och c-final ;)

Lott kan funka också, seedning kan vara vettigt så blir det mindre fartskillnader.
Ett krav är ju att man som rookie ska ha kört ett par race innan (b-race, km, ERF), så man har lite koll innan man släpps ut.

Kanske ska lägga till en poll till de här förslaget, så man får en uppfattning om folk tycker ett upplägg som det här är intressant eller inte?
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Bara en fråga, vad är "upp/nerklassningsproblemet"? Är de det som diskuterats tidigare i annan tråd att folk inte "vågar" klassa upp sig?
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Problemet är väl att det inte finns arrangörer så det räcker för motionsracing. Och varför fler motionsrace, när de inte fyller ERF som man till stor del var lite "racing för alla".




Jaaaaa ERF är motionsracing :yoparty

Bara en fråga, vad är "upp/nerklassningsproblemet"? Är de det som diskuterats tidigare i annan tråd att folk inte "vågar" klassa upp sig?



Ska man vara med å åka snabbare så kostar det mer.

Låter mycket bra! Göra en klass med A/B final. :tummenupp




Ja det är väl nästan samma sak som Rookie/Motion...

Va ska du köra? Emmaljunga räjser med slicks
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bara en fråga, vad är "upp/nerklassningsproblemet"? Är de det som diskuterats tidigare i annan tråd att folk inte "vågar" klassa upp sig?

Ja, det samt folk som kanske inte är snabba nog som sitter med elit-licens som inte kvalar in i snabbaste klassen.
Det blir ju ibland så att rookie är överfullt, men inte nsbk.
Kör man enligt ovan så kvalar alla in i den klass som de har fart till...
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Va är det som säger att pokalkåta inte kvalar som arselen för att få stå på pallen i C-final? Då faller ju hela systemet iaf.

Annars verkar det som ett bra system. Man kan ju ha ett par platser i varje final som man kan kvala till på en bra tid.

Exempel: 10 st förseedade, placering 1-5 i varje kvalgrupp direktkvalar och sen ett antal platser för dom med placering 6-10 i varje grupp med bäst tider får slåss om.

Så mycket mer kostar väl inte elitlicensen :)

Upplys en gärna en nybörjare om vad som konkret kostar så mycket mer i superbike? Förutom att man kanske VILL ha en större budget.
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Upplys en gärna en nybörjare om vad som konkret kostar så mycket mer i superbike? Förutom att man kanske VILL ha en större budget.
Det är väl just det, licensen kostar 500 extra el nåt sånt.

Ja, det samt folk som kanske inte är snabba nog som sitter med elit-licens som inte kvalar in i snabbaste klassen.
Det blir ju ibland så att rookie är överfullt, men inte nsbk.
Kör man enligt ovan så kvalar alla in i den klass som de har fart till...
Ok, dock så har man väl löst ev utkvalning till i år då man kör b-final.

Om man nu kör ett upplägg där alla kvalar mot varandra så bör ett krav vara att man iaf kvalar ihop med jämnsnabba, tror ingen av "a-förarna" är intresserade av att ligga och varva förstagångs-rookies på sina kvalpass. Det är ju tillräckligt svårt att få fria varv i dagens rookie-klasser på Sveriges go-kartbanor. Men löser man kval-problematiken så kan det ju vara intressant. Dock tror jag ju man har löst problemet med att ha infört B-finaler. Då är det upp till förarna själva om de vill åka med de snabbaste förarna eller den lite långsammare klassen.
 
Last edited:

magnus_moss

Nu på pallen!!!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
R6 #22 600 räser
Om man nu kör ett upplägg där alla kvalar mot varandra så bör ett krav vara att man iaf kvalar ihop med jämnsnabba, tror ingen av "a-förarna" är intresserade av att ligga och varva förstagångs-rookies på sina kvalpass.

Korrekt. Och dessutom skulle det vara FARLIGT! Vet på ett ERF där Jimmy Lindström uttryckte just detta apropå att köra NEC och REC ihop:

-Det här är racing och jag kör för att vinna och då kan man inte förvänta sig att jag ska "vänta på ett lämpligare tillfälle" att köra om.

Och jag håller med! Jag har kört lite utomlands och varit ett (åtminstonde initialt) rundningsmärke i EM och på Assen, och att vara långsam tillsammans med RIKTIGT DUKTIGA förare är FARLIGT! De lägger inte fingrarna emellan när det gäller att sätta ett snabbt varv; jag har sett förare ramla i högfartshögern på Åsen, själv fått kåporna sönderslagna av hemmaförare som SKA FÖRBI när man själv ligger och kör långsamt.

Det är FARLIGT att blanda snabba och långsamma förare! Pungt! Det funkar (men bara hjälpligt) på en kvällsträning på Falken men inte i Nationella mästerskap. Där kör man för att kora snabbaste föraren i landet, inte för att mellanskiktet ska få trevlig och bra inskolning!

Så, bra tänkt, men ett dåligt förslag. Röstar nej.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Korrekt. Och dessutom skulle det vara FARLIGT! Vet på ett ERF där Jimmy Lindström uttryckte just detta apropå att köra NEC och REC ihop:

-Det här är racing och jag kör för att vinna och då kan man inte förvänta sig att jag ska "vänta på ett lämpligare tillfälle" att köra om.

Och jag håller med! Jag har kört lite utomlands och varit ett (åtminstonde initialt) rundningsmärke i EM och på Assen, och att vara långsam tillsammans med RIKTIGT DUKTIGA förare är FARLIGT! De lägger inte fingrarna emellan när det gäller att sätta ett snabbt varv; jag har sett förare ramla i högfartshögern på Åsen, själv fått kåporna sönderslagna av hemmaförare som SKA FÖRBI när man själv ligger och kör långsamt.

Det är FARLIGT att blanda snabba och långsamma förare! Pungt! Det funkar (men bara hjälpligt) på en kvällsträning på Falken men inte i Nationella mästerskap. Där kör man för att kora snabbaste föraren i landet, inte för att mellanskiktet ska få trevlig och bra inskolning!

Så, bra tänkt, men ett dåligt förslag. Röstar nej.

Vad röstar du nej till? ;) Seedar man kvalpassen bör det ju inte bli en blandning av förare. Själva tanken med detta förslag är ju just att folk med lika fart ska köra race tillsammans, oavsett vad som står på licensen.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nu finns det 2 bra trådar med olika förslag på hur man ska lösa problematiken för Rookie-förarna. Och det tycker jag är bra.

Jag tror att det finns massor med förare som vill köra rookie, men som inte vågar anmäla sig för att dom inte är tillräckligt snabba. Och snabb blir man inte på träning, snabb blir man på tävling. Så det gäller att få ut dom på banan.

Jag är klart för att det behöver komma fram nya system, och att ha flera finaler kan vara ett system. Man jag tror inte man ska slå ihop Elite och senior. Det kommer bli farligt med fartskillnaden, Dessutom är det tråkigt om det ligger förare i vägen i varje kurva.

Däremot att dela upp Rookie i olika finaler tror jag är bra. Och det är väll så dom kommer göra i år. Och blir det många anmälda så kan dom ju dela upp kvalen också. Med en snabb kvalgrupp och en långsam kvalgrupp. (det blir ju nästan som att ha en c-license).
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
helt klart det vettigaste,abcd finaler så kommer snabba förare på sina hemma banor köra mot andra snabba förare.ligga och köra sviestad på minuttider med folk som kör 1:20 är bara farligt.mycket bättre att man kvalar in till sin grupp och kör därefter.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Något tillägg kanske vore att man inte som fresh ska kunna råka få till en grymt bra tid, men inte ha erfarenheten att rejsa, så man kanske kan kräva ett X antal race över mållinjen för att ändå till slut få köra med "Superbike"? Därtill i med det, krävs det ju att "rookisen" hoj följer Superbike-reglementet. Många rookie-hojar är ju fullsmetade med för mycket grejer.

Annars tycker jag det låter som ett prima förslag!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det skulle vara fulkommlig katastrof att köra blandade kvalgrupper med fd A och B förare.

Är ju vissa totala nybörjere i R 600. Där tiderna ligger 10-15 sekunder långsammare än toppen i R600. Och då är det ytterligare 4-5 sec till toppen i SST

Tänk att ha kvalande som kör som bäst 1.05 och som sämst 1.25 på samma bana, det är varvning vart 4 varv.

LIVSFARLIGT.

Kör man kval vill man ju kunna ladda på där du kommer ikapp en 20 sec långsamare föreare så är det som ett möte. Tänk då hur det känns för stackars nybörjare att bli omkörd tajt av någon som är 20 sec snabbare han kommer troligtvis skita på sig och aldrig köra igen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det skulle vara fulkommlig katastrof att köra blandade kvalgrupper med fd A och B förare.

Är ju vissa totala nybörjere i R 600. Där tiderna ligger 10-15 sekunder långsammare än toppen i R600. Och då är det ytterligare 4-5 sec till toppen i SST

Tänk att ha kvalande som kör som bäst 1.05 och som sämst 1.25 på samma bana, det är varvning vart 4 varv.

LIVSFARLIGT.

Kör man kval vill man ju kunna ladda på där du kommer ikapp en 20 sec långsamare föreare så är det som ett möte. Tänk då hur det känns för stackars nybörjare att bli omkörd tajt av någon som är 20 sec snabbare han kommer troligtvis skita på sig och aldrig köra igen.
Löses genom att man måste ha loggade tider att visa upp där man presterar minst 2-3 snabba tider, så det inte är ett enstaka varv.

De som inte har loggade tider, får första kvalpasset köra i "långsammaste" och vartefter kvalen går, så får man ta ett steg upp till nästa kval.

Lite som WSBKs superpole!

Btw, ditt scenario är vilken bandag som helst :gnissla (jepp, jobbigt, men på bandagar kan man stå ut... men inte när det gäller tävling!)
 

magnus_moss

Nu på pallen!!!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
R6 #22 600 räser
Vad röstar du nej till? ;) Seedar man kvalpassen bör det ju inte bli en blandning av förare. Själva tanken med detta förslag är ju just att folk med lika fart ska köra race tillsammans, oavsett vad som står på licensen.

Jo, den tanken är god och jag sympatiserar med den. Men jag förstår inte hur du ska få till det.... Om man seedar kvalpassen och låter säg Elit köra för sig och Senior för sig, hur ska du sedan få in dessa i A o B-finaler? Det kan ju vara olika förhållanden under passen.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har alla missat att jag skrev seedning till kvalgrupper i första inlägget? ;)
Hela grundtanken med ovan förslag är ju att de som är jämnsnabba ska hamna i samma race.
Så att man inte har en elitförare som är sex sekunder långsammare än snabbaste, eller en rookie som kör 3 sekunder snabbare än långsammaste elitförare.
Som grundkrav tycker jag dock att man som rookie/nybörjare måste ha kört ett par rena b-race först.

Jo, den tanken är god och jag sympatiserar med den. Men jag förstår inte hur du ska få till det.... Om man seedar kvalpassen och låter säg Elit köra för sig och Senior för sig, hur ska du sedan få in dessa i A o B-finaler? Det kan ju vara olika förhållanden under passen.....

Ja, vädret kan ställa till det. Flera korta kvalpass kanske kan lösa en del.
Samtidigt har man kört såhär tidigare när det var 90-100 startande i superstreet/250r/250sp.
 
Last edited:
Nyheter
Iron Horse Show – tillbaka efter 10 år

Halva grejen med en lyckad ...

Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

Top